اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیلی تلگراف : اسراییل نمی تواند سایت فردو را نابود کند



 

 

سایت فردو , غنی سازی

 

روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف با انتشار گزارشی از سایت فردو نوشت که وجود این سایت زیر زمینی در دل کوه های قم تاثیر مستقیمی در تصمیم گیری درباره حمله احتمالی نظامی به ایران خواهد داشت.

این روزنامه انگلیسی می نویسد که بزرگ ترین بمب های ضد تاسیسات زیر زمینی اسراییل که بمب های " جی بی یو – 28 " است کوچکتر از بمب های بتن شکن آمریکا هستند و قادر نیستند تاسیسات فردو را نابود کنند.

دیلی تلگراف در ادامه با اشاره به اینکه حمله نظامی برای نابودی تاسیسات هسته ای ایران بدون از بین بردن سایت فردو نا تمام خواهد بود می نویسد : اسراییل توانایی نابود کردن سایت فردو را ندارد ولی آمریکا «احتمالا» قادر است با استفاده از هواپیماهای بی 2 و بی 52 و نیز بمب های بتن شکن " جی بی یو 57 " که 14 تن وزن دارد ، به تاسیسات فردو نفوذ کند.

سایت فردو در عمق 90 متری زمین ساخته شده است و این در حالی است که بمب جی بی یو 57 آمریکا که بزرگ ترین بمب بتن شکن در اختیار این کشور است ، توانایی نفوذ تا 60 متری زمین را دارد از این رو برخی ناظران نظامی بر این باورند که تخریب تاسیسات فردو با بمب ممکن نیست و تنها این سایت را می توان از طریق نفوذ زمینی نابود کرد.

با این حال دیلی تلگراف در این گزارش خود به نقل از برخی کارشناسان نظامی این ادعا را مطرح کرده است که فرایند نفوذ ناپذیری سایت فردو هنوز از سوی ایران تکمیل نشده است و هنوز فرصت محدود برای نابودی این تاسیسات در یک حمله احتمالی باقی است .../عصرایران


ویدیو مرتبط :
اسراییل نابود خواهد شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای دیلی تلگراف: روس ها ایمنی نیروگاه بوشهر را تضمین نمی کنند!



 

 

ادعای دیلی تلگراف: روس ها ایمنی نیروگاه بوشهر را تضمین نمی کنند!

 

یك روزنامه بریتانیایی در گزارشی به نقل از برخی گزارش های اطلاعاتی غربی مدعی شده كه دانشمندان هسته ای روسی كه بخشی از آنها در نیروگاه هسته ای بوشهرفعالیت می كنند به دولت روسیه هشدار داده اند كه با توجه به تاثیرات مخربی كه ویروس استاكس نت بر كامپیوترهای نیروگاه بوشهر بر جای گذاشته ، این نیروگاه را وارد چرخه تولید برق نكنند.

روزنامه دیلی تلگراف بریتانیا با انتشار گزارشی در این باره مدعی شده است كه این دانشمندان روسی در هشدار خود گفته اند كه اگر مقامات روسی به فشارهای دولت ایران تن دهند و نیروگاه بوشهر را تا تابستان سال 2011 وارد مدار تولید كنند ، ممكن است یك فاجعه اتمی همچون " چرنویل " اتفاق بیفتد!

دیلی تلگراف كه در گزارش خود مدعی شده كپی نامه دانشمندان روسی به مقامات كرملین را در اختیار دارد ، به نقل از این دانشمندان روسی گفته كه  صدمات ویروس استاكس نت به كامپیوترهای نیروگاه بوشهر جدی بوده و علی رغم انجام عملیات سوخت گذاری در اوایل پاییز سال 2010 ، این دانشمندان نمی توانند تضمیمی برفعالیت ایمن راكتور بدهند.

گفتنی است كه پیش از این نیز رسانه ها و محافل سیاسی و اطلاعاتی غربی گزارش هایی مبنی بر تاثیرات ویروس استاكس نت در كند كردن روند پیشرفت پروژه هسته ای ایران منتشر كرده بودند كه مقامات مرتبط در ایران با رد این گزارش ها اعلام كرده اند كه تكنیسین های ایرانی توانسته اند این موانع را در سریعترین زمان ممكن بر طرف كرده و اوضاع را به حالت عادی بازگردانند.

روز یكشنبه ( 26 دی ماه) روزنامه نیویورك تایمز آمریكا به نقل از برخی منابع اطلاعاتی و كارشناسان طی گزارشی مدعی شد كه طراحی و انتشار ویروس كامپیوتری استاكس نت پروژه ای مشترك از سوی آمریكا و اسراییل و برای متوقف ساختن و یا ایجاد اختلال در برنامه های هسته ای ایران بوده است.

گفتنی است كه یكی از تكنیك های به كار گرفته شده از سوی برخی رسانه ها و مقامات غربی برای مقابله با برنامه های هسته ای ایران ، " جنگ روانی " است و بعید نیست كه گزارش روزنامه دیلی تلگراف درباره انتشار نامه هشدارآمیز دانشمندان هسته ای روسیه به مقامات كرملین نیز بی ارتباط با این موضوع باشد. با این حال ، تشدید تدابیر احتیاطی در باره نیروگاه ، اقدامی است که قاعدتاً مسوولان کشورمان باید بدان اهمیت مضاعفی قائل شوند.