اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدار روحانی و لاریجانی اولین گام تعامل دو قوه/ کنترل تورم و بیکاری محور این دیدار



دیدار روحانی و لاریجانی,حسن روحانی

دیدار روحانی و لاریجانی اولین گام تعامل دو قوه/ کنترل تورم و بیکاری محور این دیدار

رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور منتخب مردم در محل مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفتگو کرد.

"علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز(یکشنبه ۲۶ خرداد) با حضور در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ملت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دیدار و انتخاب وی را تبریک گفت.

اولین گام همکاری دو قوه با حضور لاریجانی برداشته شد

براساس این خبر به نقل از  خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور منتخب دوره یازدهم انتخابات ریاست جمهوری  در گفت وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی قوه مقننه با بیان اینکه در این جلسه  علاوه بر عرض تبریک، به دلیل دوستی قدیمی علاقه‌مند دیدار حضوری با وی بودم، گفت: در این جلسه درخصوص شرایط کشور به ویژه ضروریات مثل کنترل تورم و مشکلات بیکاری بحث و گفت‌وگو شد.

لاریجانی افزود: همچنین در این جلسه رایزنی‌هایی درخصوص کابینه دولت آینده صورت گرفت.

اولین گام همکاری دو قوه با حضور دکتر لاریجانی برداشته شد

در این دیدار همچنین حجت‌الاسلام حسن روحانی با بیان اینکه ما دیدارهای فراوانی در گذشته با آقای لاریجانی داشته‌ایم، گفت: امروز اولین قدم را برای همکاری دو قوه برداشتیم تا در آینده نزدیک همکاری بین دو قوه آغاز شود.

رئیس جمهور منتخب مردم افزود: در این جلسه نکات مهمی که در کشور با آن مواجه هستیم به ویژه درخصوص همکاری‌های دولت و مجلس بحث و گفت‌وگو شد.

روحانی با بیان اینکه مردم ما با شادی شب گذشته خود نشان دادند ملتی امیدوار نسبت به آینده هستند، ادامه داد: احساس همه ملت این است که اخلاق و تعادل در کشور مستحکم‌تر خواهد شد و با مشورت با افراد صاحب‌نظر مشکلات کشور حل و فصل شود.

رئیس جمهور منتخب مردم در پایان خاطرنشان کرد: البته مشکلات یک شبه حل نمی‌شود و باید به تدریج و با مشورت صاحب‌نظران این اتفاق رخ دهد.

همچنین علی لاریجانی صبح امروز نیز با صدور پیامی پیروزی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری را به وی تبریک گفت.

در بخشی از این پیام آمده است: مجلس شورای اسلامی در این برهه حساس کشور همکاری صمیمانه‌ای را با حضرت عالی و دولت جدید برای تحقق اراده ملت و اصلاح امور بعمل می‌آورد./باشگاه خبرنگاران

 

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دیدار سه جانبه لاریجانی ها و روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اولین تبعات دیدار روحانی و پوتین



دیدار پوتین و روحانی, میزبان اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای,

 رئیس‌جمهور روسیه به تهران می‌آید
در دیدار پوتین و روحانی چه گذشت؟

روزنامه آرمان نوشت:

بیشکک میزبان اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بود؛ سازمانی که بیشترین اهتمام خود را مصروف برقراری روابط مستحکم اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو کرده و در چند سالی که از پیدایش‌اش می‌گذرد توانسته جایگاه مطلوبی در سطح معادلات ژئوپلیتیکی منطقه ایفا کند اما این بار اجلاس از دو حیث حائزاهمیت فراوان بود.

 

حضور رئیس جمهور تازه ایران به عنوان ناظر و همچنین مساله سوریه به عنوان مهم‌ترین مبحث فعلی عرصه دیپلماسی جهانی نگاه‌ها را به سمت و سوی پایتخت قرقیزستان معطوف کرده بود تا ببینند در فرآیند مذاکرات اجلاس و دیدارهای دوجانبه میان مقامات کشورهای حاضر چه برون‌دادی رقم خواهد خورد.

 

در این میان دیدار رئیس جمهور کشورمان با روسای جمهور چین و روسیه بیشترین توجهات را به سمت و سوی خود جلب کرده بود چرا که این کشورها از یک سو نگرش و دیدگاه متفاوتی در قضیه سوریه نسبت به اردوگاه غرب دارند و نقش‌آفرینی آنها یکی از وجوه تاثیرگذار در روند تحولات است و از سوی دیگر برقراری و استحکام روابط میان ایران و این دو قدرت فرامنطقه‌‌ای نیز تاثیر بسزایی در پیشبرد اهداف ایران درخصوص حوزه‌های راهبردی چون پرونده هسته‌‌ای کشورمان و همچنین ابترسازی تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران داشت.

 

اما حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اقدامی جالب دیدار با رئیس جمهور چین را قبل از برگزاری اجلاس و دیدار با رئیس‌جمهور روسیه را به بعد از برگزاری اجلاس موکول کرد تا با فراغ بال موضوعات حساس و مهمی را که قصد طرح آن را داشت در این دیدارهای دوجانبه مطرح سازد.

دیدار ابرقدرت‌های منطقه‌‌ای و جهانی
دیدار ولادیمیر پوتین و حسن روحانی از آن حیث حائز اهمیت فراوان بود که روسیه در دوران مجدد ریاست جمهوری پوتین سعی کرده رویه مستقل نسبت به رویکردهای غرب در تحولات جهانی بگیرد و به سمت و سوی احیای جایگاه این کشور در سطح معادلات جهانی برود و بی‌گمان این کشور در این فرآیند نگاه ویژه‌‌ای به ایران به عنوان قدرت منطقه‌‌ای حاضر در قلب استراتژیک انرژی جهان دارد.

 

واکنش در قبال تحولات سوریه نیز نشان داد که روسیه در این مسیر مجدانه پیش می‌رود و نمی‌خواهد شرکای استراتژیک خود در منطقه را به همین راحتی‌ از دست بدهد و در این راه به پیگیری دیپلماسی پویا نظر ویژه‌‌ای دارد آنچنان که طرح هوشمندانه ارائه شده از سوی پوتین توانست نظر تمامی طرف‌های درگیر را به خود جلب کند و خطر جنگ ویران کننده در منطقه را حداقل به طور موقت فروکش دهد.

 

حال رئیس‌جمهور روسیه در پیشبرد پازل منطقه‌‌ای خود به ایران نظر ویژه‌‌ای دارد آنچنان که بعد از ریاست جمهوری حسن روحانی یک بار پیشنهاد دیدار با روحانی نیز مطرح شد که رئیس جمهور کشورمان اعلام داشت تنها در پایتخت و تهران پذیرای رئیس جمهور روسیه خواهد بود و این دیدار میسر نشد. حال رئیس دولت کشورمان با افتخار و با صلابت به بیشکک می‌رود و رئیس‌جمهور روسیه را به حضور می‌طلبد و در خصوص منافع ملی دو کشور این دو به مذاکره می‌نشینند؛ مذاکره‌‌ای که بدون شک در روند تحولات آتی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در دیدار پوتین و روحانی چه گذشت؟
روحانی آنگونه که پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری خبر دیدار با پوتین را انعکاس داده در این دیدار با تاکید بر مشورت و همفکری هر چه بیشتر میان قدرت‌های منطقه‌‌ای اعلام داشته که در شرایط حساس منطقه به ویژه خاورمیانه هر چقدر مشورت‌ها بیشتر باشد می‌تواند به حل مسائل كمك كند. رئیس جمهور کشورمان ضمن تاکید بر اثرگذاری مطلوب روسیه در روند تحولات گفته است: روسیه در این زمینه قدم‌های مهمی را در گذشته برداشته و امروز فرصت بیشتری فراهم است تا گام‌های موثرتری را برداریم.

 

روحانی در ادامه به ابتكار روسیه در خصوص بحران سوریه اشاره و اظهار کرد: ابتكار روسیه در این بحران و همچنین قدم‌هایی كه دولت سوریه برداشته است امیدی به وجود آورده كه از جنگ جدید جلوگیری شود. رئیس جمهور با تشکر از تبریک پوتین و حضور نماینده رئیس جمهور روسیه در مراسم تحلیف تاکید کرد: روسیه با عنوان همسایه بزرگ ایران همواره مورد اهمیت همه دولت‌های ایران بوده و در دولت یازدهم نیز خواهان توسعه و گسترش روابط هستیم.

 

رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار، جمهوری اسلامی ایران را برای روسیه همسایه‌ای بسیار خوب و مهم توصیف كرد و گفت: تهران و مسكو می‌توانند در زمینه‌های مختلف و در چارچوب همكاری‌های منطقه‌ای، دوجانبه و بین‌المللی از جمله سازمان همكاری شانگهای فعالیت‌های مشترك بیشتری انجام دهند. پوتین افزود: روسیه همكاری‌های مشترك وسیعی را با ایران دنبال می‌كند و خواستار گسترش و تعمیق روابط و همكاری‌ها هستیم.

اولین تبعات دیدار روحانی و پوتین
در آخرین دیدار رئیس‌جمهور سابق ایران با رئیس‌جمهور روسیه به روایت دوربین‌ها مذاکرات چندان همپذیر پیش نرفت اما گویا دیدار روحانی با پوتین روند مطلوبی داشته است چرا که از یک سو سخنگوی کاخ کرملین اعلام داشته ولادیمیر پوتین به دعوت روحانی به تهران سفر خواهد کرد و این نکته نشان می‌دهد که روابط این دو قدرت بین‌المللی و منطقه‌‌ای در حال ارتقا و تعمیق هر چه بیشتر است؛ نکته‌‌ای که در اظهارات پوتین نیز پس از این دیدار به‌وضوح قابل مشاهده بود.

 

رئیس‌جمهور روسیه در آخرین اظهار نظر خود با تاكید بر موضع مسكو در قبال برنامه هسته‌ای ایران گفت: استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ایران است. وی همچنین گفت از تصمیم ایران برای شفافیت برنامه هسته‌‌ای خود استقبال می‌کند؛ نکته‌‌ای که روحانی بارها اعلام داشته برای زدودن سوءتفاهم‌ها در برنامه دارد. پوتین همچنین اظهار کرد به داشتن همکاری‌های پربار و سودمند با جمهوری اسلامی ایران كشور دوست و همسایه خود امیدوار است. وی در پایان تصریح داشت که ایران همسایه خوب ماست و همكاری‌های بسیار گسترده‌ای با این كشور داریم كه در آینده هم ادامه خواهد داشت.

 

هر چه هست به‌رغم آن که از متن مذاکرات میان دو رئیس‌جمهور خبر چندانی به بیرون انعکاس نیافته اما این نشانه‌ها حاکی از آن است که دور تازه‌‌ای از همکاری‌ها میان دو کشور در دستور کار است؛ روندی که بی‌گمان در چارچوب تعامل سازنده و به دور از یکجانبه‌نگری خواهد بود./آرمان