اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیدارهای فشرده روحانی در نیویورک



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,حسن روحانی در نیویرک

 

اخبار سیاست خارجی - دیدارهای فشرده روحانی در نیویورک

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که روز گذشته تهران را به مقصد نیویورک و برای شرکت در نشست مجمع عمومی ترک کرد، امروز (سه شنبه) را با برنامه فشرده دیدارهای دیپلماتیک آغاز می کند.

حسن روحانی بعداز ظهر روز دوشنبه (22 سپتامبر/31 مهر) برای شرکت در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل وارد فرودگاه 'جان اف کندی' نیویورک شد.

با اعلام رسمی سفر روحانی به نیویورک، شماری از مقام ها و سران کشورهای حاضر در نشست ،از برنامه دیدار با وی در حاشیه نشست خبر دادند.

روزنامه های ایندیپندنت و گاردین انگلیس شامگاه گذشته خبر دیدار 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حسن روحانی رییس جمهوری ایران را منتشر و از آن به عنوان یک گام و دیدار تاریخی یاد کردند.

این روزنامه ها بدون اشاره به تاریخ دقیق این دیدار آن را 'یک گام ' و 'دیداری تاریخی' دانستند.

در همین حال خبرگزاری فرانسه روز گذشته به نقل از کاخ الیزه از دیدار 'فرانسوا اولاند' رییس جمهوری فرانسه با روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی خبر داده و نوشته بود: سران دو کشور در این دیدار در مورد مسائل عراق گفت و گو خواهند کرد. اولاند و روحانی سال گذشته نیز با یکدیگر دیدار کرده بودند.

معاون سخنگوی وزارت امورخارجه آلمان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران از دیدار 'فرانک والتر اشتاین مایر' در سفر به نیویورک با حسن روحانی خبر داد.

'ساسون شبلی' در تشریح برنامه های سفر اشتاین مایر به نیویورک گفت: وزیر امور خارجه آلمان درحاشیه این نشست دیدارها و ملاقات های دو جانبه ای خواهد داشت که از جمله آنها دیدار با رییس جمهوری ایران، است.

از سوی دیگر 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن نیز امروز (سه شنبه) قرار است با حسن روحانی در نیویورک دیدار کند، دو طرف سال گذشته نیز در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک با یکدیگر دیدار کرده بودند.

دیدار 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری ترکیه با روحانی از دیگر برنامه های امروز روحانی است. روابط ایران و ترکیه در سال جاری ارتقا یافته است. رییس جمهوری اسلامی ایران خرداد ماه گذشته به همراه یک هیات بلندپایه متشکل از وزیران کابینه به ترکیه سفر کرد. دستاورد این سفر غیر از رایزنی در مورد مسائل دوجانبه و منطقه ای طرفین 10 سند همکاری امضا کردند.

دیدار 'هاینس فیشر' رییس جمهوری اتریش با دکتر روحانی از دیگر برنامه های رییس جمهوری ایران برای امروز عنوان شده است. تهران و وین طی یک سال گذشته مناسبات خود را ارتقا داده اند و مقام های جمهوری اسلامی از رییس جمهوری اتریش برای سفر به ایران دعوت کرده بودند. پیش از این رییس جمهوری اتریش اعلام کرده بود بعداز به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 در مدت شش ماهه، اوائل ماه سپتامبر (شهریور) به ایران سفر خواهد کرد.

اما وین چندی پیش اعلام کرد تداوم مذاکرات هسته ای موجب شده هانس فیشر سفر خود به ایران را به بعد از ماه نوامبر (آبان/آذر) موکول کند.

شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سه شنبه گذشته (25 شهریور ماه) در مقر این سازمان در شهر نیویورک گشایش یافت و تا اول ماه اکتبر (9مهر) به کار خود ادامه خواهد داد.

نشست افتتاحیه این مجمع با حضور 'بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل متحد از فردا چهارشنبه (24 سپتامبر/ 2 مهر) آغاز می شود. امروز نیز سازمان ملل متحد میزبان سران کشورهای جهان در نشست 'اقلیم' این سازمان با محوریت تغییرات جوی در سطح جهانی است که رییس جمهوری ایران نیز در آن سخنرانی خواهد کرد.

دیدار 'بان کی مون' دبیر کل سازمان ملل متحد با روحانی و صبحانه کاری با اصحاب رسانه و خبرنگاران از دیگر برنامه های رییس جمهوری ایران در نیویورک است.
اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
دیدارهای فشرده رئیس جمهور در سومین روز سفر به نیویورک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مقایسه دیدارهای روحانی و احمدی‌نژاد در نیویورک



اخبار سیاست خارجی - مقایسه دیدارهای روحانی و احمدی‌نژاد در نیویورک

اگر احمدی نژاد در آخرین سفر خود به نیویورک تنها با سران بولیوی، کومور و سوارزیلند دیدار کرد، روحانی اما نخستین روز از دومین سفر خود به آمریکا را با دیدارهایی با مقام‌های سطح بالاتری آغاز کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در روز نخست از دومین سفر به نیویورک برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با روسای جمهور ترکیه، فرانسه، ونزوئلا و اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

روحانی که پس از تماس تلفنی سال گذشته با رئیس جمهوری اوباما و توافق برای پیشبرد مذاکرات هسته ای توانست گام های مثبتی را در عرصه سیاست خارجی و پرونده هسته ای ایران بردارد، اکنون نیز در سفر به نیویورک پرونده های داعش و دستیابی به توافق نهایی با گروه 1+5 را بر روی میز خود دارد.

مقایسه آخرین سفر محمود احمدی نژاد رئیس دولت دهم به نیویورک در آخرین سال حضور در پاستور با سفرهای روحانی اما بیانگر تحولی عظیم در گفتمان و مشی سیاست خارجی ایران است؛ به نوعی که بیانگر تغییر رویکردها و نگاه‌ها، به جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرتی تاثیرگذار و بازیگری کلیدی در مسائل منطقه ای است.

احمدی نژاد در آخرین سفر خود به نیویورک تنها سه دیدار در سطح سران داشت که آن هم به دیدار با روسای جمهوری بولیوی، کومور و پادشاه سوازیرلند محدود می شد، دیدار با مقامات ارشد کشورهایی که نه در مناسبات جهانی جایی دارند و نه نقش و اهمیتی در تعاملات سیاسی و اقتصادی جهان بر ایران دارند.

روحانی، قرار است همچنین نخستین رئیس جمهوری ایران باشد که پس از 36 سال با نخست وزیر انگلیس دیدار کند. 

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی , دیدارهای روحانی در نیویورک

 

مقایسه دیدارهای احمدی‌نژاد و روحانی در نیویورک

اخبار,اخبار سیاست خارجی , دیدارهای روحانی در نیویورک

 اخبار سیاست خارجی - نامه نیوز