اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو تصویر متقاوت از خانه خدا


همزمان با روز پایانی ماه رجب و در آستانه فرا رسیدن ماه شعبان، امروز هشتم خرداد ماه، خانه خدا با حضور شماری از مسوولان سعودی و میهمانانی از کشورهای اسلامی با گلاب ناب و آب زمزم‌ شستشو داده شد.

خبرآنلاین: صبح امروز مسجدالحرام میزبان صدها هزار نفر از مسلمانان و شیعیان جهان بود که پس از مدتها انتظار، شاهد باز شدن در کعبه بودند.

در این مراسم باشکوه و معنوی که هر ساله برگزار می‌شود، خانه خدا با گلاب ناب و آب زمزم، پس از نماز صبح شستشو داده شد.

همچنین حجرالاسود نیز با پارچه ای سفید و با ترکیبی از گلاب و آب زمزم شستشو و معطر شد.

در مراسم امروز خالد الفیصل رئیس کمیته مرکزی حج عربستان و امیر مکه، شیخ عبدالرحمن السدیس رئیس کل امور حرمین شریفین و محمد الخزیم معاون وی به همراه برخی نمایندگان کشورهای اسلامی حضور داشتند که وارد خانه خدا شدند و در این مراسم معنوی شرکت کردند.

شستشوی خانه خدا در مراسم و مراحل ویژه ای انجام می‌شود و دیوارهای خانه خدا با ظروفی از آب زمزم مخلوط با گلاب با پارچه‌های سفید شسته می‌شوند.

همچنین زمین خانه خدا که با سنگ مرمر مفروش است، با پارچه‌های سفید معطر با بهترین عطرها، گلاب کاشان، عود و مشک شسته و خشک می‌شود.

بر اساس سنت هر ساله کعبه مشرفه یک ساعت پس از نماز صبح باز شده و پادشاه یا معاون وی وارد آن می‌شوند و پس از خواندن دو رکعت نماز در داخل آن، به همراه میهمانانی از کشورهای اسلامی به شستشوی کعبه مشرفه می‌پردازند که البته امسال ملک عبدالله قادر به انجام این کار نبود و خالد الفیصل امیر مکه مکرمه به جای وی این کار را انجام داد.

شستشوی کعبه مشرفه یک سنت نبوی است که پیامبر (ص) روز فتح مکه مکرمه هنگامی که داخل کعبه مشرفه شد، پس از پاکسازی آن از وجود بت‌ها به شستشوی آن اقدام کردند.

دو تصویر از خانه خدا، صبح امروز

دو تصویر از خانه خدا، صبح امروز


ویدیو مرتبط :
درون خانه ی خدا - نمای داخلی خانه ی خدا - داخل کعبه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصویر کلید خانه خدا را دیده اید؟



عکس کلید کعبه, بت پرستی

نگهداری از مکه و کلیدهای مکه

 

در اواسط قرن پنجم میلادی، خاندان قریش (خاندان پیامبر اعظم) بر مکه تسلط یافتند، «قصی بن کلاب» رئیس قبیله قریش مسئولیت نگهداری از مکه و کلیدهای این مکان مقدس را به عهده گرفتند.

 

زمانی‌ که کعبه توسط حضرت ابراهیم (ع) بازسازی شد، پس از ایشان و حضرت اسماعیل، نگهبانی و نگهداری از این خانه مقدس، به قبیله‌ جرهم سپرده شد که از یمن آمده بودند.

 

این قبیله پس از پیروزی و تسلط قبیله عربستانی «بنی خزاعه»، مجبور به ترک مکه شدند و این قبیله بت‌پرست که متعلق به جنوب عربستان بودند، کعبه را به محلی برای نگهداری بت‌هایشان تبدیل کردند، در این زمان آنها خود کلیددار کعبه بودند.

 

خانه خدا, تاریخ و تمدن

تصویر کلید خانه خدا

 

بعدها در اواسط قرن پنجم پنجم میلادی، خاندان قریش (خاندان پیامبر اعظم) بر مکه تسلط یافتند، «قصی بن کلاب» رئیس قبیله قریش مسئولیت نگهداری از مکه و کلیدهای این مکان مقدس را به عهده گرفتند.

 

«قصی‌بن کلاب» پیش از مرگ، وظایفش را به دو پسرش «عبد الدار» و «عبد مناف» سپرد. در این میان وظیفه نگهداری و مراقبت کعبه به «عبد الدار» رسید.
پس از پیروزی مسلمانان بر مکه به رهبری حضرت محمد (ص)، ایشان شخصا این خدمات را به عهده گرفتند.
منبع :isna.ir