اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دو تصمیم مهم کمیسیون کشاورزی



 

 

 

دو تصمیم مهم کمیسیون کشاورزی درباره نرخ تعرفه

 

 

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از اتخاذ دو تصمیم مهم در نشست اخیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با حضور وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی درباره نرخ تعرفه و تعیین تکلیف بازار میوه شب عید خبر داد.

 


عباس رجایی دیروز در گفت‌وگو با «ایرنا»، گفت: در این نشست مقرر شد کارگروهی متشکل از پنج نماینده از وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران و نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی و نماینده معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری پس از ارزیابی مدل پیشنهادی این کمیسیون برای ساماندهی واردات محصولات کشاورزی آن را برای تصویب نهایی آماده کنند. وی افزود: بر همین اساس مقرر شد نتایج کارشناسی این کارگروه روز چهارشنبه هفته‌جاری و با حضور وزرای بازرگانی و جهاد کشاورزی به تصویب برسد.

 


رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این نشست موضوع تعرفه واردات میوه در ایام عید نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی سه نفره در این خصوص با نگاه به تولید و حمایت از مصرف‌کننده موضوع را بررسی کند. رجایی تصریح کرد: این کارگروه باید تعرفه‌های موثر را مشخص و نتیجه را برای ارائه به هیات‌وزیران ارائه کند.

 


وی افزود: با مشخص شدن نتایج کارگروه به طور قطع نیاز به مصوبه جدید هیات‌وزیران خواهد بود و در آن صورت برنامه سالانه وزارت بازرگانی در خصوص تعرفه فصلی در بهمن و اردیبهشت ماه تغییر خواهد کرد. رجایی ابراز امیدواری کرد با توجه به نزدیک شدن به ایام عید به زودی کمیسیون به نتایج موردنظر خود برسد. پیش از این وزارت بازرگانی اعلام کرده بود که تعرفه واردات میوه از ۱۵ بهمن ماه امسال تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال آینده به ۴ درصد کاهش خواهد یافت.

 


از سوی دیگر رییس اتاق تهران با اشاره به اینکه تعرفه تنها ابزاری است که دولت برای تنظیم نظام عرضه و تقاضا در دست دارد تا در مواقع لزوم با افزایش یا کاهش آن جلوی رشد قیمت‌ها یا انزوای تولید را بگیرد، خاطرنشان کرد: تعرفه به مثابه مثلثی است که تولید، مصرف و تعامل جهانی سه وجه آن را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین برای تعیین تعرفه بهینه باید نقطه اشتراک این سه موضوع را یافت. وی متذکر شد: به این ترتیب برای تدوین تعرفه مناسب، باید هم منافع تولیدکننده هم منافع مصرف‌کننده و هم بحث تعامل با بازار جهانی را مدنظر قرار داد. به اعتقاد آل‌اسحاق، نمی‌توان دروازه‌های کشور را به روی محصولات خارجی بست و انتظار داشت که محصولات صادراتی ما مورد توجه بازار جهانی قرار گیرد. رییس اتاق بازرگانی تهران افزود: تجارت امری دوسویه است که باید هر دو سمت آن مورد توجه قرار گیرد و ما زمانی باید انتظار داشته باشیم کالاهای ما در بازار جهانی خریدار داشته باشد که خریدار کالاهای سایر کشورها باشیم. وی عنوان کرد: افزایش یا کاهش تعرفه‌ها باید با توجه به سه وجه ذکر شده و بر پایه ملاحظات زمانی و مکانی تعریف شود.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
پشت صحنه‌ای جالب از مصاحبه حمید معصومی‌نژاد با رییس کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس: قیمت مرغ چاشنی استیضاح وزیر کشاورزی شد



 

وزارت جهاد کشاورزی, کمیسیون کشاورزی مجلس

 

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

قیمت مرغ چاشنی استیضاح وزیر کشاورزی شد

 

عباس پاپی زاده بالنگان با انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید و واردات محصولات کشاورزی و دامی به کشور، گفت: در ماه های اخیر همواره شاهد واردات بی رویه محصولات کشاورزی و دامی نظیر گوشت مرغ بوده ایم که این موضوع و همین طور عملکرد ضعیف اتین وزارتخانه در زمینه های مختلف، احتمال استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در هفته های آینده را سرعت بخشیده است.

 

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، افزود: صنعت کشاورزی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها متضرر شده است و این در حالی است که بسته‌های حمایتی کارآمدی در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توسعه اقتصادی هر کشوری به کارایی و ترکیب بهینه بخش‌ کشاورزی،‌ بستگی دارد توجه به بخش کشاورزی به‌ عنوان یکی از عوامل مهم استقلال اقتصادی کشور،از ضروریات پیشرفت و توسعه در هر جامعه‌ای به شمار می‌آید.

پاپی زاده اظهارداشت: صنعتی شدن کشاورزی و خروج از تولید معیشتی به اقتصادی، راهکاری جز استفاده از دانش و تکنولوژی ندارد که این امر نیز فقط با استفاده و بهره گیری از محصولات صنعتی سازگار به عنوان یکی از عوامل پایه در تولید محصولات کشاورزی میسر می شود.

 

وی تأکید کرد: افزایش هزینه‌های بخش کشاورزی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، ایجاب می‌کند که هر چه سریعتر بسته‌های حمایتی از کشاورزان به این بخش ارائه شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به این که اجرای اصل قانون هدفمند کردن یارانه ها یک ضرورت برای نظام تلقی می شود، گفت: صنعت کشاورزی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها متضرر شده است و این در حالی است که بسته‌های حمایتی کارآمدی در اختیار کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

 

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: دولت باید با یک برنامه‌ریزی راهبردی صنعت کشاورزی را توسعه دهد که این امرموجب می‌شود برای افراد در جامعه اشتغال ایجاد شود..../خانه ملت