اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دومین حکم جوانفکر قطعی شد


حکم علی‌اکبر جوانفکر به اتهام توهین به مقام معظم رهبری که چندی پیش در دادگاه بدوی صادر و مورد اعتراض وی قرار گرفته بود در شعبه 36 دادگاه تجدید‌نظر تایید شد.

فارس: حکم علی‌اکبر جوانفکر به اتهام توهین به مقام معظم رهبری که چندی پیش در دادگاه بدوی صادر و مورد اعتراض وی قرار گرفته بود در شعبه 36 دادگاه تجدید‌نظر تایید شد.
 
بر اساس این حکم علی‌اکبر جوانفکر؛ مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهور و سرپرست موسسه ایران به دلیل توهین به مقام معظم رهبری به یک سال حبس و 5 سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی محکوم شد.

این حکم لازم‌الاجرا و غیرقابل تجدید‌نظر است.

پیش از این نیز جوانفکر به اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی در ویژه نامه "خاتون" به 6 ماه حبس و 3 سال انفصال از هرگونه فعالیت مطبوعاتی محکوم شده بود.      


ویدیو مرتبط :
قطعی شدن حکم متهم اصلی پرونده نگین خودروی آفتاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

صدور حکم قطعی برای برخی متهمان حادثه کوی دانشگاه



 

 

 

صدور حکم قطعی برای برخی متهمان حادثه کوی دانشگاه

 

صدور حکم قطعی برای برخی متهمان حادثه کوی دانشگاه/ با حکم قاضی نمی‌توان متهم را در روزنامه و تلویزیون تشهیر کرد

رییس دستگاه قضا با اشاره به پرونده کوی دانشگاه گفت: در رابطه با این پرونده بیش از 30 نفر احضار شدند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست قطعی صادر کردیم.

آیة‌الله صادق لاریجانی که در همایش پیام ماندگار به مناسبت سالروز تاسیس بسیج دانشجویی، در دانشگاه تهران سخن می گفت با اشاره به این مسئله، بر اهمیت قانون مداری تأکید کرد.

مهمترین نکات سخنرانی آیةالله لاریجانی به شرح زیر است:

ـــ پیش از آن‌که مسوولیت‌هایی به عهده‌ام گذاشته شود در دانشگاه‌ها حضور می‌یافتم. معتقدم باید مجالی داده شود تا دانشجویان به ویژه دانشجویان بسیجی در صحنه انقلاب حاضر شوند، همچنین معتقدم که آن‌ها نیروهای عظیمی هستند که می‌توانند به توسعه و پیشرفت سیاسی کشور کمک کنند و امکان ندارد از این منظر اختلافی با نظر مقام معظم رهبری داشته باشم.

همواره سعی کردم انتقادپذیر باشم

ـــ باید توجه داشته باشیم که قوه قضاییه شخص بنده نیست؛ بلکه نهادی است که شما باید از آن پاسداری کنید. درخواست من این است که میان نقد سازنده و توهین تفاوت گذاشته شود و امیدوارم گمان نداشته باشید که کسی تعمدی در قوه قضاییه دارد، بلکه وظیفه ما این است که به قانون عمل کنیم.

ـــ اگر شخصی توهین کند و قانون وی را مجرم بداند آیا ما باید رسیدگی کنیم یا خیر؟

ـــ قوه قضاییه موظف است نه مختار. بنده نه حق دارم که از قانون تخطی کنم و نه این کار را خواهم کرد. گاهی در قوه قضاییه میل‌مان به این است که کسی مجرم نباشد ولی اگر طبق قانون مجرم شد، قوه قضاییه مختار نیست.

ـــ مبارزه با مفاسد اقتصادی را حائز اهمیت است. مقام معظم رهبری همه قوا را مسوول پیگیری فرمان هشت ماده‌ای دانستند ولی از لحاظ شرعی و قانونی برای پیگیری دستگاه قضایی مسوول بوده است.

ـــ بدانید ما پیگیر مسائل مفاسد اقتصادی هستیم و آن را رها نخواهیم کرد.

ـــ افراد متهم نیز سر وقت به دادگاه فراخوانده خواهند شد. در خصوص پرونده بیمه تاکنون پنجاه و اندی نفر را به میز محاکمه کشانده‌ایم و به زودی به دادگاه فراخوانده می‌شوند. البته باید توجه داشت که مباحث مفاسد اقتصادی بسیار ظریف است و نباید تا زمان قطعی شدن حکم اعلام اسامی صورت گیرد.

ـــ با حکم قاضی نمی‌توان متهم را در روزنامه و تلویزیون تشهیر کرد. اگر روزنامه‌ای اسم متهمی را قبل از قطعی شدن حکم اعلام کند جرم است. به نفع ماست که در مسیر قانونی طی طریق کنیم.

اصل هشتم قانون اساسی

ـــ امر به معروف و نهی از منکر واقعا مغفول افتاده در حالی که در قانون اساسی به صراحت این موضوع بیان شده است. همچنان که روایات بسیاری در این خصوص وجود دارد و امیدواریم این قانون نیز به تصویب برسد.

ـــ گلایه از دستگاه قضایی فراوان و بعضا نیز بحق است. در کنار زحمات و فعالیت‌های قضات شریف مشکلاتی نیز در این زمینه وجود دارد. یکی از مشکلات ما نیروی انسانی است و در این رابطه از دانشجویان بسیجی می‌خواهیم که به دستگاه قضایی بیایند.

ـــ متاسفانه برخی از دانشجویان خوب، به جای این‌که به دستگاه قضایی بیایند به دنبال وکالت می‌روند. البته این به این معنا نیست که وکالت فعالیت خوبی نیست ولی هنگامی که دستگاه قضایی نیاز به نیرو دارد بجاست که این کار انجام شود. هرچه نیروهای ما از لحاظ علمی قوی باشند قطعا در عملکرد ما مفید و موثر خواهند بود.

ـــ نسبت به مشکلات دستگاه قضایی بسیار کار کردیم. برای رفع اطاله دادرسی، کمبود نیروی انسانی و استفاده از IT وقت بسیار گذاشته شد. مشکلات ما یکی - دو تا هم نیست. البته متوسط زمان رسیدگی به یک پرونده بر اساس سیستم CMS حدود سه ماه است که فکر نمی‌کنم این مقدار بسیار زیاد باشد.

ـــ یکی از مشکلات در کل کشور نبود آمار دقیق است.

ـــ طرح CMS این مشکل را تا حدودی در قوه قضاییه برطرف خواهد کرد.

پرونده کوی دانشگاه

ـــ متاسفانه در پرونده کوی دانشگاه نیروهای امنیتی هیچ کمکی به ما نکردند و این اشاره ‌که هیچ کمکی ارائه نشد، به ما نبود، بلکه به نیروهای امنیتی بود و در جلسه‌ای این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردم.

ـــ اقدامات ما براساس اطلاعاتی بود که از سایر طریق به دست آوردیم.

ـــ در رابطه با این پرونده بیش از 30 نفر احضار شدند و برای برخی از آن‌ها کیفرخواست قطعی صادر کردیم. این پرونده باید به صورت دقیق رسیدگی شود از ما انتظار تعجیل نداشته باشید؛ زیرا ما براساس قانون فعالیت می‌کنیم و نمی‌توانیم براساس اتهام کار کنیم. امیدواریم این پرونده به خوبی به انتها برسد...../تحلیل:عصرایران