اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت ترکیه به دنبال اجازه پارلمان برای عملیات نظامی در سوریه /فرانسه: آماده مجازات اسد هستیم



,مخالفان سوریه ,اخبار سیاسی,جنگ سوریه,حکومت بشار اسد

دولت ترکیه به دنبال اجازه پارلمان برای عملیات نظامی در سوریه

مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند در صورت نیاز ممکن است دولت آنکارا به دنبال دستوری جدید از جانب پارلمان باشد که بر اساس آن، این کشور اجازه دارد تا به عملیات نظامی در سوریه بپیوندد.

به گزارش  (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، این در حالیست که احزاب مخالف دولت ترکیه، آنکارا را به جنگ افروزی و تشویق این جنگ متهم کرده‌اند.

این امر حاکی از این است که دولت ترکیه پیشتر انجام اقدامات علیه تحولات احتمالی منفی در سوریه را با دستوری یکساله از پارلمان که در اکتبر آغاز می‌شود، تصویب کرده است.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه گفت: اما یک دستور دیگر نیز نیاز است و پارلمان مرجع نهایی است. ما از پارلمان می‌خواهیم تا یک فرمان جدید صادر کند.

در پی حمله شیمیایی در دمشق، فشارهای جامعه بین‌الملل علیه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه بیشتر شده است.

آمریکا چهارمین ناو خود را که مجهز به موشک‌های بالستیک است به شرق مدیترانه اعزام کرده است.

دولت ترکیه مدت‌هاست که به سازمان ملل تاکید می‌کند تا اقدامی را علیه دولت سوریه انجام دهد.

معاون نخست‌وزیر ترکیه نیز گفت: در صورتی که یک فرمان جدید نیاز باشد، ما این مساله را از پارلمان درخواست و در چنین ائتلافی شرکت می‌کنیم.

نمایندگان احزاب مخالف ترکیه به شدت دولت این کشور را به خاطر اشتیاق داشتن برای انجام عملیات نظامی در سوریه مورد انتقاد قرار داده‌اند و گفته‌اند که دولت آنکارا نیازمند تصویب یک فرمان جدید در پارلمان پیش از شرکت در عملیات نظامی علیه سوریه است.

فاروق لوقوغلو، معاون رهبر حزب اصلی مخالف "مردم جمهوری‌خواه" گفت که اگرچه پارلمان دستوری را سال گذشته درباره این مساله صادر کرد که بر اساس آن دولت آنکارا اجازه واکنش نشان دادن به حملات احتمالی از جانب سوریه را دارد اما در زمان حاضر انجام هرگونه اقدام از سوی نیروهای ائتلافی علیه سوریه در دستور کار است. دولت آنکارا در این مورد باید به دنبال دستور جدیدی از پارلمان باشد. این یک دولت است که ترکیه را به سمت جنگ می‌کشاند.

معاون حزب جنبش ناسیونالیست ترکیه نیز گفت که آنکارا نباید بر اساس دستور قبلی به عملیات نظامی علیه سوریه بپیوندد.

وی با اشاره به این مساله که نیروهای خارجی ممکن است به عنوان بخشی از عملیات نظامی علیه سوریه در ترکیه مستقر شوند، گفت که این بدان معنا نیست که دولت آنکارا تحت فرمان کنونی به مداخله در سوریه دست بزند.

 

رئیس جمهوری فرانسه که بشار اسد را به استفاده از تسلیحات شیمیای متهم کرده است، گفت که حکومت سوریه را به این دلیل مجازات خواهد کرد و حمایت نظامی از مخالفان را افزایش خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در یک سخنرانی تلویزیونی با مقصر دانستن حکومت بشار اسد، در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی گفت: فرانسه آماده است تا کسانی را که تصمیم وقیحانه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه افراد بی‌گناه گرفتند، مجازات کنند.

فرانسوا اولاند، قرار است روز پنج‌شنبه با رئیس گروه اصلی مخالفان سوریه دیدار داشته باشد.

اولاند در سخنرانی خود در گردهمایی سالانه سفرای فرانسه از سراسر جهان گفت: مسئولیت امروز ما این است که به دنبال مناسب‌ترین پاسخ در خصوص سوء استفاده‌های رژیم سوریه باشیم.

وی افزود: کشتار شیمیایی در دشمق را نمی‌توان بدون پاسخ گذاشت. این در حالی است که تا چند روز پیش فرانسه، انگلیس و آمریکا هرگونه مداخله نظامی در سوریه بدون چراغ سبز شورای امنیت سازمان ملل را رد می‌کردند.

منابع خبری نزدیک به رئیس جمهوری فرانسه گفته‌اند که یکی از گزینه‌های فرانسه استقرار ناو هواپیمابر شارل دوگل در نزدیکی آب‌های سوریه خواهد بود. اما به گفته این منابع خبری این ناو فرانسوی که همچنین در بندر تولون در جنوب فرانسه پهلو گرفته است، برای رسیدن به مقصد خود در سواحل سوریه نیاز به سه روز زمان خواهد داشت و استقرار آن هنوز در نظر گرفته نشده است.

فرانسوا اولاند تاکید کرد: جنگ سوریه صلح جهانی را به مخاطره انداخته و بر کشورهای همسایه آن نظیر لبنان و عراق تاثیر گذاشته و باعث افزایش موج پناهندگان به سوی ترکیه و اردن شده است.

وی همچنین به یک قطعنامه سال 2005 سازمان ملل در خصوص مسئولیت حفاظت از غیرنظامیان اشاره کرد و وعده داد: حمایت نظامی از گروه اصلی مخالفان سوری را افزایش خواهد داد.

وی بدون ارائه توضیحات بیشتر تاکید کرد: من تصمیم گرفتم تا حمایت نظامی خود را از ائتلاف ملی سوریه را افزایش دهیم.

بلافاصله پس از این سخنرانی دفتر رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد: فرانسوا اولاند قرار است روز پنج‌شنبه با احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه دیدار داشته باشد.

منابع خبری نزدیک به رئیس جمهوری فرانسه عنوان کردند که این دو مقام قرار است در خصوص بررسی وضعیت سوریه در حالی که جامعه بین‌المللی در حال بسیج شدن برای بررسی پاسخ به حمله با سلاح شیمیایی در سوریه است، مذاکره کند.

مخالفان سوری روز سه‌شنبه گفتند که انتظار دارند در عرض چند روز آینده یک مداخله نظامی از سوی غربی‌ها در سوریه انجام شده و با آنها در خصوص اهداف بالقوه مشورت انجام شده است.

احمد رمضان، عضو کمیته سیاسی شورای ملی سوریه اظهار داشت: هنوز چارچوب زمانی دقیقی وجود ندارد اما صحبت بر سر یک مداخله بین‌المللی قریب الوقوع علیه حکومت سوریه است. این مساله طی چند روز آینده و نه چند هفته قرار است صورت بگیرد.

این مقام تاکید کرد: نشست‌هایی میان ائتلاف، ارتش آزاد سوریه و کشورهای هم‌پیمان انجام شده که طی آن‌ها اهداف احتمالی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

این در حالی است که ائتلاف بالقوه برای انجام حمله علیه سوریه احتمالا شامل کشورهایی نظیر انگلیس، فرانسه، آمریکا و دیگر کشورها نظیر ترکیه خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند: محتمل‌ترین شکل مداخله در سوریه حملات هدفمند علیه انبارهای مهمات و زیرساخت‌های راهبردی خواهد بود. اما این احتمال نیز وجود دارد که در صورت انجام این اقدام و گازهای سمی منتشر شده از آن، هزاران هزار غیرنظامی کشته شوند./ ایسنا


ویدیو مرتبط :
دولت ترکیه مجوز عملیات نظامی در عراق را صادر کرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه آماده می شود



  حمله نظامی ترکیه به سوریه,بشار اسد,سقوط بشار اسد,عملیات نظامی در سوریه,روزنامه هاآرتص,اخبار سیاسی

 

ترکیه برای انجام عملیات نظامی در سوریه آماده می شود

یک روزنامه صهیونیستی تأکید کرد، ترکیه خود را برای انجام عملیات نظامی در خاک سوریه آماده می کند.

به گزارش قدس انلاین به نقل از  العالم، روزنامه "هاآرتص" در گزارشی با ادعای اینکه نظام سوریه عناصر پ ک ک را برای عملیات در ترکیه تشویق می کند، نوشت: حزب کارگران کردستان آنکارا را به عملیات نظامی در سوریه مجبور می کند.

این روزنامه افزود: ترکیه اخیرا سوریه را به استفاده از حزب کارگران برای انجام عملیات هجومی ضد ترکیه محکوم کرده است.

هاآرتص به نقل از منابع آگاه ترک تأکید کرد که ترکیه پس از کنفرانس دوستان سوریه در آوریل آینده، خود را برای عملیات نظامی در سوریه آماده می کند./قدس آنلاین