اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت باید چند دهک را حذف کند؟



اخبار,اخبار اجتماعی,دریافت یارانه نقدی


 اخبار اجتماعی - دولت باید چند دهک را حذف کند؟

اگر دولت بخواهد می‌تواند کسری خود را جبران کند و نیازی نیست ‌هفت دهک را حذف کند. اگر چنین کاری کند، می‌تواند درآمد حاصل را بر‌ زیر‌ساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی و بخش‌های گوناگون هزینه کند، که من این کار را بعید می‌دانم. دولت باید برای جبران این هفت هزار میلیارد،‌ یارانه ۱۲ میلیون ‌را حذف کند؛ حال آنکه این امکان ‌نیز وجود ندارد‌ ‌از بانک مرکزی استقراض یا از سهم صندوق توسعه ملی برداشت کند.

 به گزارش «تابناک»، هم‌اکنون دولت ‌با توجه به افزایش‌هایی که در قیمت‌ها ایجاد کرده، توانسته به حدود ۵۲ هزار میلیارد درآمد دست‌ یابد؛ اما اگر بخواهد به بخش تولید و سلامت کمک کند، حدود هفت هزار میلیارد کسری دارد که باید برای جبران این مبلغ‌ یا ‌از سهم این کمک‌ها بکاهد و یا از جاهای دیگر استقراض شود و یا اینکه برخی دهک‌ها را حذف کند.

البته چندی پیش، رئیس اتاق بازرگانی اعلام نمود، در کشور پانزده میلیون ‌واجد شرایط دریافت یارانه نقدی هستند که با این حساب، هفت یا هشت دهک از یارانه‌بگیران را در بر نمی‌گیرد؛ اما اگر دولت بخواهد کسری خود را از این راه جبران کند، بنا بر قانون بودجه، دست دولت باز است.

جعفر قادری در گفت‌و‌گو با تابناک درباره مبنای سخنان رئیس اتاق بازرگانی گفت: مجلس به چنین چیزی نرسیده و شاید سخنان وی درباره کسانی باشد که تحت مراقبت نهادهای حمایتی و یا نیازمند حمایت نهاد‌های حمایتی هستند.

وی گفت: در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، به دولت اجازه داده شده است، برخی از دهک‌ها را حذف کند؛ اما دولت بنا به دلایلی این کار را نکرد و برای اینکه معذوریتی برای دولت ایجاد نشود، مجلس راهکار تعیین سقف درآمدی را به دولت پیشنهاد داد و به نظر نمی‌رسد چیزی که آقای عسکر‌اولادی مطرح کرده، اشاره به این موضوع باشد.

این نماینده با اشاره به اینکه دولت باید قانون را اجرا کند، گفت: برای این کار دولت باید سطح درآمدی افراد را مشخص کرده و به دنبال آن ‌افرادی را که بالا‌تر از این سطح هستند، حذف کند. در هیج جای قانون هدفمندی نیامده که دولت هفت دهک را حذف کند. ما بر این باوریم که دولت اکنون می‌تواند دو دهک و حداکثر سه دهک را حذف کند.

وی در پاسخ به اینکه فقط دو میلیون تن از دریافت یارانه انصراف داده‌اند و با توجه به اینکه دولت قصد کمک به تولید و سلامت از محل درآمد یارانه‌ها را دارد، با کسری بودجه روبه‌روست و این کسری را چگونه جبران خواهد کرد، گفت: پیشتر دولت‌ ۳۰ هزار میلیارد درآمد داشت، ولی‌ با توجه به‌ تغییراتی که روی داده، حدود ۱۲ هزار میلیارد دیگر هم با این افزایش قیمت‌ها به دست می‌آورد که درآمد دولت را ۴۲ هزار میلیارد افزایش می‌دهد.

از سوی دیگر ۱۱ هزار میلیارد هم که از بودجه پیش بینی شده، می‌تواند برداشت کند که مجموعا ۵۳ هزار میلیارد عاید دولت می‌شود؛ بنابراین، اگر دولت‌ بخواهد به بخش بهداشت بیمه بیکاری و تولید کمک کند، ‌حدود هشت هزار میلیارد کسری خواهد داشت که این میزان را می‌تواند از سهم بهداشت درمان و یا تولید کم کند تا جبران شود. البته دست دولت باز است و می‌تواند با حذف بخشی که درآمد بالایی دارند، کسری خود را جبران کند.

این نماینده افزود: اگر دولت بخواهد می‌تواند کسری خود را جبران کند و نیازی نیست ‌هفت دهک را حذف کند. اگر چنین کاری کند، می‌تواند درآمد حاصل را بر‌ زیر‌ساخت‌ها و حمل‌ونقل عمومی و بخش‌های گوناگون هزینه کند، که من بعید می‌دانم دولت این کار را انجام دهد.


دولت باید برای جبران این هفت هزار میلیارد،‌ یارانه ۱۲ میلیون ‌را حذف کند. این در حالی است که این امکان ‌وجود ندارد، ‌از بانک مرکزی استقراض یا از سهم صندوق توسعه ملی برداشت کند
اخبار اجتماعی - تابناک


ویدیو مرتبط :
حذف یارانه دهک های پردرآمد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد: در حذف دهک‌های پردرآمد دولت را همراهی می‌کنیم



حذف دهک‌های پردرآمد دولت ,زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اعلام کرد: در حذف دهک‌های پردرآمد دولت را همراهی می‌کنیم

رییس کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این‌که وزیر اقتصاد به حذف بخشی از دهک‌های پردرآمد از بحث هدفمندی یارانه‌ها معتقد است، گفت: مجلس نیز در این راه دولت را همراهی می‌کند.

 غلامرضا مصباحی‌مقدم در حاشیه‌ی مراسم ختم پدر رییس کل بانک مرکزی به خبرنگاران گفت: در دولت شاید دکتر طیب‌نیا نظر قطعی نسبت به هدفمندی یارانه‌ها ارائه کرده باشند که آن حذف بخشی از دهک‌های پردرآمد است. مجلس نیز با این مساله موافق است و ما از ابتدا نیز موافق پرداخت یارانه نقدی مساوی بین همه اقشار نبودیم.

وی اضافه کرد: یارانه نقدی از ابتدا قرار بود به عنوان یک کمک هزینه به اقشار آسیب‌پذیر تعلق گیرد ولی این مساله عملیاتی نشد در حال حاضر امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته دهک‌هایی که پرداخت نقدی به آنها چندان نیز برایشان تفاوتی نمی‌کند از این مبحث حذف شده و منابع حاصل از طرح هدفمندی یارانه‌ها به اقشار آسیب‌پذیر تعلق گیرد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه درباره‌ی منابع مورد استفاده دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز توضیح داد: تاکنون این منابع نسبت به دولت گذشته تفاوت خاصی نداشته و تا آنجایی که من مطلع هستم از محل درآمد حاصل از حامل‌های انرژی و ردیف‌های بودجه تامین می‌شود.

مراسم بزرگداشت پدر رییس کل بانک مرکزی با حضور شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی کشور همچون معاونان رییس جمهور و هیات دولت برگزار شد.

در این مراسم شخصیت‌هایی همچون جهانگیری معاون اول رییس جمهور، نوبخت سخنگوی دولت، طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی، آخوندی وزیر راه و شهرسازی، واعظی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، ترکان،‌ شهیدی معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید، محمدرضا صادق مشاور ارشد رییس جمهور، نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهور، یونسی مشاور رییس جمهور در امور اقلیت‌ها و مذاهب، هادی خامنه‌ای، نجفی رییس سازمان گردشگری، روسای بانک‌های دولتی و خصوصی همچون شایسته مدیر عامل بانک پارسیان، فرشاد حیدری مدیر عامل سابق بانک ملی حضور داشتند.

همچنین شخصیت‌هایی همچون عارف، مجید انصاری، حسین فریدون، سید حسین هاشمی استاندار تهران، صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، حمید تهرانی فر معاون نظارت بانک مرکزی، طالبی مدیر عامل بانک کشاورزی، ابراهیمی مدیر عامل بانک انصار، علی عسکری رییس سازمان امور مالیاتی کشور، مظاهری رییس اسبق بانک مرکزی و کفاشیان رییس فدراسیون فوتبال حضور داشتند. /ایسنا