اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دولت آینده لبنان در دستان چه کسی خواهد بود؟



 

 

 

تعیین زمان صدور كیفرخواست دادگاه حریری برای فشارسیاسی بر ما است

 

 

علی قادری - تا چند ساعت دیگر سرنوشت دولت لبنان تعیین خواهد شد.البته تجربه نشان می دهد که در این کشور نمی توان تا پایان بازی نتیجه را پیش بینی کرد.متغیرات بسیار زیاد هستند و دخالت های خارجی نیز بسیار فشرده شده اند.با این حال اعلام موضع گیری جنبلاط در حمایت از مقاومت، معادله سیاسی در این کشور را تا حدود زیادی به نفع معارضه تغییر داد.

ولید در مصاحبه مطبوعاتی خویش در کلیمانسو بیروت از سعد حریری بخاطر آنچه که او ترور سیاسی خود نامیده بود انتقاد و آن را یک اظهار نظر احساسی دانست.

به گزارش منابع آگاه ، رئیس حزب تقدمی اشتراکی در جلسه با نبیه بری به او گفته است که تعداد آرای او به معارضه(جریان حزب الله و متحدانش) کمتر از هفت رای نخواهد بود و یک رای نیز برای شرایط حساس خواهد بود که حزب او در صورت ضرورت آن را از ممتنع به موافق کاندیدای معارضه تغییر خواهد داد.

در چنین صورتی حتی اگر نماینده مستقل منطقه زحله،نقولا فتوش که شدیدا تحت فشار سفیر امریکا قرار گرفته بر خلاف وعده سابقش به نخست وزیری حریری رای دهد نتیجه نهایی 65-68 به نفع معارضه خواهد بود و صحنه سیاسی این کشور در آستانه صدور رای دادگاه بین المللی تغییر خواهد کرد.

پس از موضع گیری جنبلاط بود که رفتارهای شخصیت های سیاسی و مذهبی 14 مارس از قالب های دموکراتیک خارج شد و به شکل هشدارهای تهدید آمیز درآمد؛ از توهین به جنبلاط تا تهدید عمر کرامی.

دامنه این تهدیدات به رئیس جمهور میشل سلیمان نیز رسید و جمعی از شخصیت های مسیحی با نامه ای سرگشاده به سلیمان به او هشدار دادند که کودتای حزب الله که دولت را ساقط کرد به سراغ او نیز خواهد آمد،هشیار باشید!

اما رهبر حزب الله لبنان این تهدیدات را بی پاسخ نگذاشت.سید در سخنرانی شب گذشته با تشکر از موضع گیری جنبلاط از رفتارهای دوگانه جریان 14 مارس انتقاد کرد و گفت که چگونه کسانی که تا دیروز از احترام به رای اکثریت و موسسات قانونی صحبت می کردند امروز از توطئه سیاسی سخن می گویند؟ معارضه از حقوق قانونی خویش استفاده کرده و این رفتار کاملا در چارچوب های دموکراتیک انجام شده است.

آیا اگر تحولات کنونی به اکثریت نمایندگی جدیدی ختم شد شما باز از دموکراسی و احترام به رای اکثریت سخن خواهید گفت؟آیا آن را خواهید پذیرفت؟

سید با انتقاد از دخالت بسیاری از کشورهای غربی و پایتخت های عربی در تهدید معارضه،ادعای حاکمیت حزب الله بر دولت آینده را رد کرد و اظهار داشت که حزب الله هیچ علاقه ای به قدرت ندارد و اولویت اصلی اش دفاع از لبنان و مقاومت در برابر اسراییل است.

در هر صورت رایزنی های سیاسی امروز و فردا نیز ادامه خواهد یافت ولی به گفته میشل عون رهبر سیاسی اکثریت مسیحیان لبنان کاندیدای معارضه از بین عمر کرامی،نجیب میقاتی و محمد صفدی نهایی خواهد شد وشاید در این لحظه این کاندیدا نهایی شده باشد.

در میان این اسامی شانس کرامی بیشتر از سایرین است. باید منتظر ماند و دید که این تحولات به چه نتیجه ای ختم خواهد شد و بالاخره در این کشور تابوی "یا سعد حریری یا هیچ کس" خواهد شکست یا نه؟!


ویدیو مرتبط :
دموکالا آینده ای در دستان شما

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا آینده ترکیه در دستان سمیه است؟



 

 

آیا آینده ترکیه در دستان سمیه است؟

 

مدتی است که "سمیه" دختر کوچک رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه، نگاه ها را به سمت خود جلب کرده است.

سمیه عضو کمیته سیاست خارجی حزب حاکم - عدالت و توسعه - به ریاست اردوغان، نخست وزیر ترکیه است.

وی در سفر به پاکستان و لبنان نیز پدرش را همرامی می کرد و با اینکه نماینده مجلس نیست در نشست های فراکسیون پارلمانی حزب حاکم ، جلسه های سیاسی درون حزب و دیدارهای اردوغان با  روسای دانشگاه ها حضور می یابد تا جایی که این حضور سوالاتی را درباره دلیل حضور سمیه و مسوولیت وی ایجاد کرده است.

سمیه همچنین در دیدارهای مهم و ویژه پدر ، ترجمه اظهارات وی را به انگلیسی به عهده می گیرد و مسوول برنامه ریزی برخی برنامه های خاص و غیرسیاسی است که آخرین آن، برنامه ریزی برای سفر گروه مشهور موسیقی یو 2 به استانبول بود؛گروهی که اعضای آن با اردوغان نیز دیدار کرد.

"حسین شیلیک" سخنگوی حزب عدالت و توسعه درباره موضوع جانشینی سمیه به جای پدرش این موضوع را به طور کامل رد نمی کند و می گوید: این مسئله به خود خانم سمیه بستگی دارد که اگر تمایل داشته باشد در انتخابات پارلمانی آینده شرکت کند.

این موضوعی است که تحلیلگران سیاسی آن را نزدیک به واقعیت می دانند ، به ویژه پس از سخنان اردوغان که درباره ضرورت مهیا کردن فضا برای ورود زنان محجبه به پارلمان سخن به میان آورده و گفته بود: می بایست قوانین را در همین راستا تا قبل از برگزاری دوره آتی انتخابات تعییر داد.

البته صحبت هایی از سمیه نیز نقل شده که گفته، پدرش دوست ندارد هیچ یک از اعضای خانواده اش وارد فعالیت ها و رقایت های سیاسی شوند.

با این حال همچنان سوالات زیادی درباره جانشین اردوغان در حزب عدالت و توسعه مطرح می شود چرا که وی بارها تاکید کرده پس از برگزاری انتخابات پارلمانی آتی از فعالیت های سیاسی کنار خواهد کشید و اعضای حزب می بایست فرد دیگری را برای ریاست این تشکل اسلامگرا انتخاب کنند.

عبدالله گل رئیس جمهور و داوود اوغلو وزیر خارجه از مهمترین گزینه های ریاست آینده حزب عدالت و توسعه و در نتیجه احتمالا نخست وزیر آینده ترکیه هستند ؛ البته هر یک از این دو نیز با چالش هایی طرف اند.

با این حال در صورتی که سمیه نخست وزیر آینه ترکیه شود تغییر مهم دیگری در ترکیه در سایه حاکمیت حزب عدالت و توسعه روی داده است.البته شاید این اتفاق ، در دوره آتی رخ ندهد ،به ویژه آن که افراد نامدار و کهنه کاری مانند گل و داوود اوغلو در صف نخست وزیر اند ، اما به هر روی باید در معادلات آینده ترکیه ، جایی هم برای سمیه باز کرد ، زنی که اگر  با آن روسری اش به قدرت برسد ، بزرگ ترین تحول در ترکیه لائیک محقق شده است.

سمیه کوچکترین فرزند اردوغان در کنار احمد، نجم الدین ، بلال و اسرا هستند. وی مانند برادرانش تحصیلات خود را در آمریکا گذراند و به تازگی نیز از کالجی در لندن، دیپلم اقتصاد دریافت کرد. وی با استفاده از بورسیه یکی از بازرگانان نزدیک به اردوغان ، به تحصیل در آمریکا پرداخت. او البه فقط یک زن سیاسی نیست بلکه علاقه زیادی هم به موسیقی و آواز دارد، درست مانند اکثر مردم ترکیه...../تحلیل:عصرایران