اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دوره پیش‌ دبستانی اجباری می شود؟


اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی شدن دوره پیش‌دبستانی از سوی مسوولان آموزش و پرورش مطرح شده است. در صورت اجباری شدن پیش‌دبستانی، دوره ابتدایی هفت ساله و كل دوره تحصیلی با احتساب دو ساله بودن پیش‌دبستانی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش، 14 ساله خواهد شد.

روزنامه اعتماد: اجباری شدن دوره پیش‌دبستانی شدن دوره پیش‌دبستانی از سوی مسوولان آموزش و پرورش مطرح شده است. در صورت اجباری شدن پیش‌دبستانی، دوره ابتدایی هفت ساله و كل دوره تحصیلی با احتساب دو ساله بودن پیش‌دبستانی در اسناد بالادستی آموزش و پرورش، 14 ساله خواهد شد.

اما موضوعی كه در این زمینه مطرح است كمبود بودجه و امكانات آموزش و پرورش برای اجرای یك دوره تحصیلی 14ساله و شهریه بالای اجرای این دوره آموزشی در مراكز خصوصی است. كمبود فضای فیزیكی آموزشی از یك طرف و كمبود معلم و مربی برای این دوره باعث شده آموزش و پرورش تنها نظارت بر مراكز پیش‌دبستانی را برعهده بگیرد و اجرای این دوره به مراكز غیردولتی و خصوصی سپرده شود. در حال حاضر شهریه دوره پیش‌دبستانی در مراكز غیردولتی از 800 هزار تومان در شهرستان‌ها و شهرهای كوچك شروع می‌شود و به 5 میلیون تومان در تهران می‎‌رسد. رایگان نبودن این دوره و شهریه بالای آن در مراكز دولتی باعث شده بسیاری از خانواده‌ها به دلیل هزینه بالا از این دوره آموزشی صرف نظر كنند و همین موضوع باعث شده پوشش پیش‌دبستانی در سال گذشته 36 درصد كودكان چهار ساله به بالا را در كشور شامل شد.

روز گذشته محمد دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش از توسعه كمی و كیفی مراكز پیش‌دبستانی خبر داد و گفت: در حال حاضر به دلیل شرایط مختلف كشور و امكانات آموزش و پرورش این دوره اجباری نبوده اما با گستردگی امكانات آموزش و پرورش و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم، دوره پیش‌دبستانی را تا چند سال آینده اجباری می‌كنیم. به گفته او توسعه پیش‌دبستانی به صورت كمی و كیفی با همكاری مراكز غیر دولتی در مناطق مختلف كشور برای سال تحصیلی آینده مورد تاكید قرار گرفته است. براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی یك دوره رسمی است اما در تعلیم و تربیت اجباری نیست.

اجباری به شرط پوشش یكسان

براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش دوره پیش‌دبستانی یك دوره رسمی است اما در تعلیم و تربیت اجباری نیست. در همین زمینه قاسم احمدی لاشكی، عضو كمیسیون آموزش با بیان اینكه دوره پیش‌دبستانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است و باید جزو الزامات قرار گیرد، به «اعتماد» می‌گوید: سپردن مراكز پیش‌دبستانی به مهدكودك‌ها و مراكز خصوصی در حوزه‌های آموزشی همخوانی و همسانی ندارد وضرورت دارد این آموزش‌ها تحت نظر آموزش و پرورش قرار گیرد.

احمدی ادامه می‌دهد: با این وجود باید ببینیم آیا فضاهای آموزشی آموزش و پرورش برای برگزاری این دوره آمادگی دارند یا خیر چرا كه اجرای 6-3-3 در چند سال گذشته هم آموزش و پرورش را با مشكلات زیادی رو به رو كرده است. از طرف دیگر آموزش و پرورش وضعیت مالی مناسبی ندارد و حتی به دلیل مسائل و مشكلات مالی توانایی استخدام معلمان حق‌التدریس را ندارد. به گفته احمدی در حال حاضر به دلیل كمبود معلم و فضای آموزشی یك معلم در دوره ابتدایی بیش از 50 عنوان كتاب را تدریس می‌كند.

با این وجود این عضو كمیسیون آموزش تاكید دارد آموزش و پرورش باید بسترهای لازم برای اجرای این دوره را با وجود زمان‌بر بودن فراهم كند و این دوره الزاما باید از سوی آموزش و پرورش و با هزینه مناسب برای خانواده‌ها برگزار و سپس اجباری شود. دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اما درخصوص كمبود مربیان پیش‌دبستانی و وضعیت شرایط استخدامی آنها به «مهر» گفت: با توجه به آنكه این دوره با تكیه بر مراكز غیردولتی راه‌اندازی شده است در حال حاضر با كمبود مربی مواجه نیستیم. وی ادامه داد: وضعیت استخدامی مربیان نیز با صدور مجوز از سوی دولت و برگزاری آزمون مشخص می‌شود، قطعا با توجه به كمبود معلم در مقطع ابتدایی، مربیان استخدام شده در مقطع ابتدایی به كار برده می‌شوند. به گفته

دیمه‌ور، دولت از طریق خرید خدمات آموزشی خدمات نیروهای رسمی آموزش و پرورش درصدد توسعه مراكز پیش‌دبستانی در مناطق محروم، عشایر و چندزبانه است.

مهدی بهلولی كارشناس آموزشی در این زمینه می‌گوید: دوره پیش‌دبستانی در سند برنامه درس ملی كه زیر مجموعه سند تحول بنیادین است، آمده است. به گفته او در این سند طول این دوره دو سال در نظر گرفته شده است. بهلولی ادامه می‌دهد: در بسیاری از كشورها پیش‌دبستانی رایگان است اما اجباری نیست. اما به دلیل كیفیت بالا استقبال چشمگیری از این دوره می‌شود.

این كارشناس آموزش و پرورش معتقد است: این دوره دركشور ما با ماهیتی كه باید داشته باشد فاصله گرفته و مشابه با مهدكودك‌ها صرفا برای نگهداری كودكان فعالیت می‌كند. او ادامه می‌دهد: این دوره در آموزش و پرورش ما عملا فضای شاد و آموزشی لازم برای یادگیری را ندارد و درگیر بحث‌های حاشیه‌یی همچون تفكیك جنسیتی و... شده است.

به گفته بهلولی یكی از اهداف این دوره در مناطق قومی و عشایری آماده كردن كودكان با زبان رسمی بود كه عملا در این زمینه هم این دوره آموزشی موفق عمل نكرده است و رایگان نبودن آن باعث شده پوشش مناسبی در همه مناطق نداشته باشد.

دیمه‌ور، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اما درباره رایگان بودن مراكز پیش‌دبستانی در مناطق محروم گفت: هزینه‌ها با توجه به درصد محرومیت مناطق كاهش یافته و در روستاهایی كه محرومیت بالایی دارند این دوره به صورت رایگان برگزار خواهد شد.

برخورد با مراكز پیش‌دبستانی بدون مجوز

فعالیت‌های مراكزی كه تحت عنوان پیش‌دبستانی با هزینه بالای میلیونی فعالیت می‌كنند بخشی از دغدغه خانواده‌ها برای ثبت نام است. در همین زمینه دیمه‌ور خطاب به مراكز پیش‌دبستانی كه هنوز مجوزهای خود را از آموزش و پرورش نگرفته‌اند گفت: این مراكز تا پایان تابستان برای دریافت مجوز مهلت دارند، قطعا از شروع سال تحصیلی جدید با مراكزی كه فاقد مجوز از این وزارتخانه باشند براساس قانون عمل خواهیم كرد و اجازه فعالیت به آنها داده نمی‌شود. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همچنین از تصویب آیین‌نامه كلاس‌های چند پایه در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد و گفت: اقدامات

كیفی بخشی برای كلاس‌های چند پایه انجام می‌شود كه در حال حاضر مشغول تدوین شیوه نامه اجرایی آن هستیم. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش با تاكید بر ضرورت افزایش كیفی و نظارت بیشتر در مراكز پیش‌دبستانی گفت: از نگاه آموزش و پرورش، پیش‌دبستانی یك دوره تربیتی است و باید فضاهای یادگیری برای كودكان به صورت مناسب ایجاد شود، همچنین نظارت‌ها نیز باید جدی‌تر صورت گیرد تا دیگر شاهد وقوع مسائلی همچون كودك‌آزاری كه در روزهای گذشته در رسانه‌ها مطرح شد نباشیم. دیمه ور ادامه داد: شیوه‌های آموزشی و رفتارهای مدیران و مربیان پیش‌دبستانی باید در ابعاد كیفی مورد بازنگری و نظارت بیشتر قرار گیرد.


ویدیو مرتبط :
برگزاری دوره فشرده پیش دبستانی در برخوار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احتمال اضافه شدن پیش دبستانی به دوره ابتدایی



اخبار ,اخبار اجتماعی ,اضافه شدن پیش دبستانی به دوره ابتدایی

 

اخبار اجتماعی - احتمال اضافه شدن پیش دبستانی به دوره ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش گفت: پیشنهاداتی برای اجباری کردن دوره پیش دبستانی به عنوان یک مقدمه دو ساله برای ورود به دوره ابتدایی وجود دارد که در حال بررسی آن هستیم.

محمد دیمه در گفتگو با فارس اظهار داشت: در حوزه پیش دبستانی مسائل سیاست گذاری، تولید محتوا، ضوابط و استاندارد آموزشی بر عهده معاونت آموزش ابتدایی است.

وی افزود: شیوه آموزش به دوگونه می تواند باشد از طریق مراکز دولتی و غیردولتی که البته از مشارکت بخش خصوصی در این حوزه استقبال می کنیم و سیاست ما گسترش این مشارکت است اما در مناطق مرزی و دوزبانه پیش دبستانی را به شکل دولتی دنبال می کنیم تا دانش آموزان را برای ورود به مقطع ابتدایی آماده کنیم.

وی اضافه کرد: البته پیشنهاداتی برای اجباری کردن دوره پیش دبستانی به عنوان یک مقدمه دو ساله برای ورود به دوره ابتدایی وجود دارد که در حال بررسی آن هستیم باید توجه داشت که اجباری کردن دوره پیش دبستانی مستلزم تهیه مقدمات و مقرراتی است. 

اخبار اجتماعی - فارس