اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دنیس راس:آمریکا باید هزینه تداوم سیاست های منطقه ای ایران را بالا ببرد



 اخبارسیاست خار جی ,خبرهای  سیاست خار جی,دنیس راس

از نظر دنیس راس اصلاح طلبان و عملگرایان به هیچ وجه قادر نخواهند بود در سیاست های منطقه ای و خارجی ایران تغییری صورت دهند.

دنیس راس مشاور اسبق خاورمیانه ای باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا معتقد است نیروهای سیاسی اصلاح طلب و میانه رو در ایران نه با توافق هسته ای و نه با پیروزی در انتخابات اخیر پارلمانی قادر نخواهند بود تعیین کننده رفتارها و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران باشند.

به گزارش عصر ایران راس با انتشار مقاله ای در وب سایت پولیتیکو با عنوان " چرا توافق هسته ای سیاست های تندروهای ایران را تعدیل نکرده است؟" نوشت: از زمان انعقاد توافق هسته ای نه فضای داخل ایران به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بازتر شده و نه رفتارها و سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن تغییر داشته است.

این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به اینکه تعیین کننده سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران نیروهای محافظه کار هستند، این فرضیه را که توافق هسته ای با ایران ممکن است منجر به تغییر سیاست های منطقه ای ایران شود را رد کرده است.

به زعم این تحلیلگر آمریکایی مادامی که ایالات متحده آمریکا به طور صریح و شفاف هزینه رفتارها و سیاست های ایران در منطقه را بالا نبرده است، هیچ تغییری در سیاست های ایران روی نخواهد داد.

دنیس راس با اشاره به اینکه اصلاح طلبان و عملگرایان در ایران نخواهند توانست سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی ایران را تغییر دهند ، توصیه کرده است دولت ایالات متحده آمریکا باید هزینه های گزافی را به ایران بابت تداوم سیاست های منطقه ای اش در حمایت از گروه هایی چون حزب الله و انصار الله در یمن و تداوم حمایت از حکومت سوریه تحمیل کند و مادامی که دولت آمریکا در این زمینه تعلل کند، فعل و انفعالات داخلی در ایران و به قدرت رسیدن اصلاح طلبان و عملگرایان در انتخابات مختلف هیچ تاثیری در تداوم سیاست های منطقه ای این کشور نخواهد داشت.

راس نوشته است: درست است که برنامه جامع اقدام مشترک ممکن است موضع دولت روحانی را در داخل ایران تقویت کرده باشد و محبوبیت فزاینده ای برای او در داخل ایران و میان مردم به بار آورده باشد، اما این محبوبیت و این تغییر به هیچ وجه سبب تضعیف نیروهای محافظه کار که هسته ای اصلی تصمیم گیری سیاست های منطقه ای را در دست دارند، نشده است.

او افزوده است: اگر ما می خواهیم موقعیت دولت روحانی در ایران تقویت شود باید هزینه سیاست های بی ثبات کننده منطقه ای محافظه کاران در ایران را بالا ببریم. ما باید نشان دهیم ادامه این سیاست های چه بر سر آینده توسعه این کشور خواهد آورد.

گفتنی است در حالی فرض اصلی این تحلیلگر آمریکایی بی ثبات سازی سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است که به اذعان بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسایل منطقه، هم اینک مسئول اصلی بسیاری از خشونت ها و ناآرامی و بی ثباتی در بسیاری از مناطق خاورمیانه از جمله سوریه و یمن دولت های متحد واشنگتن در منطقه از جمله عربستان سعودی و قطر و ترکیه هستند.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  عصر  ایران


ویدیو مرتبط :
دنیس راس با حمله به شورای نگهبان- صبر آمریکا تمام شده است!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تحلیل نشنال : جایگاه ایران در آینده سیاست های منطقه ای آمریکا



اخبار,اخبارسیاست  خارجی , تحریم ها

برداشته شدن تحریم ها نقطه عطفی در رابطه با ایران پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 است. ایران برای نخستین بار پس از سال 1979 با این توافق از سوی آمریکا در نظم منطقه خاورمیانه به رسمیت شناخته می شود.

وب سایت نشنال در تحلیلی درباره سیاست های خارجی دولت اوباما در سال 2015 توافق هسته ای با ایران را مهم ترین دستاورد و تغییر در سیاست خارجی واشنگتن در قبال خاورمیانه در طی دهه های گذشته دانست و نوشت این توافق می تواند برای نخستین بار پس از پایان جنگ سرد، نظم استراتژیک منطقه خاورمیانه را از اساس دچار تغییرات بنیادین کند.تحلیل نشنال : جایگاه ایران در آینده سیاست های منطقه ای آمریکا

به گزارش عصر ایران نشنال با اشاره به اینکه اوباما در شرایطی پا در کاخ سفید گذاشت که رییس جمهوری پیشین آمریکا با مداخله نظامی در عراق سبب مرگ صدها هزار انسان شد و درگیری های فرقه ای و خشونت های پس از جنگ عراق پایه ای برای تشکیل گروه تروریستی داعش شد، نوشت: "توجه بیشتر اوباما به حوزه شرق آسیا و فشردن گلوی چین در این حوزه و نیز کاهش وابستگی آمریکا به واردات نفت از کشورهای نفت خیز خلیج فارس از عواملی هستند که تمایل رییس جمهور آمریکا را برای مداخله در مسایل و بحران های منطقه خاورمیانه کاهش داده است البته شکست جنبش های موسوم به بهار عربی در کشورهای خاورمیانه نیز مزید بر علت شد.

برای نخستین بار در تاریخ دهه های گذشته ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی متحد آمریکا در منطقه در دوره اوباما رویاروی یکدیگر و در تضاد منافعی آشکار قرار گرفتند و دولت اوباما بر اساس ارزش ها و ارزیابی خود از منافع و امنیت ملی آمریکا جدای از ملاحظات کشورهای متحد عربی منطقه درباره ایران به جمع بندی توافق رسید.

توافق هسته ای با ایران نتیجه استراتژی جدید دولت اوباما برای منطقه خاورمیانه است. با این توافق ایران متعهد شد تا یک دهه از توسعه قابلیت های هسته ای خود چشم بپوشد و واشنگتن نیز متعهد شده است در ازای آن تحریم های اقتصادی را علیه ایران بردارد. این توافق جایگزینی برای مداخله نظامی و جنگ منطقه ای احتمالی بود.

برداشته شدن تحریم ها نقطه عطفی در رابطه با ایران پس از انقلاب اسلامی در سال 1979 است. ایران برای نخستین بار پس از سال 1979 با این توافق از سوی آمریکا در نظم منطقه خاورمیانه به رسمیت شناخته می شود.

این اقدام دولت اوباما از سوی متحدان عرب آمریکا در منطقه درک نشده است. آنها در بهترین حالت معتقدند این توافق یک ساده لوحی از سوی آمریکا بوده است و برخی از آنها نیزمعتقدند توافق هسته ای بدترین گزینه ممکن برای حل وفصل مساله هسته ای ایران بوده است.

از سال میلادی جدید و بر اساس تواق هسته ای ، تحریم های بین المللی علیه ایران برداشته خواهد شد. ایالت متحده آمریکا اما در نظر دارد همچنان حضور نظامی خود را در منطقه ادامه دهد و به حمایت از متحدان خود متعهد خواهد بود با این تفاوت که دولت آمریکا هم اینک بر این باور است که متحدان سنتی آمریکا در منطقه باید بیش از گذشته روی پای خود باشند و تهدیدات امنیتی را خودشان حل و فصل کنند و مسایل و مشکلات شان با ایران را حل کنند.

در بلند مدت  مسایلی چون حل و فصل سیاسی بحران سوریه، تهدید مشترک داعش و گسترش روابط اقتصادی پس از لغو تحریم های ایران، می تواند روابط ایران با کشور های عربی خاورمیانه و خلیج فارس را توسعه دهد، اما این مساله در آینده نزدیک محتمل به نظر نمی رسد و شاید هم اصلا چنین اتفاقی نیفتد.

رییس جمهور پس از اوباما در کاخ سفید  ممکن است بر خلاف اوباما تحرک نظامی بیشتری برای مبارزه با داعش در عراق و سوریه نشان دهد، اما یک سوال و پرسش اساسی در مقابل رییس جمهور آینده آمریکا درباره توافق هسته ای با ایران خواهد بود و آن این که آیا رییس جمهور بعدی آمریکا هم همانند اوباما به نقش کمتر اوباما در منطقه خاورمیانه متعهد خواهد ماند و یا می خواهد مانند گذشته آمریکا را به طور مستقیم وارد مسایل منطقه ای کند.

 

 اخبارسیاست  خارجی  - عصر  ایران