اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلیل مواضع تند تشکیلات خودگردان علیه ایران چیست؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دلیل مواضع تند تشکیلات خودگردان علیه ایران چیست؟
قدرشناسی فلسطین با حمایت از عربستان!

غسان خطیب، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین: «عربستان سعودی همواره یکی از حامیان نزدیک تشکیلات خودگردان بوده است. در شرایطی که این تشکیلات به حمایت خارجی شدیدا نیاز دارد، روی عربستان سعودی و حمایت آن می‌تواند حساب کند.»

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در ششم ژانویه در بیت لحم از تنش های منطقه ای میان ایران و عربستان سخن به میان آورد و به صراحت اعلام کرد که فلسطین در کنار عربستان خواهد ایستاد.

صائب عریقات، رئیس تیم مذاکره کننده فلسطینی در گفتگوهای صلح در مصاحبه ای تفصیلی با المانیتور ضمن اتخاذ موضعی تند نسبت به ایران، خواهان اجتناب ایران از مداخله در امور سایر کشورها و صرفنظر کردن از ایده صدور انقلاب شد.

غسان خطیب سخنگوی تشکیلات خودگردان نیز در تشریح مواضع رهبران این تشکیلات گفت: «عربستان سعودی همواره یکی از حامیان نزدیک تشکیلات خودگردان بوده است. در شرایطی که این تشکیلات به حمایت خارجی شدیدا نیاز دارد، روی عربستان سعودی و حمایت آن می تواند حساب کند.»

به گفته خطیب، حمایت ایران از حماس مقامات تشکیلات خودگردان را به این جمع بندی رسانده که ایران عامل بروز شکاف در سیاست فلسطین است.

صائب عریقات یکی از نزدیکترین افراد به محمود عباس است. وی گسترش خشونت در خاورمیانه را با وضعیت اروپا در 1848 مقایسه کرده و پیش بینی می کند که این وضعیت تا سی سال آینده ادامه خواهد یافت. وی ضمن انتقاد از رویکرد نتانیاهو مبنی بر پذیرش تشکیلات خودگردان بدون مقامات آن، از تصمیم جنبش فتح برای برگزاری پنجاه و یکمین سالگرد تاسیس این جنبش در دمشق در هشتم ژانویه و انتشار عکس های محمود عباس در کنار بشار اسد دفاع کرد. اقدام فتح بحث و جدل های بسیاری را در میان مردم فلسطین به وجود آورد، اما به گفته عریقات حضور نزدیک به 600 هزار مهاجر فلسطینی در سوریه این سیاست را توجیه می کند.

برای اولین بار در تاریخ، دفتر رسمی فتح در دمشق در سیزدهم اگوست 2015 بازگشایی شد. خطیب که به گسترش پیوندها میان رام الله و دولت بشار اسد به دیده تردید می نگرد معتقد است که این یک سیاست اشتباه است. «پیش از این نیز همین اشتباه را در عراق زمان صدام حسین مرتکب شدیم و مجبور شدیم هزینه سنگین آن را نیز پرداخت کنیم.»

حمایت عرفات از صدام حسین در 1991 باعث شد که عربستان و سایر کشورهای عرب منطقه حمایت خود را از تشکیلات خودگردان قطع کنند.

عریقات در این مصاحبه در مورد تنش های اخیر میان ایران و عربستان و تاثیر آن بر وضعیت فلسطین گفت: «حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران دور از انتظار بود و ایران باید این رویه را متوقف کند. ایران باید دست از مداخله در امور سایر کشورها بردارد. از نظر من یهودیت یک تهدید تلقی نمی شود. یهودیت نیز مانند اسلام و مسیحیت یکی از ادیان الهی است. اختلاف و جنگ ما مذهبی نیست. داعش در حال حاضر مردم عراق، فرانسه و کردها را به قتل می رساند و هیچ کس از آنها جانبداری نمی کند. اما اگر داعش اتباع اسرائیل را بکشد، به نظر شما در جهان اسلام چه کسی آن را محکوم می کند؟ هیچ کس.

آنچه که ما از طریق قطعنامه های شورای امنیت، مجمع عمومی یا عضویت در دادگاه کیفری بین المللی به دنبال آن هستیم این است که به جهان ثابت کنیم بازگرداندن فلسطین به نقشه جهان مهم ترین فاکتوری است که می تواند ثبات و صلح را در منطقه برقرار کند. از سوی دیگر، نتانیاهو مدعی است که مخالف راهکار دو دولت نیست، اما باید منتظر مشخص شدن اوضاع در سوریه ماند.

به نظر من آنچه هم اکنون جهان عرب در حال تجربه آن است، با تجربه اروپا در 1848 قابل مقایسه است. بنظر می رسد که تضادهای میان حکمرانی خوب، عدم نقش قانون در جامعه، حقوق زنان و دموکراسی در جهان عرب حدود سی سال به طول بینجامد. خونریزی های زیادی در این دوره اتفاق خواهد افتاد و حالا نتانیاهو می خواهد که سی سال دیگر بدون بازگشت فلسطین روی نقشه جهان صبر کنیم. اما واقعیت این است که بازگشت فلسطین به نقشه جغرافیای جهان می تواند این دوره انتقالی را کوتاه تر کند.»

 

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی

 


ویدیو مرتبط :
دیدار جان کری و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازداشت 2 اسرائیلی در فرودگاه لندن به دلیل اظهارات تهدیدآمیز علیه ایران



اسرائیل , دستگیری , پرواز , تهدیدات علیه ایران

 

پلیس انگلیس دو اسرائیلی را به دلیل اظهار نظر نامناسب درباره ایران بازداشت کرد.

به نقل از روزنامه انگلیسی دیلی میل ، پلیس انگلیس دو مرد اسرائیلی را به دلیل گفتن مطالب نامناسب درباره ایران در هنگام پرواز از شهر لاس وگاس آمریکا به سمت لندن با هواپیمای شرکت بریتیش ایرویز، بازداشت کرد.

این دو مسافر اسرائیلی 28 و 33 ساله، روز دوشنبه گذشته پس از فرود هواپیمای حامل آنها در فرودگاه هیثرو لندن به اتهام ایجاد آشوب در هواپیما دستگیر شدند.

دیلی میل افزود: پس از فرود هواپیما در فرودگاه لندن، نیروهای پلیس وارد هواپیما شدند و دو اسرائیلی را بازداشت کردند . این دو نفر همچنان برای بازجویی در بازداشت قرار دارند.

سخنگوی پلیس لندن هم در این باره گفت:  هیچ دلیلی وجود ندارد که تایید کند این دو اسرائیلی برای مسافران پرواز یا هواپیما خطری ایجاد کرده اند.

یک منبع آگاه به شبکه اسکای نیوز گفت: این دو اسرائیلی در هنگام پرواز اظهارنظرهای نامناسبی را درباره ایران مطرح کردند. اظهارنظرهایی که تهدیدات احتمالی را علیه ایران مطرح می کرد. این موضوع باعث شد خلبان هواپیما قبل از فرود ، با لندن تماس بگیرد.../عصرایران