اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلهره مردم و پزشکان از کمبود و گرانی دارو


رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم هشدار داد: برخی بیماران بستری در بیمارستان و خصوصا بخشهای مراقبت ویژه و جراحی نیازمند آنتی بیوتیک‌هایی هستند که هم کمیاب شده‌اند وهم هزینه تامین آنها افزایش یافته است.

خبرگزاری ایسنا: رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان حکیم هشدار داد: برخی بیماران بستری در بیمارستان و خصوصا بخشهای مراقبت ویژه و جراحی نیازمند آنتی بیوتیک‌هایی هستند که هم کمیاب شده‌اند وهم هزینه تامین آنها افزایش یافته است.

دکتر مسعود مردانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: امروزه ایجاد بخش مراقبتهای ویژه در بیمارستان‌ها موجب افزایش امید به زندگی در کشور شده است. همچنین پیشرفتهای پزشکی منجر به دستاوردهای بزرگ در انجام جراحی‌های وسیع در پیوند اعضا شده است و هرگونه کمبود در تامین اینگونه داروها به معنای اختلال جدی در فرایند درمانی است که می‌تواند همه تلاش‌های کادر درمانی را بی اثر سازد.

وی افزود: مهارت پزشکان ایرانی در انجام پیوندهای مختلف و امکان عملی آن در کشور ایجاب می‌کند که مراقبت‌های بعد از پیوند و تجویز منطقی داروهای ضد قارچ و آنتی بیوتیک به این بیماران طول عمر بیشتری بدهد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان با اشاره به این موضوع که برای مقابله با عفونتهای بیمارستانی که مقاومت آنها تشدید شده است، چاره‌ای جز تجویز آنتی بیوتیک مناسب وجود ندارد، تاکید کرد: واقعیت این است که کمبود یا نبود دارو، استرس و نگرانی برای بیماران و خانواده وی ایجاد می‌کند به طوری که از نظر روحی و فرایندهای زندگی را با محدودیت‌هایی مواجه می‌سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: دلهره‌ای که به دلیل کمبود دارو در بیمار یا همراهان وی بوجود می‌آید خود می‌تواند روند درمان و فعالیت این بیماران را تحت شعاع قرار دهد و حتی برای پزشک معالج نیز مشغله فکری ایجاد کند. مشاهده وضعیت خانواده‌هایی که برای تامین دارو مجبور هستند به یک یک داروخانه ها سر بزنند و یا حتی از تهران به شهرستانها و یا برعکس از شهرستان‌ها به تهران مراجعه کنند برای کادر درمانی نیز رنج آور و طاقت فرسا است ولی رفع این مشکل نیازمند سیاستگذاری صحیح در حوزه دارویی است و کادر درمانی بیمارستانها در این خصوص نمی‌توانند مشکل گشای مردم باشند.

این متخصص بیماری های عفونی اضافه کرد: امروز گرانی و کمبود داروهای اساسی و نیز افزایش فراوان هزینه‌های درمانی از جمله اصلی ترین دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مردم است که مسئولان باید برای رفع آن به طور جدی چاره اندیشی کنند.

وی افزود: علت کمبود برخی داروها ممکن است به دلیل وارداتی بودن و عدم تخصیص بموقع ارز مرجع برای آنها باشد. تامین و تهیه داروهایی که جنبه حیاتی دارند از اهمیت خاصی برخوردار است. قیمت دارو باید منطقی باشد تا هم برای کارخانه داروسازی و یا شرکت تامین کننده دارو سود منطقی داشته باشد و هم بیمار قادر به تهیه آن شود. از آن جمله توسعه و بسط بیمه همگانی جهت بیماران نیازمند می‌تواند خاطر بیماران و خانواده‌های آنها را در این سهم آسوده سازد.


ویدیو مرتبط :
ماجرای داروخانه و کمبود دارو - شوخی کردم مهران مدیری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

برخورد مجلس با گرانی دارو



 

 

برخورد مجلس با گرانی دارو

 

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس موضوع گران شدن برخی اقلام دارویی را قابل پیگیری دانست و گفت: با توجه به اینکه در بودجه ۹۰، یارانه برای داروهای تحت پوشش بیمه‌ها در نظر گرفته شده کمیسیون بهداشت و درمان برخورد با افراد خاطی را پیگیری می‌کند.

 

دکتر حسن تامینی ‌لیچایی در گفتگو با مهر افزود: متاسفانه حدود ۴ ماه است که بانک مرکزی ارز خرید داروهای خارجی را به شرکتهای واردکننده دارو پرداخت نکرده است.

موضوع گران شدن داروی "سلسپت" توسط بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی، باعث اعتراض و گلایه بیماران دیالیزی و پیوند کلیه شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، موضوع تحریم را یکی از علتهای اختصاص ندادن ارز از سوی بانک مرکزی به شرکتهای وارد کننده دارو عنوان کرد و گفت: بانک مرکزی به‌علت تحریم کشورهای استکباری تحت فشار قرار گرفته و از همین رو در اختصاص ارز و اعتبار به این شرکتها با مشکل مواجه است است.

تامینی با بیان اینکه دولت به‌ ویژه وزارت بهداشت باید با اجرای سیاستهای جدید، روند خرید دارو از خارج را تغییر دهد، افزود: متاسفانه یکی دیگر از علل تامین ارز مورد نیاز برای تامین داروهای وارداتی، نپرداختن سهم وزارت بهداشت از محل درآمدهای مازاد نفتی است به طوریکه از مجموع ۳ هزار میلیارد تومان تنها در حدود ۳۰۰ میلیارد آن به این وزارتخانه تخصیص داده شده است..... / خبرگزاری : afkarnews