اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل محدودیت برداشت از خودپردازها



دلایل محدودیت برداشت از خودپردازها

حکیمی خاطرنشان کرد: جمع بندی بانک مرکزی و بانکها این بود که سرویسی را ارائه ندهیم که بعد از گذشت مدت زمانی با محدودیت مواجه شود؛ بنابراین فعلا مبلغ برداشت از خودپردازها در روز همان مبلغ 200 هزار تومان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ؛ مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با تشریح دلایل و محدودیت‌های افزایش مبلغ برداشت‌های 200 هزار تومان روزانه از دستگاه‌های خودپرداز، گفت: بخش بزرگی از ایران چک‌ها و اسکناس‌ها فرسوده هستند و قابلیت استفاده در دستگاه‌های خودپرداز را ندارند.

ناصرحکیمی با اشاره به طرحهایی که هر چند وقت یکبار برای افزایش مبلغ اسکناس در دستگاه های خودپرداز که در حال حاضر روزانه 200 هزار تومان است، مطرح می شود، گفت: این موضوع چندین بار از سوی بخش مربوطه در بانک مرکزی مطرح شده اما بنا به دلایلی اجرای آن عملیاتی نشده است، اولین دلیل آن مربوط به میزان پول نقدی است که در اختیارمان قرار دارد تا از طریق دستگاه های خودپرداز توزیع شود.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از ایران چکها و اسکناسها فرسوده هستند و قابلیت استفاده در دستگاه های خودپرداز را ندارند، خودپردازها نیازمند ایران چکها و اسکناس های نو و با کیفیت هستند تا مشکلی برای دستگاه ایجاد نکنند، بنابراین محدودیت های خاصی در تامین ایران چک های با کیفیت در دستگاه ها وجود دارد. 

وی، دلیل دیگر را ابهام در مورد ادامه انتشار ایران چک و اسکناس درشت ذکر و بیان کرد: در این مورد مشخص نبود که ایران چک ها با ضوابط فعلی منتشر خواهد شد یا خیر و یا از گردونه خودپردازها کنار گذاشته خواهند شد یا خیر که در این حالت با محدودیت هایی در حوزه تامین اسکناس در خودپردازها مواجه می شدیم. 

حکیمی خاطرنشان کرد: جمع بندی بانک مرکزی و بانکها این بود که سرویسی را ارائه ندهیم که بعد از گذشت مدت زمانی با محدودیت مواجه شود؛ بنابراین فعلا مبلغ برداشت از خودپردازها در روز همان مبلغ 200 هزار تومان است.

وی از انتقال بخش بزرگی از خریدهای مردم به پایانه های فروشگاهی با توجه به همین محدودیت مبلغ 200 هزار تومان اشاره و عنوان کرد: پایانه های فروش محدودیت پرداختهای روزانه خودپردازها را از بین برده است. این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: به لحاظ کارکردی مایل به افزایش مبلغ 200 هزار تومان بودیم اما محدودیت های خاصی وجود دارد که ما را از اجرای آن منع می کند، تاکنون تلاش کرده ایم که دستگاه های خودپرداز همواه پول داشته باشند نه اینکه فقط با افزایش مبلغ تنها در ساعات اولیه بتوانند به تعداد محدودی از افراد سرویس دهی کنند. 

وی گفت: در سالهای 85 تا 87 یعنی پیش از اینکه ایران چکها وارد سیستم خودپردازها شوند، خودپردازها پولی برای پرداخت نداشتند، بانک مرکزی نمی خواهد این اتفاق دوباره تکرار شود. در حال حاضر 200 هزار تومان پول توجیبی برای مصارف کوچک و ضروری است و سعی کرده ایم با شاپرک نفوذ پایانه های فروش را به قدری بالا ببریم که خرید مردم با مشکلی مواجه نشود و فقط در موارد ضروری اسکناس از خودپردازها دریافت شود. 

حکیمی یادآور شد: این رویه در سایر کشورها هم وجود دارد و برداشت مبالغ بزرگ از خودپردازها امکانپذیر نیست. با توجه به تورم و گرانی اجناس مبلغ 200 هزار تومان کم است و متناسب با افزایش قیمت ها، کاهش ارزش 200 هزار تومان و تحولات سریع افزایش قیمت، توان تولید اسکناس وجود ندارد. 

وی گفت: به هر حال هر چند وقت یکبار موضوع افزایش مبلغ 200 هزار تومان مطرح می شود و با بررسی جواتب مختلف چنانچه بتوانیم سرویس دهی در این زمینه را بهتر خواهیم کرد اما محدودیت ها را نیز نباید از یاد برد./مهر

 

 

 


ویدیو مرتبط :
آموزش ایمنی در برداشت از خودپردازها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلایل و جزئیات برخی محدودیت‌های دسترسی در گوگل



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دلایل و جزئیات برخی محدودیت‌های دسترسی در گوگل

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تشریح جزئیات و دلایل ایجاد محدودیت برای برخی سرویس های گوگل گفت: تنها در بخش تجارت الکترونیک شرکتهایی که از این مسیر تبلیغات می کرده اند، محدودیت ایجاد شده است.

علی حکیم جوادی در گفتگو با خبرنگار مهر، در تشریح محدودیت دسترسی به برخی کاربردهای موتور جستجوی گوگل که چندی پیش از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آن اشاره شد، اظهار داشت: در ارتباط با گوگل محدودیت خاصی در بخشهای مختلف آن نیست و تنها در بخش تجارت الکترونیک، شرکتهایی که از این مسیر تبلیغات می کرده اند، محدود شده اند که درصدد هستیم این محدودیت را برداریم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید براینکه محدودیت دسترسی به کاربردهای گوگل از طریق وزارت ارتباطات نبوده و این وزارتخانه تنها نقش واسطه را در اعمال محدودیت برای مصادیق مجرمانه ایفا می‌کند، ادامه داد: هم اکنون دسترسی شرکتهایی که از طریق گوگل نسبت به بازاریابی، فروش و تبلیغات اقدام می کردند بنا به دلایلی از سوی مراجع تصمیم گیر و کمیته تعیین مصادیق محدود شده که در این زمینه تلاش براین است که این محدودیت رفع شود.

وی از ارائه تقاضای مرکز تجارت الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت برای رفع این محدودیت خبر داد و گفت: دلایلی در دست تهیه است که بتوانیم ثابت کنیم سرویس تجارت الکترونیک گوگل منجر به مصادیق مجرمانه نخواهد شد و شرکتهایی که در این زمینه کار می‌کنند بتوانند بدون محدودیت به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه محدودیت دسترسی برای سرویس خاصی در موتور جستجوی گوگل از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد نشده است، در مورد برخی سرویس های دیگر گوگل که هم اکنون دسترسی به آن برای کاربران ممکن نیست، خاطرنشان کرد: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان واسطه تنها اقدامی که می تواند انجام دهد این است که در زمینه تصمیم های صورت گرفته دلایلی بیاورد تا ثابت شود این کاربردها بخش های مفیدی نیز دارند که برای کاربران قابل استفاده است تا چنانچه کمیته تعیین مصادیق موافقت کند این سرویس ها در ایران رفع محدودیت شود.

به گزارش مهر، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش گفته بود که برای برخی از کاربردها که نیاز به امنیت بیشتری دارد با توجه به اینکه گوگل مراجعی به ما نداشته که بتوانند این ملزومات را در اختیار کشور بگذارند، محدودیتهایی ایجاد شده تا ما بتوانیم ارتباطاتی را که از این طریق مردم می توانند داشته باشند، امن کنیم و برای برخی از کاربردها محدود شده است. البته با آنها مکاتباتی در این خصوص داشته‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.

براساس آخرین بررسی ها هم اکنون دسترسی به سرویسهایی همچون یوتیوب، گوگل درایو، بلاگر و ... در ایران ممکن نیست.

در همین حال براساس نتایج تحقیقات به عمل آمده که پیش از این از سوی خبرگزاری مهر منتشر شده است کل سود موتور جستجوی گوگل در سال 2011 حدود 36 میلیارد دلار بوده که سود این موتور جستجو از کاربران ایرانی در سال گذشته، 443 میلیارد تومان – البته با قیمت دلار 1600 تومانی - تخمین زده شده است.

براین اساس هر ایرانی روزانه به طور میانگین 5 بار در گوگل جستجو می‌کند و میانگین سالیانه تعداد دفعات جستجو در گوگل توسط کاربران ایرانی یکهزار و 825 بار اعلام شده است. در این بررسی ها مشخص شده که 40 درصد کلیک کاربران ایرانی روی لینک های تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جستجو است و 7.3 بار تعداد دفعاتی است که کاربران ایرانی در سال بر روی لینک های تبلیغاتی کلیک می‌کنند. براین اساس میانگین درآمد گوگل به ازای هر کلیک بر لینکهای تبلیغاتی 1.04 دلار و میانگین درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر 7.3 دلار است و در مجموع این موتور جستجو از کاربران ایرانی طی یک سال277 میلیون دلار درآمد کسب کرده است./مهر