اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل عمده مرگ كودكان در تصادفات رانندگی


هر ساله در سراسر دنیا تعداد زیادی از كودكان و نوجوانان در حوادث و وسوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند این در حالیست كه با آموزش های صحیح و فرهنگ سازی مناسب می توان تا حد زیادی از این حوادث دلخراش كاست.

خبرگزاری مهر: هر ساله در سراسر دنیا تعداد زیادی از كودكان و نوجوانان در حوادث و وسوانح رانندگی جان خود را از دست می دهند این در حالیست كه با آموزش های صحیح و فرهنگ سازی مناسب می توان تا حد زیادی از این حوادث دلخراش كاست.

شاید هیچ حادثه ای غم انگیز تر از صحنه تصادف یک کودک نباشد؛ برای آنكه چنین حوادثی كاهش یابد و به حداقل برسد علاوه بر آنكه خانواده ها باید تذكرات لازم را به كودكان بدهند، لازم است فرهنگ صحیح ترافیك از كودكی و سنین پایین آموزش داده شده و به مرور در جامعه نهادینه شود.

بررسی آمار کشته شدگان در تصادفات بر اساس سن آنها در ایران

بررسی آمار کشته های ناشی از تصادفات بر اساس سن نشان می دهد که گروه سنی زیر 10 سال و هچنین بزرگسالان بالای 60 سال دارای بالاترین درصد فوتی های ناشی از تصادفات هستند و با توجه به اینکه کودکان زیر 3 سال کمتر به عنوان عابر در خیابان ها تردد می كنند گروه سنی زیر 10 سال ، 22 درصد تلفات عابرین را تشکیل می دهند که نشان دهنده تعداد بسیار زیاد تلفات کودکان در سنین بین 4 الی 9 ساله است.

دلایل اصلی تصادفات كودكان

فکر کودکان محدود است و ن
می توانند در یک لحظه به چند چیز فکر کنند . ممکن است یک کودک بداند که چه زمانی برای عبور از عرض خیابان امن و مطمئن است ، اما یک تغییر ناگهانی شرایط ترافیک باعث گیج شدن او می شود . ممکن است در تشخیص جهت صدای اتومبیل هایی که به سمت شان می آیند ، دچار مشکل شوند .

از آنجا که اطلاعات کودکان از تصادف ،مجروحیت و مرگ محدود و اندک است ، چندان توجهی به توصیه های والدین و اخطار های ایمنی موجود در سطح راه و خیابانها ( علایم هشدار دهنده ) نمی کنند .کودکان قادر به تخمین سرعت و فاصله اتومبیلی که به سمتشان می آید نیستند از این رو عبور از عرض خیابان برای آنها خطرناک است . کودکان بر خلاف بزرگسالان به چیزهایی که در زاویه دید آنها ست توجهی ندارند و همین مساله باعث می شود آنها به اتومبیلی که از پشت سر می آید توجه نکنند.

 کوچک بودن جثه کودکان باعث می شود که وقتی از میان اتومبیلهای پارک شده وارد خیابان می شوند ، دید کافی از سطح سواره رو نداشته باشند . زمانی که در حال عبور از عرض خیابان هستند و اتومبیلی به سمت آنها می آید،. کودکان به چیزهایی توجه می کنند که ممکن است حواس آنها را پرت کند . بازیگوشی و دادن مسابقه با هم گاهی باعث می شود که بچه ها به خطر وسایل نقلیه توجه نکنند . هنگامی  که کودکی از عرض خیابان دوطرفه عبور می کند ، سرعت زیاد وسایل نقلیه در یک جهت می تواند عاملی باشد تا او توجه خود را نسبت به جهت دیگر خیابان از دست بدهد و به علت حواس پرتی ، رفتارش دستخوش تغییر شود.

پیشنهادهایی برای اصلاح رفتار کودکان

شناخت رفتار کودک در ترافیک از آن رو اهمیت دارد که برای برنامه ریزی آموزشی ابتدا باید این رفتارها شناخته شود تا بتوان آموزشهای لازم را برای اصلاح و بهبود آنها تدارک دید .

دویدن ناگهانی به خیابان، رها کردن دست بزرگتر خود به هنگام عبور از خیابان ، عبور از خیابان از محل های غیر مجاز، بی توجهی به چراغ عابر پیاده، نبستن کمربند ایمنی در اتومبیل، نشستن در صندلی جلو، نشستن روی پای والدین به هنگام رانندگی، حرکت با دوچرخه در میان سایر وسایل نقلیه و... از جمله رفتارهای نادرستی است كه كودكان در تردد های شهری دارند و باید مورد اصلاح قرار گیرد.

گام نخست آموزش ترافیک از خانواده آغاز می شود و اگر افراد خانواده با فرهنگ ترافیک آشنا شوند و در رفتار خود آن را رعایت کنند ، می توانند بر فرزندان خود نیز تاثیر بگذارند .

مرحله دوم آموزش در مهد کودک ها و کودکستان هاست . مربیان مهد کودک می توانند به صورت نظری و عملی کودکان را با عبور و مرور و خطراتی که آنها را تهدید می کند، آشنا سازند. می توان از بازیها و اشعار و نقاشی برای آموزش بهره گرفت .

مرحله سوم آموزش نیز زمانی است که کودک وارد دبستان می شود . این مرحله در صورت عدم توجه کافی می تواند خطرناک ترین مرحله باشد ، زیرا عوامل گوناگونی در این گروه سنی موجب افزایش خطرات می شود، از جمله طولانی بودن و خطرزا بودن مسیر خانه به مدرسه ، بازی گوشی کودک ، شوخی با همکلاسی ها ، تمایل به تنهایی رفتن و به طور مستقل کار کردن.

مرحله چهارم زمانی است که کودک وارد دوره راهنمایی می شود. در این مرحله از آموزش ، مدرسه نیز مسئولیت هماهنگی با اولیا را دارد. باید ضمن انتخاب گذربان یا پلیس برای کمک به دانش آموزان برای عبور ایمن ، دانش آموزان را فعالانه درگیر کرد.لازم است متناسب با کلاس و سن دانش آموزان دروسی در کتابهی درسی گنجانده شود.

پارك آموزش ترافیك كودكان گزینه ای ایده آل برای فرهنگ سازی

برای ارتقاء ایمنی ترافیك باید آموزش در تمام مقطع سنی وجود داشته باشد چرا كه در بین گروه های مختلف آسیب پذیر در محیط ترافیك ، كودكان بیشتر به جهت عدم آموزش آسیب می بینند. علاوه بر آموزش های مستقیم ترافیك امروز در دنیا روش های علمی و غیر مستقیم بیشتر به كار گرفته می شود، كه یكی از روش های آموزش عملی استفاده از پارك های آموزش ترافیك است.

ایده پارك آموزش ترافیك با استفاده از خودروهای كوچك نخستین بار توسط یك فرد آلمانی فنلاندی الاصل به نام (جاكا ناپاری ) ارائه شد. به همت او نخستین پارك مجهز به چراغ راهنما و تابلوهای ترافیك و خط كشی معابر در سال 1989 میلادی در شهر هامبورگ آلمان گشایش یافت.

در حال حاضر بیش از صدها پارك آموزش ترافیك در كشورهای مختلف دنیا از جمله اتریش، آلمان ، سوئیس، فرانسه، بریتانیا، لهستان، روسیه، پرتغال، اسپانیا، فنلاند، هندوستان، چین، كره، ژاپن و اسكاتلند و …. مورد بهره برداری قرار گرفته است.نخستین پارك آموزش ترافیك در ایران نیز توسط سازمان حمل و نقل و ترافیك تهران طراحی و اجرا شد و در سال 1381 مورد بهره برداری قرار گرفت.

علاوه بر آموزشهای لازم در پارك آموزشی محوطه های تفریحی جهت سرگرمی كودكان طراحی شده است .در كنار محوطه های تفریحی، خودروهای كوچك برقی ،ماشین پدالی در مسیر های مشخصی به صورت یك یا چند دور رفت و برگشت عمل می كنند.

اینگونه وسایل نقلیه كوچك تفریحی به نام ماشین های گو-كارت (Go-carts ) معروف هستند. كرایه دوچرخه یكی از موارد دیگری است كه در این پارك ها انجام شده است.

ابتكار دیگری كه در این پاركها صورت می گیرد محوطه كوچكی در مقیاس بسیار ریزتر از پارك های آموزش ترافیك به صورت یك شهر مینیاتوری ماكت سازی می شود به همراه وسیله نقلیه های اسباب بازی كه در امر آموزش ترافیك از این مورد استفاده می كنند.

در هر صورت تنها راه جلوگیری از آسیب دیدگی و فوت كودكان در سوانح و حوادث ترافیكی، آموزش صحیح ترافیك و آگاه سازی آنها از خطرات احتمالی است كه این مهم نه تنها در تهران بلكه در تمام شهرهای كشور باید به طور یكپارچه محقق شود.


ویدیو مرتبط :
دلایل عمده مرگ جوانان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

امسال تصادفات رانندگی در تهران، چند نفر را به کام مرگ فرستاد؟



اخبار,اخبار اجتماعی , حوادث رانندگی

بیشترین تلفات حوادث رانندگی مربوط به معابر درون شهری با ۷۳۳ مورد است و پس از آن جاده‌های برون شهری با ۲۷۰ مورد، جاده‌های روستایی با ۱۳ مورد و محل وقوع ۹ حادثه نیز نامعلوم اعلام شده است.

پزشکی قانونی تهران اعلام کرد: تا پایان آذر ماه امسال یک هزار و ۲۵ مورد فوت ناشی از حوادث رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷. ۷ درصد کاهش یافته است.

همچنین در ۹ ماهه امسال یک هزار و ۲۵ نفر به دلیل تصادفات رانندگی در استان تهران جان خود را از دست داده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی یک هزار و ۱۱۰ نفر گزارش شده بود ۷. ۷ درصد کاهش یافته است.

بنابر این گزارش از کل فوت شدگان حوادث رانندگی تا پایان آذر ماه امسال ۸۳۷ نفر مرد و ۱۸۸ نفر زن بوده‌اند.

همچنین در این گزارش با اشاره به محل وقوع تصادفات رانندگی منجر به فوت آمده است: بیشترین تلفات حوادث رانندگی مربوط به معابر درون شهری با ۷۳۳ مورد می‌باشد و پس از آن جاده‌های برون شهری با ۲۷۰ مورد، جاده‌های روستایی با ۱۳ مورد و محل وقوع ۹ حادثه نیز نامعلوم اعلام شده است.

طبق این گزارش در 9 ماهه امسال ۲۷ هزار و ۶۸۰ نفر از مصدومین تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند که از این میان ۱۹ هزار ۹۰۵ نفر مرد و ۷ هزار و ۷۷۵ نفر زن بوده‌اند.

در آذر ماه امسال نیز تعداد تلفات حوادث رانندگی ۱۰۱ مورد بوده است که از این تعداد ۸۳ نفر مرد و ۱۸ نفر زن بوده‌اند. همچنین در این ماه ۲ هزار و ۷۴۳ نفر از مصدومین تصادفات رانندگی به مراکز پزشکی قانونی استان تهران مراجعه کرده‌اند.
اخبار اجتماعی - مهر