اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلایل خوش رویی‌های پوتین در قبال ایران چیست؟



اخبار,اخباراقتصادی,روابط  تجاری ایران  وروسیه

مسکو به سه دلیل سرپیچی از آمریکا و به چالش کشیدن آن، تضمین درآمدهای نفتی و تقویت موضع خود در خاورمیانه تصمیم به فروش سامانه دفاع موشکی اس سیصد به ایران گرفته است.

پایگاه خبری «آی بیست و چهار نیوز» نوشت، مسکو به سه دلیل سرپیچی از آمریکا و به چالش کشیدن آن، تضمین درآمدهای نفتی و تقویت موضع خود در خاورمیانه تصمیم به فروش سامانه دفاع موشکی اس سیصد به ایران گرفته است.

به گزارش  «تیک»، این پایگاه خبری صهیونیستی در تحلیلی به قلم رون بن-ییشای، خبرنگار و کارشناس مسائل دفاعی نوشت، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که سامانه دفاع هوایی اس سیصد به ایران تحویل می دهد. به گفته کارشناسان، او برای رسیدن به سه هدف استراتژیک تلاش می کند.

1) چالش با آمریکا بر سر مسئله اوکراین
تصمیم روسیه مبنی بر ارائه موشک های اس سیصد به ایران، می تواند برای روسیه به عنوان راهی برای به چالش کشیدن آمریکا و غرب در بحران اوکراین در نظر گرفته شود. پوتین از شورشیان طرفدار روسیه در شرق اوکراین حمایت می کند و این در حالی است که آمریکا حامی دولت اوکراین است که کنترل استان های غربی این کشور را در دست دارد. این موضوع ریشه تنش های بزرگ نه تنها میان مسکو و واشنگتن، بلکه میان روسیه و اتحادیه اروپا است.

تحریم‌هایی که غرب پس از الحاق کریمه به روسیه و جنگ در شرق اوکراین بر مسکو تحمیل کرده، مشکلات مالی جدی و قابل توجهی را برای روسیه به وجود آورده است. در نتیجه پوتین وضعیتی را به وجود آورده است که در آن از طریق آسیب رساندن به آمریکا و متحدان آن به ویژه اسرائیل، واشنگتن را تنبیه کند.

2) درآمدهای نفتی
روسیه به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در جهان، عمیقاً به خاطر این واقعیت که لغو تحریم ها بر ضد ایران منجر به سقوط بیشتر قیمت نفت در بازار جهانی شود، نگران است. ایران پیش از اعمال تحریم ها بر ضد آن، سومین تولید کننده نفت در جهان بود و اکنون صادرات آن کمتر از یک میلیون بشکه در روز است که از یک سوم ظرفیت تولید آن هم کمتر است. اگر تحریم های ایران برداشته شوند، تهران عرضه آزادانه نفت خود به بازار را آغاز خواهد کرد و در این صورت قیمت نفت به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت و این امر در درجه اول به اقتصاد روسیه آسیب خواهد رساند.

 

از همین رو روس ها برای این مشکل راه حلی را یافته اند. آنها به سرعت با ایران رابطه ای را برقرار کرده اند، به طوری که قبل از برداشته شدن تحریم ها ایران مقادیر قابل توجهی از تولیدات نفت خود را در ازای دریافت سلاح و گندم روسی به مسکو انتقال دهد. هدف از روسیه به احتمال زیاد ذخیره سازی نفت ایران است به طوری که ایران نتواند آن را به بازار جهانی برساند. با انجام این کار، روسیه از کاهش بیشتر قیمت نفت جلوگیری خواهد کرد و در عین حال فروش تسلیحاتی و صنعت کشاورزی خود را تقویت خواهد کرد.

 

بنابراین، تصمیم روسیه مبنی بر ارائه سامانه موشکی اس سیصد به ایران با دورنما و چشم اندازی اقتصادی انجام می شود. روس ها احمق نیستند و از توافق لوزان برای حضور در بازار نفت ایران و پیشبرد اهداف خود بهره برداری می کنند.

3) ایفای نقش به عنوان بازیگری کلیدی در خاورمیانه
هدف بعدی از فروش سامانه موشکی اس سیصد به ایران ورود روسیه به خاورمیانه به عنوان بازیگری بزرگ و به ضرر آمریکا است. پوتین مذاکرات مستقیم آمریکا با ایران را دیده است و خود را آماده می کند که تهران را به متحد اصلی خود در خاورمیانه تبدیل کند. روس ها نگرانند که اگر آمریکا موفق شود روابط خود با تهران را بهبود بخشد و اتحاد خود با سعودی ها، مصری ها و اسرائیلی ها را حفظ کند دیگر روسیه به قدرت بزرگ جهان در خاورمیانه تبدیل نخواهد شد. پوتین می خواهد روسیه به مانند آمریکا به بازیگری مهم در خاورمیانه تبدیل شود. بنابراین فروش سامانه اس سیصد به ایران را به عنوان ابزاری برای رسیدن به این هدف در نظر می گیرد.

از طرف دیگر، واکنش اسرائیل به این اقدام روسیه نسبت به واکنش آمریکایی ها در جریان گفت و گوی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بسیار نرم‌تر بوده است. اسرائیل به این اقدام اعتراض تندی نکرده است و شدیدترین واکنش انتقادی را یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسرائیل داشته است و نه بنیامین نتانیاهو. دلیل این امر چیست؟ البته می توان پیش بینی کرد که اسرائیل می داند انتقال کامل سامانه موشکی اس سیصد به ایران و عملیاتی شدن آن چند سال زمان می برد. شاید مقامات اسرائیل از بی اطلاعی ایران از قابلیت های این سامانه و توانایی اسرائیل در خنثی سازی آن چیزی هایی بدانند.

 

توضیح احتمالی دیگری هم برای واکنش معمولی اسرائیل به فروش این سامانه به ایران می تواند این باشد که روسیه پیش از این نیز دو بار ممنوعیت فروش اس سیصد به ایران را لغو کرده بود، اما زمانی که اسرائیل در این زمینه اعمال فشار کرد و مثلاً تهدید به ارائه تسلیحات به گرجستان کرد، روس ها از تصمیم خود منصرف شدند. این احتمال وجود دارد که پوتین فقط خواسته باشد قدری قدرت نمایی کند و بعد هم نظرش را تغییر دهد که این هم فرضیه ای واقع بینانه است.


 اخبار  اقتصادی  -  تیک


ویدیو مرتبط :
خوش رویی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

از خوش‌بینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران



اخبار,اخبارسیاست خارجی,مذاکرات هسته‌ای ایران

 

  اخبار سیاست خا رجی -  از خوش‌بینی آمریکا تا موضع تند آلمان در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران

ورود نمایندگان ایران و ۱+ ۵ به مذاکرات فشرده هسته‌ای، خوش‌بینی مقامات آمریکایی نسبت به احتمال ‌پیشرفت در مذاکرات، موضع وزیر خارجه آلمان درباره روند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران، بازتاب انتشار گزارش جدید آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره نقش‌آفرینی ایران در مبارزه با داعش، از جمله مهم‌ترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، همزمان با برگزاری مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در نیویورک، بخش عمده مطالب مطبوعات و رسانه‌های جهان به این موضوع اختصاص یافته است. در این زمینه، روزنامه «تایمز اقتصادی» هند با انتشار مطلبی از ورود ایران و ۱+ ۵ به مذاکراتی فشرده سخن گفته است.

این روزنامه می‌نویسد، دو طرف در حالی وارد دور جدید مذاکرات شده‌اند که تنها دو ماه تا پایان ضرب‌الاجل معین‌ برای دستیابی به توافق نهایی ‌مانده است. با این حال و با وجود اینکه مذاکرات نیویورک چند روز دیگر نیز ادامه خواهد یافت، انتظار نمی‌رود ‌در این دور، پیشرفت خاصی در موضوع هسته‌ای ایران به دست آید.
 
در همین حال، روزنامه «لس آنجلس تایمز» به نقل از برخی مقامات آمریکایی، از بروز نشانه‌های پیشرفت در مذاکرات خبر داده و می‌نویسد، پس از چند ماه ‌پیشرفت نداشتن در مذاکرات، مقامات آمریکایی اکنون نشانه‌هایی از تغییر روند مذاکرات را می‌بینند.

یک مقام آمریکایی در این زمینه گفته، درک دو طرف از یکدیگر در مذاکرات عمیق‌تر شده است و همین موضوع، امکان وقوع برخی احتمالات و پیشرفت در مذاکرات را فراهم می‌آورد. وی درباره سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک نیز گفته، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا مشکلی برای دیدار با حسن روحانی در حاشیه اجلاس مجمع عمومی ندارد.

در این میان، به نظر می‌رسد این بار دولت آلمان، موضع سخت‌تر را در قبال موضوع هسته‌ای ایران در پیش گرفته ‌است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه آلمان گفته، ایران دیگر نمی‌تواند در مذاکرات با زمان بازی کرده و روند مذاکرات را معطل نگه دارد.

‌فرانک والتر اشتاین مایر در این زمینه اظهار داشته: «ما در حال ورود به مرحله حساس مذاکرات ۱+ ۵ با ایران هستیم. دیگر فضایی برای اینکه ایران بتواند با زمان بازی کند، وجود ندارد. ما می‌خواهیم پیشنهاد یک توافق منصفانه را به ایران بدهیم. با این حال، برای اینکه این امر اتفاق بیفتد، ایران باید وارد موضوعات بنیادین شود».

از سوی دیگر و در همین موضوع، انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران و تأکید بر پایبندی ایران به مفاد توافق مقدماتی هسته‌ای نیز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری «ترند» می‌نویسد، آژانس اعلام کرده، ایران در حال انجام کارهای بیشتر برای اقدام بیشتر در راستای انجام مفاد توافق‌نامه مقدماتی هسته‌ای با قدرت‌های جهانی است. این خبرگزاری می‌نویسد، در شرایطی که مذاکرات ایران و ۱+ ۵ در نیویورک در جریان است، انتشار این گزارش می‌تواند از سوی کشورهای غربی‌، نشانه‌ای مثبت در روند گفت‌و‌گو‌ها باشد..

در پایان، در میان دیگر مطالب، اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا درباره نقش ایران در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز مورد توجه برخی ‌مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» می‌نویسد، جان کری گفته ایران نیز می‌تواند در ائتلاف بین‌المللی که برای مبارزه با افراط‌گرایان داعش شکل گرفته، ایفای نقش کند.

کری در این زمینه گفته است: «ائتلاف مورد نیاز برای از میان بردن داعش، صرفاً و یا حتی در درجه نخست، نظامی نیست... برای همه کشورهای جهان، از جمله ایران، نقشی برای ایفا کردن در این ائتلاف وجود دارد». بلومبرگ بر این باور است، این اظهارات به معنای تغییر لحن مقامات آمریکایی در قبال نقش‌آفرینی ایران در مبارزه با داعش است.


  اخبار سیاست خارجی - تابناک