اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلار «فردایی» به کما رفت



شاخص بازار ارز روز گذشته تحت تاثیر نبود معاملات آتی با 25 تومان کاهش قیمت که بیشترین میزان افت در 3 هفته گذشته بود، مواجه شد و به بهای 3470 تومان رسید.

بانک مرکزی دوشنبه شب دستورالعملی 8 بندی منتشر کرد که براساس آن معاملات آتی و سلف ارز تنها براساس مقررات جدید مجاز خواهد بود. به این ترتیب بازار ارز که همیشه شاهد معاملات «فردایی» دلار بود، از چهارشنبه شاهد حذف معاملاتی آتی و در نتیجه ادامه کاهش ارزش دلار شد.

با ابلاغ مقررات جدید بانک مرکزی برای صرافان
 بازار ارز روز چهارشنبه تحت تاثیر حذف «معاملات فردایی» دلار بود، اما کاهش قیمت دلار در روز گذشته نتوانست بهای سکه را پایین ببرد.


دو اتفاق مهم بازار سه‌شنبه یعنی افت دلار و رشد سکه در روز چهارشنبه نیز تداوم داشتند. روز گذشته، در اولین روز بهمن ماه قیمت دلار  با 25 تومان افت به 3470 تومان رسید که بیشترین میزان افت در سه هفته گذشته بود. اما همزمان نرخ دلار مبادله‌ای با 25 ریال افزایش به2742 تومان رسید.در پنجمین روز هفته، بهای دلار در بازار آزاد تحت تاثیر «نبود معاملات آتی»، «کاهش حجم معاملات» و «عرضه ارز از سوی بازیگران بازارساز رسمی» در مسیر نزولی قرار گرفت، هر چند که با وجود افت شاخص بازار ارز، سکه به افزایش خود ادامه داد و با 5 هزار تومان رشد تا نرخ یک میلیون و 45 هزار تومان صعود کرد.

 کنار کشیدن معامله‌گران آتی
عامل اصلی افت دلار در روز چهارشنبه کنار کشیدن معامله‌گران آتی از انجام خرید و فروش‌های ارزی بود. به باور بازیگران بازار، انجام نگرفتن معاملات آتی ناشی از دستورالعمل جدید بانک مرکزی بود. بر مبنای مقررات 8 بندی اعلام شده از سوی بانک مرکزی، معاملات آتی و سلف ارز فقط بر اساس دستورالعمل مصوب این نهاد مجاز خواهد بود.

 

این دستورالعمل دوشنبه شب منتشر شد و پس از اعلام آن برخی معامله‌گران تصمیم گرفتند فعالیت خاصی انجام ندهند، هر چند باید دید آیا این روند ادامه پیدا خواهد کرد یا معاملات آتی در روزهای آینده از سر گرفته خواهد شد. دیگر عامل افت قیمتی کاهش حجم معاملات نقدی بود. در کنار کاهش تقاضا، با عرضه ارز از سوی شماری از صرافی‌های بانک‌ها، زمینه کاهش دلار بیش از پیش فراهم شد. اما با وجود کاهش دلار، قیمت نرخ رسمی دلار و سکه با رشد مواجه شد.

 

روز چهارشنبه نرخ رسمی دلار با 25 ریال افزایش به 2742 تومان رسید و سکه هم تحت تاثیر سطوح قیمتی بالای طلا در بازارهای جهانی با رشد مواجه شد تا اثر افت دلار خنثی شده باشد. با گذشت نرخ دلار مبادله‌ای از مرز 2740 تومان، فاصله این نرخ با نرخ پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده (2850 تومان) به 110 تومان رسید. افزایش بهای سکه در روز چهارشنبه، پنجمین افزایش روزانه پیاپی این کالا را رقم زد. روز چهارشنبه بهای سکه تحت تاثیر رسیدن طلای جهانی به مرز 1300 دلار، تا قیمت یک میلیون و 45 هزار تومان بالا رفت. 

 دیدگاه فعالان رسمی به دستورالعمل
در بازار بین فعالان رسمی دیدگاه‌های متفاوتی در رابطه با دستورالعمل جدید بانک مرکزی وجود دارد. برخی از این بازیگران اعتقاد دارند که با اجرایی شدن مقررات 8 بندی اخیر قیمت‌های بازار شفافیت بیشتری پیدا خواهد کرد، اما انتقادهایی نیز از سوی برخی دیگر شنیده می‌شود. گفته‌های فعالان رسمی حاکی از آن است که انتقادها بیشتر به «متن دستورالعمل»، و «نقش صرافان در مکانیسم کشف قیمت» مربوط می‌شود.

 

یکی از انتقادهای صورت گرفته به متن عدم درج کلمه «مستقل» در مورد کانون صرافان ایران است. به گفته برخی صرافان، کانون صرافان ایران تشکلی مستقل و غیرانتفاعی است، اما در متن دستورالعمل اشاره‌ای به این استقلال نشده است. دیگر ایراد وارده به استفاده از جملاتی مانند «موظف است» یا «مکلف است» مربوط می‌شود. به گفته فعالان رسمی به کار بردن این جملات شبهاتی را  در مورد استقلال این تشکل حرفه‌ای ایجاد می‌کند. انتقاد دیگری که از سوی بازیگران رسمی شنیده می‌شود به قیمت‌پذیری صرافان بازمی‌گردد. به گفته فعالان رسمی صرافان در تعیین قیمت‌ها نقشی نخواهند داشت و فعالیت آنها تنها به اعلام نرخ محدود خواهد ماند.

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار ارز

 

اخبار,اخبار اقتصادی , بازار ارز

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
کاهش قیمت نفت از بشکه ای بالای 100 دلار به حدود60 دلار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دلار امروز ۱۰۰۸ تومان شد.



 

 

قیمت دلار امروز در بازار تهران به ۱۰۰۸ تومان رسید.

 


قیمت دلار امروز

 


به گزارش خبرنگار مهر، امروز هر دلار آمریکا در بازار تهران ۱۰۰۸ تومان فروخته و ۱۰۰۰ تومان توسط صرافی ها خریداری شد.

 


صرافی‌های تهران دلیل عمده افزایش قیمت دلار در بازار را فرارسیدن ماه ژانویه و تعطیلات کریسمس کشورهای حوزه آمریکا و اروپا عنوان می کنند.

 


روز گذشته نیز قیمت هر دلار آمریکا در بازار تهران ۱۰۰۵ تومان فروخته شد. قیمت دلار در بازار طی حداقل یک سال گذشته همچنان ثابت و کمتر از هزار دلار معامله شده است.

 


همچنین قیمت هر یورو نیز برای فروش یکهزارو ۴۴۵ تومان و برای خرید یکهزارو ۴۳۸ تومان بود. قیمت هر پوند انگلیس نیز برای فروش در صرافی ها یک هزارو ۶۳۵ تومان و برای خرید یک هزارو ۶۱۰ تومان اعلام شد.

 


قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در بازار امروز تهران ۲۶۶ هزار تومان، قیمت سکه طرح جدید ۲۶۵ هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی ۱۳۶ هزار تومان و ربع سکه ۶۹ هزار تومان است.

 


پس از متعادل شدن قیمت سکه در بازار داخلی، حال نوبت به افزایش قیمت دلار رسیده است، این در حالی است که محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که این بانک همواره بر بازار سکه و ارز نظارت دارد و در صورت مشاهده نوسانات آن را مدیریت می کند.

 


بهمنی مطرح کرده است که قیمت ارز و سکه را بازار تعیین می کند و قیمت آن تابعی از عرضه و تقاضا است، در عین حال بانک مرکزی بر تعیین نرخ ارز بر اساس قیمت شناور آزاد تاکید دارد. وی یکی از موفقیتهای بانک مرکزی را پائین نگهداشتن نرخ دلار در کمتر از هزار تومان عنوان کرده است.