اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دلار با حضور احمدی‌نژاد در مجلس ارزان می‌شود یا ادامه سکوت بهمنی/رویای دلار 2800 تومانی



دلار با حضور احمدی‌نژاد در مجلس ارزان می‌شود یا ادامه سکوت بهمنی/رویای دلار 2800 تومانی

پس از قطعی شدن حضور رئیس جمهور در مجلس برای پاسخ به سوال اقتصادی نمایندگان نوسانات بازار ارز کاهش یافته و این احتمال می رود که با حضور احمدی‌نژاد در مجلس باز هم شاهد کاهش نوسان قیمت ها باشیم.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش نامه، قیمت دلار چند روزی است که تقریباً با نوسانی متعادل‌تر نسبت به روزهای گذشته روبه‌رو شده است. برخی می‌گویند ارزان شدن دلار آغاز شده است و قیمت این روزهای دلار نوید روزهای ارزان‌تر از ارقام فعلی را می‌دهد.

دولتی‌ها هم از فرصت این روزها به خوبی استفاده کرده و پشت سر هم به مردم قول می‌دهند که دلار ارزان‌تر از این ارقامی که هم‌اکنون هست خواهد شد؛ اما آیا به واقع اقتصاد ایران در روزها، هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد دلار ارزان‌تر از ارقام فعلی خواهد بود؟ اگر این گونه هست این رقم چه عددی است؟ آیا اصلاً امکان ارزان شدن چشم‌گیر دلار برای اقتصاد ایران در ماه‌های آینده وجود دارد.

اظهارنظرها و ادعاهای مسئولان، این سؤال در اذهان عمومی شکل می‌گیرد که مسئولان محترم اقتصادی با کدام ادله و شواهد پیش‌بینی می‌کنند که نرخ دلار سقوط چشم‌گیری خواهد داشت؟ آیا سیاست خاص اقتصادی را در پیش گرفته‌اند؟ آیا قرار است سیاست پولی- ارزی کشور تغییر خاصی کند؟ یا فقط مانند گذشته وعده‌هایی از سر ناچاری از سوی مقام‌های اقتصادی داده شده است؟

اوایل شهریورماه عده ای از کارشناسان بازار ارز پیش بینی کردند که قیمت دلار به 3000 تومان خواهد رسید و این موضوع واکنش مسئولان اجرایی را در پی داشت و بارها و بارها اعلام کردند قیمت دلار به 3000 تومان نخواهد رسید. حتی محمود احمدی نژاد نیز در گفت وگوی تلویزیونی اعلام کرد که دلار 3000 تومانی نخواهد شد.

اما وعده مسئولان در این زمینه محقق نشد و خیلی سریع قیمت دلار به 3000 تومان رسید حتی با سرعت به سمت 4000 تومانی شدن گام برداشت. همین موضوع و تاثیر منفی این نوسانات بر سایر بازارها باعث شد تا وکلای مردم در مجلس بر آن شدند تا برای دومین بار در تاریخ رئیس جمهور را برای پاسخ یه سوال آنها به مجلس فرابخوانند.

با دستور احمدی­ نژاد ارز ظرف مدت ۱۵ روز هزار تومان گران شد

اخیرا غلامرضا تاجگردون نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این که صحن علنی مجلس بیانگر شخصیت قوا است، گفته است آنجا اگر رییس‌جمهور دوباره بخواهد به شوخی بگذراند، جامعه به گونه دیگری فکر می‌کند.

وی معتقد است دستگاه‌های اقتصادی دچار ناهماهنگی بسیار محسوس در سیاست‌های اجرایی هستند که تقریبا در دو دولت نهم و دهم آشکارا این ناهماهنگی‌ها را شاهد بودیم...همین ناهماهنگی‌ها باعث شد که واکنش سریع دولت نسبت به مسائل پیرامونی ضعیف شود.

وی می گوید رییس‌جمهور باید به طور شفاف مشخص کند که چرا گفت ارز نفروشید؟ این سوال دقیق است. در یک مقطع 15 روزه به دستور رییس‌جمهور ارز به بازار تزریق نشد و همین مساله منجر شد به اینکه ارز هزار تومان گران شود.

حضور احمدی نژاد در مجلس قیمت دلار را کاهش می دهد؟

با قطعی شدن حضور احمدی نژاد در مجلس برای پاسخ به سوال اقتصادی نمایندگان قیمت ارز در بازار آزاد همچون مرکز مبادلات ارزی کاهش یافته است و بسیاری از کارشناسان معتقدند که این موضوع با حضور احمدی نژاد در مجلس و پاسخ های قانع کنند تقویت شده و بازار ارز با شتاب بیشتری به سمت ثبات حرکت می کند.

البته عده ای نیز نظری خلاف این موضوع را دارند و معتقدند که سوال از رئیس جمهور در شرایطی که کمتر از 8 ماه به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است مشکلی را برطرف نمی کند و تنها التهاب در بازار را افزایش خواهد داد.

کامران صداقت عضو هیات علمی دانشکده امور اقتصادی و کارشناس مسائل اقتصادی  می گوید دلار سیر نزولی را بعد از گذشت چند روز نوسان به خود می بیند. به طوری که قیمت هر دلار از رقم بالای 3100 به روی 2800 و حتی 2700 خواهد رسید .

وی معتقد است اگرچه این کاهش موقتی است اما نوسانات فعلی بازار ارز نشان می دهد که در روزهای آینده قیمت دلار افزایش چشمگیری نخواهد داشت بلکه بیشتر شاهد ثبات وحتی سیر نزولی خواهد بود.

روزه سکوت رئیس کل بانک مرکزی

باید به این نکته نیز اشاره کرد که پیش از آنکه قیمت دلار به 3000 تومان برسد مسئولان اقتصادی به خصوص وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی بارها و بارها از اقدامات مناسب برای برقراری ثبات در بازار ارز سخن می گفتند اما چند هفته ای می شود که آنها و به ویژه محمود بهمنی سخنی درباره آینده بازار ارز نگفته اند و گویا به سخنان بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس درباره این که مسئولان نباید درباره بازار ارز اظهار نظر کنند توجه بیشتری می کنند./نامه نیوز

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 


ویدیو مرتبط :
احمدی نژاد : دلار 3000 تومان جنگ روانی است!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

خبرگزاری ترند: دلار ارزان، تله ی احمدی نژاد برای روحانی است؟



دلار ارزان,تله برای روحانی

دلار ارزان، تله ی احمدی نژاد برای روحانی است؟

در دوران احمدی نژاد نقدینگی 6.7 برابر افزایش یافت. دولت ایران 5 تریلیون ریال بدهی دارد و از طرفی بانک مرکزی در حال تزریق ذخایر ارزی خود به بازار آزاد در جهت پرداخت بدهی ها است.

خبرگزاری ترند نوشت: دو هفته پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، نرخ دلار 20 درصد کاهش پیدا کرد اما طی چندین روز گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

به گزارش  انتخاب، دیوان محاسبات ایران 19 ژوئن گزارشی منتشر ساخت که نشان می داد، بانک مرکزی  از طریق فروش ارز به قیمتی بالاتر از قیمت رسمی، ارزش پول ملی را کاهش داده است.

دولت ایران کسری بودجه را تا حدی از طریق فروش دلار با نرخ بالا جبران کرد.

 

در دوران احمدی نژاد نقدینگی 6.7 برابر افزایش یافت. دولت ایران 5 تریلیون ریال بدهی دارد و از طرفی بانک مرکزی در حال تزریق ذخایر ارزی خود به بازار آزاد در جهت پرداخت بدهی ها است.

اگر احمدی نژاد بخواهد دولت را با دلار ارزان قیمت به روحانی تحویل دهد، مشخص نیست که رئیس جمهور منتخب ایران، چگونه کسری بودجه ناشی از میراث ناگوار احمدی نژاد یعنی دلار ارزان را جبران خواهد کرد.

روحانی طی چند هفته آینده رسما رئیس جمهور ایران می شود.

براساس بودجه سالانه، صادرات 1.3  میلیون بشکه نفت خام در روز بر روی 97 دلار در هر بشکه تنظیم شده است.

این درحالیست که به گفته ی آژانس انرژی، صادرات نفت در 5 ماه نخست سال 2013 یک میلیون بشکه در روز بود و قیمت نفت هم بین 100 تا 107 دلار در هر بشکه است.

از سوی دیگر، ایران قادر به انتقال دلارهای نفتی به داخل کشور نیست.

 

بانک مرکزی احتمالا تزریق دلار به بازار آزاد را پس از پیروزی روحانی افزایش داده تا نشان دهد که کاهش 40 درصدی ارزش ریال به خاطر سوءمدیریت نبوده بلکه ناشی از مسائل سیاسی بوده است.

زمانی که روحانی رسما ردای ریاست جمهوری بر تن کند، قادر به حفظ تزریق دلار به بازار آزاد، آن هم به آن مقدار زیاد نخواهد بود. بنابراین پس از دو ماه قیمت دلار مجددا افزایش پیدا می کند.

به گزارش انتخاب ؛ ترند در پایان می نویسد: مخالفین روحانی به دنبال آن هستند که بگویند تفاوتی میان مدیریت روحانی و احمدی نژاد نیست و امیدها به عملکرد خوب اقتصادی تنها یک رویا است./انتخاب

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی