اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دكان های رمالی در میدان پایتخت



 

 

 

دکان های رمالی

 

 

با وجود شكایت هایی كه هر روز در محاكم قضایی علیه رمال ها مطرح می شود، ده ها تن از آنان میدان آزادی تهران را به تصرف خود درآورده و با نوشتن نسخه های دروغین و در اختیار قرار دادن داروهای گیاهی عجیب و غریب، مردم را فریب می دهند.

به گزارش «جام جم»، اگر در طول روز از محوطه میدان آزادی عبور كنید، ده ها زن و مرد رمال را می بینید كه با قرارگرفتن در مسیر عبور مسافران اتوبوس های تندرو (بی آرتی) از آنها می خواهند اجازه دهند تا آینده شان را پیشگویی كنند!

نوشتن نسخه های خوشبختی، فروش مهره و روغن مار، انرژی درمانی، بخت گشایی با نعل اسب، پیدا كردن دزد با آینه بینی و یافتن كار پردرآمد و... از جمله شیوه های این گونه رمالان است تا بازار خود را پررونق نگه دارند.

در چنین شرایطی به نظر می رسد هیچكس این رمال ها را كه «دكان دروغ فروشی» آن هم بدون ترس از دستگیری برای خود گشوده اند، نمی بیند!

از ساعت ۸ صبح، سروكله رمال های زن و مرد یكی پس از دیگری در اطراف میدان آزادی پیدا می شود و هر یك در محلی خاص كه گویی سرقفلی آن را در اختیار دارد، استقرار می یابد به گونه ای كه در صورت نزدیك شدن یكی از آنها به محل فعالیت رمال دیگر، با اعتراض وی مواجه شده و بلافاصله عقب نشینی می كند.

پس از استقرار، بساط رمالی یكی پس از دیگری گشوده می شود و آنها رهگذران را به فال بینی و دعانویسی برای رفع مشكلاتشان فرامی خوانند.

برخی افراد لبخندزنان از كنار آنها می گذرند و بعضی دیگر با التماس ها و درخواست های رمال ها، برای دقایقی كنارشان می نشینند و با تمام حواس به حرف های رمالان گوش می سپارند.

كافی است اعتماد فرد مراجعه كننده جلب شود، آن وقت سفره دل گشوده می شود.

اولین مراجعه كنندگان یك زن رمال كه روسری گلداری به سر دارد، ۲ دختر جوان هستند كه با دعوت زن رمال، كنار او می نشینند.

زن رمال ابتدا با لهجه خاصش، قربان صدقه شان می رود و می گوید، بخت و اقبالتان بلند است، شانس پشت در خانه تان رسیده است، سفری در پیش دارید و ... .

زن رمال دست یكی از آنها را در دستش می گیرد و لغاتی را كه سال هاست حفظ كرده، مسلسل وار بیان می كند و دست آخر نیز با زیركی به آنها می گوید بزودی ۲ خواستگار پولدار با ماشین سفید گران قیمت در خانه شان را خواهند زد تا آنها را خوشبخت كنند.

۲ دختر جوان اسكناس ها را در دست زن رمال قرارمی دهند و او باز هم پول بیشتری می خواهد.

پس از خداحافظی آنها از زن رمال، وقتی علت مراجعه شان را به زن رمال می پرسم، ابتدا تفریح را انگیزه خود عنوان می كنند، اما در ادامه یكی از آنها خود را دانشجو معرفی می كند و می گوید، او از آینده ما خبر داشت، حرف هایی كه می زد درست بود، مثلا برخی علایق و دغدغه های مرامی دانست.

به فاصله كمی سراغ مرد دیگری می رویم كه او نیز لحظه ای پیش به یكی دیگر از رمال ها مراجعه كرده بود؛ وقتی علت مراجعه اش را سوال می كنم، می گوید، گرفتار هستم و از شهرستان به تهران آمده ام. دنبال یك كلاهبردار می گردم كه همه زندگی ام را برده است. گفتم شاید یكی از این رمال ها كمكم كند.

وقتی می پرسم آیا كمك زن رمال موثر بود، می گوید: قرار شد فردا با مراجعه به استادش، جای فرد كلاهبردار را به من بگوید و ۲۰۰ هزار تومان بگیرد. امروز فقط ۱۰ هزار تومان به او دادم.

از او دور می شوم و در شگفتم كه چگونه او از یك كلاهبردار به كلاهبردار دیگری پناه آورده است.

در حالی كه دامنه این بساط هر روز در گوشه و كنار شهر گسترده تر می شود و مراجعه كنندگان به این افراد نه تنها پول و سرمایه خود را از دست می دهند، بلكه با عمل كردن به توصیه های آنها برای مداوای بیماران لاعلاج، با مشكلات بسیار جدی تری مواجه می شوند؛ براستی این دكان های شیادی چه زمانی برچیده خواهد شد؟

دستگیر می كنیم

در این ارتباط سرهنگ غنی لو، رئیس مركز اطلاع رسانی نیروی انتظامی كشور به «جام جم» می گوید: رمالی و ادعای پیشگویی و تجویز نسخه برای حل مشكلات زندگی، در معابر و خیابان ها به قصد انتفاع و سودجویی، در قانون از مصادیق بارز كلاهبرداری است.

غنی لو ادامه می دهد: چنانچه این فعل در منظر عمومی باشد، جرم مشهود محسوب می شود.

بر این اساس همه روزه نیروهای پلیس در سراسر كشور بویژه در محل مورد نظر شما (میدان آزادی) دستگیری این شیادان را در دستور كار خود دارند. با این حال این افراد با مشاهده گشت های پلیس پا به فرار می گذارند كه در این میان تعدادی از آنها با تعقیب و پیگیری ماموران، دستگیر و پس از تشكیل پرونده تحویل مقامات قضایی می شوند.

قضات نیز با توجه به جرم و تكرار آن و نیز وجود یا فقدان شاكی، برای این افراد كیفرخواست صادر می كنند و به این ترتیب آنها موقتا تحویل زندان می شوند.

رئیس مركز اطلاع رسانی ناجا می افزاید: ولی موضوعی كه باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه تعدادی از این افراد پس از مدتی با تحمل كیفر و پرداخت جریمه بار دیگر به سطح شهر برمی گردند و جرم قبلی خود را تكرار می كند.

سرهنگ غنی لو تصریح می كند: در این میان آنچه موجب ادامه جرم از سوی این شیادان می شود، اعتماد مردم و جهل افراد مراجعه كننده به این رمال هاست كه باید آموزش مردم بخصوص از طریق رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین و با عنایت به عزم جدی پلیس برای مقابله با پدیده زشت رمالی، مركز فوریت های پلیسی ۱۱۰ آماده دریافت گزارش های مردمی برای برخورد با این افراد است.

اختلاف نظر

محمدحسین شاملو، مستشار دادگاه كیفری و حقوقدان نیز در این باره به خبرنگار ما می گوید: در حال حاضر برخورد با افرادی كه در پوشش رمالی از مردم كلاهبرداری می كنند، در دستور كار قضات قرار دارد و بیشتر احكام صادره علیه رمال ها با استناد به ماده ۲ قانون مجازات مرتكبین، ارتشاء، اختلاس و كلاهبرداری است.

وی ادامه می دهد: در عین حال میان قضات در ارتباط با احكام افراد رمال اختلاف نظر وجود دارد؛ زیرا طبق آیین نامه امور خلافی مصوب سال ۱۳۵۶، برای افراد رمال جریمه ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شده است.

در حالی كه در ماده یك و ۲ قانون مجازات اسلامی بصراحت به اغفال مردم به روش متقلبانه اشاره و مجازات آن نیز تعیین شده است.

شاملو اضافه می كند: به اعتقاد من باید سطح آگاهی را در جامعه بالا برد و با ارائه هشدارهای لازم، از وقوع چنین جرایمی پیشگیری كرد..../تحلیل:جام جم آنلاین


ویدیو مرتبط :
میدان عجیب در پایتخت اتیوپی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباسازی 7 میدان بزرگ پایتخت، به زودی


معاون خدمات شهری شهرداری تهران در نشست خبری امروز این معاونت از زیباسازی هفت میدان بزرگ پایتخت، اتمام 95 درصدی زباله سوزی کهریزک و افتتاح بازار گل خاوران در آینده‌ای نزدیک خبرداد.

ایسنا: مجتبی عبداللهی با بیان اینکه دستورالعمل حفظ زواید بصری در شهر تهران در دستور کار است، گفت: در این طرح عمده میدان‌های شهر تهران را در دستور کار قرار داده ایم. این در حالی است که طراحی میادین دستور العمل شورای شهر بوده است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه در سال جاری 7 ، 6 میدان در پایتخت زیباسازی خواهند شد، خاطرنشان کرد: تعدادی از این میادین را سازمان زیباسازی و مابقی را مناطق شهرداری تهران انجام می‌دهند.

وی با اشاره به بحث تفکیک زباله از مبدا که در شش ناحیه به صورت اولویت در دستور کار قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: در اولویت دوم نیز 12 ناحیه در دستور کار قرارگرفته به طوری که اشکالات و معایب آنها را رفع خواهیم کرد و این کار به صورت پایلوت انجام خواهد گرفت.

معاون شهردار تهران در خصوص مصوبه شورای اسلامی شهر تهران برای احداث مکانی جدید برای دفن مردگان در شهر تهران، خاطرنشان کرد: در صورت مکان یابی اطلاع رسانی لازم را خواهیم داشت اما در حال حاضر تا سال 97 مشکلی در گنجایش بهشت زهرا (س) وجود ندارد. به طوری که این موضوعات را دیروز در بازدیدی که از همشهری داشتم مطرح کردیم.

وی با اشاره به اینکه پسماند و تفکیک زباله از مبدا و تبدیل آنها به انرژی برق از جمله موضوعاتی بوده که در چندسال اخیر از سوی شهرداری تهران انجام گرفته است افزود: این موضوع کار جدیدی است اما در حال حاضر موفق شدیم برق صادره از پسماند را به شبکه برق تهران متصل کنیم.

عبداللهی درباره مرکز زباله سوز کهریزک که 95 درصد آن به اتمام رسیده است یادآور شد: تا دو ماه آینده امیدواریم این طرح نیز به پایان برسد تا تحولی در ساخت این کار در شهر تهران ایجاد شود.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با بیان اینکه آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران که در برنامه دوم شهرداری تهران از جمله اقدامات پیش رو است افزود: ما نیازهای خود را احصا کرده ایم به طوری که در برنامه پنج ساله دوم باید 150 ایستگاه اتش نشانی داشته باشیم.همچنین طبق برنامه های سال 93 تا پایان سال تعداد ایستگاه به 120 ایستگاه خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه امکانات مورد نیاز سازمان آتش‌نشانی را پیش بینی کرده ایم گفت: اخیرا شورای اسلامی شهر تهران لایحه ای را در این خصوص مصوب کرده که به وارد کردن خودروهای تخصصی اقدام کنیم زیرا با توجه به نیازها در این باره، خرید نردبان و بالابر را در دستور کار قرار داده‌ایم.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به اینکه آتش نشانی شهر تهران وضعیت خوبی دارو، ادامه داد: دیروز در سقوط هواپیما تیم آتش‌نشانی تهران بسیار حرفه‌ای عمل کرد. زیرا آتشناشان ما آموزش دیده هستند و در مقابل کشورهای پیشرفته وضعیت خوبی داریم.

به گفته وی بازار گل خاوران در حال افتتاح است و قرارداد با سرمایه گذار منعقد شده است.

وی با اشاره به برنامه ویژه برای آتش سوزی‌های بازار تهران، اظهارکرد: دراین باره تمامی سازمان‌ها باید به موضوع ایمن سازی بازار تهران کمک کنند اما ما نیز برخی خودروها را برای معابر باریک و بخصوص بازار تهران تهیه کرده‌ایم.