اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع وزیر خارجه سوئیس از رابطه با ایران



 

 

دفاع وزیر خارجه سوئیس از رابطه با ایران

 

وزیر خارجه سوئیس از شیوه تعامل این کشور در برابر ایران دفاع کرد و گفت: هنگامی که برای رسیدن به هدف مشخصی گام برمی داریم می بایست تا آخر خط برویم.

بر اساس اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا که توسط سایت ویکی لیکس فاش شدند، دیپلمات های آمریکایی از تحرک فعالانه وزیر خارجه سوئیس در خصوص ایران انتقاد کرده بودند.

میشلن کالمی اضافه کرد: همیشه این شیوه را در تعامل با ایران دنبال کرده ایم که همان ارتباط با تهران برای دست یابی به راه حل دیپلماتیک برای پرونده هسته ای تهران است.

وزیر خارجه سوئیس که با دو نشریه تاگس"انتسایگر" چاپ زوریخ و "دربوند" چاپ برن سخن می گفت ادامه داد: سوئیس همراه با ارتباط با ایران، همه طرف های مرتبط و دخیل را به صورت شفاف و سازمان دهی شده مطلع می کرد.

بر اساس اسناد فاش شده توسط ویکی لیکس، دیلپمات های آمریکایی در دوره ریاست جمهوری جورج بوش رییس جمهور سابق آمریکا در گزارش های خود به وزارت خارجه این کشور از فعالیت ها و تحرکات وزیر خارجه سوئیس در موضوع هسته ای ایران به شدت انتقاد کرده بودند.

این اسناد اضافه می کنند: دولت وقت آمریکا تحت کنترل نومحافظه کاران آمادگی مذاکره در زمینه برنامه هسته ای ایران را نداشت و تحرکات سوئیس در این باره از سوی دولت جورج بوش مسخره می شد.

وزیر خارجه سوئیس اضافه کرد: اسناد فاش شده از گزارش های سفیر سابق آمریکا در برن، تصویر همه جانبه ای را بیان نمی کند و دیپلمات جدید آمریکا در سوئیس اخیرا از تلاش های سوئیس در رابطه با پرونده هسته ای ایران تقدیر کرده اند.

از سال ها پیش همیشه موضوع میانجیگری سوئیس میان ایران و آمریکا مطرح می شد. در نبود سفارت آمریکا در ایران، سوئیس حفاظت از منافع واشنگتن در تهران را برعهده دارد.

وزیر خارجه سوئیس ادامه داد که ارتباط با ایران باعث شد تا بتوانیم با مقامات تهران درباره موضوعات روز نیز گفت و گو کنیم.

پیش از این نیز یادداشت تفاهمی میان ایران و شرکت های نفتی بین المللی برای مطالعه و اجرای خط لوله گاز از ایران به قلب اروپا و به طور خاص سوئیس امضا شده بود.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، سوئیس از جمله کشورهایی است که بر گفت و گو و مذاکره با مقامات ایرانی در زمینه هسته ای و دیگر موضوعات مهم بین المللی تاکید دارد.

سفارت ایران در برن در سال 1298 شمسی و سفارت سوئیس در تهران در سال 1312 افتتاح شد. سوئیس در سال 1352 شمسی نیز به هنگام قطع روابط دیپلماتیک با عراق، حفاظت از منافع ایران در این کشور را به عهده گرفت.

همچنین شهر ژنو مهمترین شهر سوئیس تاکنون سه مرتبه میزبان مذاکرات هسته ای میان ایران و مجموعه 1+5 بوده است...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
مصاحبه در رابطه با سفر وزیر امور خارجه فرانسه به ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وزیر خارجه انگلیس از تعیین کاردار برای برقراری رابطه با ایران خبر داد



وزیر خارجه انگلیس  ,  رابطه انگلیس با ایران

وزیر خارجه انگلیس از تعیین کاردار برای برقراری رابطه با ایران خبر داد

وزیر خارجه انگلیس از تعیین کاردار برای برقراری رابطه با ایران و بازگشایی سفارت دو کشور خبر داد.

 خبرگزاری فرانسه خبر داد ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفته برای برقراری رابطه با ایران کاردار تعیین می‌کند.

وزیر خارجه انگلیس خطاب به مجلس عوام این کشور گفت ما باید صداقت دولت ایران را به طور کامل آزمون کنیم و مهم است که کانال‌های ارتباطی ما باز باشند.

وی گفت موافق است که هر دو کشور دیپلمات‌هایی غیرساکن را مأمور ایجاد رابطه کنند .

وزیر خارجه انگلیس گفت این اقدام به منزله گامهای اولیه برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور خواهد بود./فارس