اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دفاع تمام قد روحانی از زنگنه و نعمت​زاده به عنوان وزرای پربحث در مجلس



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

رییس‌جمهور: فرصت‌سازی، تهدیدزدایی و تعامل سازنده محور برنامه‌های کلان دولت درحوزه سیاست خارجی/3

روحانی تاکید کرد عرصه سیاست خارجی عرصه جنجال‌سازی‌های باندی و جناحی نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسام حسن روحانی در ادامه اظهارات خود در دفاع از کابینه یازدهم در تشریح رویکردهای دولت در حوزه سیاست خارجی، گفت: در زمینه سیاست خارجی باور این دولت برای تحقق اهداف ارزشمند اما دشوار، اتخاذ و بهره‌گیری از مشی و سیاست مبتنی بر اعتدال است.

وی با بیان اینکه اعتدال به معنای ایجاد توازن بین آرمان و واقعیت در مسیر جهت دادن به واقعیات به سمت آرمان‌هاست، تصریح کرد: گفتمان اعتدال دولت تدبیر و امید حرکات خودباورانه، هوشمندانه، متوازن و تعامل سازنده و تفاهم به منظور ارتقای جایگاه منزلت امنیت و توسعه کشور است.

رییس دولت با تاکید بر اینکه در گفتمان اعتدال افراط و تفریط جایی نخواهند داشت،خاطرنشان ساخت: بارها تصریح کردم سیاست دولت حراست از امنیت ملی، تامین منافع ملی در خدمت توسعه همه جانبه و هدفمند کشور خواهد بود. فرصت‌سازی، تهدیدزدایی و جلوگیری از تنش در حوزه‌های منافع حیاتی، ایجاد اعتماد متقابل و تعامل سازنده محور اصلی برنامه های کلان دولت در این حوزه است. تعاملی که می‌گوییم همواره بر پایه احترام متقابل و از موضع برابر صورت خواهد گرفت.

ادامه اظهارات رییس جمهور را بخوانید:
*توجه به همه حوزه‌های دیپلماسی و به خصوص دیپلماسی عمومی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی و انسانی کشو برای پیشبرد اهداف و رویکرد دولت در حوزه سیاست خارجی خواهد بود.

*برای حصول به این مهم احیا و ارائه چهره مطلوب نظام اسلامی ایران در سطح بین‌المللی ضرورت دارد. دستگاه سیاست خارجی کشور باید چنان توانا، مدبر هوشیار و سریع العملباشد که بتواند در قبال تحولات تاثیرگذار داخلی و خارجی در حراست از منافع و امنیت ملی غفلت نکند. تلاش من این است که با بهره گیری از نیروهای کاردان و توانمند دستگاه سیاست خارجی راتقویب و کارآمد نمایم.

*این تلاش همان رویکرد شایسته سالاری است که همواره بر آن پای فشردم. سیاست خارجی عرصه جاروجنجال‌های سیاسی، باندی و جناحی نیست. این عرصه انضباط در کلام و گفتار و طراحی مواضع منسجم، سنجیده، همه جانبه، متعادل و اجرای دقیق و حرفه‌ای را می‌طلبد زیرا سیاست خارجی عرصه تصمیم گیری است و تصمیم گیری در گرو دقت در فکر و عمل کند.

*کوچکترین بی دقتی در سیاست خارجی مخل امنیت ملی بوده و موجب آسیب‌هایی غیر قابل جبران می‌گردد.

رئیس جمهوردر دفاع از کابینه:وزرا سهم جناح‌ها نیستند/ با وزرا شرط کردم فراجناحی باشند/4/

حجت الاسلام حسن روحانی گفت: کابینه پیشنهادی حاصل سهم خواهی جناح ها نبوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ادامه نطق خود در دفاع از کابینه پیشنهادی خود گفت: در زمینه سیاست داخلی امینت ودفاع قانون اساسی و فصل حقوق ملت ظرفیت های زیادی برای بهروزی، کامیابی و عزت ایرانیان دارد. از آنجایی که رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است بنابر این رئیس جمهور مامور اجرای قانون اساسی است.

روحانی در ادامه با بر شمردن تعدادی از مشکلات و معضلات جامعه گفت: برای حل این معضلات توسعه وفاق ملی و تفویت انسجام و همبستگی اجتماعی، اهتمام به بازتولید اعتماد عمومی، ارتقا سطح نشاط و ثبات سیاسی  توسعه همه جانبه و موزون، تقویت مناسبات حاکمیت و ملت ایجاد آرامش سیاسی برای فعالین اقتصادی و سیاسی افزایش مشارکت مردم و تضمین وجه مردمسالارانه نظام از برنامه های من خواهد بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه از بیان سیاست های امنیتی و دفاعی و سیاست خارجی می گذرم گفت: در بخش فرهنگ و هنر اهداف زیر دنبال می شود:
1-صیانت از فرهنگ و هویت دینی و ملی
2- تقویت توان و اقتدار فرهنگی
3-  ارتقای فرهنگ عمومی
4-قویت تشکل های صنفی در حوزه فرهنگ و هنر
5- ارتقای منزلت  اجتماعی نیروهای فرهنگی
روحانی در ادامه سخنان خود گفت:  در این جا مایلم نکاتی را درباره آنچه گذشته تا به این نقطه رسیدیم خدمت نمایندگان و ملت عرض کنم. در سالیان گذشته به طرق گذشته از سختی هایی که جامعه می کشیدند آگاه می شدم و از صمیم قلب باور داشتم که ایرانیان باید بهتر زندگی کنند بر این اساس با خود گفتم که باید آبروی خودم را که از طریق نظام و مردم کسب کرده ام در دست بگیرم و وارد میدان بشوم. با تمام وجود وارد میدان شدم.

 

فکر می‌کردم که جامعه از افراط و تفریط به تنگ آمده و اعتدال راهی است که مردم از آن استقبال خواهند کرد. اکنون نیز معتقدم می توان به مجموعه مطالبات مردم در چهارچوب زمانبندی معقول و با همکاری و همدلی همه نیروهای کشور پاسخ مناسب داد. حال با تدوین رئوس برنامه های تدبیر و امید و انتخاب کابینه آمده ام تا به مطالبات مردم پاسخ دهد. خدا را شاهد می گیرم که در این شرایط حساس از همه دقایق  بهترین استفاده کردم تا در کوتاهترین زمان ممکن بهترین برنامه ممکن را تدوین کردم.

رئیس جمهور با بیان اینکه  4 کارگروه اصلی فرهنگی، امنیت ملی ،سیاست خارجی و اقتصادی تشکیل شد و بالغ بر 6 هزار نفر ساعت کار انجام شد گفت: با صراحت ادعا می کنم که کابینه حاصل کار کرشناسی است و در انتخاب وزرا به هیچ عنوان سهمخواهی جناح ها و تشکل ها در کار نبوده است . هیچ  گروهی در تصمیم گیری به وزرا به من فشار نیاورده و هیچ وزیری به عنوان سهم جناحی مد نظر نیست.

روحانی همچنین گفت: با تمام وزرای پیشنهادی شرط شده که افکار و عقاید گذشته شان محترم است اما آمدن در دولت صرفا به خاطر دانش و تخصص و کارایی آن ها بوده و بس. با آن ها شرط شده است که در انتخاب همکارانشان معیار جناحی و حزبی را در نظر نگیرند. اصل بر شایسته سالاری اعتدال و فراجناحی بودن است. مبنای بنده در انتخاب وزرا و معاونین بر این مبنا بوده است. شما هم قطعا در بحث تان و در رایتان معیارهای انقلابی و اسلامی را بدون در نظر گرفتن معیارهای جناحی در نظر خواهید گرفت.

وی افزود: کابینه معرفی شده همه از دلسوزان نظام از مطیعان رهبری و آماده فداکاری برای این کشور هستند. از همه آن ها تقاضا کردم و دعوت کردم و آن ها برای خدمت به کشور این وظیفه را بر دوش گرفته اند. البته نمایندگان محترم طبق قانون اساسی دستشان بر ای هرگونه رای باز است و ما هم احترام می گذاریم.

روحانی: شرایط کشور را پیچیده تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم/ تشریح ویژگی‌های وزیران/5

رئیس جمهور در صحن علنی مجلس ویژگی های وزیران پیشنهادی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس گفت: 28 معیار برای انتخاب وزیران را مورد بررسی قرار دادیم. مدعی نیستم کارهای انحام شده کامل و بدون نقص بوده است ولی تمام تلاش خود را به خرج داده ام تا انتخاب هایی شایسته داشته باشم.

وی ادامه داد: به شایستگی آنها که برگزیده ام ایمان دارم و همکارانی را که در روز تحلیف به مجلس معرفی کردم از آن جهت برگزیدم که در پی تحقق اهداف که در برنامه های مدون تقدیم شده است بودم و کسانی را انتخاب کردم که از پس تحقق اهداف و برنامه برآیند.

وی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید یک مجموعه واحد است و من درفهرست خود مشکل کشور و توانمندی های افراد را مدنظر قرار دادم و در سه بخش وزیرانی را در کنار هم قرار دهم که مشکلات را برطرف کنند و شرایط کشور را پیچیده تر از آن دیدم که به خود اجازه آزمون و خطا بدهم اما با تمام وزیران شرط کردم که مدیریت استعدادهای جوان و پرورش نیروهای نخبه را در الویت کاری خود قرار دهند.

روحانی ادامه داد: هنوز بسیار خوشبین هستم. من به اراده خداوند ایمان دارم. من به هدایت ها و ارشادهای مقام معظم رهبری امید دارم. من به حمایت نمایندگان مجلس امید دارم که فرزند مجلس را تنها نخواهند گذاشت. من به این ملت بزرگوار امید دارم که منتخب خود را با ثبت و ثبات یاری خواهند کرد.

رئیس جمهوری گفت: به طور اختصار طبق آیین نامه باید وزرا را معرفی کنم.

عباس آخوندی: آخوندی که از بیت علم و علما هستند دارای مدرک فوق لیسانس راه و ساختمان از دانشگاه فنی تهران و دکترای اقتصاد سیاسی از دانشگاه لندن است و در جهاد سازندگی فعال بوده است و به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی قبلا مسئولیت داشته است و طرح آمایش سرزمینی را تهیه کرده است و هم اکنون عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و با شناختی که خودمان از ایشان داشتیم و مشورت های انجام گرفته وی را به عنوان بهترین فرد یافتم.

حسین دهقان: دهقان را تمام نمایندگان می شناسند و از فعالان دفاع مقدس است و مدتی فرماندهی نیروی هوایی سپاه را بر عهده داشتند و جانشین وزیر دفاع در دولت هفتم و هشتم بودند و در بسیاری از تولید اقلام دفاعی نقش موثری داشتند و چند سال در بنیاد شهید خدمتگذار جانبازان بودند و هم اکنون نیز در دانشگاه تهران هستند و با توجه به سوابق ایشان در صنعت دفاعی و چارچوب هایی که وزارت دفاع با بخش صنعت باید همراهی داشته باشد برای این سمت انتخاب شدند.

جعفر میلی منفرد: از شخصیت های علمی و دانشگاهی هستند و از افراد ممتاز علمی و استاد تمام مهندسی برق در دانشگاه امیر کبیر هستند و تجربیات فراوانی در زمینه مدیریت و دانشگاهی داشتند و برای تاسیس پارک های علم و فناوری تلاش کردند و معاون دفاعی وزارت علوم در دفاع مقدس بودند و شخصیت مستقلی دارد و با تمام جناح های فعال در دانشگاه ارتباط دارد و قول صریح ما به جمع ما این بوده که مشی ایشان صد در صد مشی اعتدالی در دانشگاه خواهد بود . برنامه های دولت را در دانشگاه دنبال خواهد کرد.

محمود حجتی: ایشان ابتدا امتناع می کرد و خودش یکی از افراد مفید این بخش را معرفی کرد اما بعد از مشورت های فراوان در مجموع همه نظرشان این بود که خود آقای حجتی مسئولیت را بپذیرند و همان فردی که خود حجتی معرفی کرد به عنوان معاون فعالیت کند و پس از این موضوع حجتی نیز این مسئولیت را پذیرفت و تجربه موفقی دارد. واردات امسال خود بنده را خیلی نگران کرده است. وقتی دیدم امسال باید 7.5 میلیون تن گندم وارد کنیم احساس کردم باید تحولی صورت بگیرد که انشاالله این اتفاق رخ می دهد.

دفاع تمام قد روحانی از زنگنه و نعمت​زاده به عنوان وزرای پربحث در مجلس/6

رئیس​جمهور به حاشیه​سازی​های رسانه​ای علیه زنگنه وزیر پیشنهادی نفت از تریبون مجلس پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی در پایان سخنانش در دفاع از برنامه دولت یازدهم و اعضای کابینه​اش، یک به یک از وزرای پیشنهادی نام برد و به تشریح سابقه آشنایی خود با آنها و تجارب هر یک از آنان پرداخت که در ادامه می​خوانید:

واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات: ایشان در سال​های گذشته بیشتر در حوزه سیاست​خارجی فعال بوده​اند اما تحصیلاتشان در این عرصه است و در زمان شهید قندی در این حوزه فعال بودند. در زمینه ارتباطات، علاوه بر تخصص در زمینه آی سی​تی و .. نیاز به ارتباطات فعال خارجی هم داریم تا شرکت ها و بخش​های مختلف را به بخش​های بیرونی وصل کنیم برای فعال شدن بخش​های مختلف با برناکه​ریزی درست. تایید می​کنم که ایشان از مدیران ارزشمند کشور هستند.

چیت​چیان، وزیر پیشنهادی نیرو: اولین آشنایی من با ایاشن در مجلس و به عنوان نماینده بود. ایشان از خانواده شهید هستند و تحصیلات مرتبط صنعتی دارند. رتبه​های دانشگاهی ایشان در دانشگاه صنعتی شریف، برتر بوده است. ایشان مدت​ها اوائل انقلاب در سپاه فعالیت داشته است. فعالیت ایشان در دفاع مقدس برای ما ارزشمند است، هرچند برخی بگویند کابینه من امنیتی است! کسانی که این را می​گویند با هدف دیگری این مسائل را مطرح می​کنند.

علی جنتی، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد: ایشان از چهره​های علمی و فرهنگی هستند و از پیش از دوران انقلاب، فعال بوده و از فضلای به نام حوزه علمیه بوده و با فقه و فلسفه اسلام آشنا است. در سال​های اولی که ایشان طلبه شده بودند، با ایشان دوست بودم. قبل از انقلاب با او همکاری داشتم و بعد از انقلاب هم از زمان صداوسیما تا وزارت ارشاد و ...با ایشان ارتباط داشتم. فعالیت​هایی هم در عرصه سیاست خارجی داشته​اند. ایشان همواره تفکر اعتدالی و میانه​روی داشتند.

مسعدو سلطانی​فر وزیر پیشنهادی ورزش: ایاشن از چهره​های خدومی است که نمایندگان استان​های مختلف از سوابق کاری وی مطلع هستند. او قائم مقام سازمان تربیت بدنی بوده و در زمینه امور جوانان فعال بوده و مسئولیت شورای جوانان استان را داشته. بینش وی توسعه​ای است و در بحث​هایی که با او داشتم دریافتم که کاملا دارای برنامه است و از کل ورزشکاران و قهرمانان مطلع است. اویک کامپیوتر متحرک است که چنین اطلاعاتی دارد! او از ظرفیت​های ورزشی کشور مطلع است و در بسیاری زمینه​ها سابقه مدیریتی داشته است و کارنامه موفقی دارد.

رحمانی فضلی، وزیر پیشنهادی کشور: ایشان خیلی نیاز به معرفی ندارد و آخرین مسئولیتش با خود شما نمایندگان در دیوان محاسبات بوده است. آشنایی من با او از دوره چهرام مجلس است که نماینده بوده​اند. همین بس که ایشان در آن زمان عضو عقلا بودند و نشانه میانه روی و اعتدال اوست.

 

ایشان در صداوسیما هم تجریه ارزشمندی دارد و هم در شورای عالی امنیت ملی و وزارت کشور. تحصلات وی کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی و دکترای علوم سیاسی است. استان​ها ما از نظر توسعه​ای با حضور ایشان شاهد یک تحرک خواهد بود. البته این وزارتخانه مسئولیت​های امنیتی هم دارد اما حضور وی در این سمت یک آرامشی را به کشور می دهد و به همه کشور اعلام می کند که فضایی عمدتا اقتصادی و فرهنگی در کشور حاکم می​شود.

زنگنه وزیر پیشنهادی نفت: برای این وزارتخانه من با خیلی از افراد مشورت کردم. هم از مسئولان مختلف این وزارتخانه و هم با خود ایشان که دو نفر دیگر را برای وزارت پیشنهاد دادند. اما همان دو نفر گفتند که زنگنه بهترین گزینه برای وزارت نفت است. از زمان شورای عالی امنیت ملی با ایشان همکار بودم. برخی رسانه​ها ایرادی در این زمینه گرفته اند.

 

نویسنده آن نامه که به بنده نسبت می​دهند، خودم هستم. آن موضوع ربطی به صلاحیت ایشان ندارد. وزارت نفت نیازمند دیپلماسی گسترده​ای دارد و بی تردید زنگنه جزء بهترین​ها هستند و به تعبیری بهترین است که می تواند در این شرایط حساس این مسئولیت را بپذیرد. آشنایی من با او از زمان جبهه​های جنگ است. او در وزارتخانه​های مختلف مسئولیت داشته است.

نعمت​زاده، وزیر پیشنهادی صنعت: از اولین دولت​ها از زمان شهید رجایی، ایشان وزیر بودند. ایشان همواره چهر​ای فعال بوده و به درستی پدر صنعت و پدر پتروشیمی​است و آثار فعالیت وی را در بخش صنعت و پتروشیمی می​توان دید. ما هر کسی را که برای این وزارتخانه در نظر داشتیم، پیشنهاد دادند که نعمت زاده وزیر شود و آنها معاون وی باشد. یکی می گفت نعمت​زاده سنش بالاست و دیگری گفت که قلبش جوان است! ایشان در یکی دو هفته اخیر هم که مشکلاتی بروز یافت، او با شجاعت حضور یافت و رفع و رجو کرد. همه در بخش صنعت کشور، او را به عنوان پدر بخش صنعت می​شناسند.

ادامه دارد....


ویدیو مرتبط :
معرفی وزرای پیشنهادی دکتر حسن روحانی به مجلس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ۹۲ قطعی شد/ نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخابات



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

دهقان خبر داد

کاندیداتوری حسن روحانی در انتخابات ۹۲ قطعی شد/ نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخابات

 سخنگوی حزب اعتدال و توسعه از قطعی شدن کاندیداتوری حسن روحانی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خبر داد و گفت: نعمت‌زاده وزیر صنایع دولت هاشمی‌ رفسنجانی رئیس ستاد انتخابات روحانی شد.

غلامعلی دهقان سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با فارس، از حمایت حزب متبوعش برای کاندیداتوری حسن روحانی خبر داد و اظهار داشت: کاندیداتوری آقای روحانی قطعی است و حزب اعتدال و توسعه از وی حمایت می‌کند.

وی افزود: ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در تهران و مراکز استان‌ها مشخص شده است و آقای نعمت‌ز‌اده وزیر صنایع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی و اکبر ترکان نیز به عنوان قائم مقام ستاد مشخص شده‌اند.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را چند قطبی دانست و تصریح کرد: گزینه اصلی اصولگرایان برای انتخابات آتی قالیباف، ولایتی، و گزینه‌ای از جبهه پایداری است و معتقدیم گزینه دولت چندان شانسی برای حضور در عرصه رقابت‌ها نداشته باشد.

دهقان گزینه اصلاح طلبان را عارف برشمرد و تصریح کرد: آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست بلکه میانه رو است.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که نظرتان راجع به نظرسنجی‌ها درخصوص کاندیدهای احتمالی انتخابات آینده چیست؟، گفت: فرهنگ ایرانیان فرهنگی دقیقه نودی است و این را در انتخابات ریاست جمهوری قبلی نیز نشان داده‌اند که نمونه آن پیروزی آقای خاتمی در انتخابات 76 و آقای احمدی نژاد در سال 84 است.

سخنگوی حزب اعتدال و توسعه اضافه کرد: تجربه نشان داده کاندیدای احتمالی که در نظر سنجی‌ها رای منفی آنها پایین است در انتخابات گذشته توانسته‌اند جایگاه ممتازی را کسب کنند؛ رای منفی آقای روحانی در نظرسنجی‌ها پایین است./خبرگزاری فارس