اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دعوت بانکی مون از روحانی برای شرکت در اجلاس زیست محیطی



دعوت بانکی مون از روحانی برای شرکت در اجلاس زیست محیطی

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه در حاشیه اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی در ورشو  پایتخت لهستان با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفتگو کردند.

ابتکار ابتدا با اشاره به منش اعتدالگرایانه رئیس جمهور ایران در سیاست داخلی و سیاست خارجی که همزمان مورد تایید رهبری و حمایت مردم ایران قرار دارد ابراز امیدواری نمود که جامعه جهانی این فرصت را مغتنم شمارد.

اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی در ورش


وی همچنین با اشاره به برنامه های دکتر روحانی در ارتقاء استانداردهای زیست محیطی  ضمن یاداوری مشکلات زیست محیطی ایران از جمله خشکسالی مستمر و بحران اب و خشک شدن دریاچه های ارومیه و هامون و دیگر تالابهای ایران نقش تحریمهای غیر قانونی علیه کشورمان در جلوگیری از انتقال تکنولوژیهای  نوین بویژه در زمینه پالایشگاهها و نیروگاهها که موجب تاخیر در بهبود استانداردهای زیست محیطی شده است را مورد تاکید قرار داده و پیامدهای زیست محیطی تحریمها بر افزایش الاینده ها و گرمایش زمین  را نه تنها برای ایران و منطقه که برای جهان خطرناک ارزیابی نمود.

اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی در ورش


ابتکار با تاکید بر چندجانبه گرایی و لزوم پایبندی به اصول و بنیادهای توسعه پایدار بخصوص توسط کشورهای توسعه یافته  اقدامات اخیر کشورمان از جمله ایجاد شورای عالی محیط زیست و تاسیس صندوق محیط زیست را  به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رساند.

 بانکی مون هم با تاکید بر لزوم پایبندی کشورهای عضو کنواسیون  تغییرات اب و هوایی بر تعهدات خود با اشاره به دریافت نامه معاون رئیس جمهور کشورمان در خصوص نقش مخرب تحریمها بر محیط زیست ایران و منطقه ابراز امیدواری کرد مذاکرات ژنو  به نتیجه مثبت رسیده و منجر به کاهش یا برچیدن تحریمها شود.

دبیر کل همچنین از سطح حضور هیات ایرانی در اجلاس ورشو و مواضع هیات ابراز تشکر نموده و ابراز امیدواری کرد که که اجلاس ورشو در رسیدن به اهدافش در راستای تمهید سند جدید برای اجلاس 2015 پاریس موفق باشد.

 دبیرکل سازمان ملل همچنین از روحانی دعوت نمود تا در جلسه سران اجلاس زیست محیطی که قرار است یک روز قبل از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 23 سپتامبر 2014 در نیویورک برگزار شود حضور یابد.

ملاقات ابتکار و دبیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل
در همین حال ، ملاقات کاری دكتر معصومه ابتكار رئیس هیات اعزامی كشورمان به نوزدهمین كنفرانس متعاهدین كنوانسیون تغییرات أب و هوا به ورشو لهستان با دكتر اخیم اشتاینر دبیر اجرائی برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد- یونپ انجام گرفت.

 

همكاری های مشترك در زمینه هایی چون ترسیم وضعیت محیط زیست SOE كشور  مبتنی بر مدل واكنش گرا یونپ، انجام ارزیابی اثرات تحریم ها بر محیط زیست ایران و منطقه، ایجاد دبیرخانه مشترك برای پایداری محیط زیست شهری با همكاری برنامه اسكان بشر سازمان ملل، معرفی و ارتقای عملكرد و آگاهی جوامع ورزشی به خصوص در آستانه جام جهانی فوتبال در برزیل به عنوان یكی از ابزارهای مشاركت جوانان و نوجوانان در الگوگیری زیستن سازگار با محیط زیست از محورهای مورد بحث در این جلسه بود.

اجلاس بین المللی تغییرات آب و هوایی در ورش

 
علاوه بر اینكه یونپ میزبانی مركز تكنولوژی و شبكه فناوری های سازگار با تغییرات اقلیم را عهده دار شده و ایران آمادگی خود را برای میزبانی یك مركز منطقه ای ابراز کرد.

همچنین پدیده مهم منطقه ای گرد و غبار در این جلسه مطرح و به تقاضای دکتر ابتکار رییس سازمان حفاطت محیط زیست قرار شد نقش یونپ در إیجاد همگرایی مؤثر در مقابله با این چالش نوظهور زیست محیطی در منطقه تداوم یافته و تقویت شود. 


ابتکار فعال شدن زیر ساخت های لازم جهت راه اندازی صندوق محیط زیست را نیز در این جلسه خبر داده و انتظار از مشاركت یونپ در این زمینه را مطرح کرد.

 برگزاری كنفرانس یونپ در تهران به مناسبت 6 نوامبر (١٥ آبان) روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست در سال آینده از دیگر موضوعات مورد اشاره در این جلسه بود.

همچنین در نشست روسای کشورهای شرکت کننده در نوزدهمین اجلاس تغییرات آب و هوایی، دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با آقای برونیسلاو کوموروفسکی رییس جمهور لهستان دیدار و گفت و گو کرد. 


ابتکار در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری های زیست محیطی دو کشور مانند آموزش محیط بانان ایرانی، بر آمادگی برای توسعه و تقویت روابط  تاکید کرد.

برانیسلاو کوموروفسکی نیز در این ملاقات ابتدا خواهان ابلاغ سلام و احترام وی به آقای دکتر روحانی رییس جمهور کشورمان شد و سپس برای تقویت همکاری ها اظهار امیدواری کرد.

رییس جمهور لهستان در این ملاقات خاطر نشان ساخت که ایران یکی از قدیمی ترین همکاری های دیپلماتیک را در چند سده اخیر با لهستان داشته و امید است همکاری های دوجانبه بیش از پیش گسترش یابد.    

/عصر ایران

 


ویدیو مرتبط :
فیلم ورود بان کی مون به تهران برای شرکت در اجلاس غیر متعهد ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات فرار خاوری/ ترک کشور به بهانه شرکت در اجلاس بانکی در انگلستان



قاضی سراج , پرونده فساد مالی , محمودرضا خاوری

 

قاضی رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ جزئیات فرار محمودرضا خاوری رئیس سابق بانک ملی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جریان سیزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی قاضی سراج با بیان اینکه این پرونده 32 متهم داشت که از 30 متهم آخرین دفاعیات اخذ شد، گفت:  در این جلسه به اتهامات ‌دو متهم دیگر رسیدگی می‌شود.

وی افزود: در این جلسه 12 متهم احضار شدند که برای 7 متهم کیفرخواست جدید و برای 3 تن کیفرخواست تکمیلی صادر شده است.

قاضی سراج در ادامه با اشاره به سخنان مه‌آفرید خسروی در خصوص فرار خاوری رئیس سابق بانک ملی و پشت پرده‌هایی که  او از آنها  خبر داده بود گفت: من در مقام متهم کننده یا تبرئه کننده نیستم. تنها توضیحاتی را برای تنویر افکار عمومی ارایه می کنم. در تاریخ 20/6/90 خاوری رئیس بانک ملی با عنوان ماموریت تقاضای خروج از کشور و سفر به کشور انگلستان را می‌کند که در تاریخ 29 شهریور با ماموریت او موافقت شده اما در تاریخ 6 مهر ماه مشاور نهاد و دبیر هیئت نظارت مسافرتهای خارجی کارکنان دولت این ماموریت را کان لم یکن تلفی می‌کند این در حالی است که چند روز پیش وی به ماموریت رفته و از هتلی در انگلستان نامه استعفای خود را به دفترش فکس می‌کند.

وی در تشریح درخواست خاوری برای ماموریت به انگلستان گفت: در تاریخ 31 شهریور خاوری از سازمان حراست کل کشور می خواهد در صورتی که ممنوع‌الخروج نیست در اجلاس بانک PLCشرکت کند که براساس پیگیریهای وی از سوی معاون وزارت اطلاعات اعلام می‌شود خاوری ممنوع‌الخروج نیست و وی با بلیتی که از سوی بانک PLCبرای او ارسال شده بود کشور را ترک می‌کند.

توضیحات نماینده دادستانی در خصوص گلایه دادسرای اهواز

فراهانی نماینده دادستان در این جلسه در توضیح انتقاداتی که در جریان دادگاه گذشته به نحوه رسیدگی پرونده در اهواز شده بود گفت: در دادگاه گذشته میان سخنان متهم ردیف اول و وکیل او یک تناقض وجود داشت. مه‌آفرید خسروی اعلام می‌کرد در روند رسیدگی به پرونده در اهواز سوء جریاناتی وجود دارد و وکیل او مدعی بود ارسال پرونده از اهواز به تهران سبب شده این پرونده دچار انحرافاتی شود.

وی تاکید کرد: سخنان من در جلسه گذشته توضیح به مواردی بود که این دو تن در دادگاه مطرح کردند و نافی تلاشها و زحمات آنها در این پرونده نبود و اگر چنین برداشتی شده عذرخواهی می‌کنم..../مهر