اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دعوا بر سر یک فیلم روی آنتن تلویزیون


رضا درستکار و سیدمحمد حسینی دو منتقد سینمایی با حضور در برنامه «هفت» درباره وجود داشتن یا نداشتن موضوع خیانت در فیلم «برف روی کاج‌ها» بحث کردند.

 خبرآنلاین:  رضا درستکار و سیدمحمد حسینی دو منتقد سینمایی با حضور در برنامه «هفت» درباره وجود داشتن یا نداشتن موضوع خیانت در فیلم «برف روی کاج‌ها» بحث کردند.

 بخش نقد فیلم برنامه «هفت» سوم خرداد به فیلم «برف روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی اختصاص داشت. دراین بخش سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده فیلم به جای کارگردان حضور پیدا کرد تا صحبت‌های رضا درستکار منتقد موافق و سیدمحمد حسینی منتقد مخالف را درباره این فیلم بشنود. اما  بحث بین دو منتقد در بیشتر لحظات به دعوای کلامی کشیده شد.

ابتدا درستکار با تعریف از اولین تجربه کارگردانی معادی گفت: « با توجه به شرایط چند سال گذشته سینمای ایران باید از این فیلم دفاع کرد. چرا که این روزها آثار نازل در سینمای ایران افزایش یافته است. این فیلم بر خلاف آنچه خیلی‌ها درباره آن گفته‌اند درباره خیانت نیست. درباره زنی است که با مساله خیانت روبرو می‌شود.گاهی باید عینک‌ها را عوض کرد و چشم ها را شست.نخسیتن ساخته معادی اثریپالایش یافته به نسبت فیلم اولی‌ها است. خیلی از عوامل موجود در آن درست به اندازه کار گرفته شده و بازی‌ها از استاندار بالایی برخوردار است. «برف روی کاج‌ها» فیلم آبرومند و باشخصیتی در مقایسه با فیلم‌های بی‌آبرو و بی‌شخصیت این سال‌ها است.»

حسینی در پاسخ به صحبت‌های درستکار عنوان کرد: «آنچه در این فیلم اتفاق می‌افتد یک گام بالاتر از خیانت است. در این چند وقت  موج خیانت سازی در سینمای ایران به راه افتاده است و پایه‌ ساخت چنین فیلم‌هایی نیز اواخر دهه 80  با سرک کشیدن در میتینگ‌های بازیگران و زندگی‌هایشان در روزنامه‌های زرد اتفاق افتاد. دو، سه فیلم نیز درباره همین مسائل مثل «وقتی همه خواب بودیم» و «سوپراستار» ساخته شد و سراغ زندگی هنرمندان رفت.

 همین اتفاق که ممکن بود در سینما واقع شده باشد به جامعه ما برگشت. همه به این فکر افتادند که درباره خیانت فیلم بسازند. بعضی‌ها گفتند در قرآن هم درباره خیانت قصه عنوان شده است. اگر منظور دوستان سوره یوسف است، باید بگویم این سوره درباره خیانت نکردن است.  اینکه سینما یکدفعه به سرش زد که بگوییم آدم‌ها خیانت می‌کنند، یک نوع شکست به حساب می‌آید.»


تهیه‌کننده «برف روی کاج‌ها» در پاسخ به صحبت‌های حسینی توضیح داد: « این فیلم در جشنواره سی‌ام از نگاه مردم، بهترین فیلم بود. در ششمین جشن منتقدان سینمای ایران نیز به عنوان بهترین فیلم معرفی شد. هم توده جامعه ما و هم منتقدان از این فیلم لذت بردند. سلایق مثل هم نیستند. از نظر من اگر ما در 100 دقیقه فقط بتوانیم صورت مساله را درست مطرح کنیم، هنر کرده‌ایم.

 در جامعه ما حوادث اجتماعی وجود دارد که اجتناب‌ناپذیر است. این فیلم در مذمت خیانت است. ما درباره مسائلی خیلی حادتر از این مسئله هم شنیده‌ایم که در جامعه ما اتفاق می‌افتد. اگر سینما در این روزها به این وضعیت فلاکت بار افتاده، به خاطر آن است که نمی‌تواند با تماشاگر ارتباط برقرار کند. فیلم‌هایی چون «برف روی کاج‌ها» خیلی خوب  بار اقتصادی‌اش را به تنهایی بر دوش می‌کشد. خوبی حوزه علوم انسانی  این است که هر کس می تواند از دید خودش آن را نگاه کند.»


او ادامه داد: «در سطح جامعه ما تنوع سلایق وجود دارد و آدم‌های مختلف برداشت‌های مختلفی از مسائل دارند. ما برای طرح قصه‌هایمان از رفتارهای اجتماعی الهام می‌گیریم. قبل از اینکه مردم برخی اتفاق‌ها را تجربه کنند بد نیست آن را روی پرده سینما ببینند و اگر برایشان خوشایند بود، آنها را تجربه کنند. اگر خوشایند نبود روش زندگی‌شان را تغییر دهند. آن فضای کاذبی که برای فیلم درست کردند  با فضایی که مردم در آن فیلم را  می‌بینند، متفاوت هستند.»

رضا درستکار نیز با اشاره به دوفیلم «وقتی همه خواب بودیم» و «سوپراستار» عنوان کرد: «این دو فیلم وهن سینما نیستند و رشادت سینما هستند. چه کسی گفته وظیفه هنرمند این است که چهره آرمانی از جامعه‌اش نشان دهد؟ کدام فیلم ایرانی را در تایید و تشویق خیانت دیده‌اید؟ اتفاقا خیلی از فیلمنامه های ما توسط مدیران فرهنگی به سمت ابتذال هدایت می‌شوند. این را هم بگویم که سینما عمدتا بازتاب است و جریان ساز نیست. اما «برف روی کاج‌ها» فیلم شریفی است و من یک دقیقه از حق این فیلم کوتاه نمی‌آیم.»

ساداتیان درباره قصه‌ای که «برف روی کاج‌ها» دستمایه خود قرار داده، گفت: «این فیلم قصه‌ای را دستمایه خودش قرار داده که می‌خواهد به واسطه آن تذکر اجتماعی بدهد. مرد خیانت می کند و زن به لحاظ روحی و روانی به هم می ریزد. ما صحنه اروتیک در فیلم نداریم. اگر مرد قوام خانواده اش را نگه می داشت، زن خلاء عاطفی احساس نمی کرد. در این دوربین مدام با زن همراه است و ما صحنه بدی از او نمی‌بینیم.»

حسینی در پاسخ به صحبت ساداتیان گفت: «در شرع و دین ما نقل خیلی از چیزها از خود آن اتفاق بدتر است.»

درستکار نیز پاسخ داد: «شرع را وارد مسائل فیلم نکن. شما با نگاه غلط به فیلم نگاه می‌کنی. اگر درباره معنی آشکار و ارجاعی حرف بزنی بحثی نیست. پوشش و محیط زن در فیلم پاک و زیباست. شما چطوری می‌توانی ارزش‌های دلالت کننده این فیلم را رد کنی؟»

ساداتیان با اشاره به تاکید «برف روی کاج‌ها» بر بنیان خانواده و نقش زن، متذکر شد: «زن و مرد وقتی در کنار هم زندگی می‌کنند در مقابل هم مسئولیت‌هایی دارند. زن باید قوام خانواده را محکم و گرم نگه دارد. اگر این کار را نکند شوهرش به زن دیگری فکر می‌کند. ما چرا همه چیز را از منظر دین می سنجیم؟ ما باید همه چیز را در حوزه مسائل اجتماعی بسنجیم. من که نمی‌توانم با تخیلم فیلم بسازم، این‌ها را در جامعه می‌بینم و فیلمش را می‌سازم. وقتی ما موضوعات اجتماعی را دستمایه قرار می‌دهیم با این مسائل روبرو می‌شویم.»

حسینی در ادامه افزود: «من در جامعه‌ای زندگی می‌کنم که 98 درصد مردم آن مسلمان و شیعه هستند و از دریچه‌ای به مسائل نگاه می‌کنند که دین است. من وجود چنین پدیده‌ای را انکار نمی‌کنم. چه کسی می‌گوید در جامعه انسانی خیانت نیست؟ اگر کسی این را بگوید بلاهت است. اما گفتن این مساله مشکل را حل می کند؟ پدیده خیانت بیشتر از اینکه درد جامعه باشد درد سینما است. اینکه ما می گوییم در طبقه متوسط خیانت وجود دارد، منظورمان در میان اهالی سینما هستند. ما فرافکنی چیزی را می‌کنیم که می‌بینیم. ما حرف مردم را نمی‌زنیم. چرا به این مساله اعتراف نمی‌کنیم که خیانت مساله اهالی سینما است. با این فیلم‌ها به مساله خیانت دامن زده می‌شود.»

درستکار که با شنیدن این حرف‌ها به شدت ناراحت و عصبانی بود، به حسینی پاسخ داد: «شما پاکدامن هستید و اینجا نشسته‌اید و کل سینما را به فساد متهم می کنید. ما فاسد هستیم. کانت می‌گوید شرافتمندانه بودن یک اثر در خود اثر است . شما به چه جراتی خانواده محترم سینمای ایران را به فساد متهم می کنی؟ شما که به اخلاق پایبند نیستی حداقل به کانت پایبند باش.»

حسینی نیز در پاسخ به درستکار عنوان کرد: «اگر شما فکر می‌کنی کسی به اعتکاف نمی‌رود و روزه نمی‌گیرد اشتباه می‌کنی.»

درستکار پاسخ داد: « شما از کجا می‌دانی من از اعتکاف نیامده‌ام؟ این مسائل چه ربطی به فیلم دارد؟ خدا را شکر که حافظ و سعدی در زمان شما نبودند. شما احتمالا به خاطر منافعی از طرف کسانی آمده‌اید که این حرف‌ها را بزنید اما به خاطر این منافع باید از حق روی برگردانید؟ی کی از عزیزترین سینماهای دنیا، سینمای ایران است و بهترین نگاه را به خانواده می‌کند. همه بچه های سینمای ایران عاشق خانواده و نشان دادن آن هستند. من نه آقای ساداتیان را تا به حال دیده بودم و نه پیمان معادی را دیده‌ام اما از شرافت این فیلم صادقانه دفاع می‌کنم.»

حسینی نیز در جواب به درستکار گفت: «من هم نماینده کسی نیستم و اگر بودم وضعم خیلی بهتر از این‌ها بود.»


ویدیو مرتبط :
خواستگاری تلویزیون از آنتن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رقابت سینما و فوتبال روی آنتن تلویزیون / جدول فیلم‌های آخر هفته



اخبار,اخبارفرهنگی,رقابت سینما و فوتبال

 

 اخبار فرهنگی -   رقابت سینما و فوتبال روی آنتن تلویزیون / فیلم‌های آخر هفته

 تلویزیون ایران در حالی به استقبال تعطیلات پایانی هفته می‌رود که همه نگاه‌ها به برزیل و رقابت‌های جام جهانی 2014 دوخته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، در آخرین هفته خرداد شبکه های مختلف تلویزیونی فیلم‌های متنوعی را برای پخش انتخاب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد همچنان پخش مستقیم مسابقات فوتبال پربیننده‌ترین برنامه سیمای چمهوری اسلامی ایران باشد. 

البته در جدول پخش فیلم‌های سینمایی این هفته تلاش شده تا این فیلم‌ها با مسابقات فوتبال همزمان نشوند، اما در برخی از شبکه‌ها این اتفاق نیفتاده و تعدادی از فیلم‌ها همزمان با پخش مسابقات فوتبال روی آنتن می‌روند.

 

فیلم های سینمایی شبکه های مختلف سیما

نام فیلم

کارگردان

شبکه

ساعت پخش

خلاصه داستان

راز سلطان

هاکان شاهین

یک

پنجشنبه 29 خرداد ماه ساعت 22

دکتر دپ محقق و تاریخ دان آمریکایی از دانشگاه هاروارد به ترکیه می آید تا درباره آثار سلطان عبدالحمید دوم از پادشاهان عثمانی تحقیق کند. او به موزه تپکاپی می رود و ...

مرگ در می‌زند

مصطفی رزاق کریمی

یک

جمعه 30 خرداد ماه  ساعت 14:50

پیرمردی تنها که دور از فرزندانش زندگی می کند در موقعیتی غیر منتظره و  طنز آمیز با رضا راننده نعش کش آشنا می‌شود و ...

انیمیشن  سخنگوی جنگل

ویلیام تانن

دو

پنجشنبه 29 خرداد ماه ساعت 8 صبح

کارخانه عروسک سازی تصمیم می گیرد با ساخت عروسک های اعجاب انگیز سود خود را صد چندان کند و

ویکی در سفر بزرگ

کریستین دیتِر

دو

پنجشنبه 29 خرداد ماه ساعت 14:30

داستان این فیلم درباره پسری به نام ویکی است که با پدرش و یاران او قصد ربودن طلا از گنجینه تعدادی شوالیه را دارند ولی دختری راهزن زودتر از ویکی موفق به برداشتن کلید می شود و...

انیمیشن ریو

کارلوس ساندانا

دو

جمعه 30 خرداد ماه ساعت 8 صبح

یک بچه طوطی آبی رنگ به نام بلو از گونه های کمیاب است و به دست شکارچیان گرفتار می شود. او به نقطه ای دور انتقال پیدا می کند و...

پدر خوانده کانتون

جکی چان

دو

جمعه 30 خرداد ماه ساعت 17:30

جوانی به نام کوئو از کانتون راهی شهری بزرگ  می شود تا در آنجا شغلی مناسب به دست آورد. اما از همان ابتدا دغلکاران او را فریفته و پولش را تمام و کمال می برند

هرگز دزدی مکن

آنتونیو و  مارکو مانتی

دو

جمعه 30 خرداد ماه ساعت 23

داستان این فیلم سینمایی درباره مردی است که همراه دو دختر برای رد و بدل کردن اجناسی پیش یک گروه خطرناک می روند و...

گمشده در تایلند

زهنگ ایکسو  

سه

پنجشنبه 29 خرداد ساعت 11

شیمی دانی به نام ژولانگ ماده ای به نام ابرگاز تولید کرده است که حجم بنزین را تا 30 درصد افزایش می دهد. همکار ژولانگ , گائوبو با یک شرکت فرانسوی قرارداد بسته است، اما ژولانگ قصد ندارد آن را به خارجی ها بفروشد و ...

گاو بازان

مالکوم سنت کلر

سه

جمعه 30 خرداد ماه  ساعت 11

لورل و هاردی در کسوت کارآگاه خصوصی به مکزیکوسیتی برای دستگیری یک مجرم می روند. در آنجا قرار است با حضور یک گاوباز سرشناس بارسلونیایی مراسم گاوبازی برگزار شود و...

 باشگاه هیولاها

توشیکا تویودا

چهار

پنجشنبه 29 خرداد ماه ساعت 15

مردی است که یک ارتباط خاصی با آدم های مرده یا کسانی که در زندگی حضور داشته اند و الان نیستند دارد و ...

عروس شاهزاده

راب راینر

چهار

جمعه 30 خرداد ساعت 20:30

مرد جوان و فقیری به دختر ثروتمندی علاقه پیدا می کند و قصد ازدواج با او را دارد برای این منظور با کشتی به سرزمین های دور سفر می کند تا به تجارت پرداخته و کسب ثروت کند اما پس از مدتی خبر می آید که تمام اعضای کشتی توسط یک دزد دریایی کشته شده اند و ...

قصه های مجید : سفرنامه شیراز

کیومرث پور احمد

تهران

پنجشنبه 29 خرداد ماه ساعت 13:30

پستچی نامه ای به دست مجید می دهد و مجید نامه را برای بی بی می خواند که دایی مجید را به شیراز دعوت کرده و...

پاسخ ناعادلانه

شیماکو ساتو

تهران

جمعه 30 خرداد ماه 40 دقیقه بامداد

یک افسر پلیس زن مظنون به قتل زنجیره ای است که در آنها قاتل مقتولین را با دستگاه میخکوب می کشد و...

جک و لوبیای سحر آمیز

گری تانیسلیف

تهران

جمعه 30 خرداد ماه ساعت 9

جك به همراه مادرش در فقر زندگی می كند . او برخلاف دیگر همكلاسی هایش كه داستان فانتزی از زندگی خود دارند و كتابی شده است ، كتاب داستانی از ماجراهای زندگی خود ندارد و...

پروژه دایناسور

سید بنتس

تهران

جمعه 30 خرداد ماه  ساعت 13:30

جاناتان مرچنت كه یك كاشف است و در انجمن حیوانات پنهان فعالیت می كند. به همراه گروهش عازم كنگو می شود و...

نابودگر اژدها

آنه كی بلك

تهران

جمعه 30 خرداد ماه ساعت 21:45

تام شپرد در رویارویی با یك اژدها كشته می شود . پسرش ویل به توصیه پدر قبل از مرگ به املاك رابرت استرلینگ می رود تا از او راه و رسم جنگجویی و پهلوانی بیاموزد و...

تله فیلم نقطه رهایی

علی جویا

شما

پنجشنبه 29 خرداد ماه ساعت 23

در شهر خوزستان فوتبال میان جوانان طرفدار زیادی دارد و این در حالی است که دو تیم اصلی شهر گرفتار حواشی زیادی هستند و...

تله فیلم مهریه

سیدمحمدرضا ممتاز

شما

جمعه 30 خرداد ماه  ساعت 13:30

پسری که در شرف ازدواج است با ماجراهای جذاب و دیدنی روبرو می شود.

تله فیلم بعد از غبار

محمود معظمی

قرآن

جمعه 30 خرداد ماه ساعت 15:30

احمد تقوایی معلم تازه است که وارد روستایی می‌شود. بچه‌های روستا مدتی است که معلم نداشته اند و با خوشحالی به استقبال معلم تازه می‌‌روند. احمد سعی می‌‌کند که بین اهالی روستا اتحاد ایجاد کند که در این راه مشکلاتی وجود دارد و...

 

سفر طولانی به خانه

ومویوکی تاکیموتو

آموزش

جمعه 30 خرداد ماه  ساعت 10

تیم پژوهشگران فضا در ژاپن سفینه‌ای را به فضا می‌فرستند تا درمورد یک سیارک تحقیق کنند و..

 

 

شبکه پویا هم انیمیشن‌های «کارخانه هیولاها» و «دور دنیا» را به ترتیب در روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 21 پخش می‌کند. «بچه‌های آسمان»، «‌آقا مدیر»، «الیور تویست»، «کمین» و «ویروس» فیلم‌هایی هستند که پنجشنبه 29 خرداد ماه ساعت 15،17، 19 ،21 و 23 از شبکه نمایش روی آنتن می‌روند.

این شبکه، روز جعه 30 خرداد هم فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی «تسلیم شو»، «یاغی»، «قرار منع موقت»، «گفتگو با باغبان» و «خط نقره ای» را در ساعت 15 ، 17 ، 19، 21 و 23 پخش می‌کند.
اخبار فرهنگی - خبر آنلاین