اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دشواری‌های هدایت تحصیلی از زبان وزیر آموزش و پرورش



 اخباراجتماعی  ,خبرهای  اجتماعی ,وزیرآموزش و پرورش

وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه نقشه راه سند تحول بنیادین در سال 93 آماده شده است گفت : سال 95 سال اجرای نظامند و متوازن سند تحول بنیادین براساس نقشه راه است و هر اقدامی درآموزش و پرورش باید متناظربخشی هایی از این سند باشد.

به گزارش ایسنا، علی اصغر فانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسرکشور و روسای ادارات کشور با تبریک فرا رسیدن ایام بزرگداشت مقام معلم اظهار کرد: مساله اساسی آموزش و پرورش برای سال تحصیلی 96-95 استقرار پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش آموزان در شاخه ها و رشته های مختلف دوره متوسطه است

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی براینکه «آموزش و پرورش دارای 40 میلیون مخاطب مستقیم است» تصریح کرد : وزارت آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه با هیچ دستگاهی نیست و به همین جهت اثر گذارترین دستگاه در مقایسه با دیگر دستگاه ها به حساب می آید و از این رو باید از تلاش همه معلمین و فرهنگیان عزیز تشکر کرد .

فانی افزود : خط مشی آموزش و پرورش دولت یازدهم رسیدن به نظارت اجماعی در اتخاذ تصمیمات و برنامه های آموزش و پرورش که نتیجه این هماهنگی ها علیرغم زمانبر بودن باعث هم افزایی برنامه های دستگاه تعلیم و تربیت است.

وزیرآموزش و پرورش ادامه داد : معاونت هاو سازمان های مختلف آموزش و پرورش باید نسبت به تنظیم برنامه های خود در سال 95 براساس نقشه راه سند تحول بنیادین اقدام کنند و پس از آن آموزش و پرورش هیچ برنامه ای را بدون در نظر گرفتن بخش هایی از سند تحول بنیادین اجرا نخواهد کرد .

فانی با اشاره به شعار سال با عنوان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل » خاطر نشان کرد: اقتصاد مقاومتی علاوه برتکلیف عمومی که برعهده همه دستگاه ها ی دولتی و غیردولتی است یک تکلیف دیگر نیز براساس فرهنگ سازی به دوش دارد که به عنوان یکی از ساحت های شش گانه تربیت با عنوان ساحت« زیست حرفه ای و اقتصادی » به آن پرداخته می شود و در آن دانش آموز باید در طول مدت تحصیل باید کسب کار ، مهارت های حرفه ای و مبانی اقتصاد آشنا شود تا بتواند یک عنصر مفید درجامعه باشد

فانی به درس های جدیدی که به پایه دهم متوسطه اضافه شده اشاره کرد و گفت: این درس ها می تواند بخش زیادی از خلاهای نظام آموزشی را پر کند و به دانش آموز تربیت برای زندگی کردن را بیاموزد و در این مسیر ضرورت آماده سازی معلمان از لحاظ مبانی علمی در قالب کلاس های آموزشی به صورت مجازی و حضوری ضرورت اساسی دارد .

وزیر آموزش و پرورش کارهدایت تحصیلی دانش آموزان را بسیار پیچیده مهم خواند و افزود : آینده دانش آموزان در گرو انتخاب درست شاخه و رشته تحصیلی است و دراین راستا دانش آموزان ، اولیای آنان ، مدیران مدارس ، کارشناسان مشاوره در ادارات ، مناطق و استان ها باید براساس چهار عامل استعداد ، علاقه ، نیاز جامعه و امکانات آموزش و پرورش عمل کنند . البته لزوما این چهار عامل در یک راستا نمی باشند و همین موضوع کار هدایت تحصیلی را با دشواری بیشتری مواجهه می کند .

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به جلسه شورای عالی اشتغال که اخیرا با حضور رئیس جمهور برگزارشد اشاره کرد و ادامه داد: در این شورا هدف گذاری تا پایان برنامه ششم توسعه رسیدن به تحصیل 46 درصد دانش آموزان در شاخه های فنی و حرفه ای و کار ودانش می باشد . دلیل آن این است که فارغ التحصیلان این رشته ها می توانند سریعتر با نیاز جامعه به اشتغال برسند و راهی برای مبارزه با بیکاری به عنوان یک سیاست می تواند مورد استفاده جامعه و دولت ها قرار بگیرد

وی افزود: اگر به فکر توسعه واقعی کشور هستیم چاره ای غیراز توزیع متوازن در رشته ها و شاخه های کار و دانش و فنی حرفه ای نداریم . حتی باید به این سمت حرکت کنیم که هر دانش آموز رشته های نظری نیز در دوره تحصیلی خود یک مهارت فنی را فرا گیرد .

فانی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا تجهیز هنرستانها به عهده دو بخش صنعت و تجارت است خاطر نشان کرد : باید پیش نویس قانونی توسط آموزش و پرورش و به طور اخص درمعاونت آموزش متوسطه تنظیم شود که بتوانیم پس از تصویب آن در هیات دولت این اقدام مهم را به وزارتخانه صنعت ، معدن وتجارت محول کنیم تا آنها نیز بتوانند از ظرفیت نیروی انسانی فنی فارغ التحصیلان این رشته ها در پیشبرد کارهای صنعتی خود بهره ببرند .

فانی افزود برای هدایت تحصیلی نظام مند و منسجم نیازمند نرم افزارهای مناسبی هستیم که این کار باید در مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش و درمدت زمان کوتاهی آماده شود تا بتواند مورد استفاده قرار بگیرد

براساس گزارش سایت آموزش و پرورش، وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه ارتقای مدیریت آموزشگاهی یکی از برنامه های آموزش و پرورش دولت یازدهم است خاطر نشان کرد : برنامه تعالی مدیریت در دوره متوسطه و برنامه تدبیر در دوره ابتدایی با همین نگرش اجرایی شده است و باعث دستاوردهای خوبی هم شده است و امیدواریم با ارتقا سطح علمی مدیران درمدارس بتوانیم باعث ارتقا کیفیت آموزش و پرورش شویم.
 


ویدیو مرتبط :
استیضاح وزیر آموزش و پرورش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام استیضاح وزیر آموزش و پرورش در مجلس حاشیه ساز شد



 

اعلام وصول طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از سوی هیئت رئیسه مجلس موجب تنش در راهروی مجلس بین یکی از طراحان اصلی و یک نماینده ادوار مجلس شد.

 

به گزارش مهر، پس از آنکه هیئت رئیسه مجلس در پایان جلسه امروز چهارشنبه طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را اعلام وصول کرد قاسم محمدی نماینده اردبیل یکی از طراحان اصلی این طرح با حضور در راهروی مجلس از خبرنگاران پارلمانی خواست تا با جمع شدن گرد وی از توضیحاتش در خصوص این طرح بهره گیرند.

وی با صدای بلند از خبرنگاران خواست تا به نزد وی رفته تا اطلاعاتی را به خبرنگاران بدهد.

در این بین سید زاده یکی از نمایندگان ادوار که در جلوی درب پارلمان بود با شوخی خطاب به محمدی گفت خودتان را با این استیضاح مسخره کرده اید، خبرنگاران نمی آیند.

قاسم محمدی در واکنش به گفته این نماینده ادوار با او به شدت برخورد کرد و با گفتن جملاتی تند وی را مدافع حاجی بابایی عنوان کرد. محمدی که از طراحان اصلی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش است به این جملات اکتفا نکرد و مصرا از سیدزاده می خواست که راهروی مجلس را ترک کند.

این نماینده ادوار هیچ واکنشی در مقابل محمدی و حرکاتش نشان نداد و با راهنمایی دیگر نمایندگان مجلس از فضای متشنج در راهرو دور شد.

محمدی درهمان حالت عصبانیت از خبرنگاران خواست تا وزارت آموزش و پرورش را یک وزارتخانه متخلف معرفی کنند. وی ادامه داد: سیستم آموزش و پرورش به معلمانش حمال می گوید، خاک بر سر این نمایندگان که آنقدر اقتدار ندارند که در راهروی مجلس به آنها توهین می شود.

پس از این گفتگوها نمایندگان مجلس تلاش کردند قاسم محمدی را از خبرنگاران دور کرده و وی را به آرامش دعوت کردند و به وی تاکید کردند در حالت آرامش با خبرنگاران گفتگو کند.

وی پس از دقایقی مجددا درجمع خبرنگاران حاضر شد واین بار با آرامش نقطه نظرات خود را درخصوص اعلام وصول طرح استیضاح بیان کرد.