اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستگیری و شكنجه زن ایرانی در زندان آمریكا



 

دستگیری و شكنجه زن ایرانی در زندان آمریكا

 

 

شهرزاد میر قلی‌خان شهروند ایرانی كه از سال 2007 در آمریكا زندانی است، ضمن اظهار بی‌گناهی، اعلام كرده كه در زندان آمریكا تحت شكنجه قرار گرفته است.

 

به گزارش فارس، شهرزاد میر قلی‌خان در گفت‎و گو با پرس تی وی گفت: "دولت امریكا برای انجام كاری مربوط به امور دولتی از من دعوت كرد. آنان حتی برای من بلیط گرفتند ولی در فرودگاه به من دستبند زدند و زندانی‌ام كردند و به هر شكل ممكن به شكنجه من پرداختند. "

میر قلی‌خان كه در زمان دستگیری تنها 26 سال داشت، با این‎كه مادر دو كودك است، از 3 سال پیش تا كنون در زندان امریكا به سر می‌برد.

آمریكا مدعی است كه همسر سابق او، محمود سیف، سعی در صادرات عینك‌های دید در شب از اتریش به ایران را داشته است، و این درحالی است كه شهرزاد در غیاب او بازداشت و از سوی دادگاه فدرال فلوریدا محكوم به پنج سال زندان شد.

گفتنی است، دو دختر شهرزاد میر قلی‌خان پیش از آزادی سارا امیلی شورد كه به اتهام ورود غیرقانونی به خاك ایران و جاسوسی در بازداشت بود، با وی دیدار كرده بودند.

جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 23 شهریور، سارا شورد را كه به اتهام ورود غیرقانونی به خاك ایران دستگیر شده بود، با قرار وثیقه 500 هزار دلاری آزاد كرد.

سه تبعه امریكایی با نام‌های سارا امیلی شورد 31 ساله، شان مایكل بوئر و جاشوا فلیكس فاتال 27 ساله، در مرداد ماه 1388 (ژوئیه 2009) در مناطق كوهستانی استان كردستان، به اتهام ورود غیرقانونی به خاك ایران دستگیر شدند.

تهران درحالی سارا امیلی شورد را با قرار وثیقه‎ای 500 هزار دلاری آزاد كرد كه دولت امریكا تاكنون چندین ایرانی را دستگیر و برای آن‌چه نقض تحریم‌های واشنگتن علیه ایران می‎نامد، زندانی كرده است.

بر خلاف رفتار خشن نیروهای امریكایی با ایرانیان بازداشت شده در امریكا، با شهروندان امریكایی زندانی در ایران با وجود این واقعیت كه آنان در معرض اتهاماتی بسیار جدی بودند، به خوبی رفتار شده است.

دولت ایران همچنین بر مبنای اصول انسانی و مبانی اسلامی، با درخواست مادران بازداشت‌شدگان موافقت كرد و به آنان اجازه داد تا با سفر به ایران با فرزندان خود دیدار كنند.../فارس


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بدرفتاری فیزیکی با زن ایرانی در زندان های آمریکا



شهرزاد میرقلی‎خان زن ایرانی كه مدت 3 سال است در امریكا در بازداشت به سرمی‎برد، اعلام كرده كه در زندان‎های امریكا تحت شكنجه‎های فیزیكی و روحی قرار گرفته است.

 

به گزارش فارس، شهرزاد میرقلی‌خان دوشنبه در جریان یك مصاحبه تلفنی از داخل زندان با پرس‌تی‌وی، تصریح كرد كه در زندان‎های آمریكا در شرایط بسیار وحشتناكی قرار داشته و آمریكایی‎ها به‌خاطر اینكه وی را مجبور به جاسوسی كنند، تحت شكنجه‎های شدید فیزیكی و روحی قرار داده‎اند.

وی در ادامه تصریح كرد كه مقامات آمریكایی او را به‌بهانه سفر به آمریكا فریب دادند تا از این طریق او را مجبور به جاسوسی كرده و از شهرزاد برای یافتن محل استقرار همسر سابقش، استفاده كنند.

آمریكا مدعی است كه همسر سابق شهرزاد كه محمود سیف نام دارد، سعی داشته تا عینك‌های دید در شب را از اتریش به ایران صادر كند و به همین خاطر نیز شهرزاد در غیاب او بازداشت و از سوی دادگاه فدرال فلوریدا محكوم به پنج سال زندان شد.

شهرزاد میرقلی‎خان خاطرنشان كرده است كه به خصوص پس از آزادی سارا شورد كه به اتهام ورود غیرقانونی به خاك ایران و جاسوسی، چندی پیش در این كشور در زندان بود، شرایط وی بسیار بدتر از پیش شده است.

وی در خصوص نحوه بازداشت خود گفت: "من پس از آنكه در دسامبر سال 2007 دستگیر شدم، به یك زندان ایالتی بسیار مخوف در میامی انتقال داده شدم و در آنجا از جانب تمامی مأموران و افسران زندان به‌خصوص افسران رده‌بالا و زندانبانان مورد بدرفتاری قرار گرفتم. "

میرقلی‎خان در ادامه افزود: "چند ماه پس از آن‎كه محاكمه شدم، مرا به یك زندان دیگر در دانبری انتقال دادند كه شرایط آن در مقایسه با شرایط قبل، كمی بهتر بود. آنان در نهایت هفته گذشته مرا به طور ناگهانی در حالی‎كه دستبند به دستم زده بودند به بند ویژه انتقال دادند، جاییكه خطرناك‎ترین و مخوف‎ترین جنایتكاران را در آن‎جا نگاهداری می كنند. "

شهرزاد كه مادر دو دختر است در ادامه افزود: "آن‎ها مرا به مدت شش روز در این بند نگاه داشتند تا به این ترتیب بتوانند به راحتی به مدارك قانونی من دسترسی داشته باشند. سپس مرا بار دیگر تحت شكنجه‎های شدید به خصوص شكنجه‎های روحی و روانی قرار دادند و سعی داشتند كه مرا مجبور كنند تا برای آنان جاسوسی كنم و در مورد محل استقرار شوهر سابقم ، به آنان اطلاعات دهم. "

درخواست برای آزادی شهرزاد

مادر شهرزاد میر قلی‌خان، شهروند ایرانی كه از سال 2007 در آمریكا زندانی است، از باراك اوباما رئیس جمهور این كشور خواسته است برای آزادی دخترش اقدام كند.

بلقیس روشن دوشنبه (10 آبان) در مصاحبه با پرس تی‌وی گفت، از باراك اوباما می‌خواهد شهرزاد را كه سه سال اخیر را در شرایط سخت زندان سپری كرده است، آزاد كند.

وی در همین خصوص گفت: " خیلی سخت است كه سه سال فرزند خود را نبینید به خصوص آن هم برای موضوعی كه از اصلا تقصیر او نبوده است، شهرزاد اوقات بسیار سختی را در آمریكا می گذراند. من از آقای اوباما می خواهم كه هرچه زودتر دختر مرا آزاد كند. من از او می خواهم كه در مورد دو دختر كوچك شهرزاد و احساسی كه دارند تامل كند. "

بر خلاف رفتار خشن نیروهای آمریكایی با ایرانیان بازداشت شده در آمریكا، با شهروندان آمریكایی زندانی در ایران با وجود این واقعیت كه آنان در معرض اتهاماتی بسیار جدی بودند، به خوبی رفتار شده است.

دولت ایران همچنین بر مبنای اصول انسانی و مبانی اسلامی، با درخواست مادران بازداشت‌شدگان موافقت كرد و به آنان اجازه داد تا با سفر به ایران با فرزندان خود دیدار كنند.../فارس