اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستور العبادی برای شکایت رسمی عراق از ترکیه در شورای امنیت/ اردوغان: در شمال عراق خواهیم ماند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رسانه های عرب زبان از دستور نخست وزیر عراق به وزارت خارجه این کشور برای شکایت رسمی از ترکیه به شورای امنیت خبر دادند.

به گزارش مهر به نقل از اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی نخست وزیر عراق امروز از وزارت امور خارجه عراق خواست که به طور رسمی از اقدام اخیر ترکیه مبنی بر استقرار نظامیان خود در اطراف موصل به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند.

گفتنی است ترکیه هفته گذشته شماری از نظامیان خود را بدون اجازه دولت مرکزی بغداد وارد منطقه «بعشیقه» در نزدیکی موصل کرد و مدعی شد که این نظامیان با هدف آموزش نیروهای عراقی و کسب اجازه از دولت عراق وارد این کشور شده اند. این امر خشم مقامات بغداد را برانگیخته است.

------------------------------

اردوغان: حضور نظامی ما در شمال عراق جای نگرانی ندارد؛ همان‌جا خواهیم ماند

رئیس‌جمهور ترکیه، با وجود شکایت رسمی عراق از ترکیه در شورای امنیت بار دیگر اعلام کرد که نیروهای خود را از پایگاه «العشیقه» در شمال عراق خارج نخواهد کرد.

رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر بر حضور نیروهای ترکیه در شمال عراق که با اعتراض شدید دولت بغداد مواجه شده است؛ تأکید کرد.

به گزارش شبکه اسکای نیوز، اردوغان با بیان اینکه اوضاع امنیتی در عراق بی ثبات است، این اوضاع را باعث تهدید امنیت و ثبات ترکیه دانست.

وی ادامه داد: بارها توضیحات خود را درباره هدف از حضور نظامی در موصل ارائه داده‌ایم و این حضور نظامی جای نگرانی ندارد.

رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر حضور نظامی در موصل را با هدف آموزش نیروهای دفاع ملی که در آن‌جا مستقر هستند دانست و تأکید کرد که تصمیمی برای عقب‌نشنی این نیروها وجود ندارد.

اردوغان با متهم کردن ضمنی دولت عراق به ناتوانی در مبارزه با تروریسم گفت: بارها به دولت عراق اعلام کرده‌ایم که اگر توانایی مبارزه با گروههای تروریستی را ندارد؛ ترکیه آماده است تا این کار را انجام دهد.

اصرار اردوغان بر حضور نظامی در شمال ترکیه و در پایگاه «العشیقه» در حالی است که دقایقی قبل از سخنان اردوغان، «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر عراق از وزارت خارجه این کشور خواست تا رسما از ترکیه به شورای امنیت شکایت کند.

جمعه گذشته، ترکیه 130 نیرو به همراه ادوات سنگین از جمله 20 تا 25 تانک و نفربر را در شمال شرق استان موصل، بدون اطلاع دولت عراق، مستقر کرد.

پس از آن مقامات ترکیه اعلام کردند که  150 تا 300 نیروی خود را به روستای «باشیقه» در حدود 20 کیلومتری شمال شرق شهر موصل اعزام کرده‌اند.\

اخبار بین الملل -  مهر،فارس

 


ویدیو مرتبط :
اعتراض رسمی عراق به ترکیه با احضار سفیر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شکایت عراق از ترکیه به شورای امنیت


خبرگزاری رویترز عصر جمعه خبرداد که حیدر العبادی نخست وزیر عراق به وزارت امورخارجه آن کشور دستور داد تا از تعدی نیروهای ترکیه به شمال عراق رسماً به شورای امنیت شکایت کند.

خبرگزاری ایرنا: خبرگزاری رویترز عصر جمعه خبرداد که حیدر العبادی نخست وزیر عراق به وزارت امورخارجه آن کشور دستور داد تا از تعدی نیروهای ترکیه به شمال عراق رسماً به شورای امنیت شکایت کند.

العبادی در بیانیه ای که در تارنمای خود منتشر ساخت،خواست تا شورای امنیت به ترکیه دستور دهد که نیروهایش را فورآًاز عراق خارج کند.

با این وجود رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت که نیروهای این کشوررا از کمپی در نزدیکی شهر موصل که در اشغال نیروهای داعش است، خارج نمی کند.

روزجمعه اردوغان در کنفرانسی مطبوعاتی به خبرنگاران گفت که نیروهای مزبور رزمی نبوده وبرای حفاظت از مستشاران نظامی ای که به نیروهای عراقی و کرد آموزش می دهند، حضور دارند.
وی افزود که ترکیه مصمم است به این آموزش ادامه دهد.

این در حالی است که نخست وزیری ترکیه روز جمعه با اعلام مذاکرات رئیس سازمان اطلاعات و قائم مقام وزارت امورخارجه این کشوربامقامات بلند پایه عراقی در بغداد، افزود: فعالیت نیروهای این کشور در اردوگاه بشیقه با مکانیزم جدیدی ادامه خواهد داشت.

بغداد هفته گذشته از آنکارا خواست نیروهای خود را از بعشیقه در نزدیکی موصل خارج کند و یک ضرب الاجل 48 ساعته تعیین کرد. به دنبال این واکنش تند، احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه با ارسال نامه ای به العبادی گفت: تا زمان رفع حساسیتهای دولت بغداد انتقال نیرو را متوقف خواهند کرد.