اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دستكش مترجم هم ابداع شد!


دانشجویان اوكراینی موفق به ابداع دستكشی شدند كه زبان‌ نشانه‌ها را به كلام ترجمه می‌كند.

خبرگزاری ایسنا: دانشجویان اوكراینی موفق به ابداع دستكشی شدند كه زبان‌ نشانه‌ها را به كلام ترجمه می‌كند.

رقابت دانشجویی Microsoft Imagine Cup از زمان افتتاح در سال 2003 وظایف فناوری را به دانشجویان سراسر جهان با هدف حل مشكلات جهان واقعی محول كرده است.

 در دهمین سالگرد این رقابتها، از این دانشجویان خواسته شد پروژه خود حول اهداف توسعه هزاره (MDG) كه مراحل نهایی آن در سیدنی برگزار شد، صورت دهند.

 برندگان از میان تیم‌هایی از 75 كشور جهان اعلام شدند و در بخش طراحی نرم‌افزار رتبه نخست به تیم quadSquad از اوكراین تعلق گرفت.

 این تیم دستكش EnableTalk را طراحی كرده كه قادر به ترجمه زبان نشانه‌ها به زبان كلامی در جهان واقعی است.

 آن‌هاشیوه‌یی برای برقراری ارتباط آسان‌تر اشخاص آگاه از نشانه‌های زبانی با افرادی كرد كه این زبان را نمی‌دانند، ابداع كردند.



 دستكش طراحی شده شامل یك بخش سخت‌افزاری یعنی دستكش‌ها به همراه حسگر متعدد و همچنین یك بخش نرم‌افزاری است كه علائم دست را به كلام در دنیای واقعی تبدیل می‌كند.

 اگرچه نرم‌افزار تحت نام موبایل Windows Phone 7 طراحی شد، تیم مبتكر مجبور شد كه به پلت‌فرم Windows Mobile قدیمی‌تر برای پروژه خود روی آورند زیرا Windows Phone 7 امكان دسترسی طراحان به بلوتوث را نمی‌داد.

 این دستكش بدون سیم و از طریق یك ابزار موبایل مجهز به نرم‌افزار مترجم ارتباط برقرار می‌كند.

 فناوری ارائه شده مجهز به یك شتاب‌دهنده، ژیروسكوپ، قطب‌نما و 15 حسگر انعطاف‌پذیر به موازات انگشتان، انگشت شست و كف دست است كه حالت دستكش در فضا را تعیین می‌كنند. داده‌‌های حاصل از حسگرها به یك كنترلر واقع بر روی پشت دستكش بازپخش می‌شود كه برق آن توسط یك باتری قابل شارژ تامین می‌شود.

 باتری می‌تواند با استفاده از USB بازشارژ شود، در حالی كه یك پانل خورشیدی كوچك به بسط فواصل بین عمل شارژ كمك می‌كند.

 داده‌های حاصل از دستكش سپس از طریق بلوتوث به یك دستگاه موبایل منتقل می‌شود كه با استفاده از برنامه‌‌های Microsoft Speech API وBing API نشانه‌ها را به كلام ترجمه می‌‍كند.

 تیم خلاق پیش‌بینی كرده كه فروش هر دستكش حدود 200 دلار امریكا هزینه در بر خواهد داشت.

 با این حال با تغییر مداوم زبان نشانه‌‌ها در سراسر جهان، كاربران می‌توانند ژست‌های جدید را به سیستم آموزش داده و حركات موجود در آن را اصلاح كنند.   


ویدیو مرتبط :
سوتی مترجم یاسی مترجم سریال های کره ای!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابداع عینک هوشمند مترجم با قابلیت تبدیل سطوح به صفحات لمسی



عینک هوشمند مترجم با قابلیت تبدیل سطوح به صفحات لمسی

ابداع عینک هوشمند مترجم با قابلیت تبدیل سطوح به صفحات لمسی

یک شرکت اپراتور تلفن در توکیو دستگاهی را رونمایی کرده که می‌تواند علائم رانندگی خارجی، منوها و نوشته‌های دیگر را مانند یک مترجم به صورت همزمان ارائه کند.

 این دستگاه بالاسری واقعیت افزوده(HMD) توسط شرکت NTT Docomo در نمایشگاه ترکیبی فناوریهای پیشرفته(CEATEC) در توکیو به نمایش درآمده است.

این فناوری در زمان اتصال به اینترنت از روش شناسایی شخصیت استفاده کرده و به ادعای سازندگان ژاپنی،‌ این فناوری برای بازدیدکنندگان از المپیک توکیو در سال 2020 آماده خواهد بود.

شرکت NTT Docomo آخرین دستاوردهای خود را در نمایشگاهی در حومه شهر چیبا به نمایش گذاشته بود.

این شرکت در دستگاههایی که در آنها دوربین، رایانه و نرم‌افزارها برای ارائه نمای کاملا متفاوت از مناظر اطراف به بیننده ترکیب شده است، تخصص دارد.

یکی از عملکردهای HMD این است که زبان اول کاربر را بر روی متن ناآشنا قرار داده و علائم و منوها را بسرعت قابل فهم می‌کند.

به ادعای سازندگان، این کاربری بویژه برای گردشگران در کشورهایی مناسب بوده که زبان آنها از الفبا یا خطوط منحصربفرد استفاده می‌کند.

همچنین از این فناوری می‌توان برای خواندن منوی غذای رستورانهایی که نمونه ترجمه شده در اختیار مشتری قرار نداده، استفاده کرد.

دستگاه HMD می‌تواند متون به زبانهای ژاپنی، انگلیسی، چینی و کره‌ای را بطور خودکار با یک شبکه ابر متصل به یک گوشی هوشمند ترجمه کند.

این دستگاه از عملکرد مشابهی با عینک گوگل برخوردار بوده که به برنامه‌های رایانه‌ای متصل است و اطلاعات را بر روی یک لبه درون ساخت نمایش می‌دهد.

از کاربردهای دیگر این فناوری می‌توان به شناسایی چهره اشاره کرد که برای بررسی هویت افراد و عنوان شغلی آنها از یک فهرست راهنما در گوشی تلفن همراه استفاده می‌کند.

از دیگر کاربردهای رونمایی شده این محصول در نمایشگاه این است که تمام سطوح مسطح را به صفحه لمسی تبدیل کرده و از یک حلقه انگشت برای نمایش آیکونهایی استفاده می‌کند که تنها توسط کاربر قابل مشاهده و لمس هستند.

سومین کاربرد استفاده از عینک هوشمند، ارائه امکان لمس تصاویر واقعیت مجازی توسط کاربران است. /ایسنا