اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در 5 دقیقه کمردرد خود را درمان کنید


در اینجا شیوه‌ای برای ماساژ یا رفلکسولوژی پا را به شما آموزش می‌دهیم که در 5 دقیقه درد کمرتان را درمان می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: در اینجا شیوه‌ای برای ماساژ یا رفلکسولوژی پا را به شما آموزش می‌دهیم که در 5 دقیقه درد کمرتان را درمان می‌کند.

کمردرد می‌تواند مشکلات زیادی را بوجود آورد و افراد را از انجام دادن فعالیت‌ها و کارهای روزانه بازدارد. بسیاری از افراد هنگام مواجهه با درد کمر معمولا شروع به ماساژ دادن کمر خود می‌کنند و نمی‌دانند که با این کار ممکن است به کمر و ستون فقرات خود آسیب برسانند.

رفلکسولوژی پا روش درمانی معروفی است که می‌تواند کوفتگی، گرفتگی و دردهای کمر را درمان کند. این روش شامل ماساژ دادن نقاطی از پا می‌شود. آن دسته از دردهای کمر که نامشخص بوده و بر اثر آسیب‌دیدگی بوجود نیامده‌اند، معمولا مستمر نبوده و به صورت نامنظم و پراکنده تکرار می‌شوند. برای این نوع دردهای کمر ماساژ دادن پا بهترین روش محسوب می‌شود. علاوه بر اینکه ماساژ پا درد کمر را از بین می‌برد می‌تواند عملکرد قسمت‌های دیگر بدن را بهبود بخشد.

برای اینکه به‌ درستی از روش رفلکسولوژی پا استفاده کنید و از طریق آن درد کمر خود را تسکین دهید، این گونه عمل کنید:

ابتدا 4 زانو بنشینید و یکی از پاهای خود را در دست بگیرید و بیشتر روی پاشنه تا انگشت شست پا تمرکز کنید زیرا بیشتر نقاط انعکاسی ستون فقرات شما در این ناحیه است. با کمک دست پایتان را بگیرید و با استفاده از شصت دستتان به آن قسمت فشار بیاورید. با انگشت مسیر نوک شصت پا تا پاشنه‌تان را دنبال کنید.

افرادی که از کمردرد رنج می‌برند با فشار دادن این نواحی می‌توانند نقاط دردناک و ورم‌کرده را کشف کرده و با استفاده از آن‌ها ماساژ دادن را ادامه دهند و دردهای کمر خود را تسکین دهید. بهتر است عمل ماساژ را به‌ آرامی انجام دهید.

علاوه بر این، شما می‌توانید بر روی عصب سیاتیک خود کار کنید. انعکاس این عصب‌ها درست پشت استخوان مچ تا چند سانتی‌متر بالاتر است. هنگامی که به این عصب‌ها فشار می‌آید، درد بیشتر می‌شود. با ماساژ آرام این نقاط سیستم گردش خون بهبود یافته و درد سیاتیک کاهش می‌یابد.


ویدیو مرتبط :
کمردرد درمان کمردرد کمر درد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علل غیرمعمول کمردرد و درمان آن



 

 

علل غیرمعمول کمردرد و درمان آن


1- بارداری

غالبا همراه با بارداری، کمردرد نیز وجود دارد. این درد کمر در اثر تغییر انحنای کمر و موقعیت کودک در داخل شکم بوجود می آید. به علاوه تاثیر هورمون زنانه استروژن و هورمون شل کننده رباء باعث شل شدن ساختارهای پشت و کمر می شود. ورزش و کشش لگن، برای فروکش کردن این درد توصیه می گردد. همچنین خانم های باردار باید تحت نظر پزشک حالت بدنی خود را حفظ کنند.

 

2- مشکلات تخمدان

کیست تخمدان، فیبروئید رحم و اندومتریوز (رشد بافت رحمی در محلی دیگر مثل لگن و تخمدان) نیز می توانند باعث کمردرد شوند. این دردها توسط آزمایشات زنانه تشخیص داده می شود.

 

3- تومورها

درد کمر می تواند در اثر تومور خوش خیم و یا بدخیم به وجود آید. منبع این تومورها، در استخوان ستون فقرات و لگن و یا در جاهای دیگر می باشد و به طرف کمر پخش می شود. نشانه ها از درد موضعی تا درد شدید و از دست دادن عملکرد عصب و عضلات (بی اختیاری ادرار و مدفوع) متفاوت است و بستگی به بافت عصبی درگیر شده توسط تومور دارد. تشخیص تومور به وسیله اشعه ایکس، اسکن توده استخوان، CAT ( پرتونگاری محوری) و MRI ( دیدن بافت های درونی بدن) صورت می گیرد.

 

4- مشکلات کلیوی

مشکلات کلیه مثل سنگ کلیه و وجود زخم و خونریزی در کلیه می توانند باعث درد کمر و پشت شوند. توسط آزمایش ادرار، آزمایش جریان صدا ( ultrasound ) و دیگر آزمایشات شکمی می توان مشکلات کلیه را تشخیص داد.
برای درد مزمن کمر، بهترین درمان استراحت در منزل می باشد و بعد از آن پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری

 

دلایل غیر معمول کمردرد

1- عفونت یا خونریزی لگن

معمولا خونریزی لگن بدون وارد آمدن ضربه، رخ نمی دهد. در افرادی که داروهایی برای رقیق کردن خون مصرف می کنند (مانند وارفارین)، خونریزی لگن دیده شده است. در این بیماران، درد شدید سیاتیک یکی از نشانه های خونریزی پشت لگن و شکم است و این خونریزی، عصب نخاعی را می فشارد و باعث درد کمر می گردد.

عفونت لگن نیز کمیاب است. دیورتیکولوز (پارگی ابتدای روده بزرگ)، بیماری کرون (بیماری روده ای)، کولیت اولسراتیو (التهاب روده) ، التهاب لگن به همراه عفونت لوله های فالوپ و رحم و حتی آپاندیسیت نیز می تواند موجب عفونت لگن گردد. عفونت لگن غالبا همراه با تب و کاهش فشار خون می باشد.

 

2- بیماری Paget

بیماری استخوانی است که در آن، شکل استخوان طبیعی نیست. ضعف استخوان و تغییر شکل آن موجب درد استخوان می شود. این بیماری در افراد بیشتر از 50 سال دیده شده است. وراثت و برخی بیماری های ویروسی از علل ایجاد این بیماری می باشند. سفت شدن مناطق ستون فقرات می تواند موجب درد شدید گردد.

تشخیص این بیماری توسط اشعه ایکس صورت می گیرد. با این وجود گاهی بیوپسی استخوان ضروری می باشد. اسکن استخوان برای تعیین وسعت بیماری مهم است، چرا که در برخی مواقع این بیماری می تواند بیشتر از یک ناحیه استخوان را درگیر کند. آزمایش خون و فسفاتاز قلیایی نیز در امر تشخیص و درمان مفید می باشد. داروهای مورد استفاده شامل: آسپیرین، ضد التهاب ها، ضد دردها، داروهایی که تغییر و تبدیل استخوانی را کم می کنند مانند کلسی تونین.

 

3- عفونت غضروف و یا عفونت استخوان ستون فقرات

این عفونت ها بسیار کم رخ می دهند و غالبا همراه با تب می باشند. باکتری استافیلوکوک و باکتری سل موجب این عفونت ها می گردند. سل یک نوع عفونت باکتریایی است که مفاصل خاصره های خاجی را درگیر می کند.

 

4- تورم رگ آئورت

در افراد مسن، آترواسکلروزیس می تواند منجر به ضعف دیواره رگ های خونی (به خصوص آئورت) در شکم گردد. این ضعف باعث برآمدگی دیواره آئورت می گردد. این تورم علائمی را ایجاد نمی کند، اما در برخی افراد باعث علائم ضربان دار و درد شکم می گردد. برای درمان این تورم، جراحی لازم می باشد.

 

5- زونا ( shingle)

زونا، عفونت مهم عصبی می باشد. اعصاب پوست و یک یا چند سطح از ستون فقرات (راست و یا چپ بدن) را درگیر می کند. بیماران مبتلا به زونا، قبلا آبله مرغان داشته اند. پس از برطرف شدن آبله مرغان، ویروس آن به صورت نهفته در درون ریشه های عصب نخاع وجود دارد. در بیماران دچار زونا، این ویروس باعث عفونت در اعصاب حسی می شود و منجر به درد عصبی می گردد. درد کمر اولین علامت زونا و بعد از آن بثورات پوستی می باشد.

 

چه درمانی برای کاهش درد کمر مفید است؟

- برای درد مزمن کمر، بهترین درمان استراحت در منزل می باشد و بعد از آن، پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری.

- اگر اضافه وزن دارید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا وزن تان پایین بیاید، زیرا وزن زیاد، فشار بر بافت های نرم پشت وارد می کند.

- از وزنه برداری و حمل اشیای سنگین جدا خودداری کنید.

- با ورزش یوگا نیز می توانید از درد کمر رهایی یابید.

- کیسه آب گرم نیز بسیار مفید است.

- آب لیمو و مقداری نمک را با هم مخلوط کرده و به فردی که درد کمر دارد، بدهید تا بنوشد.

- سیر یکی از درمان های درد کمر می باشد. 2 تا 3 حبه سیر را در صبح بخورید تا درد کمر تمام شود.

- اگر نمی توانید سیر بخورید، 10 حبه سیر را در 60 گرم روغن بپزید تا حبه های سیر به رنگ قهوه ای درآیند. با این کار روغن سیر به وجود می آید. هنگامی که روغن سیر خنک شد، آن را بر محل درد بمالید و مدت سه ساعت بگذارید تا بماند. بعد از آن یک دوش آب گرم بگیرید. این درمان را تا 15 روز ادامه دهید تا درد کمر به کلی برطرف شود.

منبع:tebyan.net