اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در مجلس هفتم، یک غیرمعمم را با حیله رئیس کردند / اگر به احمدی نژاد یک بنگاه معاملاتی هم بدهیم، نمی تواند اداره کند، چه برسد به اداره یک مملکت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سیدمهدی طباطبایی:
در مجلس هفتم، یک غیرمعمم را با حیله رئیس کردند / احمدی نژاد رجل سیاسی نبود؛ او حتی الفبای سیاست را نمی دانست

اولین شعار آبادگران ساده زیستی بود. می گفتند با آش رشته جلسه برگزار می کنیم و من اولین آخوند مخالف با این روند بودم.

نماینده ادوار مجلس گفت: اگر به احمدی نژاد یک بنگاه معاملاتی هم بدهیم، نمی تواند اداره کند، چه برسد به اداره یک مملکت. او اصلا رجل سیاسی نبود.

به گزارش انتخاب، مراسم رونمایی از کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس به تالیف نسرین وزیری و به همت وبسایت تاریخ ایرانی در موسسه اطلاعات برگزار شد.
 
در این مراسم حجت الاسلام سیدمهدی طباطبایی به عنوان نماینده مجلس هفتم سخن گفت. او در ابتدا تاکید کرد که به چهار اصل معتقد و پایبند است و به سه اصل از آنها اشاره کرد که شامل حفظ نظام جمهوری اسلامی، حفظ مقام معظم رهبری و حفظ دستاوردهای انقلاب است.

به نوشته خبرانلاین، طباطبایی سپس با تاکید بر اینکه همه مجالس دستاوردهایی داشتند و دستاوردهای نظام را نباید نادیده بگیریم، اظهار کرد: زمینه‌ای که مجلس ششم به وجود آورد، خودبه‌خود مجلس هفتم ساخته شد. اول جوی که در مجلس هفتم مطرح می شد، جو حاکم علیه مجلس ششم بود.

وی ادامه داد: اولین شعار آبادگران ساده زیستی بود. می گفتند با آش رشته جلسه برگزار می کنیم و من اولین آخوند مخالف با این روند بودم.

طباطبایی با بیان اینکه مجلس ششم خیلی مقاوم بود که جلوی تغییر را گرفت اما تغییر در مجلس هفتم شروع شد، اظهار کرد: در مجلس هفتم به هیچ وجه حاضر نبودند ریاست مجلس را یک روحانی به دست بگیرد. البته من در رابطه با خودم نمی گویم چراکه هیچوقت پستی را که مزاحم منبرم باشد، قبول نمی کنم، اما آقای فاکر در آن مجلس حضور داشتند که خب حیله هایی به کار رفت که روحانی رئیس نباشد، خیلی بد بود. آنها آنچه در اخلاق نمی گنجید، انجام دادند تا بتوانند رئیس را غیرمعمم بگذارند و موفق شدند.

وی ادامه داد: موضوع ساده زیستی مطرح شد و من مخالفت کردم. به یک خبرنگار گفتم که در ناهار مجلس دو خورشت است، یک کوبیده و دو نوع برنج وجود دارد، همان مجلسی که ساده زیستی می خواست.

وی تاکید کرد: مجلس هفتم از راس امور بودن خارج شد و تبدیل به یک مجلس تابع شد. نمی خواهم بگویم که اخلاق ماکیاولی داشتند اما شبیه این اخلاق را به کار بردند، به حدی که شورای نگهبان را هم متزلزل کرد و کسی را به عنوان رجل سیاسی مطرح کرد که الفبای سیاست را نمی دانست.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: آنها هزینه رهبری را بالا بردند، می گفتند همه کارها را باید رهبری بگوید و تصور می کردند که هر مخالفتی با رئیس جمهور مقابله با رهبری است. آنقدر می گفتند که آدم را خسته می کردند.

وی گفت: در مجلس هفتم سکوت و بی تفاوتی نسبت به عملکرد دولت وجود داشت. دولت خلاف می کرد و کاری نمی کردند. آنها بسیاری از مشکلات با دولت را از طریق رهبری حل می کردند.

طباطبایی تاکید کرد: تغییرات کلی سیاسی در کشور به وجود آمد و حتی حرف شنوی از پیرها هم نداشتند. ایجاد تقابل بین حکومت و مردم و روحانیت در مجلس هفتم انجام شد. تغییرات سیاسی در ایران از مجلس هفتم به وجود آمد. اول انقلاب امام خواست برود قم و خواست برخی شخصیت ها کشور را اداره کنند اما گفتند نمی شود و خواستند خودشان قدرت را در دست بگیرند.

وی تصریح کرد: آقای احمدی نژاد رجل سیاسی نبود و کاری که با این مملکت کرد تا 10 سال دیگر هم جبران نمی شود. اگر به او بنگاه معاملاتی هم می دادند به دردش نمی خورد. اما می بینید که جامعه با همه قدرتش اغفال می شود.

طباطبایی در پایان تاکید کرد: فتنه 88 را محکوم می کنم و دیگر کسی از این موضوع سوء استفاده نکند.

 

اخبار سیاسی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
عرب نژاد - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهریار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نقد حقوقی نامه احمدی نژاد به مجلس: آقای رئیس جمهور مشاوران حقوقی تان چه می کنند؟



 

 

نقد حقوقی نامه احمدی نژاد به مجلس: آقای رئیس جمهور مشاوران حقوقی تان چه می کنند؟

 

جعفر محمدی* - نامه هفته گذشته آقای محمود احمدی نژاد به نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انتقادات مطروحه ایشان ، شامل دو بخش بود:

الف - بخشی از نامه ، صرفاً سیاسی و شامل اتهاماتی علیه روسای سایر قوا ، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان بود که در این مقال از آن در می گذریم و ترجیح می دهیم زائد بر فضای موجود ، به طرح اختلافات نپردازیم.احمدی نژاد و لاریجانی

ب - اما بخش دوم نامه نقدهای حقوقی جناب رئیس جمهور بر ورود مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع بانک مرکزی جمهوری اسلامی و اتخاذ تصمیم درباره چگونگی عزل و نصب رئیس آن است که بدون اطاله کلام ، مختصر و مفید بدان می پردازیم:

1) آیا مجلس حق ورود به موضوع بانک مرکزی را دارد؟

1-1 ) آقای احمدی نژاد در نامه خود چند سوالا مطرح کرده و سپس نتیجه گرفته اند که مجلس حق ورود به موضوع بانک مرکزی را ندارد.

سوالات ایشان چنین بوده است:

-آیا مجلس حق اعلام جنگ به یک کشور را دارد؟

-آیا مجلس می تواند وارد رای محکمه قضایی شود؟

-آیا مجلس می تواند تصویب کند که وزارتخانه ای وزیر نداشته باشد؟

... و چند سوال نظیر اینها که جواب همه شان "نه" است .

جالب اینجاست که چون جواب سوالات فوق ، منفی است ، آقای احمدی نژاد نتیجه گرفته اند که جواب این سوال هم منفی است که "آیا مجلس می تواند درباره نحوه عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی تصمیم گیری کند؟"

در حالی که اساساً ربطی بین سوالات فوق و پرسش پایانی وجود ندارد.چه آن که همان قانون اساسی که صلاحیت مجلس را از چند سوال اول سلب کرده ، در مورد اخیر مجلس را صالح دانسته است.

سوالات آقای رئیس جمهور مانند آن است که کسی از ایشان بپرسد:

-آیا رئیس جمهور حق دارد بدون رای اعتماد مجلس ، کابینه اش را شکل دهد و چهار سال کار کند؟

-آیا رئیس جمهور می تواند قضات را عزل و نصب کند؟

-آیا رئیس جمهور می تواند بودجه سالانه را بدون تصویب در مجلس اجرایی کند؟

حالا چون پاسخ همه سوالات منفی است ، آیا می توان نتیجه گرفت که رئیس جمهور این حق را هم ندارد که مثلا معاونانش را منصوب کند یا جلسات کابینه را اداره نماید؟

طبیعی است که می تواند و سوالات بالا ربطی به این موضوعات ندارد.

2- 1) اما فارغ از آن سوالات بی ربط و انحرافی ، باید به قانون اساسی مراجعه نماییم تا ببینیم  مجلس ، صلاحیت تصمیم گیری درباره بانک مرکزی را دارد یا خیر؟

اگر این صلاحیت وجود نداشته باشد ، حق با رئیس جمهور است و در غیر این صورت ، نامه ایشان فاقد وجاهت حقوقی است.

در این باره چند نکته قابل توجه است:

- اصل 44 قانون اساسی ، "بانکداری" را از پایه های نظام اقتصادی جمهوری اسلامی می داند و تصریح می دارد که  تفصیل ضوابط  و قلمرو و شرایط آن را قانون تعیین می کند.

قانون را نیز مشخصا مجلس شورای اسلامی وضع می کند.

با وجود این اصل، هرگز نمی توان مجلس شورای اسلامی را از تصمیم گیری درباره نحوه عزل و نصب رئیس کل بانک مرکزی بازداشت.

- به جز مواردی که قانون اساسی صراحتاً آنها را در دایره اختیارات مقامات و نهادهای دیگر قرار داده ، مجلس شورای اسلامی در ورود به همه مسائل کشور محق است.

به عنوان نمونه ، مثالی که آقای احمدی نژاد درباره اعلام جنگ به کشورها زده اند ، مربوط به اختیارات رهبری است و لذا چون در قانون اساسی این موضوع متولی خاص دارد ، دیگر شخص دیگری صلاحیت ورود به آن را ندارد.

درباره بانک مرکزی نیز ، در قانون اساسی به جز اصل کلی 44 ، مورد دیگری ذکر نشده است که به استناد آن ، حق مجلس را نفی کرد.

- بهتر بود آقای احمدی نژاد که در نامه خود ، مدام از قانون اساسی سخن گفته و دیگران را به تبعیت از آن فراخوانده اند ، اصل مورد استناد خود در قانون اساسی را که بر اساس آن ، رئیس جمهور را یگانه تصمیم گیر در خصوص بانک مرکزی می دانند ، اعلام می کردند، اصلی که البته وجود خارجی ندارد!

2) آیا مجمع تشخیص مصلحت نظام حق ورود داشته است؟

مجمع تشخیص مصلحت نظام دو وظیفه مهم دارد: "حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان" و "مشاوره به رهبری در اموری که ایشان بدان ارجاع می دهند".(اصل 112 قانون اساسی)

در مورد موضوع بانک مرکزی ، مقام معظم رهبری ، مساله را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند و لذا گفتن این که مجمع با چه حقی وارد موضوع شده؟، محلی از اعراب قانونی ندارد.

نکته مهم در نامه آقای احمدی نژاد این است که ایشان با شرح و تفصیلاتی درباب صلاحیت مجلس و مجمع ، عملاً وارد "تفسیر قانون اساسی" شده است و حال آن که این موضوع در دایره صلاحیت های شورای نگهبان است نه ریاست جمهوری. این بدعت خطرناکی است که انتظار نمی رود از کسی که برای پاسداری از قانون اساسی سوگند خورده ، سر بزند!

مضافاً این که عدم حضور رئیس جمهور در جلسات مجمع - برغم آن که طبق قانون اساسی عضو مجمع هستند - نوعی استنکاف از انجام وظایف قانونی است.

ای کاش مشاوران حقوقی رئیس جمهور به جای دادن نشانی های غلط به ایشان - که محصولش همین نامه غیرحقوقی می شود - مشاوره های صادقانه و علمی به ایشان بدهند تا فضای کشور تحت تأثیر الشعاع چنین نامه هایی ، ناآرام نشود....../تحلیل:عصرایران