اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در قبال زائران احساس مسوولیت می‌کنیم


پادشاه عربستان در سخنانی تصریح کرد: ما از کسانی که برای ایجاد اتحاد میان مسلمانان و اعراب تلاش کنند حمایت می‌کنیم.

خبرگزاری ایسنا: به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سخنانی طی مراسم تقدیر پارلمان عربی از مواضع وی در قبال مسائل جهان عرب و اسلام و دادن نشان به او در کاخ «آلبمامه» گفت: ما از کسانی که برای اتحاد مسلمانان، اعراب و کشورهای جهان تلاش کنند حمایت و در قبال همگان احساس مسوولیت می‌کنیم و دشمن دیگران نیستیم.

وی افزود: برادران مسلمان ما در تمامی جهان برادر و دوست اعراب هستند و این یعنی دشمن همدیگر نیستیم. هدف گفت‌وگوی مذاهب که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان آن را بنا کرد و سیاست‌های عربستان از زمان ملک عبدالعزیز و فرزندانش سعود، فیصل، خالد، فهد و عبدالله اتحاد اعراب، مسلمانان و کشورهای جهان بوده است.

ملک سلمان تاکید کرد: جهان امروز کوچک شده است. من به صراحت به شما می‌گویم که عربستان کشور شماست کشور اعراب و مسلمانان است و ما در قبال زائران خانه خدا احساس مسوولیت می‌کنیم. قانون اساسی عربستان کتاب خدا و سنت رسول (ص) و این مساله به این معنا نیست که ما با ادیان می‌جنگیم.

وی افزود: ما امیدواریم که امنیت، صلح و ثبات در منطقه ما و در تمامی جهان برقرار شود و مردم ما در کنار هم به خوبی زندگی می‌کنند.

احمد بن محمد الجروان، رئیس پارلمان عربی نیز در این مراسم مدعی شد: مواضع شما در قبال جهان عرب خدمت و حمایت از انسانیت است و رهبری ائتلاف عربی در یمن برای دفاع از مردم این کشور علیه کسانی است که به یمن تجاوز می‌کنند و امنیت آن را به خطر می‌اندازند.


ویدیو مرتبط :
چرا مسوولیت اجتماعی شرکتی؟(قسمت اول)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چاره‌اندیشی برای حفظ حرمت زائران خانه خدا



 

حج


نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در حالی از احتمال لغو عمره مفرده آینده خبر می‌دهد كه با وجود هشدارهای هر ساله مسوولان ایرانی به مقامات عربستان دراین‌باره، توهین به زائران ایرانی در حج و عمره هر سال از سوی پلیس این كشور تكرار می‌شود.

به گفته آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، از‌آنجا كه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حفظ عزت و حرمت زائران ایرانی تاكید دارند و با توجه به این كه سفر عمره، عملی مستحبی است، در صورتی كه مذاكرات با مقام‌های عربستان به نتیجه‌ای نرسد، این سفر معنوی برگزار نخواهد شد، اما در صورتی برگزار خواهد شد كه خواست‌های ایران برآورده شود.

احتمال لغو عمره مفرده، هشداری است كه سال‌هاست مسوولان ایرانی با مشاهده بی‌حرمتی‌های ماموران عربستان سعودی نسبت به ایرانیان، آن را به سعودی‌ها یادآوری می‌كنند، اما امسال این ماجرا شكلی جدی‌تر به خود گرفت؛ به طوری كه در تابستان امسال نیز نماینده ولی‌فقیه از توهین به روحانیان كاروان‌ها و ۸۰۰ هزار زائر ایرانی و سخنان اهانت‌آمیز خطبای مسجدالحرام و مسجدالنبی نسبت به شیعیان بشدت انتقاد كرد.

آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در آن زمان، ضمن ارائه گزارش سفرش به رهبر معظم انقلاب تاكید كرد: به این دلیل این گزارش را اعلام كردم كه اگر بی‌حرمتی و توهین به زائران و روحانیون ادامه یافت، ایشان تصمیم بگیرند؛ البته تصمیم در این موضوع نیز دست من و دولت نیست بلكه باید رهبری كه سیاست‌های اصولی كشور را تعیین می‌كنند، تصمیم بگیرند و هرچه ایشان تصمیم بگیرند؛ ما موظف به انجام آن هستیم اما به نظر بنده، این وضع قابل تداوم نیست.

غلامحسین اسلامی‌فرد، مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی بعثه در این زمینه در گفتگو با «جام‌جم» می‌گوید: احتمال مطرح شده از سوی آیت‌الله محمدی ری‌شهری حاصل مشاهدات ایشان در آخرین سفر عمره و توجهشان به گزارش‌های زائران ایرانی از این سفر‌ها بوده است.

او اظهار می‌كند: ممانعت از فعالیت روحانیون راهنمای كاروان‌ها، ممانعت از زیارت بقیع و حرم و توهین‌های كلامی به زائران همگی از جمله دلایلی است كه احتمال این تصمیم را افزایش می‌دهد.

اما توهین به زائران ایرانی فقط به آنچه مدیر ارتباطات و اطلاع‌رسانی بعثه می‌گوید ختم نمی‌شود و رفتارهایی چون انگشت‌نگاری و چهره‌نگاری از زائران ایرانی، ضرب‌وشتم آنان و ایجاد شرایط نامساعد برای زائران زندانی شده از سوی عربستانی‌ها در بازداشتگاه‌های این كشور نشان می‌دهد اهانت به ایرانیان برای پلیس تندروی مذهبی این كشور به امری عادی بدل شده است!

اسلامی‌فرد درباره واكنش مسوولان عربستان به شكایت مقامات ایرانی از اهانت به زائران می‌گوید: آنها معمولا این گزارش‌ها را تایید نمی‌كنند و حتی گاهی با شنیدن آنها ابراز تعجب می‌كنند.

با این حال، او با اشاره به این كه ممكن است مذاكرات ایران با عربستان برای پایان دادن به توهین‌ها به نتیجه برسد، تصریح می‌كند: پیشتر نیز عربستان در برابر برخی درخواست‌های ایران مثل برگزاری دعای كمیل و مراسم برائت از مشركان، نرمش نشان داده است.

او درباره شایعه سخنان تهدیدآمیز وزیر كشور سعودی در مراسم برائت از مشركان نسبت به زائران ایرانی مبنی بر امكان توسل به خشونت نسبت به ایرانیان می‌گوید: متاسفانه برخی اخبار نادرست باعث شده بود عربستان گمان كند ایران برنامه‌های جدیدی برای این مراسم دارد كه از طریق رایزنی با مسوولان عربستان، موضوع كاملا حل شد.