اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در جلسه بررسی تخلفات آبلیمو و آبمیوه های تقلبی چه گذشت؟



قریب به اتفاق برخی شرکت های معروف بدون استفاده از لیمو کالای خود را عرضه می کنند و می گویند این آبلیموها تحت عنوان کنستانتره است در حالی که آزمایشگاه ها آن را شیمیایی می دانند.

موضوع تقلبی بودن اکثر آبلیمو ها و آبمیوه ها که توسط سازمان تعزیرات حکومتی رسما اعلام شد بود باعث شد تا جلسه ی ویژه ای برای بررسی موضوع با حضور مدیر کل تعزیرات استان تهران  و رئیس سازمان استاندار استان تهران به همراه نمایندگان بخش های بهداشتی در سازمان تعزیرات برگزار شود.

به گزارش خبرنگار عصر ایران در پایان این جلسه مدیر کل استاندار تهران و خدایی رئیس شعبه 54 رسیدگی به جرائم و تخلفات بهداشتی و آرایشی تعزیرات با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به راه اندازی گشت های مشترک تعزیرات برای برخورد با تولید کنندگان آبلیمو و آبمیوه های تقلبی به موارد قابل تاملی نیز اشاره کردند.

تعزیرات حکومتی : شرکت هایی هستند که علامت استاندارد و آرم مجوز بهداشت روی کالای خود دارند اما خلاف مجوزی که گرفتند از اقلام غیرطبیعی در کالاهایشان استفاده می کنند

مرتضی خدایی  رئیس شعبه 54 رسیدگی به جرائم و تخلفات بهداشتی و آرایشی تعزیرات در مورد عرضه آبلیمو و آبمیوه های تقلبی در بازار گفت:در سطح عرضه عمومی کالاهایی به ویژه آبمیوه و آبلیموهایی عرضه می شود که به دلایل متعدد از مواد شیمیایی در آن استفاده می کنند و به نام آبلیمو و آبمیوه طبیعی در اختیار مردم قرار می دهند.

خدایی با تخلف خواندن این موضوع ادامه داد: رسیدگی به این موارد جزو وظایف و در دستور کار تعزیرات حکومتی است.

رییس شعبه 54 تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه در سال های گذشته پرونده هایی بدین منظور تشکیل شد و برندهایی نیز محکوم شده اند گفت: متاسفانه این تخلفات امسال در سطح عرضه افزایش داشته است که باید با آن برخورد شود. بنابراین در جلسه امروز قرار شد در قالب گشت‌های مشترک با شرکت‌هایی که در برچسب‌ها و تبلیغات خود از عنوان آبلیمو و یا آبمیوه طبیعی استفاده می‌کنند اما طبیعی نیستند برخورد شود.

خدایی خاطرنشان کرد: براساس آمارها و پرونده های تشکیل شده در دانشگاه های علوم پزشکی و استاندارد، قریب به اتفاق برخی شرکت های معروف بدون استفاده از لیمو کالای خود را عرضه می کنند و می گویند این آبلیموها تحت عنوان کنستانتره است در حالی که آزمایشگاه ها با بررسی های انجام شده آن را شیمیایی می دانند.

اخبار,اخباراجتماعی  ,تخلفات بهداشتی


رییس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات دارویی و بهداشتی تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: دو پرونده در این زمینه به نتیجه رسید و رای صادر شده است و پرونده بقیه شرکت ها هنوز باز است که به یکسری استعلاماتی نیاز دارد.

وی اضافه کرد: بعد از صدور و قطعی شدن رای و تایید آن در مرحله تجدیدنظر، اسامی شرکت ها اعلام خواهد شد.

خدایی با بیان اینکه شرکت هایی با وجود علامت استاندارد روی کالا ، تخلف می کنند اظهار داشت: شرکت هایی هستند که علامت استاندارد و آرم مجوز بهداشت روی کالای خود دارند اما خلاف مجوزی که گرفتند از اقلام غیرطبیعی در کالاهایشان استفاده می کنند.

خدایی در مورد بازدارنده بودن یا نبودن آرای جرایم گفت: آرای تعزیرات حکومتی براساس قانون تعزیرات و امور بهداشتی صادر می شود و در بسیاری از این پرونده ها مجازات ها بازدارنده بود؛ اما چون بحث تخلف مطرح است نه جرم، در مرحله نخست تعطیلی محل و ضبط کالا به نفع دولت انجام می شود بنابراین اگر هم از محل مصرف این کالاها مردم متضرر شده باشند موضوع با شکایت در دستگاه قضایی قابل پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: هدفمان این است که به تولیدکنندگان بگوییم وقتی در تولیدات خود از مواد شیمیایی استفاده می کنید اجازه ندارید اعلام کنید که آبلیمو و آبمیوه و یا هر محصول دیگر طبیعی است.

مسلم بیات مدیر کل استاندارد استان تهران نیز در حاشیه جلسه نظارت بر وضعیت تولید آبمیوه و آبلیموها در اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران با بیان اینکه آب میوه ها براساس استانداردهای ملی به سه دسته نوشیدنی های میوه ای، نکتارها و آب میوه طبیعی تقسیم بندی می شوند گفت: نوشیدنی های میوه ای اساسا آب میوه نیستند بلکه به عنوان نوشیدنی که 20 درصد آن آب میوه است در بازار عرضه می شود و البته واژه نوشیدنی میوه ای باید به صراحت روی کالا قید شود.

به گفته وی، نکتارها 35 تا 55 درصد آب میوه و آب میوه طبیعی بیش از 90 درصد آب میوه است.

مدیرکل استاندارد استان تهران در مورد آبلیمو اظهار داشت: این تقسیم بندی در آبلیمو وجود ندارد و آبلیمو باید آب "لیمو" باشد.

وی تخلفات در بخش آبلیمو را به مراتب بیشتر از سایر بخش ها عنوان کرد و ادامه داد: سازمان استاندارد به همین دلیل بیش از چهار بار استاندارد را مورد تجدیدنظر و بازنگری قرار داد تا موارد را اضافه کرده و تخلفاتی که در این زمینه وجود دارد ردیابی کند.

بیات با تخصصی دانستن تخلفات اضافه کرد: تخلفات در بخش آبلیمو به قدری تخصصی است که قابل ردیابی نیست و پژوهشگاه استاندارد اخیرا دو عنصر و ماده طبیعی را شناسایی و در فهرست استاندارد اضافه کرده که با این مواد جدید می توانیم آبلیموهای طبیعی و تقلبی را از هم تفکیک کنیم.

وی از توقیف بیش از 97 هزار بطری آبلیمو در استان تهران خبر داد و گفت: در سال گذشته بیش از 25 هزار بازرسی در سطح عرضه و بیش از سه هزار و 500 مورد نمونه برداری انجام شد که 15 برند در ارتباط با آبلیمو توقیف و 60 مورد تخلف در ارتباط با جعل نشان استاندارد به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

 
با تلفن 1517 و پیامک 10001517  تخلفات را گزارش کنید
بیات از مردم به عنوان ناظر و همکار استاندارد خواست تا با مشاهده نشان استاندارد روی یک کالا، کدهای ردیابی آن را به شماره 10001517 پیامک کنند و در صورت اثبات اصالت آن کالا مشکلی ندارد.

مدیرکل استاندارد استان ادامه داد: از مردم می خواهیم اگر در مواردی احساس می کنند آبیموه یا آبلیمو از لحاظ طعم و مزه ویژگی های لازم را ندارد با شماره تلفن چهار رقمی 1517 تماس گرفته و موارد را به ما اطلاع دهند.

وی اضافه کرد: این شماره تلفن شبانه روزی صدای مردم را ثبت و ضبط می کند.


 وی افزود: مجازات هایی که برای بسیاری از پرونده ها در تعزیرات در نظر گرفته می شود بازدارنده نیست و این باید تشدید شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای یک متخلف میلیونی رقم ناچیزی مجازات در نظر گرفته می شود و افراد متخلف باید در فهرست سیاه قرار گرفته و حداقل حق فعالیت در آن واحد صنعتی مربوطه را نداشته باشند.


 اخبار اجتماعی  -  عصر  ایران


ویدیو مرتبط :
آبلیمو تقلبی با این روش تولید می شوند+فیلم ویدیو کلیپ

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

در جلسه سنا برای بررسی تحریم‌های جدید چه گذشت؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,افزایش تحریم های ایران

 

اخبار سیاست خارجی - در جلسه سنا برای بررسی تحریم‌های جدید چه گذشت؟

افزایش تحریم ها، همانند قرار دادن تفنگ بر روی سر ایرانی ها است که منجر به پیشرفت آنها در برنامه هسته ای می شود. 

روز گذشته جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا با موضوع «وضعیت تلاش های ایالات متحده در دستیابی به توافق جامع هسته ای با ایران» برگزار شد. به طور عجیبی میان جنگ طلب ترین اعضای سنا و کارشناسانی که همه آنها با جنگ طلبان سنا موافق هستند، اختلاف نظر وجود داشت.

در این جلسه دیوید آلبرایت رئیس موسسه علوم و امنیت بین الملل، گری سیمور رئیس گروه جنگ طلب اتحاد علیه ایران هسته ای و مایکل دوران، عضو ارشد موسسه هادسون، نگرانی هایشان درباره تمدید مذاکرات تا ماه مارس و حمایت از افزایش تحریم ها در صورتی که مذاکره کنندگان نتوانند تا مهلت جدید به توافق دست پیدا کنند را اعلام کردند.
 
اما بحث ها در ساعت دوم جلسه به جریان افتاد، یعنی زمانی که رئیس کمیته روابط خارجی، سناتور رابرت منندز (دموکرات از نیوجرسی) بحثی را مطرح کرد که براساس آن اگر تا پایان ماه مارس میان ایران و گروه1+5 توافقی صورت نگیرد، تحریم ها به صورت خودکار اعمال خواهند شد.

وی در این رابطه گفت: «چنین اقدامی آنها را متوجه می کند که این مسئله عواقب دست نیافتن به توافقی است که مورد حمایت جامعه بین المللی باشد. همچنین این پیام را به آنها می دهد که این مذاکرات بی پایان نیست.»
 
گری سیمور، مشاور سابق خلع سلاح کاخ سفید به سرعت درباره تحریم پیشنهادی منندز موضع گرفت.

وی در این باره گفت: «نگرانی من این است که برخی در ایران ممکن است از چنین لایحه ای استقبال کنند، به خاطر این که آنها به خوبی می توانند محاسبه کنند که فشاری که بر روی گروه 1+5 برای دادن امتیاز بیشتر وجود دارد و دستیابی به توافقی که مانع از برداشتن تحریم های قبلی شود، می تواند منجر به بازگشت به وضعیت قبلی شود.»
 
دیوید آلبرایت هم در موضع مشابهی هشدار داد که چنین لایحه ای در حقیقت منجر به توسعه برنامه هسته ای ایران می شود.

وی گفت: «افزایش تحریم ها، همانند قرار دادن تفنگ بر روی سر ایرانی ها است که منجر به پیشرفت آنها در برنامه هسته ای می شود.» در این جلسه همچنین از تلاش شکست خورده سناتور لیندسی گراهام (جمهوری خواه از کارولینای جنوبی) و سناتور باب کورکر (جمهوری خواه از تنسی) مبنی بر اعمال خودکار تحریم های جدید در صورت عدم دستیابی به توافق تا مهلت نوامبر، ابراز نگرانی شد.
 
آلبرایت هشدار داد که «این حقیقت که کنگره در توافق موقت سهمی ایفا نکرد، عاملی به شدت نابودکننده بود. من فکر می کنم مهم است که دولت برای تلاشی منسجم با کنگره همکاری کند.»

سیمور که در ابتدای این جلسه هشدار داده بود که حملات کنگره علیه اقدامات دیپلماتیک کاخ سفید منجر به فرستادن پیامی اشتباه به متحدین بین المللی ما می شود، در ادامه گفت: «من فکر می کنم دولت باید درباره پذیرش چنین لایحه ای که میان آنها اختلاف وجود دارد و کاخ سفید به گونه ای دیگر درباره توافق فکر می کند و کنگره موضوعاتی را به عنوان عناصر اساسی یک توافق معرفی می کند، بی میل باشد.»
 
منندز به وضوح از این که جلسه استماع در راضی کردن کارشناسان برای اعمال تحریم های جدید شکست خورد، ترسیده بود و تلاش برای محدود کردن شرایط قابل قبول برای توافق جامع هسته ای با ایران به جلسه ای دیگر موکول شد. با این حال جنگ طلبان سنا نیازی به حلق آویز کردن خود ندارند، چون نیروی کمکی در راه است. سال آینده تام کاتن (جمهوری خواه از آرکانزاس) که مورد حمایت شاخه نئومحافظه کار حزب جمهوری خواه است به مجلس سنا می پیوندد.
 
سناتور منتخب تام کاتن روز گذشته مشخص کرد که به هیچ وجه قصد حمایت از توافق بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران را ندارد، وی به خبرنگاران گفت: «من امیدوارم که نقش کنگره منجر به پایان یافتن این مذاکرات شود. ایران هر چیزی که می خواسته به دست آورده است، ما می خواهیم چه چیزی در توافق نهایی به دست بیاوریم؟»

در ماه سپتامبر نیویورکر فاش کرد که نماینده اریک کنتر (جمهوری خواه از ویرجینیا) چگونه با حمایت آیپک می خواست در اواخر سال 2013، لایحه ای برای نابودی توافق موقت با ایران طراحی کند. کنتر در نهایت عقب نشینی کرد، اما به نظر می رسد کنگره آینده به دنبال این اقدام است.
اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی