اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در ایران چند میلیون بی سواد وجود دارد؟



اخبار,اخبار اجتماعی,تعداد بی‌سوادان در کشور


اخبار اجتماعی - وجود 19 میلیون بی‌سواد در کشور

این مسئول، با بیان اینکه رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشتر وقت سوادآموزان را پر کرده است، تصریح کرد: باید سوادآموزان را با رسانه‌های مکتوب پیوند بزنیم تا احساس نیاز به آموزش را در خود افزایش دهند.

مدیرکل نظارت، سنجش، ارزشیابی تحصیلی و فناوری آموزش سازمان نهضت سوادآموزی از وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در کشور خبر داد.

به گزارش فارس، مهدی نامجومنش ظهر امروز در همایش تجلیل از فعالان عرصه سوادآموزی در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به صدور فرمان تاریخی امام راحل مبنی بر تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار کرد: هر واژه از پیام تاریخی امام راحل شامل با معنایی است.

وی با بیان اینکه امروز پس از گذشت 35 سال، اجماع جهانی آموزش همگانی را در دنیا مطرح کرده‌اند، افزود: برنامه امام خمینی (ره) برای آموزش همگانی یک برنامه دراز مدت بود که یونسکو تازه در این راستا مانور داده است.

نامجومنش، گیلان را در امر سوادآموزی جزو استان‌های خوب کشور معرفی کرد و گفت: در 34 سال گذشته موفق شدیم آمار باسوادی کشور را به 94 درصد برسانیم.

*وجود 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد در سطح کشور
این مسئول با بیان اینکه در کشور 19 میلیون نفر بی‌سواد و کم‌سواد وجود دارد ادامه داد: سازمان نهضت سوادآموزی کشور تنها سازمانی است که موفق به انتشار کتاب‌های مناسب در خود این اقشار تولید کند.

وی به انتشار 420 عنوان کتاب اشاره کرد و گفت: اقشار محروم جامعه نیازمند تولید رسانه‌ها و کتاب‌های مناسب هستند.

*رسانه‌های دیداری وقت سوادآموزان را پر کرده است
نامجومنش، نبود آمارهای ثبتی درست از وضعیت بی‌سوادها در کشور، توجه به تحکیم سواد و جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی را از مهم‌ترین چالش‌ها خواند.

وی خاطرنشان کرد: نبود علاقه لازم در سوادآموزان برای فراگیری سواد نیز از دیگر مشکلات این قشر است.

این مسئول، با بیان اینکه رسانه‌های دیداری و شنیداری بیشتر وقت سوادآموزان را پر کرده است، تصریح کرد: باید سوادآموزان را با رسانه‌های مکتوب پیوند بزنیم تا احساس نیاز به آموزش را در خود افزایش دهند.

وی نبود انگیزه لازم برای یادگیرنده را از جمله مشکلات همه کشورها ذکر کرد.

*سبک زندگی در سوادآموزی تاثیرگذار است
مدیر کل نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی کشور اراده سواد‌آموزی مخاطب‌محور را یکی از سیاست‌های حوزه اجرایی سازمان مذکور معرفی کرد.

وی اضافه کرد: امروزه سبک زندگی و اقتضائات منطقه‌ای در سواد آموزی تاثیرگذار است از این رو سواد آموزی باید مخاطب محور باشد.

نامجومنش با بیان اینکه سواد آموزی قرن بیست و یکم سوادآموزی حرفه‌ای و تخصصی است، خاطرنشان کرد: سوادآموزی در این قرن دارای ابعاد و ویژگی‌هایی است که باید به آن توجه شود.

وی افزود: سوادآموزی قرن 21 سوادآموزی تک بعدی و سنتی نیست و باید در آن ایده‌ها خلق شود تا قدرت بیان و درک لایه‌های درونی افزایش یابد.

این مسئول افزایش انسجام اجتماعی، پویایی اقتصادی، افزایش ارزش افزوده در اقتصاد کشور را از جمله آثار مثبت سوادآموزی در قرن 21 عنوان کرد.

*روخوانی قرآن مهم‌ترین انگیزه سوادآموزان در ایران است
وی با اشاره به اینکه در ایران سطح سوادآموزی بسیار سنگین تعریف شده است، یادآور شد: در بسیاری از کشورها که با مشکل بی‌سوادی مواجه هستند سوادآموزی تعاریف مختلف و ساده‌تری دارد.

به گفته نامجومنش، در ایران باسواد کسی است که بتواند بخواند و بنویسد، اعمال چهارگانه ریاضی را بداند و قرآن مجید را روخوانی کند.

وی روخوانی قرآن را مهم‌ترین انگیزه سواد آموزان در ایران دانست و خاطرنشان کرد: فقدان عزم ملی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی، مسدود نشدن راه‌های بازگشت به بی‌سوادی در کشور از دیگر مشکلات مبارزه با بی‌سوادی است.

مدیر کل نظارت و ارزشیابی نهضت سوادآموزی کشور متذکر شد: امروز دیگر در کشور کسی به دلیل نبود امکانات آموزشی از تحصیل باز نمی‌ماند و اگر ترک تحصیلی صورت می‌گیرد به خاطر مشکلات فردی است. 

اخبار اجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
اولین کنفراس سواد رسانه ای در ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وجود 10 میلیون بی سواد مطلق در ایران


رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به آخرین آمار بیسوادی در کشور اشاره کرد و گفت: 9 میلیون و 719 هزار نفر در کشور، خود را بیسواد مطلق اعلام کردند.

فارس: علی باقرزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور به آخرین آمار بیسوادی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: براساس آنچه از سرشماری سال 90 اعلام شده است، 9 میلیون و 719 هزار نفر در کشور، خود را در گروه سنی بالای 6 سال، بیسواد مطلق اعلام کردند.

وی با بیان اینکه حدود 3 میلیون و 456 هزار نفر از این تعداد در گروه سنی 10 تا 49 سال هستند، افزود: از آن جهت سن 10 تا 49 سال با اهمیت است زیرا این افراد جمعیت مولد جامعه هستند.

باقرزاده ادامه داد: مقرر شده است در طول 5 سال آینده افراد باید مهارت‌های پایه سواد شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن را یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه شاید آمار افراد بیسواد به نسبت به جمیعت کشور عدد زیادی نباشد، گفت: این عدد حدود 6.8 درصد جمعیت کشور است؛ ولی به لحاظ جمعیت نسبت به کشورهای منطقه باید سطح سواد را افزایش دهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور بیان کرد: باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی برنامه‌ریزی کنیم تا این جمعیت را باسواد کنیم منتهی الزاماتی است؛ در طول چند سال گذشته فعالیت سوادآموزی مورد توجه جدی نبوده و باعث شده است جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه خود در بخش نهضت سوادآموزی موفقیت لازم را نداشته باشد.

وی افزود: یکی از این اقدامات، در اختیار داشتن فهرست اسمی افراد بیسواد است که باید مرکز آمار به عنوان مرکز رسمی آمار کشور به سازمان نهضت سوادآموزی که مسئول ریشه‌کنی بیسوادی است، مشخصات افراد بیسواد را ارائه دهد.