اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

در اتاق فرمان هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی چه گذشت؟



 

 

در اتاق فرمان هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی چه گذشت؟

 

به گزارش روزنامه یو اس ای تودی، پایگاه خبری میلیتری تایم که یکی از پایگاه های خبری وابسته به وزارت دفاع آمریکا است، در گزارشی در این زمینه آورده است: به نظر می رسد توقیف این هواپیما تنها منجر به ایجاد یک بحران سیاسی و امنیتی برای آمریکا نشده است، بلکه باعث ایجاد خستگی و فرسودگی در افرادی شده است که در زمنیه کنترل این هواپیماها نقش دارند

بر اساس گزارش این پایگاه خبری، هم اکنون بررسی ها نشان می دهد که از هر سه نفر مسئول کنترل و عکسبرداری این هواپیما در ارتفاعات بالا دست کم یک نفر به شدت احساس خستگی می کنند و دیگر آن انرژی گذشته را برای کار کردن ندارند. این بررسی ها همچنین حاکی از این است که این افراد از ساعت ها کار کردن بدون استراحت و تداوم فعالیت در هواپیماهایی که به تعقیب و کشتن تروریست ها از راه دور می پردازد، خسته شده اند.

بر اساس نتایج این بررسی که توسط نیروی هوایی آمریکا انجام شده است، این افراد که هدایت این هواپیماهای بدون سرنشین را در پایگاه های هوایی نوادا و کالیفرنیا بر عهده دارند، بارها از تغییر شیفت های کاری مکرر و پی در پی، یکنواختی و بی تنوعی در کار، افزایش فشار بر خانواده ها و همچنین افزایش فشار کاری ابراز نارضایتی و شکایت کرده اند.

وین چاپله کارشناس و روانشناس نیروی هوایی که در مطالعه و بررسی کارکنان پایگاه های هوایی و کنترل کنندگان هواپیماهای بدون سرنشین در یک بازه زمانی شش ماهه از سال 2010 تا 2011 شرکت داشته است، در این باره می گوید: مشکل اصلی این است که تعداد افراد کافی برای کار کردن در این پایگاه ها وجود ندارد. در واقع این افراد دائما با سطح بالایی از کار و نظارت بر عملکرد این هواپیماها سر و کار دارند. این افراد دائما مجبورند هم با چشمان و هم با گوش های خود عملکرد این هواپیماها را بررسی کنند که این مسئله برای آنان بسیار سخت و طاقت فرسا است.

از این هواپیماها علاوه بر کشتن اسامه بن لادن رهبر سابق القاعده، برای جاسوسی در ایران، شناسایی محل اعضا و رهبران القاعده در یمن و کمک به ماموریت های نیروهای نظامی آمریکا در عراق و افغانستان استفاده شده است. در عین حال محققان به شواهدی از بروز مشکلات روانی و بیماری روانی مانند اضطراب و یا افسردگی در میان این افراد دست یافته اند، به طوری که 25 درصد از ناظران دوربین های کنترل این هواپیماها و 17 درصد از خلبانان آن ها به این بیماری ها دچار شده اند. این در حالی است که 65 تا 70 درصد از افراد مبتلا به این بیماری ها برای درمان خود هیچ اقدامی نکرده اند.

این گزارش در ادامه می افزاید: بررسی ها نشان می دهد که در حدود یک سوم از کنترل کنندگان هواپیماهای بدون سرنشین در هفته بین 50 تا 60 ساعت کار می کنند و در طول یک ماه تغییرات شیفت بسیاری رخ می دهد. در واقع مشکلات روانی و خستگی ایجاد شده در میان همین افراد ایجاد شده است.

ژنرال لری جیمز معاون اطلاعات، نظارت و شناسایی فرمانده نیروی هوایی ارتش آمریکا اگرچه به بروز خطای انسانی در عملیات های هواپیماهای بدون سرنشین اذعان می کند، اما این ادعا را نیز مطرح می کند که این مسئله ارتباطی با بروز مشکلات روانی در این افراد ندارد. منظور وی از بروز خطاهای انسانی توقیف هواپیمای بدون سرنشین توسط ایران و سقوط یک هواپیمای دیگر در جزیره سیشل است. این در شرایطی است که تعداد عملیات های این هواپیماها از 10 الی 15 ماموریت در سال 2007 به 57 ماموریت در روز در سال جاری افزایش یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نگرانی ها در مورد مشکلات روانی برای کارکنان نیروی هوایی ارتش آمریکا از ماه نوامبر آغاز شده است. چرا که به دلیل نیاز ارتش آمریکا به قابلیت های این هواپیماها، ماموریت های هواپیماهای بدون سرنشین از آن زمان افزایش چشمگیری داشته است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: مهم ترین پایگاه کنترل کننده این هواپیماها پایگاه هوایی کریچ در شمال لاس وگاس و پایگاه هوایی فورس بیس در شمال ساکرامنتو است. اگرچه با وجود تمامی این مشکلات گزارش های منتشر شده در مورد بروز بی نظمی در عملیات های این هواپیماها بسیار کم و انگشت شمار بوده است. اما با وجود این مشکلات به وجود آمده باعث بروز نگرانی در میان مقامات آمریکا شده است.

در این بررسی انجام شده هفتاد درصد از افراد مورد بررسی قرار گرفته زن و 60 درصد نیز متاهل بوده اند. و زمانی که از آنان در مورد احتمال بروز مشکل روانی برای آنان به دلیل کار کردن زیاد در این زمینه پرسیده شد، نیمی از آنان به این سوال پاسخ مثبت دادند..../شفاف


ویدیو مرتبط :
همکاری هواپیمای بدون سرنشین و ماشین رباط بدون سرنشین+ ف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیا ایران هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را ویروسی کرده بود؟



 

 

آیا ایران هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی را ویروسی کرده بود؟

 

به گزارش شفاف به نقل از پایگاه خبری الجزیره، این آلودگی هواپیماهای بدون سرنشین به ویروس می تواند به هکرها این اجازه را بدهد که اطلاعات گردآوری شده توسط این هواپیماها را به دست آورند.

بر اساس این گزارش، این در شرایطی است که با وجودذ اعلام خبری مبنی بر آلودگی هواپیماهای بدون سرنشین به این ویروس، این هواپیماها همچنان در حال گشت زنی در مناطق مختلف و انجام ماموریت های خود هستند. در عین حال مقامات دولت آمریکا همچنان در حال تحقیق بر روی این مسئله هستند که آیا این ویروس یک ویروس بی خطر است یا نه، و این که چگونه این ویروس وارد سیستم های کامپیوتری پایگاه هوایی کریچ در نوادا (جایی که خلبانان ارتش آمریکا هواپیماها را از راه دور کنترل و آنان را برای انجام ماموریت های خود در عراق، افغانستان و یا هر جای دیگر دنیا هدایت می کنند) شده است، در حالی که این سیستم های کامپیوتری به شدت تحت حفاظت قرار دارند.

یک منبع آگاه که خواسته است نامش فاش نشود، در این باره گفته است: در حال حاضر مسائلی در حال رخ دادن است، با وجود این این مسئله هنوز نتوانسته بر روی ماموریت های این هواپیماها در آن سوی مرزهای آمریکا تاثیر منفی بگذارد.

این گزارش در ادامه می افزاید: هواپیماهای بدون سرنشین مسلح در شرایط کنونی به عنوان یک ابزار بسیار ارزشمند در نظر گرفته شده اند که ارتش آمریکا از آن برای رد یابی و حمله به افراد و یا گروه های کوچک استفاده می کند، با وجود این آلودگی سیستم های کامپیوتری به ویروس مذکور باعث شده است مسئله آسیب پذیری شبکه های کامپیوتری که برای هدایت این هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرند، بیش از پیش مورد توجه مقامات آمریکایی قرار گیرد.

راب دنس مور فرمانده سابق ناوگان ارتش آمریکا در این باره مدعی شده است: آلودگی این سیستم ها به ویروس یک مسئله عادی است. اما در صورتی که این انتقال اطلاعات توسط این ویروس سر از اینترنت و یا شبکه کامپیوتری در بیاورد، آن زمان است که خطر احساس می شود. چرا که این به آن معنا است که این اطلاعات می تواند در اختیار دیگران قرار گیرد.

از سوی دیگر تحلیل گران نسبت به این مسئله هشدار می دهند که این ویروس می تواند برای هکرها این موقعیت را فراهم کند که فعالیت های افراد حاضر در پایگاه های کنترل کننده این هواپیماها را زیر نظر داشته باشند.

نشریه وایرد که نخستین بار خبر مربوط به آلودگی سیستم های کامپیوتری به ویروس را منتشر کرد، اعلام کرده است که مشکل اصلی این است که این ویروس دو هفته پیش وارد سیستم کامپیوتری ارتش آمریکا شده است، اما تاکنون حادثه ای در مورد از دست دادن اطلاعات محرمانه و یا فرستاده شدن این اطلاعات به خارج مشاهده نشده است.

در عین حال تحلیل گران و متخصصان شبکه های کامپیوتری ارتش آمریکا اعلام کرده اند که هنوز مشخص نیست این ویروس عمدی بوده یا نه و این که چگونه گسترش یافته است، در عین حال آنان از این بابت اطمینان دارند که این ویروس دستگاه های محرمانه و غیر محرمانه را آلوده کرده است. این ویروس همچنین در برابر تلاش های همه جانبه برای از بین بردن آن مقاومت کرده است.

از سوی دیگر برخی گزارش ها حاکی از این است که واحدهای دیگر نیروی هوایی آمریکا استفاده از سیستم های آلوده به این ویروس را متوقف کرده اند.

در ادامه این گزارش به موفقیت های این هواپیماها در ماموریت های انجام شده اشاره شده و آمده است: ارتش آمریکا و نهادهای اطلاعای این کشور از هواپیماهای بدون سرنشین که توسط پایگاه های مخفیانه در سن دیه گو از آنان محافظت می شود، برای افزایش تاثیر حملات بر مقامات القاعده و دیگر اهداف مورد نظر آمریکا در افغانستان، پاکستان و یمن استفاده کرده اند. برای مثال چندی پیش بود که آمریکا موفقیت ماموریت خود در کشتن انوار الاولاکی عضو ارشد القاعده یمن را با کمک این هواپیماها تایید کرد. در ماه آگوست نیز عطیه عبدالرحمان یکی از اعضای ارشد القاعده در شمال غربی پاکستان با حمله این نوع هواپیماها کشته شد. الیاس کشمیری رهبر القاعده در پاکستان نیز دیگر فرد کشته شده توسط این هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.../شفاف