اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دریای مشکلات و دولتی که عارف "مظلوم ترین دولت بعد از انقلاب" نامیدش



اخبار,اخبارسیاسی,دولت روحانی

او که به واسطه حل پرونده هسته‌ای، درهای اقتصادی ایران را گشوده، با افت شدید قیمت نفت روبرو است. روحانی دولتش را با نفت 25 دلاری اداره می‌کند و این درحالی است که در دولت قبل نفت به 148 دلار هم رسید.

 رئیس جمهور روحانی شاید هیچگاه تصور نمی‌کرد وقتی با شعار دولت فراجناحی به قدرت برسد، اینچنین غم تنهایی را بچشد. رئیس دولت یازدهم این روزها از هر سو آماج مشکلات ریز، درشت، خارجی و داخلی است. گاهی دوستان به بهانه‌های مختلف مانند مسئله حصر و توقیف روزنامه‌ها و آزادی‌های مدنی روحانی را مورد نوازش قرار می‌دهند و دیگر روزها مخالفان دولت از تریبون مجلس، صداوسیما، نماز جمعه و رسانه‌های نوشتاری و مجازی خود روحانی و دولت تدبیر و امید را به بهانه‌های مختلف از برجام گرفته تا گرانی گوجه مورد نوازش قرار می‌دهند.

در عرصه سیاست خارجی و اقتصاد بین الملل نیز دولت روحانی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است. او که به واسطه حل پرونده هسته‌ای، درهای اقتصادی ایران را به روی جهانیان باز کرده است، با افت شدید قیمت نفت روبرو است. روحانی دولتش را با نفت 25 دلاری اداره می‌کند و این درحالی است که در دولت قبل نفت به 148 دلار هم رسید.


خیل عظیم مشکلات و تنهایی رئیس جمهور روحانی
از سوی دیگر به بهانه برجام، کشورهای عرب منطقه در کنار رژیم صهیونیستی عزم خود را جزم کرده‌اند تا به هر شکل ممکن ایران را وارد بحران‌های جدی کنند. از آن سوی، رئیس جمهور آمریکا که از حامیان اصلی برجام است، سال آخر ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند و ممکن است با روی کارآمدن رئیس جمهور تازه، برجام و توافق هسته‌ای وارد فاز جدیدی شود.

احمدی نژاد و رئیس دولت اصلاحات هر دو دولت‌هایی را تحویل گرفتند که همچون ساختمانی بود که احتیاجی به کمی بازسازی داشت و با کمی تغییر و بالا و پایین کردن می شد به دولتی رسید که دلخواه آنان بود. روحانی اما دولتی را تحویل گرفت، که هیچ شباهتی به دولت زمان صلح، با بالاترین درآمد نفتی بین تمام دولت های ایران،نداشت. روحانی با ویرانه ای روبرو بود که باید آن را می ساخت. درآمدها و خرج‌های بی حساب، انباشت نیروی انسانی مازاد در دستگاه های دولتی؛ ویژه خواری‌های بی شمار و سیاست خارجی بسته همراه با تحریم‌های کمرشکن، میراث احمدی نژاد برای دولت تدبیر و امید بود.

دو رئیس جمهور قبلی، با مخالفینی روبرو بودند که سال‌ها سابقه سیاست ورزی در کشور داشتند و باید گفت که آنها مخالفان شناسنامه دار دولت‌های اصلاحات و مهرورزی بودند. رئیس دولت یازدهم اما داستان متفاوتی دارد. تفکر کفن پوشی در زمان خاتمی که در خیایان های تهران و قم بود، در زمان ریاست جمهوری روحانی، ردای رسمی تری به تن کرده و از برخی تریبون های رسمی به مخالفت با روحانی برخاسته است. بخشی از این صاحبان تفکر با قدرتی که در پارلمان پیدا کرده اند تمام مسیرهای روحانی را بسته اند و سعی می کنند دولت روحانی را در منظر مردم یک دولت ناکارآمد نشان دهند.

آنچه ذکر شد، البته نباید به معنای فرافکنی برای روحانی و دولتش تلقی شود چه آن که اولاً این دولت هم ضعف های خاص خودش را دارد و ثانیاً بی هیچ تعارفی نهایتاً این دولت مستقر است که باید کشور را اداره کند و به طرز آبرومندانه و قابل دفاعی به دولت بعدی تحویل دههد.
اما منصفانه نباید فراموش کرد که  دولت روحانی - که محمدرضا عارف آن را مظلوم ترین دولت بعد از انقلاب خوانده است - با سیل عظیمی از مشکلات بزرگ و کوچک روبرو است و برای مقابله با این مشکلات احتیاج به یک جریان سیاسی دارد. جریانی که بتوانند بار دفاع از دولت در برابر این سختی‌ها را به دوش بکشند و اجازه ندهند روحانی تنها به جنگ این مشکلات برود.

بهترین زمان برای تشکیل این جریان سیاسی نیز همین امروز است. با توجه به مدت باقی مانده تا انتخابات مجلس و فضای ملتهب سیاسی علیه دولت روحانی، طرفداران دولت باید هرچه سریعتر این جریان را تشکیل دهند تا طیف سوم سیاسی ایران شکل بگیرد. طیفی که می‌تواند پدر معنوی آن هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی باشند، طیفی که مشی اعتدال را در دستور کار خود قرار می‌دهد. این ، به نفع ملت ایران است که هنوز "در مقطع حساس کنونی" به سر می برد.


 اخبار سیاسی  -  عصر  ایران 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عارف: دولت تدبیر و امید مظلوم‌ترین دولت بعد از انقلاب است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه دولت تدبیر و امید مظلوم‌ترین دولت بعد از انقلاب است ،تاکید کرد: کسانی ‌که مشکلات عظیمی را برای دولت تدبیر و امید به ارث گذاشتند اکنون طلبکار شدند و علیه دولت موضع‌گیری می‌کنند.

محمدرضا عارف در دیدارهای جداگانه با اعضای انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی و اعضای سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار با بیان اینکه دانشگاهیان یکی از مهمترین گروه‌های مرجع جامعه هستند که می‌توانند الگویی برای همه اقشار باشند،گفت: عده ای به خاطر منافع جناحی و گروهی نمی خواهند دانشگاه و جوانان به عقلانیت برسند و تلاش دارند منویات خود را به دانشگاه تحمیل کنند در حالیکه دنباله روی دانشگاهیان از احزاب و گروها مهمترین آفت دانشگاه است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه نباید دنبال انحصار طلبی بود،تاکید کرد:هنوز آثار فضای امنیتی که در گذشته بر دانشگاه‌ها تحمیل شده بود شاهد هستیم و البته این معضل را نمی‌شود با درگیری‌های مدیریتی در داخل دانشگاه حل کرد،مطمئنا با دستور و بخشنامه نمی‌توان شور و نشاط را به دانشگاه برگرداند بلکه مدیران آموزش عالی باید باور به محیط باز و بانشاط در دانشگاه‌ها داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با توصیه به دانشگاهیان به داشتن سعه صدر در برخورد با مشکلات ،خاطرنشان کرد:نمی‌توان از بیرون دانشگاه برای حل مشکلات داخلی دانشگاه اقدام کرد. تشکل‌های دانشگاهی بخصوص انجمن‌های علمی اگر در کنار هم باشند می‌توانند در اصلاح برخی معضلات درون دانشگاه گام های موثری بردارند چرا که به اعتقاد من راه پیشرفت کشور تقویت انجمن‌های علمی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به گسترش فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی هم می‌تواند فرضت تلقی شود و هم تهدید اکر فضای مجازی به خوبی مدیریت نشود می‌تواند تهدیدهایی را متوجه جامعه بخصوص جوانان کند و اگر استفاده بهینه از آن بشود فرصتی برای همه جریان‌ها بخصوص اصلاح‌طلبان است که رسانه ملی را در برابر خود دارند و از استفاده از آن بی بهره‌ هستند.

عارف با انتقاد از حاکم بودن فضای بعضا بی‌اخلاقی در شبکه‌های اجتماعی ،گفت: بارها به جوانان عزیز توصیه کردم در شبکه‌های اجتماعی هیجانی و احساسی فعالیت نکنند و در برابر برخی بی‌اخلاقی‌ها واکنش نشان ندهند.شخصا می‌دانم چه جریانی و از کدام منابع به تولید اخبار کذب و دروغ در شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند و اگر در آینده نیاز بود با صراحت بیشتری در این خصوص صحبت خواهم کرد.

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان به دنبال تشکیل مجلسی هستند که عزت مردم را ارتقاء دهد،گفت: دولت آقای روحانی واقعا در شرایط بسیار سختی روی کار آمد و شاید تعبیر مظلوم‌ترین دولت بعد از انقلاب برای دولت تدبیر و امید تعبیر مناسبی باشد ولی با کمال تاسف می بینیم کسانی‌که مشکلات عظیمی را برای دولت تدبیر و امید به ارث گذاشتند اکنون طلبکار شدند و علیه دولت موضع‌گیری می‌کنند.

رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه جوانان باید آمادگی پذیرش مسئولیت را داشته باشند ،تاکید کرد: حضور جوانان و زنان در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان مطمئنا مورد توجه قرار می گیرد ولی باید اذعان داشت که رای آوری هم بسیار مهم است.

عارف در پایان بر لزوم توجه بیش از پیش به وضعیت معیشت مردم تاکید کرد و گفت: اولویت اصلی مجلس آینده باید توجه جدی به مساله معیشت،بیکاری جوانان و مشکلات اجتماعی باشد.در مجموع وضعیت معیشتی مردم عزیزمان در شان ملت بزرگوار ایران نیست و انشالله مجلس آینده به همراه دولت محترم بتوانند اقدامات اساسی در رفع مشکلات اقتصادی اقشار آسیب‌پذیر انجام دهد.

 

اخبار سیاسی - ایسنا