اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درگیری ایران وکانادا دراجلاس اتحادیه بین المجالس



درگیری ایران وکانادا دراجلاس اتحادیه بین المجالس

رییس مجمع عمومی اوگاندا در پاسخ به انتقادات وزیر خارجه کانادا گفت:" نکند شما انتظار دارید رییس جمهوری اوگاندا بیاید و شاهد ازدواج دو مرد همجنسگرا باشد؟ چنین چیزی در اوگاندا اتفاق نخواهد افتاد."نمایندگان هیئت جمهوری اسلامی ایران و کانادا در نشست اتحادیه بین المجالس در کبک کانادا با یکدیگر به مشاجره پرداختند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه کانادایی " گلوب اند میل " ایرج ندیمی نماینده مجلس شورای اسلامی و سرپرست هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست به هنگام سخنرانی " جان برد" وزیر خارجه کانادا که به وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض داشت، به این سخنان اعتراض کرد و نشست اتحادیه بین المجالس را جای مناسبی برای مطرح کردن این موضوعات ندانست.

ندیمی در مصاحبه با خبرنگاران گفت :" خوب است ما هم در این نشست از استقلال منطقه کبک از کانادا حمایت کنیم ؟ ... اینجا محل مناسبی برای بیان این موضوعات نیست."

کبک یکی از ایالت های خودمختار کشور کاناداست. در کبک بر خلاف کانادای انگلیسی زبان، زبان رسمی، فرانسه است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ندیمی با بلند کردن تابلوی هیئت نمایندگی ایران بارها به سخنان وزیر خارجه کانادا در اعتراض به وضعیت حقوق بشر در ایران اعتراض کرد.

"جان برد" وزیر خارجه کانادا در سخنان خود در این نشست به شدت نسبت به سیاست های دولت ایران انتقاد کرد و مدعی شد ایران از تروریسم حمایت کرده و حقوق اقلیت های مذهبی، قومی و جنسی این کشور را نقض می کند و با ترویج نفرت افکنی علیه یهودیان از نسل کشی حمایت می کند!

برد مدعی شد : ایران از تمام چیزهایی حمایت می کند که ما به عنوان اعضای اتحادیه بین المجالس وظیفه داریم با آن مقابله کنیم.

وی در ادامه افزود: به دلیل همین سیاست های حکومت ایران است که کانادا اخیرا روابط دیپلماتیک خود با این کشور را به حالت تعلیق در آورده است.

دولت کانادا در شهریور گذشته، در اقدامی ناگهانی و اعتراض آمیز، روابط دیپلماتیک با ایران را قطع و سفارت خود را در تهران تعطیل کرد.کانادا همچنین سفارت ایران در اوتاوا را تعطیل و دیپلمات های ایرانی را از این کشور اخراج کرد.

علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران نیز در واکنش به این اقدام، سفر خود را به کانادا برای حضور در نشست اتحادیه بین المجالس لغو و پارلمان ایران تنها به اعزام هیئتی از نمایندگان مجلس اکتفا کرد.

در این نشست همچنین رییس مجلس اوگاندا در پاسخ به انتقادهای "برد" از وضعیت حقوق بشر و آزار و اذیت همجنسگرایان در اوگاندا ، از موضع کشورش دفاع کرد و سخنان برد را نشانه ای از تداوم سیاست های امپریالیستی و استعماری کانادا و کشورهای غربی علیه آفریقا دانست.

خانم "ربکا کاتاگا" رییس مجمع عمومی اوگاندا در پاسخ به انتقادات وزیر خارجه کانادا از آزار و نقض حقوق انسانی همجنسگرایان اوگاندا با تاکید بر تفاوت های فرهنگی بین اوگاندا و کشورهایی چون کانادا گفت:" نکند شما انتظار دارید رییس جمهوری اوگاندا بیاید و شاهد ازدواج دو مرد همجنسگرا باشد؟ چنین چیزی در اوگاندا اتفاق نخواهد افتاد."/عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
صحنه درگیری لفظی وزیران قطری و عربستانی در نشست شورای وزرای اطلاع رسانی اتحادیه عرب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطعنامه‌ تحریم‌های اتحادیه اروپاعلیه ایران...



 

 

قطعنامه‌ تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران چه می گوید؟

 

قطعنامه‌ تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران چه می گوید؟

سران اتحادیه اروپا در زمینه تحریم‌های شدیدتر علیه ایران از جمله اقداماتی برای جلوگیری از سرمایه‌گذاری در زمینه نفت و گاز تهران و محدود کردن قابلیت‌های مربوط به گاز طبیعی و پالایشگری ایران به توافق رسیدند...


سران اتحادیه اروپا در زمینه تحریم‌های شدیدتر علیه ایران، به توافق رسیدند.

هدف از این تحریم‌ها از آنچه که شورای امنیت سازمان ملل اخیرا علیه ایران تصویب کرد فراتر می‌رود و اعمال فشار به تهران برای بازگشت به مذاکرات درباره‌ برنامه‌ غنی‌سازی اورانیوم‌اش است.

به گزارش خبرگزاری رویتر، این اقدامات که می‌تواند در عرض چند هفته به اجرا گذاشته شود بر روی حوزه‌های تجارت، بانکداری و بیمه، نقل و انتقالات از جمله کشتیرانی و محموله‌های هوایی و بخش‌های کلیدی صنعت گاز و نفت ایران متمرکز خواهد بود.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل منتشر شد اعلام کردند که تحریم‌های بخش انرژی "سرمایه‌گذاری جدید، کمک فنی و نقل و انتقال فناوری، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها را به ویژه حوزه‌های مربوط به پالایش، گدازش و فناوری گاز طبیعی مایع شده " را ممنوع می‌کند.

این اقدامات که پس از گفت‌وگو در یک هفته اخیر علیه ایران تنظیم شد از آنچه برخی دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرده بودند فراتر می‌رود و احتمالا فشار مالی بسیاری را علیه ایران که پنجمین صادر کننده نفت خام در جهان می‌باشد اعمال خواهند کرد.

در عین حال دیپلمات‌ها اذعان داشتند که قدرت تاثیر این تحریم‌ها به تلاش‌های وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ماه آینده بستگی خواهد داشت تا ببینند چگونه می‌توانند این تحریم‌ها را اعمال کرده و پیروی از آن‌ها را تضمین کنند.

یک دیپلمات در این باره گفت: مساله اصلی دامنه این تحریم‌هاست این اقدامات اصولا خوبند و قاطعانه هستند اما بستگی به این دارد که در ماه آینده چه کارهایی در زمینه اجرایی شدن آنها صورت خواهد گرفت. این امر میزان تاثیر آنها را مشخص خواهد کرد.

یک دیپلمات دیگر این اقدامات را یک "چماقی با پتانسیل بالا" توصیف کرد، اما افسوس که همه چیز بستگی به این دارد که وقتی زمان آن فرا رسید چگونه از این چماق استفاده شود.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بیانیه خود مدعی شدند که زمان در قبال ایران در حال به پایان رسیدن است و باید دست به اقدامات بیشتری زد.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا عمیقا متاسف است که ایران از فرصت‌های بسیاری که در اختیارش گذاشته شد تا نگرانی‌های جامعه‌ بین‌المللی را درباره ماهیت برنامه هسته‌یی‌اش رفع کند استفاده نکرده است. تحت این شرایط اقدامات محدود کننده جدید غیر قابل اجتناب شده‌اند.

دیپلمات‌ها گفتند که برخی کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان که سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش نفت و گاز ایران دارد نگرانی‌هایی درباره تشدید تحریم‌ها داشتند، اما در هر صورت همه کشورهای عضو اروپا حمایت خود را از این بیانیه اعلام کردند.

اقدامات اتحادیه اروپا با تلاش‌های کنگره آمریکا برای تنظیم اقدامات اضافی خاص خود علیه ایران که هدف آن تقویت دور جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است همزمان شد.

وزارت خزانه‌داری آ‌مریکا روز چهارشنبه یک بانک دولتی ایرانی دیگر را در فهرست سیاه خود قرار داد و شرکت‌هایی را که مدعی است خطوط کشتیرانی ایران از آنها برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند را هدف قرار داد.

بیانیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا علیه ایران بدین شرح است:

1- شورای اروپایی بر نگرانی عمیق خود درباره برنامه هسته‌یی ایران تاکید می‌کند و از تصویب قطعنامه 1929 در شورای امنیت سازمان ملل که اقدامات محدود کننده جدیدی را علیه ایران معرفی می‌کند استقبال می‌کند.

2- شورای اروپایی از تلاش‌های اخیر برزیل و ترکیه برای حصول پیشرفت در زمینه توافق مربوط به راکتور تحقیقاتی تهران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اکتبر سال 2009 به ایران پیشنهاد شد، استقبال می‌کند. یک توافق رضایت بخش با ایران در زمینه راکتور تحقیقاتی تهران می‌تواند اقدامی اعتمادساز باشد. با این وجود شورای اروپایی تاکید می‌کند که این توافقنامه به محور اصلی مساله هسته‌یی ایران نمی‌پردازد. شورای اروپایی از ایران می‌خواهد که در مذاکرات درباره برنامه هسته‌یی‌اش شرکت کند.

3- شورای اروپایی بار دیگر بر حقوق و وظایف ایران تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) تاکید می‌کند. اتحادیه اروپا عمیقا متاسف است که ایران از فرصت‌های بسیاری که در اختیارش گذاشته شد تا نگرانی‌های جامعه‌ بین‌المللی را درباره ماهیت برنامه هسته‌یی‌اش رفع کند استفاده نکرده است. تصمیم ایران برای غنی‌سازی اورانیوم تا 20 درصد که در تضاد با وظایف بین‌المللی‌اش تحت قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد این نگرانی‌ها را افزایش داده است. در همین زمینه شورای اروپایی به گزارش اخیر آژانس در 31 ماه مه اشاره دارد.

4- تحت این شرایط اقدامات محدود کننده جدید غیر قابل اجتناب شده است. شورای اروپایی با یادآوری بیانیه‌ 11 دسامبر سال 2009 خود و با توجه به اقدامی که شورای امور خارجی به دنبال آن اتخاذ کرد از شورای امور خارجی می‌خواهد که در نشست بعدی خود اقداماتی را برای اجرایی کردن تحریم‌های قطعنامه 1929 شورای امنیت و نیز اقدامات همراه آن اتخاذ کنند با این هدف که نگرانی‌های باقیمانده درباره توسعه فناوری‌های حساس توسط ایران در حمایت از برنامه‌های موشکی و هسته‌یی‌اش از طریق مذاکرات حل شود. این باید بر روی حوزه‌های تجارت، به ویژه کالاهای دو کاربردی و محدودیت‌های بیشتر بیمه‌های تجاری، بخش مالی، از جمله انسداد بانک‌های ایرانی بیشتر و محدودیت‌هایی بر روی بانکداری و بیمه، بخش نقل و انتقال ایران به ویژه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و توابع آن و محموله‌های هوایی، بخش‌های کلیدی صنایع نفت و گاز به همراه منع سرمایه‌گذاری جدید، همکاری فنی و نقل و انتقال فناوری‌های، تجهیزات و خدمات مربوط به این حوزه‌ها به ویژه مربوط به حوزه‌های پالایش، گدازش و فناوری گاز طبیعی مایع شده، ممنوعیت جدید ارائه ویزا و انسداد دارایی‌ها به ویژه افراد عضو سپاه پاسداران انقلاب ایران متمرکز شود.

5- شورای اروپایی بار دیگر بر تعهد اتحادیه اروپا برای همکاری به منظور دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای برنامه هسته‌یی ایران تاکید می‌کند. شورای اروپایی از ایران می‌خواهد که تمایل خود را به جلب اعتماد جامعه بین‌المللی نشان دهد و به دعوت برای ازسرگیری مذاکرات پاسخ دهد و بار دیگر بر اعتبار پیشنهادات ژوئن 2008 که به ایران داده شد تاکید می‌کند.

6- آنچه لازم است یک مذاکره جدی درباره برنامه هسته‌یی ایران و سایر موضوعاتی است که دو طرف درباره آن نگرانی‌هایی دارند. شورای اروپایی بار دیگر تاکید می‌کند که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا (کاترین اشتون) برای ازسرگیری مذاکرات دراین زمینه آماده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اشتون در نامه‌ای به سعی جلیلی مذاکره کننده هسته‌یی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از وی دعوت کرده است تا مذاکرات را با اشتون که به نمایندگی از 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس،‌ روسیه، ‌چین و فرانسه) به علاوه آلمان حضور می‌یابد از سربگیرد...../تحلیل:آفتاب