اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درمان جدید سرطان خون جایگزین شیمی‌ درمانی



اخبارپزشکی,خبرهای پزشکی,اخبار جدید

تحقیقات تازه دانشمندان دانشگاه پزشکی وین نشان داده که دو داروی مورد استفاده در درمان سرطان خون می‌تواند بطور چشمگیری زمان بقای بیماران در معرض خطر بالا را افزایش دهد و حتی در آینده جایگزین شیمی‌درمانی و کاشت سلول بنیادی شود.

به گزارش ایسنا، این تحقیق نشان داد که داروهای «ایبروتینیب» و «ایدلالیزیب» که در درمان هدفمند لوسمی لنفاوی مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند بطور چشمگیری زمان عمر بیماران در خطر بالا را افزایش دهند.

میانگین زمای بقای این بیماران پس از دریافت درمان استاندارد بین یک تا دو سال است، درحالی که 80 درصد بیمارانی که درمان جدید را دریافت کردند، هنوز پس از دو سال زنده هستند.

هر دو دارو شامل مولکول‌های کوچک بوده و به گروهی از مواد موسوم به مهار کننده کیناز تعلق دارند. آن‌ها در درمان سرطان هدفمند استفاده می‌شوند که در آن مسیرهای سیگنال دهی سلول‌های سرطانی را قطع می‌کنند. هر دو ماده از رشد سلول جلوگیری کرده و داروی ایدلالیزیب همچنین بر قابلیت سلول برای متاستاز تاثیر می‌گذارد.

در درمان هدفمند، سرطان‌های خون به عنوان یک سیستم مدل برای انواع بسیار مختلف سرطان استفاده می‌شوند. از این رو، دانش بدست آمده از خون‌شناسی در میان دانشمندان سرطان بسیار مورد علاقه است.

این امر از آن جهت است که درمان هدفمند بر روی ویژگیهای خاص مولکولی زیستی سلول سرطان عمل می‌کند. برای تعیین این ویژگی‌ها باید از بیمار نمونه‌گیری شود. در صورت نیاز به آزمایشات بعدی در زمان درمان، این کار باید تکرار شود. در صورت وجود تومور جامد، معمولا به عمل جراحی برای نمونه‌برداری نیاز است که این کار نه تنها برای بیمار تنش‌زا است، بلکه همچنین با خطراتی روبروست.

این تحقیق در نشست انجمن خون‌شناسی و سرطان‌شناسی اتریش ارائه شد.

 

اخبار پزشکی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
درمان سرطان خون با روشهای درمانی طب سنتی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بانك اسپرم، باروری مردان مبتلا به سرطان پس از شیمی درمانی را تضمین می‌كند



 

باروری مردان , باروری مردان مبتلا به سرطان

 

شیمی درمانی، اشعه درمانی،‌ جراحی و یا مجموعه‌ای از این اقدامات كه در درمان سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر اساس نوع، میزان و مدت استفاده می‌توانند موجب عقیمی و ناباروری مرد شود؛ بنابراین قبل از هرگونه اقدام در جهت درمان سرطان، جلوگیری و كنترل ضایعه‌های وارد شده به توانایی جنسی و تولید مثل در مردان از اهمیت فراوانی برخوردار است، به خصوص كه پیشرفت‌های اخیر در درمان انواع سرطان، امید به زندگی را در بیماران مبتلا افزایش داده است.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، اسپرم، سلول جنسی مردانه است كه تولید آن هم زمان با بلوغ از تكثیر و تمایز سلول‌های زایا (ژرمینال) آغاز و طی مراحل متعددی (حدود سه ماه) به اسپرم بالغ تبدیل می‌شود. تعداد، حركت و شكل اسپرم در توانمندی مردان برای باروری نقش بسزایی دارد. حساسیت سلول‌های زایای مرد در مقابل ابتلا به عفونت‌ها، ضربه، تاثیر عوامل محیطی همانند آلودگی‌های شغلی و همچنین داروها به خصوص شیمی درمانی و اشعه درمانی بسیار قابل توجه است؛ به گونه‌ای كه این عوامل می‌توانند منجر به تخریب فرآیند اسپرماتوژنز شده و تا مرحله توقف كامل روند تولید اسپرم، پیش روند.

رشد چشمگیر تكنیك‌های پیشرفته لقاح خارج رحمی از نگرانی بیماران در مورد تاثیر درمان سرطان و توقف اسپرماتوژنز و یا كاهش باروری كاسته و امكان پیشگیری از بروز نقایص در فرزندان آینده را فراهم كرده است. از روش‌های تجربه شده و قابل قبول، حفظ باروری مردان مبتلا به سرطان و یا افراد در معرض تخریب اسپرماتوژنز قبل از هرگونه اقدام درمانی، انجماد اسپرم و نگهداری آن در بانك اسپرم است.

انجماد بافت بیضه كودكانی كه تحت شیمی درمانی و اشعه درمانی قرار می‌گیرند نیز امكان فرزند دار شدن آنها را پس از بلوغ و ازدواج فراهم می‌كند.

انجماد نمونه‌های اسپرم در ظروف حاوی نیتروژن مایع با دمای منفی 196 درجه سانتیگراد و به كارگیری روش‌های پیشرفته لقاح خارج رحمی پس از ذوب نمونه، اثرات مخرب ایجاد شده بر روی سلول‌های زایای مرد را پس از شیمی درمانی و اشعه درمانی جبران می‌كند.

همچنین كاهش كیفیت اسپرم پس از انجماد و ذوب با استفاده از روش ICSI جبران می‌شود. در مواردی كه امكان انجماد نمونه اسپرم برای بیمار قبل از شیمی درمانی یا اشعه درمانی و یا عوامل مخرب احتمالی دیگر به سلول‌های زایای مرد، وجود ندارد، به رغم فقدان اسپرم در نمونه انزالی در 40 درصد موارد، اسپرم در نمونه برداشت شده از بیضه، یافت می‌شود و در نتیجه استفاده از این اسپرم در باروری تخمك با استفاده از ICSI‌ امكانپذیر می‌شود.

به گزارش ایسنا، علاوه بر بیماران سرطانی، حتی افراد سالم نیز به دلایل مختلف تشویق به حفظ و نگهداری اسپرم خود در بانك می‌شوند كه از جمله آنها، حفظ قدرت تولید مثل در تمام طول زندگی برای همه افراد، نگهداری اسپرم به مدت طولانی جهت افراد داوطلب، ذخیره و نگهداری اسپرم برای مردانی كه قادر به تولید مایع منی در زمان‌های مورد نیاز نیستند، ذخیره و نگهداری اسپرم جهت انتخاب زمان مناسب باروری، ذخیره و نگهداری اسپرم قبل از اعمال جراحی سیستم تناسلی كه توانایی انزال و روند تغییر تولید اسپرم را مختل می‌ كنند، تضمین باروری با ذخیره و نگهداری دراز مدت اسپرم برای مردانی كه تحت عمل وازكتومی قرار می‌گیرند، ذخیره و نگهداری اسپرم برای مردانی كه با مواد رادیواكتیو، اشعه X،‌ سموم و مواد شیمیایی خطرناك و مضر برای دستگاه تولید مثل سر و كار دارند و ذخیره و نگهداری اسپرم برای پیش بینی هرگونه بیماری مقاربتی، عمل جراحی سیستم تناسلی و هرگونه بیماری است كه ممكن است در توانایی انزال و روند تولید اسپرم ایجاد اختلال كنند.

مركز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن سینا با راه اندازی نخستین بانك اسپرم در كشور تلاش می‌كند با حفظ و نگهداری اسپرم، برای درمان ناباروری احتمالی این افراد در آینده،‌ گامی موثر بردارد.

راه اندازی این بانك این نوید را به بیماران مبتلا به سرطان می‌دهد كه قبل از شروع هرگونه اقدامی بتوانند با مراجعه به این مركز، برای انجماد و نگهداری اسپرم خود به منظور استفاده پس از اتمام درمان، اقدام كنند..... / خبرگزاری ایسنا