اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درمان افسردگی بدون داروی افسردگی


متخصصان با شناسایی روش‌های جدید به دنبال راهکارهایی هستند تا روند سخت درمان افسردگی را برای بیماران تسهیل کنند.

خبرگزاری ایسنا: متخصصان با شناسایی روش‌های جدید به دنبال راهکارهایی هستند تا روند سخت درمان افسردگی را برای بیماران تسهیل کنند.

اخیرا در تعدادی از مطالعات انجام شده به تاثیرگذاری بوتاکس، «کتامین» و برخی روش‌های دور از ذهن در درمان افسردگی اشاره شده‌ است.

هر سال حدود 16 میلیون فرد بزرگسال در آمریکا به بیماری افسردگی دچار می‌شوند. بسیاری از این بیماران با مصرف داروهای افسردگی روند درمان را طی می‌کنند هر چند یک سوم از آنان با وجود مصرف دارو همچنان دچار علائم افسردگی هستند. همچنین مصرف داروهای افسردگی خود با عوارض جانبی همچون اضافه وزن، حالت تهوع و بی‌خوابی در برخی از بیماران همراه است.

اخیرا «پیتر دی کرامر» یکی از متخصصان این مطالعه در مورد فوائد روش‌های تازه در درمان افسردگی ابراز امیدواری کرد اگرچه نسبت به اعلام سودمند بودن آن‌ها نیز محتاطانه عمل می‌کند. هنوز نتایج مطالعاتی که این روش‌های درمانی را تایید می‌کنند قاطع و مسلم نیستند و هیچ کدام از آن‌ها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان افسردگی تایید نشده‌ است.

کتامین یکی از گزینه‌های مورد نظر برای درمان افسردگی در سال‌های آتی خواهد بود. این دارو بیشتر اوقات و در طول عمل جراحی به عنوان داروی بیهوشی استفاده می‌شود. این دارو در صورتی که از طریق وریدی تزریق شود به سرعت علائم افسردگی را کاهش می‌دهد اگرچه فوائد آن موقت است. نتایج بدست آمده در یک بررسی جدید حاکی از آن است که این دارو در کنترل خودکشی در افراد افسرده موثر است هرچند تست این روش هزینه زیادی دارد و با عوارض جانبی همراه است.

همچنین «دی نیتروژن مونوکسید» یا گاز خنده از جمله داروهای بیهوشی به حساب می‌آید که اغلب دندان‌پزشکان از آن استفاده می‌کنند. یافته‌های بدست آمده در یک بررسی نشان می‌دهد مصرف دی نیتروژن مونوکسید در کمتر از سه ساعت علائم افسردگی را تسکین می‌دهد. برخلاف کتامین،‌ این دارو با عوارض جانبی کمتری همراه است و تاثیر آن از 24 ساعت تا یک هفته در بدن بیمار باقی می‌ماند. هر چند لازم است در مورد سودمند بودن این روش مطالعات بیشتری انجام شود.

بوتاکس نیز که به دلیل از بین بردن چین و چروک صورت و بدن شناخته شده‌ اخیرا در درمان افسردگی طرفدارانی پیدا کرده‌است. برخی متخصصان ادعا می‌کنند که تزریق بوتاکس در ماهیچه‌های صورت در تسکین دراز مدت علائم افسردگی مؤثر است.

داروهای ضدالتهاب از جمله مواردی هستند که احتمالا مصرف آنها می‌تواند به از بین بردن علائم افسردگی منجر شود. از سال‌های گذشته بررسی‌های انجام شده حاکی از ارتباط التهاب با افسردگی است. همچنین مصرف داروهای مُسکنی همچون ایبوپروفن و ناپروکسن موجب تسکین علائم افسردگی می‌شود.

به گزارش سایت وب‌ام‌دی، «کرامر» گفت: در صورتی که این روش‌ها در درمان افسردگی سودمند باشد به کار بردن آن‌ها به جای داروهای افسردگی حائز اهمیت خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
مکانیزم اثر داروی پروزاک (درمان دارویی افسردگی)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان افسردگی با نور خورشید



 

درمان افسردگی با نور خورشید

 

 

پزشکان فرانسوی برای مقابله با شیوع افسردگی به خورشید درمانی روی آورده اند.

 


آنها معتقدند یکی از دلایل خودکشی و شیوع افسردگی در فرانسه و سایرکشورهای اروپایی این است که مدت زمان زیادی در سال هوا ابری است.

 


دکتر ماکسیم ال باز با اشاره به تاسیس بیمارستانی که بیماران افسرده از هوای ابری را با طیف های نور خورشید درمان می کند می گوید: طول درمان سه هفته است و البته افسردگی دلایل دیگری هم دارد که به اقتصاد و بحران های اجتماعی برمی گردد.

 


در همین حال بازار فروش لامپ های خورشیدی رونق گرفته و عینک های ویژه نورگرافی نیز کم کم عرضه می شوند.

 


برخی جامعه شناسان فرانسوی معتقدند نباید عامل اصلی افسردگی اروپایی ها را صرفا کمبود نور خورشید دانست.این نوعی پاک کردن صورت مساله است.