اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

«درسی که ایران به سناتورهای جمهوری‌ خواه آموخت »



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, نامه  جمهوری خواهان

درسی که ایران در موضوع نامه اخیر جمهوری خواهان به آمریکا آموخت، جمع آوری 150 هزار امضا برای محکوم کردن 47 سناتور جمهوری خواه به خیانت، ابراز نگرانی وزیر دفاع آمریکا از حضور ایران در عراق و اشاره رئیس مجلس به نقش ایران در جلوگیری از پیشروی داعش، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، بحث های مربوط به نامه اخیر 47 سناتور جمهوری خواه خطاب به ایران، همچنان در میان مطبوعات و رسانه های بین المللی جریان دارد. در این زمینه، روزنامه «تایمز هند» با اشاره به پاسخ وزیر خارجه ایران به این نامه، می نویسد افکار عمومی آمریکا از اینکه مشاهده کردند ایران ایران درس قانون اساسی آمریکا و حقوق بین الملل را به سیاستمداران آمریکایی (سناتورها) می آموزد، خجالت زده شده است. این روزنامه می افزاید سناتورهای آمریکایی به خود افتخار کرده و خودشان را اساتید روابط بین الملل می دانند، اما محمد جواد ظریف که در دانشگاه دنور در رشته روابط بین الملل تحصیل کرده، امضاکنندگان نامه اخیر را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

از سوی دیگر، به نوشته «ژاپن تایمز»، تاکنون بیش از 150 هزار نفر با امضای نامه ای خواستار طرح اتهام خیانت علیه امضاکنندگان نامه اخیر شده اند. این روزنامه اشاره می کند با توجه به اینکه کاخ سفید در صورت رسیدن عریضه های عمومی به حد نصاب 100 هزار امضا به آن ها پاسخ می دهد، می نویسد این خود فرصت دیگری برای دولت اوباماست تا از امضاکنندگان نامه مذکور انتقاد نماید. در این عریضه چنین بیان شده که سناتورهای جمهوری خواه به واسطه نقض «قانون لوگان» که افراد متفرقه را از مذاکره با دولت های خارجی منع می کند، مرتکب خیانت شده اند.

اما در ادامه مطالب مربوط به نقش ایران در مبارزه با داعش در عراق، سایت خبری «آروتز شوا» اظهارات وزیر دفاع آمریکا را بازتاب داده که نسبت به حضور ایران در عراق ابراز نگرانی کرده است. به نوشته این سایت، اشتون کارتر گفته حضور مشاوران ایرانی در نبرد تکریت عراق برای ایالات متحده نگران کننده است. این اظهارات در حالی بیان می شود که نیروهای عراقی که اکثر آن ها گروه های نظامی شیعه هستند، پس از 10 روز تلاش توانستند مقاومت داعش را در هم شکسته و وارد تکریت شوند. کارتر مدعی شده دلیل اصلی نگرانی آمریکا از این موضوع، احتمال وقوع درگیری های فرقه ای است که می تواند سبب ضربه خوردن تلاش ها برای مبارزه با داعش شود.

در نهایت، در مطلبی دیگر در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» سخنان رئیس مجلس ایران را بازتاب داده که تأکید کرده این ایران بود که جلوی پیشروی های داعش را گرفت. این خبرگزاری می نویسد رئیس مجلس ایران گفته کمک های کشورش به عراق در مبارزه با داعش، سبب جلوگیری از حمله این گروه تروریستی به دیگر کشورهای منطقه شد و اگر ایران به عراق کمک نمی کرد، داعش به دیگر کشورها نیز حمله کرده بود. البته لاریجانی تأکید کرده که با وجود کمک های ایران، وظیفه اصلی مبارزه با تروریست های داعش توسط خود مردم عراق به انجام رسیده است.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک 


ویدیو مرتبط :
یک چهره جمهوری خواه :به ایران حمله اتمی کنید...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادامه موضع‌گیری‌ها علیه نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به ایران



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,,توافق هسته‌ای با ایران

جنجال‌های به وجود آمده بر سر نامه سناتورهای جمهوری‌خواه به مقامات ایرانی، همچنان ادامه دارد. در این زمینه و پس از واکنش شب گذشته باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، از یک سو، ‌شخصیت‌های دموکرات نیز علیه نامه مذکور موضع گیری کرده‌اند و از سوی دیگر، رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی تندروی آمریکایی، درصدد توجیه این نامه برآمده‌اند.

به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «دویچه وله»، اظهارات معاون رئیس‌جمهور آمریکا را بازتاب داده که نامه مذکور را دور از شأن سنا دانسته است. وی در بیانیه‌ای که در این زمینه صادر کرده، از تصمیم جمهوری‌خواهان برای ضربه زدن به رئیس‌جمهور و دور زدن نظام قانونی آمریکا به شدت انتقاد کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «من نمی‌توانم مثال دیگری ‌به یاد بیاورم که سناتور‌ها مستقیم‌ با ارسال نامه‌ای یک کشور دیگر، به ویژه یک دشمن دیرینه خارجی‌ را ‌نصیحت کنند که رئیس‌جمهور ‌قدرت قانونی لازم برای دستیابی به تفاهم معنادار با آن‌ها را ندارد»..

در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» اظهارات خود باراک اوباما را بازتاب داده که شب گذشته درباره نامه جمهوری‌خواهان ‌اظهارنظر ‌کرده بود. این خبرگزاری می‌نویسد، رئیس جمهور آمریکا گفته، در صورتی که توافقی در موضوع هسته‌ای با ایران ‌شود، ایالات متحده آن توافق را به اجرا در‌خواهد آورد.

وی گفته: «در حال حاضر آنچه ما قصد داریم بر آن تمرکز کنیم، این است که آیا در عمل می‌توانیم به توافق دست یابیم یا خیر. زمانی که موفق به این کار شویم، قادر خواهیم بود ‌آن را برای مردم آمریکا توجیه کنیم. من اطمینان دارم که قادر به اجرایی کردن آن خواهیم بود».
 
اما سایت خبری «پولیتیکو» به سراغ چند سناتور جمهوری‌خواهی رفته که نامه روز گذشته هم‌قطاران خود را امضا نکرده‌اند و دیدگاه آن‌ها را درباره این موضوع جویا شده است.

این سایت می‌نویسد، هفت سناتوری که نامه مذکور را امضا نکرده‌اند، درباره اصل این اقدام ابراز تردید کرده و می‌گویند، راه‌های مؤثرتری برای وادار کردن اوباما به در نظر گرفتن دغدغه‌های کنگره درباره ایران وجود دارد.

از سوی دیگر، این افراد اشاره می‌کنند از آنجا که جمهوری‌خواهان برای دستیابی به هدف خود در زمینه به تصویب رساندن طرح‌های جدید علیه ایران، به حمایت دموکرات‌ها نیاز دارند، نامه مذکور می‌تواند سبب از بین رفتن حمایت دموکرات‌ها شود.

این در حالی است که رسانه‌های تندرو نیز درصدد توجیه اقدام جمهوری‌خواهان هستند. سایت شبکه خبری «نیوز مکس» اظهارات فرماندار سابق تگزاس را در این زمینه بازتاب داده که گفته، رئیس جمهور بعدی نباید به توافق هسته‌ای ـ که اکنون مورد مذاکره ایران و گروه ۱+۵ است ـ متعهد دانسته شود.

ریک پری که امیدوار است، بتواند در انتخابات ریاست جمهوری بعدی آمریکا نامزد شود، گفته هرگونه توافق هسته‌ای با ایران باید مشتمل بر بازه زمانی باشد که بر اساس آن اطمینان حاصل شود، ایران به هیچ وجه به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. وی همچنین گفته ایران باید اطمینان دهد ‌برای «تروریست‌ها» سلاح ارسال نخواهد کرد.
 
در ‌‌نهایت، سایت شبکه خبری «ای بی‌سی نیوز» نیز با تام کاتن، سناتوری که نویسنده متن نامه روز گذشته است، به گفت‌و‌گو پرداخته است. به نوشته این سایت، کاتن انتقاد کاخ سفید و دموکرات‌ها مبنی بر اینکه نامه تدوین شده توسط وی، سبب تضعیف مذاکره کنندگان آمریکایی در مسیر دستیابی به توافق می‌شود، رد کرده است.

وی گفته: «وظیفه رئیس جمهور، مذاکره کردن است؛ اما وظیفه کنگره، تصویب است. ما صرفاً سعی داریم بگوییم کنگره نقشی قانونی برای تصویب هرگونه توافق و اطمینان یافتن از این موضوع دارد که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد؛ نه امروز، نه فردا و نه ده سال بعد».


 اخبار سیاست  خارجی  - تابناک