اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دردسر دوباره توییتر منتسب به حسن روحانی



توییتر حسن روحانی,صفحه توییتر حسن روحانی

دردسر دوباره توییتر منتسب به حسن روحانی

جک دورسی، عصر سه‌شنبه در یک توییت خطاب به حسن روحانی، رییس‌جمهوری گفت: «عصر به‌خیر آقای رییس‌جمهور. آیا شهروندان ایران قادر به خواندن توییت‌های شما هستند؟» او چند ساعت بعد با این پاسخ روبه‌رو شد: «عصر به‌خیر جک. همان‌طور که در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور (از شبکه سی‌ان‌ان) گفتم، همه تلاش من این است که مردم ایران بتوانند از همه اطلاعات موجود در سطح جهانی استفاده کنند، چون این حق آن‌هاست.»

پیش‌تر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در سفر خود به نیویورک در گفت‌وگو با کریستین امان‌پور که از تلویزیون سی‌ان‌ان پخش شد، در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت سانسور آنلاین در ایران، گفته بود که در چند ماه آینده تلاش خواهد کرد که به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند که دسترسی آزادانه به اطلاعات یکی از آن‌هاست.

 

او در این مصاحبه همچنین با اشاره به استفاده حامیانش از شبکه‌های اجتماعی در جریان رقابت‌های انتخاباتی در ایران گفت: «امروز شبکه‌های اطلاعاتی و شبکه‌های اجتماعی بزرگی در سطح جهان وجود دارد که استفاده از آن‌ها حق همه انسان‌ها و حق همه ملت‌هاست.»

 

اکانت جک دورسی گرچه متعلق به خود اوست اما صحفه توییت با نام حسن روحانی، هیچ گاه متعلق به رییس‌جمهوری ایران نبوده است.

 

مشاوران رییس‌جمهوری پیش از این اعلام کردند که طرفداران حسن روحانی در جریان مبارزات انتخاباتی در اینترنت صفحاتی را با اسامی نزدیک به روحانی راه‌اندازی کرده و با نام او فعالیت می‌کردند که اکنون نیز این فعالیت ادامه دارد؛ هرچند آن‌ها این افراد را می‌شناسند و از طرفداران و علاقه‌مندان به حسن روحانی هستند و بعضا اقدامات آن‌ها نیز مورد تایید است.

 

مشاوران رییس‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که با توجه به حضور بعضی روسای دولت‌ها در شبکه‌های اجتماعی این برداشت در رسانه‌ها و اذهان دیگر کشورها صورت می‌گیرد که این صفحه نیز متعلق به شخص رییس‌جمهوری بوده و واقعی است، می‌گویند: «تمام اخبار و فعالیت‌های ایشان در بعد از انتخابات از سوی دفتر رییس‌جمهوری منعکس می‌شود و تنها، اخباری که از این مجرا منتشر می‌شود رسمیت دارد و آقای روحانی حساب توییتر ندارند.»

 

این برای سومین بار است که مکالمه‌ای کوتاه در توییتر تبدیل به خبری داغ در بسیاری از رسانه‌های جهانی می‌شود؛ با یک توییت کوتاه از سوی جک دورسی، بنیانگذار سرویس توییتر و پاسخ به آن توسط اکانتی منتسب به رییس‌جمهور.

 

پیش از این نیز انتشار پیام تبریک در صفحه منسوب به حسن روحانی رییس‌جمهوری به مناسبت تبریک سال نو یهودی در توییتر با واکنش‌های گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی روبه‌رو شد.

 

حسن روحانی در توییتر متنی را به زبان انگلیسی این‌گونه منتشر کرد: «هنگامی که خورشید اینجا در تهران در حال غروب است من به همه یهودیان به‌ویژه یهودیان ایرانی «روش هشانا» (سال نو میلادی عبری) را تبریک می‌گویم.»

 

همچنین پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا که گفته شده تابوی «مذاکره مستقیم» را شکست، این توییتر روحانی بود که مشروح مکالمات را منتشر کرد و منبعی مطمئن برای بسیاری از رسانه‌ها شد. در پی این رویدادهای تحول‌ساز، تعداد کسانی که اکانت‌های حسن روحانی در توییتر را دنبال می‌کنند، سیری صعودی در پیش گرفته است.

 

دو اکانت توییتر او حالا بیش از ۱۰۰‌هزار دنبال‌کننده از سراسر جهان دارد. شبکه خبری دویچه‌وله در این‌باره می‌نویسد: «سوال بنیانگذار توییتر ساده بود، اما به فیلترینگ در ایران اشاره داشت که امکان دسترسی آزادانه به بسیاری از سرویس‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی، از جمله توییتر را از کاربران ایرانی سلب کرده است.

 

او می‌خواست بداند چرا در شرایطی که رییس‌جمهوری ایران حضوری موثر و منسجم در توییتر دارد، کاربران ایرانی از دسترسی آزادانه به این سرویس محرومند.» نکته‌ای قابل توجه در پاسخ به سوال جک دورسی است؛ استفاده از عدد «2» به جای کلمه «to» و همچنین «ppl'll» به جای «people's» در این توییت نشان می‌دهد فردی که پاسخ‌دهنده بوده، آشنایی کامل به ادبیات فضای مجازی داشته و از عبارت مختصرشده استفاده کرده است.

 

وب‌سایت مشبل، از مهم‌ترین رسانه‌های آنلاین در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم به‌تازگی به بررسی این موضوع پرداخته و در گفت‌وگو با کارشناسان به این نتیجه رسیده که تیمی زبده سکان هدایت توییتر روحانی را برعهده گرفته است.

 

رسانه‌های خارجی بیان می‌کنند: «حسن روحانی با حمایت کامل از کسانی که حضور اجتماعی او در شبکه‌های اجتماعی را مدیریت می‌کنند، نشان داده است که مقتضیات زمان خود را می‌شناسد و به بهترین نحو از ظرفیت‌های آنلاین برای تحقق اهداف دولتش بهره می‌گیرد.»

 

با این همه، آخرین اظهارنظر در این‌باره از سوی یکی از مشاوران رییس‌جمهوری بیان شد که بار دیگر همه فعالیت‌های آنلاین رییس‌جمهوری به «طرفداران و علاقه‌مندان ایشان» ربط داده شد؛ گرچه هرگونه ارتباط سازمانی میان آن‌ها با شخص رییس‌جمهوری تکذیب شده است اما انتشار محتوای این توییت‌ها هرگز تکذیب نشد./روزنامه بهار


ویدیو مرتبط :
از صفر تا پیاز توییتر - سوال های تکمیلی توییتر - آموزش کامل توییتر به زبان فارسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی در جلسه دوشنبه شورای نگهبان



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی در جلسه دوشنبه شورای نگهبان

هاشمی رفسنجانی در فیلم دوم حسن روحانی درباره مسائل اخیر کشور مباحثی را با مردم مطرح خواهد کرد.

دو خبرگزاری اصولگرا به نقل از منابع آگاه از بررسی دوباره صلاحیت حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آینده در جلسه صبح دوشنبه شورای نگهبان خبر دادند. این در حالی است که کمتر از یک هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری (24 خرداد) باقی مانده است.

به گزارش عصر ایران، خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه نوشت:"به دلیل اظهارات ضد امنیتی و غیرقانونی حسن روحانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان تصمیم دارد تا صلاحیت این کاندیدا را در جلسه فردای خود مجددا مورد بحث و بررسی قرار دهد." وی افزود: حمایت از سران فتنه در جلسات سخنرانی، افشای اطلاعات نظام و حرکات ضد امنیتی همچون همایش حامیان روحانی در جماران از جمله مواردی است که شورای نگهبان تصمیم دارد تا به این دلایل صلاحیت این کاندیدا را مجددا مورد بررسی قرار دهد. همچنین حرکات خیابانی مانند همایش ورزشگاه شهید شیرودی از دیگر مواردی است که شورای نگهبان تصمیم گرفت تا صلاحیت این کاندیدا را مورد بررسی مجدد قرار دهد.

در مراسم انتخاباتی حسن روحانی در حسینیه جماران تهران، شماری از جوانان هوادار و مسؤولان ستاد روحانی بازداشت شدند.

هنوز هیچ مقام رسمی شورای نگهبان یا ستاد انتخاباتی حسن روحانی در این باره اظهارنظر نکرده است.

خبرگزاری مهر هم به نقل از یک منبع مطلع از بررسی مجدد صلاحیت حسن روحانی برای کاندیداتوری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جلسه صبح دوشنبه شورای نگهبان قانون اساسی خبر داد.

افشای اطلاعات محرمانه پرونده هسته‌ای در مناظره‌ تلویزیونی مهمترین دلیل این بررسی مجدد عنوان شده است.

از دیگر دلایل بررسی مجدد صلاحیت روحانی برای ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی مورادی چون شعارها و اظهارات هواداران وی در همایش‌های انتخاباتی به خصوص همایش عصر شنبه در ورزشگاه شهید شیرودی تهران و هم‌چنین اقدامات ستاد انتخاباتی وی در تایید آنچه که اقدامات ساختارشکنانه در برنامه های انتخاباتی عنوان شده، برشمرده شده است.

طبق اعلام شورای نگهبان به رسانه ها عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر دوشنبه قرار است در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌ها آخرین اخبار و مواضع شورای نگهبان را به اطلاع نمایندگان رسانه‌ها و افکار عمومی برساند.

سخنان هاشمی با مردم در فیلم دوم روحانی

شورای نگهبان در حالی صبح دوشنبه صلاحیت حسن روحانی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری را بررسی می کند که عصر همان روز (ساعت 20 شبکه یک) قرار است دومین فیلم انتخاباتی این کاندیدا از صداوسیما پخش شود.

به گفته یکی از عوامل سازنده فیلم، اکبر هاشمی رفسنجانی در این فیلم انتخاباتی درباره مسائل اخیر کشور مباحثی را با مردم مطرح خواهد کرد.

طاها ذبیحی در گفت وگو با مهر با بیان اینکه در مستند قبلی روحانی بیشتر بر زندگی و سوابق اجرایی ایشان تاکید شده بود، اظهار کرد: مستند دوم حرف دل مردم است و صدای مردمی خواهد بود که در سالهای اخیر در رسانه ملی انعکاس نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه هاشمی رفسنجانی در این فیلم انتخاباتی با مردم سخن خواهد گفت، بیان کرد: امیدواریم رسانه ملی نیز همچنان که در قانون انتخابات تاکید شده این مستند را بی کم و کاست پخش کند و رویه ای که در مورد پوشش خبرهای دکتر روحانی در پیش گرفته شده و مورد انتقاد ایشان قرار گرفته، در پیش گرفته نشود./عصرایران