اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست شورای همکاری خلیج فارس از ایران: مراقب تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه بوشهر باشید



شورای همکاری خلیج فارس,تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه بوشهر

درخواست شورای همکاری خلیج فارس از ایران

مراقب تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه بوشهر باشید

مقام های شورای همکاری خلیج فارس شامل امارات متحده عربی، عربستان؛ عمان، کویت، قطر و بحرین، روز یکشنبه در عربستان نشست اضطراری تشکیل دادند تا ریسک ناشی از تشعشعات رادیواکتیو در صورت آسیب دیدن راکتور بوشهر در شرایط وقوع زلزله را بررسی کنند

دیپلماسی ایرانی: با گذشت 6 روز از زلزله بوشهر به قدرت 6.1 ریشتر که کانون آن در فاصله 100 کیلومتری نیروگاه اتمی بوشهر به ثبت رسیده، شورای همکاری خلیج فارس نشست اضطراری تشکیل داد.

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس پیش از این نیز همواره از پیامدهای زیست محیطی این نیروگاه که در فاصله نزدیکی با سرزمین هایشان قراردارد، ابراز نگرانی کرده بودند و وقوع زلزله اخیر در بوشهر بستر لازم برای اعلام نگرانی مجدد آنها را فراهم کرد.

به گزارش رویترز، در همین راستا،عبدالطیف زیانی، دبیر شورای همکاری همکاری خلیج فارس از ایران خواسته است به معاهده  بین المللی در خصوص امنیت هسته ای محلق شود. این در حالی است که بنابر اظهارات مقامات تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و همچنین مقامات روس که مسئولیت احداث نیروگاه بوشهر را بر عهده داشتند، این نیروگاه در جریان زلزله آسیب ندیده است.

به گزارش اورشلیم پست، مقامات شورای همکاری خلیج فارس شامل امارات متحده عربی، عربستان؛ عمان، کویت، قطر و بحرین، روز یکشنبه در عربستان نشست اضطراری تشکیل دادند تا ریسک ناشی از تشعشعات رادیواکتیو در صورت آسیب دیدن راکتور بوشهر در شرایط وقوع زلزله را بررسی کنند.

این در حالی است که هنوز هیچ گزارش تایید شده ای در خصوص نشست مواد رادیواکتیو از این نیروگاه بر اثر زلزله سه شنبه گذشته، موجود نیست. به گزارش این روزنامه، با این حال احداث نیروگاه بوشهر در منطقه زلزله خیر ساحل جنوبی ایران، نگرانی همسایگان را به همراه داشته است، چرا که آلودگی های رادیواکتیو می تواند از طریق باد نیز به این کشورهای سرایت کند و در این بین دوحه، پایتخت قطر و امارات متحده عربی بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد.

بنا بر اظهارات دبیر شورای همکاری خلیج فارس، زلزله اخیر بوشهر سطح نگرانی های اعضای این شورا را افزایش داده و اکنون جامعه بین المللی در مورد وارد شدن خسارت هایی به نیروگاه بوشهر در صورت وقوع زلزله نگران است.

وی افزود: این شورا پیش از این نیز در مورد نشست مواد رادیو اکتیو از این نیروگاه، به ایران هشدار داده بود. زیانی خاطرنشان کرد، در گذشته نیز از ایران خواسته بودیم در مورد امنیت این نیروگاه اطمینان حاصل کند و به معاهده امنیت هسته ای ملحق شود اما تهران توجهی به نگرانی ما نشان نداد.

گزارش ها حاکی از آن است که ایران تنها کشوری است که با وجود در اختیار داشتن یک نیروگاه فعال، عضو این معاهده نیست. معاهده ای که در سال 1986، پس از فاجعه چرنوبیل مورد مذاکره قرار گرفت.  در بخشی از این گزارش ها به سابقه زلزله های سهمگین در ایران از جمله زلزله سال 2003 در بم اشاره  شده که با قدرت 6.6 ریشتر، 25 هزار کشته بر جا گذاشت.

العربیه نیز در گزارشی در خصوص نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس نوشت: نیروگاه بوشهر در فاصله هزار و 200 کیلومتری تهران واقع شده اما فاصله نزدیکی با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس دارد.

برخی کارشناسان بر این باورند در صورت آسیب دیدن این نیروگاه، خطر آلوده شدن آب خلیج فارس وجود دارد. به این معنی که آب می تواند آلودگی های هسته ای را به کشورهای عربی انتقال دهد و فاجعه زیست محیطی ایجاد کند.

فاصله نیروگاه اتمی بوشهر با کویت 277 کیلومتر، با بحرین 300 کیلومتر، با شهر بصره در عراق 350 کیلومتر، با دوحه پایتخت قطر 410 کیلومتر، با ابوظبی در امارات متحده عربی 600 کیلوکتر و با ریاض پایتخت عربستان 620 کیلومتر است./دیپلماسی ایرانی

 

 

 


ویدیو مرتبط :
ERP در شورای همکاری خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شورای همکاری خلیج فارس: سخنان لاریجانی رفتار خصمانه ایران را نشان داد!/ دخالت های ایران نشانه ی عجز کامل تهران است!



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

شورای همکاری خلیج فارس: سخنان لاریجانی رفتار خصمانه ایران را نشان داد!

بحرین: از وقتی در ایران انقلاب شده، ما اعراب خلیج فارس روز خوش ندیده ایم! / تا ابد عربی می مانیم! / دخالت های ایران نشانه ی عجز کامل تهران است!

پس از اظهارات رئیس مجلس و اعلام خطر ایران نسبت به انضمام بحرین به عربستان سعودی، مقامات بحرین با حمله به ایران نسبت به عواقب دخالت در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار دارند.

 انتخاب : پس از اظهارات رئیس مجلس و اعلام خطر ایران نسبت به الحاق بحرین به عربستان سعودی، مقامات بحرین با حمله به ایران نسبت به عواقب دخالت در امور کشورهای حاشیه خلیج فارس هشدار دارند.

به گزارش انتخاب سمیره رجب وزیر اطلاع رسانی بحرین در گفتگویی با شبکه ی الجزیره گفت: رفتار تحریک امیز ایران در قبال تشکیل اتحادیه خلیج فارس، عجر کامل این کشور را نشان می دهد.

وی گفت: ایران در حال پیمودن راه خطرناکی است که منجر به بی ثباتی کل امنیت منطقه می شود.

سمیره رجب ضمن محکوم کردن سخنان اخیر مقامات ایران افزود: اقدام ایران دخالت اشکار در امور بحرین است.

وزیر اطلاع رسانی بحرین گفت: کشورهای خلیج(فارس) مخصوصا بحرین از زمان انقلاب ایران روی ثبات ندیده است.

وی اظهار داشت: بحرین جزئی از مجموعه خلیج ع  رب ی است و عربی هم خواهد ماند!

 

وزیر خارجه بحرین: دخالت در امور کشورهای خلیج فارس برای ایران عواقب دارد

وزیر خارجه بحرین گفت: تشکیل اتحادیه به درخواست مردم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

وی افزود: تهدید ایران تنها بحرین را نشانه نرفته بلکه همه کشورهای منطقه را نشانه رفته است.

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه گفت: ایجاد تنش با کشورهای عربی خلیج فارس و دخالت در امور انها برای ایران عواقب دارد.

 

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس: سخنان لاریجانی رفتار خصمانه ایران را نشان داد

الزیابی دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس سخنان رئیس مجلس ایران را محکوم کرد و گفت: سخنان لاریجانی دخالت اشکار در امور داخلی بحرین است که آن مغایر با قوانین بین المللی است.

 وی گفت: این سخنان تمایل ایران را برای ایجاد روابط خوب با کشورهای شورا را نشان نمی دهد بلکه رفتار خصمانه این کشور در جهت ایجاد تنش و درگیری را نشان می دهد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس گفت: روابط بین کشورهای شورا مربوط به خود اعراب است و ایران حق دخالت در آن را را ندارد./انتخاب