اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درخواست دوتشکل دانشجویی درباره...



 

درخواست دوتشکل دانشجویی درباره...

 

درخواست دو تشکل دانشجویی درباره حادثه کوی دانشگاه تهران


بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در سالگرد حمله به كوی دانشگاه در جریان حوادث پس از انتخابات سال گذشته، با صدور نامه‌هایی - البته هركدام با ادبیات و مواضع سیاسی مشخص خود - به انتقاد از نحوه پیگیری این موضوع از سوی مسوولان پرداختند و خواستار رسیدگی به پرونده كوی دانشگاه و مجازات عاملان و مجرمان این واقعه شدند.

در نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به خطاب به آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه آمده است:

همان‌گونه که مستحضرید یک سال از سالروز انتخابات عظیم 22خرداد می‌گذرد. حادثه‌ای عظیم و فراموش ناشدنی که برای همیشه در تاریخ افتخارات بی‌پایان مردم این سرزمین باقی می‌ماند. گویا این سنت دشمنان نظام است که هرگاه پیروزی عظیمی به دست می‌آید تلاش می‌کنند تا آن را به کام مردم عزیزمان که فاتحان حقیقی این نبرد جانانه بودند تلخ کنند. آنان فتنه‌ای را در این مملکت به راه انداختند که 8 ماه تمام مملکت را به خود مشغول ساخت و فرصت‌های کار و تلاش را از بین برد. اما این هم گردنه‌ای بود که هرچند به سقوط بسیاری از خواص و نخبگان منجر شد اما به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «آفریننده هستی ... دست قدرت خود را در عزم و ایمان و بصیرت (مردم) نمایان ساخت و در سی و یكمین سالروز تولد جمهوری اسلامی، نیرومندی و سرزندگی این نظام را كه بر ایمان و اعتماد به نفس ملتی كهن تكیه زده است، بیش از همیشه به رُخ دشمنان كشید».

توجه به اتفاقات سال گذشته هشداری است برای همه دلسوزان و مسوولین نظام تا با توجه و دقت بیشتری مسایل را پیگیری کنند. یکی از حوادث تلخی که به دنبال اتفاقات سال گذشته روی داد حادثه کوی دانشگاه بود که تاسف و تاثر هر فردی را برانگیخت. این حادثه دست‌آویز دشمنان نظام و انقلاب شد و محملی برای همراه کردن سرمایه‌های واقعی نظام که همان جوانان و دانشجویان می‌باشند با جریان فتنه و دلسردی آنان از نظام گردید. دشمنان پس از این حادثه با ایجاد فضایی روانی و احساسی در میان قشر دانشگاهی اعم از اساتید و دانشجویان، تلاش کردند تا از این رویداد تلخ ـ که نمی‌توان آن را مستقل از مجموعه حوادث دیگر دید بلکه باید آن را به عنوان یکی از پازل‌های فتنه 88 تلقی کرد ـ در جهت مقاصد سیاسی خود بهره ببرند و با انتساب آن به نهادهای انقلابی زمینه تضعیف آن‌ها را فراهم آورند.

واقعیت این است که ظلم بزرگ را آن‌هایی انجام دادند که با به راه انداختن این فتنه باعث «هتك آبروی نظام در مقابل ملت‌ها» شدند و البته این ظلم بزرگ و گناه عظیم خود را به پیشگاه دستگاه عدل الهی فراموش کردند و سعی کردند مساله كوی دانشگاه را قضیه اصلی قلمداد كنند. اما به تعبیر رهبر انقلاب «این نگاه، خود یك ظلم آشكار است.» اینها همان‌هایی بودند که وقتی خود را شکست خورده دیدند سعی کردند با فریب و سوء استفاده از نشاط جوانی دانشجویان، از آنان در جهت مقاصد خود و مقابله با نظام بهره ببرند و پس از رویداد این حادثه تلخ، بر طبل دفاع از مظلوم بکوبند بر این موج سوار شوند و خود را از مظان اتهام خارج سازند.

جناب آقای لاریجانی؛

واقعیت این است که علی‌رغم «دستور اکید» رهبر معظم انقلاب در مورد برخورد با عوامل این حادثه تلخ، شاهد هستیم که با گذشت یک سال از واقعه، هنوز ثمرات عملی رسیدگی به جرایم مرتکبان آن حادثه، دیده نمی‌شود. به راستی چه مانعی باعث گردیده تا احکام قضایی مسببان حادثه صادر نگردد و بر ابهام افکنی‌ها و سوءاستفاده‌های دشمنان نظام و تفرقه‌افکنان، روشنگری قانونی صورت نگیرد و قشر انقلابی و فرهیخته دانشگاهی همچنان منتظر اجرای عدالت در برابر قانون شکنان باشد؟ آیا این خواسته نابجایی است که دستگاه قضایی به فرمان صریح مقام معظم رهبری در این زمینه، سریع و صریح عمل کند و با برخورد با عاملان آن، از رخداد حوادث مشابه جلوگیری نماید؟

اکنون که در سالگرد رخداد این حادثه تلخ هستیم از آن مقام محترم خواهشمندیم تا به طور ویژه این قضیه را پیگیری نمایند «تا مجرمان بدون توجه به وابستگی سازمانی، به مجازات برسند» و نگذارند عده‌ای در هر لباس و جایگاهی که هستند با این رفتارهای جاهلانه خواسته یا ناخواسته زمینه‌ساز یاس و دلسردی قشر جوان، دانشگاهی و سرمایه‌های حقیقی نظام اسلامی را فراهم آورند و با انجام این حرکات ناشایست برای دشمن مجال فتنه‌گری ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا هم‌چنین در نامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران خطاب به دانشجویان این دانشگاه با اشاره به این‌كه " مظلومان اصلی این فاجعه دانشجویان بودند" آمده است كه " این حق دانشجویان است که پس از یکسال، از شناسایی و محاکمه آمرین و عاملین آن بپرسند و آنان که قول پیگیری و وعده احقاق حق دادند را مورد بازخواست قرار دهند."

نویسندگان این نامه با انتقاد نسبت به عملكرد مسوولان دانشگاه تاكید كرده‌اند: مسوولان دانشگاه و در راس آن‌ها دکتر فرهاد رهبر، ریاست دانشگاه باید در این زمینه پاسخگو باشند.

در بخش‌هایی از این نامه نیز با انتقاد از دولت و یادآوری واكنش مجلس شورای اسلامی نسبت به این واقعه آمده است: متاسفانه در واقعه کوی دانشگاه انتظارات دانشجویان از مجلس شورای اسلامی برآورده نشد.

هم‌چنین با انتقاد از عملكرد دستگاه قضایی خاطرنشان شده است كه " قوه قضائیه باید مستقل از جریان‌های سیاسی و باندهای قدرت باشد تا مردم به اتکای سلامت و عدالت این دستگاه در جامعه‌ای امن زندگی کنند و داد خود را به سوی قضات شریف این دستگاه ببرند. "

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران یادآور شده است: از نخستین روزهای پس از حمله به کوی دانشگاه با تعهدی که بر دفاع از حقوق دانشجویان و پاسداری از کیان دانشگاه داشته و داریم، اقدام به صدور بیانیه و محکومیت این واقعه دردناک، مشارکت در برگزاری تحصن دانشجویان و اساتید در مسجد دانشگاه و شرکت در کمیته حقیقت یاب دانشگاه کردیم. پس از آن با تعهداتی که برای پیگیری واقعه از سوی مسوولان دانشگاه و نهادهای خارج از دانشگاه داده شد، اقدام به رصد فعالیت‌های انجام شده در این راستا کرده و در طول سال گذشته به انحاء مختلف از جمله صدور نامه‌ها و بیانیه‌های متعدد، رایزنی با نمایندگان مجلس و پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشتی و کمک در جهت حل مشکلات آنان سعی در احقاق حق و شکل‌گیری روندهای عادلانه در مواجهه با این موضوع داشتیم. نقطه عطف این پیگیری‌ها نامه سرگشاده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به نائب رییس مجلس شورای اسلامی و درخواست قرائت گزارش مجلس در مورد واقعه کوی بود.

نویسندگان این نامه با تاكید بر این‌كه " تکرار این تجربه تلخ اراده ما را راسخ‌تر می‌کند که این‌بار تا محاکمه مسببین این واقعه ایستادگی کنیم و اجازه عقده‌گشایی افراطیون در دانشگاه را ندهیم" افزوده‌اند: در همین راستا، بار دیگر از تمامی دست‌اندرکاران و افرادی که در قبال این حادثه مسوولیتی دارند، علی‌الخصوص مسوولین دانشگاه، دعوت می‌نماییم تا با حضور در جمع دانشجویان آسیب دیده دانشگاه تهران، به ارائه گزارش در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص برخورد با عوامل جنایت کوی بپردازند.

در پایان این بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران ضرورت " معیار قراردادن حق‌طلبی و عدالت‌خواهی" و " حرکت بر مدار عقلانیت و قانون" را از سوی دانشجویان مورد تاكید قرار داده است...../تحلیل:ایسنا


ویدیو مرتبط :
فیلم های دانشجویی و اکران های دانشجویی در جشنواره عمار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ثبت بیش از 3 هزار درخواست نقل و انتقال دانشجویی طی 8 روز



اخبار ,اخبار دانشگاه ,درخواست نقل و انتقال دانشجویی

اخبار دانشگاه - ثبت بیش از 3 هزار درخواست نقل و انتقال دانشجویی طی 8 روز

مدیرکل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: طی هشت روزگذشته 3 هزارو 798 نفر در سامانه ثبت‌ درخواست نقل وانتقالات دانشجویی ثبت نام کرده اند.

محمد حسن یوسفی در گفتگو با مهر با اشاره به فرایند ثبت نام و نقل و انتقال دانشجویی گفت: ثبت‌نام از اول اردیبهشت ماه درسامانه ثبت‌ درخواست نقل و انتقالات دانشجویی آغاز شده و تا ساعت اداری روز 31 اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: طی هشت روز گذشته 3 هزار و 798 نفر در سیستم مذکور ثبت نام کرده اند.

 

مدیرکل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان افزود: از تعداد 3 هزار و 798 نفر که در سامانه ثبت نام کرده اند حدود یک هزار و 626 نفر خانم و حدود دو هزار 172 نفر آقا هستند.

 

وی ادامه داد: از تعداد ثبت نامی‌های مذکور 3 هزار 258 نفر مجرد و 540 نفر متاهل هستند همچنین دو هزار 976 نفر از دوره های روزانه و 822 نفر در دوره های شبانه ثبت نام کرده اند.

 

یوسفی ادامه داد: دو هزار 938 نفر در مقطع کارشناسی پیوسته، 638 نفر در مقطع کاردانی و 222 نفر نیز در کارشناسی ناپیوسته در سامانه ثبت نام کرده اند.

 

مدیرکل دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان گفت: دانشگاه‌های مبدا و دانشگاه‌های مقصد در فاصله بین اول خرداد تا پایان مرداد ۹۳ این فرایند را بررسی می‌کنند و پاسخ خود را از طریق سامانه ارایه می‌دهند.

 

وی افزود: پاسخ نهایی به درخواست‌های میهمانی و انتقال در اوایل شهریور از طریق سامانه به دانشجویان اعلام می شود.

اخبار دانشگاه - مهر