اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

درآمد دولت از فروش سربازی به ٧٥٠ هزار



اخبار,اخبار اجتماعی ,طرح فروش سربازی

 

 برای نخستین بار در تاریخ ایران، دولت در سال‌های ٧٧ تا ٧٩ سربازی را به فروش گذاشت تا كسری بودجه خود را تامین كند، حالا پس از ١٤ سال بار دیگر دولت « تدبیر و امید» می‌خواهد بخشی از كسری بودجه خود را كه به گفته كارشناسان نزدیك به ٤٥ هزار میلیارد تومان است با فروش سربازی یا آنچه این روزها به عنوان « جریمه» مطرح می‌شود، تدبیر و جبران كند.

«اعتماد» سناریوهای گوناگون درآمد حاصل از جریمه سربازان غایب را بررسی می‌كند

  برای نخستین بار در تاریخ ایران، دولت در سال‌های ٧٧ تا ٧٩ سربازی را به فروش گذاشت تا كسری بودجه خود را تامین كند، حالا پس از ١٤ سال بار دیگر دولت « تدبیر و امید» می‌خواهد بخشی از كسری بودجه خود را كه به گفته كارشناسان نزدیك به ٤٥ هزار میلیارد تومان است با فروش سربازی یا آنچه این روزها به عنوان « جریمه» مطرح می‌شود، تدبیر و جبران كند.


طرح فروش سربازی در سال ١٣٩٤ مشمول كسانی می‌شود كه بیش از ١٠ سال غیبت داشته باشند، در هفته گذشته محمدمهدی مفتح، سخنگوی كمیسیون تلفیق در نشست خبری لایحه بودجه كل كشور سال ٩٤ از پیش‌بینی درآمد سه هزار میلیارد تومانی دولت از محل اخذ جریمه مشمولین غایب سربازی در سال ٩٤ خبر داد. اما با این درآمد دولت چه بخش‌هایی از كسری‌های خود را می‌تواند تامین كند؟ كمیسیون تلفیق پیش‌بینی می‌كند ١٠٠ هزار نفر سربازی‌شان را می‌خرند.

سناریوی اول
اگر به صورت میانگین هر فردی كه شامل این قانون می‌شود حداقل مبلغ ٣٠ میلیون تومان برای معافیت از سربازی بپردازد براساس محاسبات كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تنها ١٠٠ هزار نفر از این طرح استقبال می‌كنند، این در صورتی است كه به گفته سردار موسی كمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستاد كل نیروهای مسلح، بر اساس برآوردها بین یك تا یك و نیم میلیون نفر در شمول این قانون قرار خواهند گرفت.

 

در قانون معافیت سربازی لایحه بودجه سال ٩٤ آمده است كه درآمد هزار میلیارد تومان ابتدایی این طرح باید خرج تقویت بنیه نظامی و دفاعی كشور شود، با احتساب این هزار میلیارد، تنها ٢ هزار میلیارد تومان باقی خواهد ماند. براساس لایحه بودجه سال ٩٤، روزانه حدود ٩٣٤ هزار بشكه نفتی از كشور صادر خواهد شد كه درآمد ایران با احتساب بشكه‌ای ٤٥ دلار روزانه نزدیك به ٤٢ میلیون دلار خواهد بود كه با دو هزار میلیارد تومان باقی مانده از طرح فروش سربازی تنها می‌توان یك «روز و نیم» بودجه نفتی كشور را پشتیبانی كرد. اما اگر نیمی از واجدین شرایط این طرح برای خرید سربازی خود اقدام كنند چه كارهایی می‌توان كرد؟

سناریوی دوم
حال فرض دومی را می‌توان درباره این طرح در نظر گرفت كه به جای صد هزار نفر، نیمی از مشمولان واجد شرایط یعنی ٧٥٠ هزار نفر سربازی شان را با رقم ٣٠ میلیون تومانی خریداری كنند (حداقل رقم)، در اینجا دولت درآمد ٢٢٥٠٠میلیارد تومانی خواهد داشت. درآمدی كه معادل ١٩٤ روز فروش نفت كشور و برابر با قیمت ١٨١ میلیون و ٦٢٠ هزار بشكه نفت خواهد بود. با در نظر گرفتن این نكته كه قیمت نفت ایران هم‌اكنون ٤٥ دلار است، قیمت هر دلار مبادلاتی برمبنای آمار بانك مركزی ٢٧٥٣ تومان است و میزان فروش روزانه نفت كشور براساس لایحه بودجه سال آینده ٩٣٤ هزار بشكه در روز است.

موافقان و مخالفان فروش
در برنامه مناظره‌ای كه درباره فروش سربازی در تاریخ پنجم دی ماه سال جاری از شبكه یك سیما پخش شد برخی نمایندگان مجلس با این طرح موافق و برخی مخالف بودند. دولت در بند «ط» تبصره ۱۶ بودجه پیشنهاد خود مبنی بر فروش دوره سربازی مشمولانی كه ۱۰ سال غیبت دارند را به مجلس داده است. در این بند بودجه آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود تا كلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی كه بیش از ۱۰ سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف كند.»

 

در این برنامه عباسعلی منصوری، عضو كمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینكه این طرح می‌تواند بسیار موفق باشد، گفت: «من موافق ارتش حرفه‌ای هستم و نباید به اجبار افراد را به سربازی برد. این اتفاق می‌تواند مانند كشورهای دیگر صورت گیرد. اول اینكه زمان غیبت بسیار بالاست یعنی افراد در حال حاضر با هشت تا ١٠ سال غیبت به سن ٢٨ سال به بالا رسیده‌اند لذا نمی‌توانند به سربازی بروند همچنین تعداد غایبین نیز مهم است به‌طوری كه در حال حاضر دو میلیون غایب سربازی داریم.»

 

از دیگر چهره‌های موافق این طرح می‌توان به ابوذر ندیمی، نایب‌رییس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و نماینده لاهیجان اشاره كرد، او گفت: «من موافق این لایحه هستم و به نظرم این موضوع تنها برای رفع مشكلات اقتصادی دولت نیست و این افراد در جامعه كم نیستند و می‌توان در فضاهای دیگر از این افراد استفاده كرد. باید توجه داشت كه این یك قانون است و برای عموم مردم در نظر گرفته شده است نه یك قشر خاص و آقازاده. به هر حال ماباید حدود ٥/١ تا ٢ میلیون نفری را كه هم‌اكنون به عنوان ناهنجاری درجامعه شناخته می‌شوند تعیین تكلیف كنیم.»

طرح در مجلس چه تغییراتی كرد؟
اما پس از بررسی‌هایی كه مجلس روی این طرح انجام داد در تاریخ ٥ بهمن ماه سال جاری غلامعلی جعفرزاده عضو كمیسیون تلفیق مجلس اعلام كرد كه فقط افرادی كه ٣٠ سال به بالا و بیش از ١٠ سال غیبت دارند می‌توانند سربازی خود را خریداری كنند كه به ازای هر یك سال یك میلیون تومان به این ارقام اضافه می‌شود.

 

اما به گفته جعفرزاده این افراد باید جرایمی پرداخت كنند كه بتوانند از برخی تسهیلات شهروندی مثل انجام كار اقتصادی، داشتن دفترچه بیمه و برخی مسائل اینچنینی استفاده كنند اما حتی در صورت پرداخت جریمه از برخی حقوق دیگر مثل كاندیداتوری شورای شهر، نمایندگی مجلس و استخدام دولت محروم خواهند بود. این در حالی است كه مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مرداد سال ٩٢ اعلام كرد كه براساس بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده كه «تاریخ مصرف سربازان وظیفه‌ای كه صرفا به ماموریت‌های خدماتی و نگهبانی و غیر تخصصی می‌پردازند، گذشته است» این مركز همچنین از بررسی نظام وظیفه در ۱۹۷ كشور جهان خبر داده است.

 

مركز پژوهش‌های مجلس هدف خود از این بررسی را نیز وجود اشكالات و كاستی‌های شایان توجه در وضعیت كنونی سیستم خدمت وظیفه اعلام كرده است و دو الگوی سربازی حرفه‌ای و داوطلبانه را مطرح می‌كند. كه به نظر می‌رسد امروز كه سربازی را برای نزدیك به دو میلیون نفر به فروش گذاشته‌اند می‌توانند با راه‌اندازی سربازی حرفه‌ای، مساله سربازی در كشور را به روز رسانی كنند. اعتماد در ادامه بررسی می‌كند كه با درآمد ٢٢٥٠٠ میلیارد تومانی از فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر دولت می‌تواند چه كارهایی برای شهروندان انجام دهد.

٢٢٥٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠ (٢٢ هزارو ٥٠٠ میلیاردتومان) درآمد فروش سربازی به ٧٥٠ هزار سرباز غایب از بین ١٥٠٠٠٠٠ نفر سرباز غایب واجد شرایط است، با در نظر گرفتن حداقل قیمت فروش ٣٠٠٠٠٠٠٠ تومانی به هر نفر.

هزینه ساخت برج میلاد در سال ١٣٨٧ براساس نظر کارشناسان در خبرگزاری ها : ١٠٠ میلیون دلار.


با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می توان ٨٢ برج میلاد ساخت.


هزینه ازدواج برای هر زوج ایرانی به صورت متوسط حدود ٦٠ میلیون تومان است.


با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر، هزینه ٣٧٥ هزار ازدواج به دست می‌آید.


بودجه سازمان بیمه سلامت همگانی به گفته انوشیروان بندپی در سال ١٣٩٤ معادل ٤هزار ٨٨٠ میلیارد تومان است.


درآمد فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر معادل ٥ برابر بودجه سازمان بیمه سلامت همگانی است.


هزینه ساخت سینما آزادی به گفته اکبر تشکری‌نیا، مدیر‌عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران به خبرگزاری فارس در سال ١٣٨٧ ١٠ میلیارد تومان بود .با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می‌توان: ٢٢٥٠ سینما آزادی ساخت


هزینه باشگاه پرسپولیس و استقلال در فصل ٩٤-٩٣ رقمی نزدیک به ١٥ میلیارد تومان بوده است.
با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می توان: ١٥٠٠ باشگاه را  با بودجه این دو تیم ساخت.


قرارداد کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال سالی
١٥ میلیارد تومان است. با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می‌توان ١٥٠٠ مربی حرفه‌ای به قیمت کی‌روش وارد فوتبال ایران کرد.


قیمت هر واحد ١٠٥ متری مسکن مهر به گفته قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران در دولت گذشته ٢٥٠ میلیون تومان بوده است.


با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می‌توان ٩٠ هزار مسکن مهر ساخت.


به گفته ابراهیم عزیزی استاندار هرمزگان برای ساخت کارخانه فولاد هرمزگان با ظرفیت اسمی تولید سالانه یک میلیون و ٥٠٠ هزار تن شمش فولادی، هزار میلیارد تومان هزینه شده است.


با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می‌توان ٢٢ کارخانه فولاد نظیر آن ساخت.


مبلغ یارانه دریافتی برای هر نفر رقم ٤٥٥٠٠ تومان است و دولت رقمی نزدیک به ٣٥٠٠ میلیارد تومان در ماه به مردم یارانه می دهد.


با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر دولت می تواند حدود ٧ ماه به مردم یارانه دهد.


هزینه ساخت بیمارستان ٥٠٠ تختخوابی سرطان در شیراز به گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ٢٠٠ میلیارد تومان بوده است.


با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می توان ١١٣ بیمارستان ٥٠٠ تختخوابی درست کرد.


هزینه ساخت یک مدرسه مجهز در شهرری تهران به گفته مدیرآموزش و پرورش این ناحیه ٢ میلیارد تومان است.


با فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر می‌توان ١١٢٥٠ مدرسه مجهز ساخت.


براساس پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه سال آینده، روزانه نزدیک به ٩٣٤ هزار بشکه نفت صادر خواهد شد. با در نظر گرفتن قیمت هر بشکه ٤٥ دلار که قیمت امروز فروش نفت ایران است درآمد روزانه کشور حدود ٤٢ میلیون دلار است.


فروش سربازی به ٧٥٠ هزار نفر درآمدی معادل  ١٩٤ روز درآمد نفتی کشور خواهد داشت.


 اخباراجتماعی  - اعتماد


ویدیو مرتبط :
درآمد فروش سربازی در ایران- 9000 میلیارد تومان!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل فروش ارز به نرخ آزاد



درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی دولت از محل فروش ارز به نرخ آزاد

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح دوفوریتی نمایندگان برای تعیین تکلیف ۲۰ هزار میلیارد تومان مازاد درآمد دولت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز خبر داد. 

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

غلامرضا اسد‌اللهی در گفت‌وگو با فارس در مورد طرح نمایندگان مجلس برای مابه‌التفاوت درآمد دولت از افزایش نرخ ارز گفت: در قانون بودجه یک نرخ برای ارز به عنوان مبنا شناخته شده و آن به صورت شناور مدیریت شده هم در قانون بودجه و هم در قانون برنامه پنجم ذکر شده است و غیر از این نرخ دیگری برای ارز تعیین نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: آنچه در قانون بودجه تحت عنوان نرخ مرجع ارز 1226 تومان از سوی دولت اعلام شده چنین چیزی در قانون بودجه ندارم بلکه در قانون فقط ذکر شده نرخ ارز به صورت شناور مدیریت شده باشد ولی دولت به اقتضاء نرخ مرجع را اعلام می کند.

وی افزود: اگر دولت درآمدی از محل افزایش نرخ ارز دارد چون نرخ مرجع 1226 تومان را مبنا قرار داده قانون را اجرا نکرده و این نرخ برای عده خاصی و صرف واردات کالاهای لوکس و ماشین‌های لوکس شده است اما آنچه که به دست مردم رسیده ارز بالای 2 هزار تومان بوده است.

نماینده تربت جام در مجلس افزود: 86 درصد از خودروهای وارداتی لوکس با ارز 1226 تومان وارد کشور شده و آن ارزی که به مردم عادی اختصاص پیدا کرده به نرخ آزاد بازار بوده است.

وی تأکید کرد: نمایندگان در اصلاحیه‌ای برای بودجه سال جاری تأکید کرده‌اند ارز دو نرخی وجود ندارد بلکه یک نرخ شناور و مدیریت شده برای ارز تعریف شده و آنچه که دولت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز به دست می‌آورد باید وارد خزانه کرده و براساس قانون از آن برداشت کند.

اسد‌اللهی در پاسخ به این پرسش که حجم درآمد دولت از محل مابه‌التفاوت نرخ ارز چقدر است گفت: پیش‌بینی شده از این محل درآمد جدید دولت، 20 هزار میلیارد تومان برای تملک دارایی سرمایه‌ای و پروژه‌های عمرانی استفاده شود.

وی تأکید کرد: برخی منابع درآمدی بودجه براساس پیش‌بینی قانون تحقق پیدا نمی‌کند مثل فروش نفت که این مابه‌التفاوت جدید درآمدی صرف جبران این عدم تحقق درآمد خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: از طرفی نمایندگان مجلس نگران هستند که دولت درآمد جدید از محل مابه‌التفاوت نرخ را صرف پروژه‌های مهر ماندگار کند بنابراین برخی از نمایندگان طرح اصلاحیه قانون بودجه را ارائه کرده‌اند.

اسد‌اللهی در مورد اینکه باید همه درآمدها و هزینه‌های دولت از محل خزانه باشد گفت: اصول 52 و 53 قانون اساسی اذعان دارد همه درآمدهای کشور به خزانه واریز شده و همه هزینه‌ها نیز براساس قانون از خزانه برداشت شود. در مورد مابه‌التفاوت درآمد ارزی هم باید این گونه عمل شود که از طریق خزانه کشور هزینه شود.

وی در مورد نرخ بازار آزاد ارز و شناور مدیریت شده گفت: آن ارزی که به مردم تخصیص پیدا کرده به نرخ بازار روز بوده و در مصوبه کارگروه مشترک دولت و مجلس ارز مرکز مبادلات به 6 گروه واردات کالاها با معیار دو درصد زیر قیمت بازار عرضه می شود بنابراین دولت نمی‌تواند بگوید همه ارز در اختیار را به قیمت 1200 تومان فروخته است بلکه عمده این ارز به قیمت بازار آزاد فروش رفته است که کمتر از 2 هزار تومان نبوده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که مگر کسری بودجه وجود دارد که نمایندگان گفته‌اند برای جبران آن از مابه‌التفاوت ارز استفاده شود گفت: بودجه کشور نفتی است و بیشترین منابع بودجه از محل فروش نفت به دست می‌آید که به لحاظ تحریم فروش نفت، کسری درآمد حاصل از نفت به وجود می‌آید که باید این کسری جبران شود.

اسد‌اللهی در مورد معاملات تهاتری در فروش نفت خام و واردات کالا و اینکه آیا به خاطر واریز نشدن درامد نفت به خزانه، این کار خلاف قانون است گفت: با توجه به شرایط خاص و ویژه‌ای که وجود دارد اعداد و ارقام مربوط به فروش نفت خام در محاسبات به صورت معادل آورده می‌شود و مشکلی در این زمینه نیست و امر خلاف قانون به حساب نمی‌آید./فارس