اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دختران و پسران دبیرستانی در معرض اعتیاد



اخبار,اخبار اجتماعی , اعتیاد

 

اخبار اجتماعی - دختران و پسران دبیرستانی در معرض اعتیاد

عضو هیأت مدیره انجمن علمی داروسازان کشور گفت: اکثر والدین هیچ اطلاعی درباره اعتیاد ندارند اما دختران و پسران‌شان در معرض انواع مواد مخدر و روانگردان هستند، صدا و سیما به جای تولید این همه برنامه بی‌محتوا به مردم در این زمینه آموزش بدهد.

به گزارش فارس، به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، سید جمال سعید واقفی در بررسی مسمومیت بر اثر موادمخدر به روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: تولید موادمخدر به هر طریق در همه جای ‏دنیا ممنوع است.

وی افزود: هرآنچه که تولید می‌شود در ناکجا آباد به صورت مخفیانه و غیرمجاز است و مشخصاً قاچاقچیان موادی را تولید می کنند که ‏اثر زوال مغزی آن بسیار زیاد است مانند شیشه .

سعید واقفی با بیان اینکه تمام این مواد مردود هستند، در ادامه افزود: تولید‌کنندگان، ‏کارشناس نیستند. پس قبل از تولید مواد را آنالیز و بعد از ترکیب هم آن را آزمایش نمی‌کنند تا مطمئن شوند ‏کاتالیزورها و مواد افزاینده درست بوده یا خیر. این افراد به صورت تجربی (گاهی به کمک یک دانشجوی ‏داروسازی) این مواد را تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اکثر مراجعه‌کنندگان به بیمارستان لقمان‌الدوله افرادی هستند که بر ‏اثر موادمخدر دچار مسمومیت شده‌اند. این مسمومیت دو نوع است؛ یا موادمخدر را بیش از حد مجاز مصرف ‏کرده‌اند. یا موادمخدر آنچنان ناخالصی داشته که بلافاصله ترکیب خونی آنها را به هم زده است.

این داروساز گفت: طبیعتاً این مواد ‏سریع به خون آنها وارد می‌شود و در درجه اول بر سیستم تنفسی و بلافاصله بر کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد. در ‏این شرایط کلیه‌ها از دفع این مواد عاجز می‌شوند و سم در بدن می‌چرخد و این روند افراد را بیشتر دچار ‏مسمومیت می‌کند تا جایی که منجر به فوت او می‌شود.

وی افزود: هیچ کاری برای این افراد نمی‌توان کرد، فقط باید ‏ریشه های این تولید را پیدا کرد و سپس با این معضل برخورد کرد. تولیدکنندگان موادمخدر به ویژه مواد ‏صنعتی افرادی سودجو هستند که فقط دنبال پول هستند نه فکر جان جوانان و آینده مملکت.‏

وی با اشاره به رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با موادمخدر تاکید می‌کند: این رویکرد ایده‌آل است. باید ‏آموزش حداقل از دبیرستان‌ها شروع و جزو دروس درسی شود. در دبستان‌ها و راهنمایی‌ها ممکن است، 5 در هزار دنبال موادمخدر بروند ولی وقتی فرزندانمان (هم دختر و هم پسر) می‌خواهند به دبیرستان بروند، احساس بزرگی ‏می‌کنند. آنها فکر می‌کنند آن قدر بزرگ شده‌اند که دیگر کنترل نمی‌شوند و مادر و پدر هم در راه مدرسه آنها را ‏مشایعت نمی‌کنند. بیشترین آسیب‌ها هم در مسیر مدرسه اتفاق می‌افتد. به نظر می‌رسد باید در دبیرستان‌ها ‏کارگاه‌های آموزشی برای آشنایی با ماهیت و عوارض سوء موادمخدر برپا شود. ‏

سعید واقفی با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی مهمترین اصل در معضلات اجتماعی می‌افزاید:  ‏باید سیستم‌های خانواده را تحت پوشش‌های فرهنگی قرار دهیم. صدا و سیما به جای بعضی برنامه‌های ‏بی‌محتوا باید آموزش را در نظر بگیرد. مردم تشنه آموزش هستند و خیلی‌ها چیزی نمی‌دانند. خیلی‌ها فکر ‏نمی‌کنند دو تکه کریستال بلوری که در کیف دخترشان می‌بینند، ممکن است موادمخدر باشد. شاید دختر به ‏والدینش بگوید که این نبات است، چون شیشه مانند نبات شفاف است. در نتیجه شک نکنید که هر چه ‏آموزش بیشتری ارائه کنیم، خدمت بیشتری کردیم.

اخبار اجتماعی - فارس

 


ویدیو مرتبط :
سوتی های مصاحبه با دختران و پسران دبیرستانی در روز دانش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتیاد به استفاده از موبایل در دختران بیشتر است یا پسران؟



اخبار,اخبار اجتماعی ,اعتیاد به تلفن همراه

 

اخبار اجتماعی - اعتیاد دختران به تلفن همراه دو برابر پسران

بین بخش اعظمی از جوانان استفاده از تلفن همراه از یک وسیله ارتباطی ضروری به یک اسباب‌بازی تبدیل شده که به‌طور قطع این روند خطرات زیادی دارد.

متخصص علوم رفتاری با اشاره به نتایج یک پژوهش از اعتیاد دو برابری دختران نسبت به پسران در زمینه استفاده از تلفن همراه خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر مجید ابهری ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: امروزه 80 درصد از تلفن‌های همراه در دست افرادی است که استفاده شغلی نداشته و فقط برای گفت‌وگوی روزانه یا ارسال پیامک‌های دوستانه، ارسال جوک، بازی‌های تلفنی و ورود به نرم‌افزارهای اجتماعی استفاده می‌کنند. متاسفانه بین بخش اعظمی از جوانان استفاده از تلفن همراه از یک وسیله ارتباطی ضروری به یک اسباب‌بازی تبدیل شده که به‌طور قطع این روند خطرات زیادی دارد.

60 درصد از دختران مورد پژوهش از گوشی‌های همراه برای ورود به شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های مرتبط استفاده می‌کنند و 30 درصد آنها هنگام اتمام شارژ یا جا ماندن تلفن یا قطع آن به هر شکلی دچار استرس می‌شوند. در حالی که 80 درصد از پسران در کنار استفاده‌های نرم‌افزاری، از تلفن همراه برای مکالمه استفاده می‌کنند. با توجه به بافت فرهنگی کشور، مخصوصا شهرهای غیر از پایتخت و از آنجا که دختران سرگرمی‌های گسترده‌ای ندارند، دو برابر پسران به تلفن همراه وابستگی دارند.

در چنین شرایطی که با ضعف گسترده درباره فرهنگ استفاده از تلفن همراه در کشور مواجهیم اعمال آموزش نحوه کاربرد صحیح، استفاده منطقی از تلفن همراه توسط رسانه‌ها یا آموزش و پرورش در صرفه‌جویی وقت جوانان و استفاده بهینه از عمر آنان بسیار موثر است. با توجه به ارزان بودن برخی از سیم‌کارت‌های اعتباری، پیش‌بینی می‌شود حداقل سن استفاده از تلفن همراه به هفت یا هشت سال رسیده است. حال آنکه نوجوانان و جوانان برای تهیه انواع گوشی‌های مدرن و گران‌قیمت با یکدیگر به رقابت‌های آزار‌دهنده می‌پردازند.
اخبار اجتماعی - شفاآنلاین