اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دایناسورها مسواک نمی زدند!



 

 

دایناسورها مسواک نمی زدند

 

دیرینه شناسان کانادایی با کشف فسیل آرواره یک دایناسور با قدمت ۲۷۵ میلیون سال کشف کردند که این  خزندگان ماقبل تاریخ هرگز دندانهای خود را مسواک نمی زدند.


به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان دانشگاه تورنتو در تکزاس یک آواره فسیلی از یک دایناسور با قدمت ۲۷۵ میلیون سال را کشف کردند و دریافتند که این جانوران هرگز دندانهای خود را نمی شستند.

 

این آرواره مربوط به گونه Labidosaurus hamatus است. این دایناسور با داشتن بدنی کوچک و سری بزرگ به طول ۷۵ سانتیمتر در واقع یک خزنده "سر گنده" بوده که در دوره پرمین می زیسته است.

 

این دانشمندان کشف کردند که چند دندانهای این دایناسور افتاده و بخشی از استخوان آرواره در اثر پوسیدگی خراب شده است.

 

براساس گزارش نیچر ساینس، الگوی دندانهای نخستین به گونه ای بوده است که پس از افتادن با دندانهای جدید جایگزین می شدند.

 

این درحالی است که به گفته این دیرینه شناسان، این خزنده توانایی خود را برای جایگزینی دندانهای جدید با دندانهای افتاده از دست داده است و به نظر می رسد که به دلیل عفونت فک این دندانها افتاده اند.

 

این محققان در این خصوص توضیح دادند: "یافته های ما نشان می دهد که سیستم رشد دندانهای انسان در دو نوبت شیری و دائمی یک امتیاز بدیهی است چرا که توانایی جویدن و هضم مواد غذایی بسیار متفاوت دندانها را در معرض آلودگیهای باکتریایی بیشتری قرار می دهد."/خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
مقایسه مسواک برقی با مسواک دستی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ساعتی از جنس استخوان دایناسورها






ساعتی از جنس استخوان

 

یک شرکت سازنده ساعتهای مچی به منظور افزایش توجه مشتریان اقدام به تولید ساعتهایی کرده است که در ساخت آن از استخوانهای دایناسورهایی استفاده شده است که در حدود ۱۳۰ میلیون سال پیش ساکن زمین بوده اند.

به گزارش مهر، میزان توجه به ساعتها به دلیل داشتن عملکردی ابتدایی یعنی نشان دادن زمان دقیق بسیار کاهش پیدا کرده است زیرا ظهور فناوری های جذابتر و پیچیده تری مانند تلفنهای همراه به ویژه تلفنهای هوشمند نیاز به استفاده از ساعتهای مچی را برای کاربران به صفر رسانده است.

از این رو شرکتهای تولید کننده ساعتهای مچی نیازمند به کارگیری خلاقیت بیشتری در تولید محصولات خود هستند تا بتوانند توجه مشتریان را به خود جلب کنند. ساخت ساعتهایی از بقایای کشتی تایتانیک یا خاک ماه از نمونه های به کارگیری خلاقانه از مواد به شمار می روند و اکنون شرکت لوئیس مونه ساعتی جدید را از استخوانهای دایناسورهای ۱۳۰ میلیون ساله ارائه کرده است.

ساعت Jurassic Tourbillon علاوه بر نشان دادن دقیق زمان از بخشهایی از استخوان دایناسورهایی برخوردار است که در میلیونها سال پیش بر روی زمین زندگی می کرده اند. این ساعت همچنین از صفحه ای از طلای سفید ۱۸ عیار و ۵۶ قطعه الماس بر روی صفحه برخوردار است و تا عمق ۳۰ متری ویژگی ضد آب بودن خود را حفظ خواهد کرد.