اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دانشمندان به دنبال شکست دادن مغز انسان


دولت آمریکا ۲۸ میلیون دلار به دانشگاه هاروارد برای تحقیق در زمینه‌ی هوش مصنوعی اختصاص داد.

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: دانشمندان تاکنون موفق به توسعه‌ی هیچ هوش مصنوعی‌ای نشدند که بتواند به سرعت مغز انسان یاد بگیرد. اما سازمان پروژه‌های تحقیقات پیشرفته در زمینه‌ی هوش (IARPA) می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد. این سازمان دولتی به سه واحد در دانشگاه هاروارد مبلغ ۲۸ میلیون دلار اعطا کرده تا‌ تحقیق کنند که چرا مغز ما در مقایسه با سیستم‌های مصنوعی مهارت بالایی در یادگیری دارد. به عنوان مثال، ما برای شناختن یک خودرو کافی است که آن را تنها یک یا دو سه بار ببینیم. اما حتی پیشرفته‌ترین هوش مصنوعی هم باید هزاران نمونه از یک خودرو را ببینید تا بتواند این وسیله را تشخیص دهد.

دانشمندان به دنبال شکست دادن مغز انسان

محققان دانشکده‌ی مهندسی و علوم کاربردی «جان پاولسون»، مرکز علوم مغزی و واحد بیولوژی مولکولی و سلولی موظف هستند فعالیت‌های مغزی را در ناحیه‌ی قشر بصری ضبط کنند. آنها باید بفهمند که نورون‌های آن قسمت چگونه به هم متصل هستند. سپس باید با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده، راهی برای طراحی سیستم‌های هوش مصنوعی در حد مغز یا حتی بهتر از آن پیدا کنند.

«دیوید کاکس» (David Cox)، استادیار دانشگاه هاروارد می‌گوید: "این یک چالش بسیار بزرگ است. ارزش علمی ضبط فعالیت‌های تعداد بسیار زیادی نورون و تهیه‌ی نقشه‌ای از اتصالات آنها، به خودی خود دشواری‌های زیادی دارد، اما این فقط نصف پروژه است. وقتی ما اصول بنیادی نحوه‌ی یادگیری مغز را تشخیص دهیم، راه برای طراحی سیستم‌های کامپیوتری هوشمندتر از انسان هموارتر خواهد شد.”

بدیهی است که این پروژه بلندپروازانه است و اعضای تیم آن به هیچ عنوان تصور نمی‌کنند که کارشان آسان خواهد بود. کل این پروسه به تولید بیش از یک پتابایت (۱٫۶ میلیون CD) داده منجر خواهد شد. از همین رو، محققان معتقدند که یافته‌های آنها می‌تواند به پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی توسعه‌ی سیستم‌های کامپیوتری کمک می‌کند.


ویدیو مرتبط :
کنترل مغز کرم با امواج صوتی توسط دانشمندان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد !



 

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد

 

 

در یك پژوهش جدید دانشمند‌ان توانستند اعداد و ارقام را در درون مغز انسان‌ها ببینند.

 


به گزارش ایسنا، این دانشمند‌ان، با تحلیل دقیق روی فعالیت مغز می‌توانند بگویند كه فرد مورد نظرشان دقیق چه شماره‌ای را دیده است.

 


در مطالعات قبلی پژوهشگران سلول‌های مغزی را در میمون‌ها شناسایی كرده اند كه با شماره‌ها ارتباط دارند.

 


هر چند دانشمند‌ان مناطقی از مغز را در ارتباط با فعالیت‌های عددی در انسان شناسایی كرده‌اند، اما تاكنون ثابت شده بود كه الگوهای فعالیت مغزی مرتبط با اعداد خاص، پیچیده و مبهم هستند.

 


دانشمند‌ان در این تحقیق روی 10 داوطلب مطالعه كرده و اعداد یا نقطه‌ها را روی یك صفحه نمایش در حالی مشاهده می‌كردند كه بخشی از قشر مخ این افراد در حال اسكن بود. این منطقه از قشر مخ با اعداد در ارتباط است.

 

 

اعداد در داخل مغز انسان مشاهده شد

 


دانشمند‌ان دریافتند وقتی تعداد نقطه‌ها كم باشد، الگوی فعالیت مغز به تدریج و با روندی طبیعی تغییر می‌كند كه قابل تشخیص است، اما وقتی نوبت اعداد می‌شود، این تغییر تدریجی دیگر قابل تشخیص نیست و كار مغز بسیار پیچیده و مبهم می‌شود.

 


به این ترتیب معلوم شد، روش‌های فعلی به اندازه كافی برای تشخیص این پیشرفت مغزی، حساس و كارآمد نیستند و كدگذاری‌های مغزی بسیار دقیق‌تر و حساس‌تر از تصور دانشمند‌ان است.

 


محققان با این مشاهدات نقطه‌یی و رقمی خاطر نشان كردند: ما فقط ارزیابی ابتدایی‌ترین اصول سازنده ریاضی را آغاز كرده‌ایم و هنوز هیچ ایده آشكاری از چگونگی تعامل این اعداد و ارقام در مغز انسان و تركیب آنها با عملیات‌ ریاضی ذهنی انسان نداریم، اما امیدواریم با مطالعات بیشتر به این الگوها و عملكردها دسترسی و آگاهی پیدا كنیم.