اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داعش برای سربازگیری کجا می‌رود؟



اخبار,اخبار بین الملل,داعش

آژانس های اطلاعاتی غربی معتقدند تونسی ها در راس فهرست نیروهای خارجی هستند که به سمت داعش سرازیر می شوند و مقامات تونسی شهر کاسرین را به عنوان مسیر اصلی سربازگیری این گروه تروریستی شناسایی کرده است..

شهر کاسرین که زمانی به دلیل نقش مرکزی که در انقلاب تونس داشت، شهرت یافته بود حال به دلیل آنکه به منبع رادیکالیزه کردن مردان جوانی که به سوریه و لیبی هجوم می برند، تبدیل شده به بدنامی از آن یاد می شود.

کاسرین در 30 کیلومتری مرز تونس با الجزیره قرار دارد و همین جغرافیا کاسرین به منطقه‌ای ایدئال تبدیل کرده است چرا که محل برخورد نیروهای جنگجو از هر دو کشور است. و پستی بلندی های رشته کوه های چامبی، علیرغم تلاش های دولت برای ریشه کن کردن تروریست ها، پوشش خوبی برای اردوگاه های آموزشی تروریستی است.

در محله فقرنشین الظهور در کاسرین خیابانی وجود دارد که به نام «جهاد» شهرت یافته و دلیل آن تعداد بالای خانواده هایی است که پسران شان یا گم شده، یا مرده یا به زندان افتاده اند.

نخستین مسئله ای که تعجب آور است، تعداد مردان جوانی است که در میانه روز بدون آنکه کاری برای انجام دادن داشته باشند، در حال گشت زدن هستند. زمانیکه دوربین های خود را روشن می کنیم، بعضی از آنها شروع می کنند به نشان دادن جای زخم هایشان. آنها می گویند این زخم ها یادگار شرکت در جنگ با نیروهای امنیتی دیکتاتور سابق، زین العابدین بن علی است که پیش از سرنگونی در سال 2011، برای 23 سال بر تونس حکومت کرد.

آنها برای یک زندگی بهتر جنگیده بودند اما در ناارامی های پس از انقلاب، فقر و بیکاری شهر کاسرین به محل سربازگیری داعش تبدیل شده است.

«آنها به من یاد دادند چطور نماز بخوانم»
در یکی از خانه ها، یک مرد جوان به شرط محرمانه ماندن هویتش می پذیرد که با ما صحبت کند. او حرف هایش را اینطور آغاز می کند: «من می نوشیدم و سیگار می کشیدم، تصمیم گرفتم به مسجد محله بروم و راه خود به سوی خدا را پیدا کنم. آن موقع بود که با آنها آشنا شدم. آنها به من یاد دادند که چطور نماز بخوانم.»

بعد مشخص شد که منظور این پسر جوان از «آنها»، شبه نظامیان داعش بوده اما او مدعی است که در آن زمان آنها را نمی شناخته است. او می گوید تمام آنچه می دانسته این بوده که به دنبال پاسخ بوده و آنها جواب ها را در بسته هایی آماده داشتند.

او در ادامه می گوید: «شاهد بودم که آنها جلسات خصوصی و کوچک خود را دارند و من هم به مباحث شان پیوستم. آنها از چگونگی رسیدن به بهشت و اینکه وظایف ما به عنوان یک مسلمان چیست، می گفتند.»

آنچه این مرد جوان گفت، پژواک همان چیزی بود که در بخش های دیگر شهر کاسرین شنیدم. در حالیکه سربازگیری در غرب بیشتر به صورت آنلاین صورت می گیرد، اینجا عملیات به صورت کاملا آشکار انجام می شود. 

«بکش یا کشته شو»
برای این مرد جوان همه چیز در ساعات اولیه یک روز صبح اتفاق افتاد، زمانیکه پلیس به محل تجمع آنها حمله کرد و از آن به بعد او به مسجد نرفت و از آنجایی که پلیس او را متهم به همکاری با تروریست ها کرده بود سه روز را در زندان و سه روز را در تونس (پایتخت تونس) گذراند. پس از آزادی در خانه ماند اما به گفته او، اوایل سال جاری تهدیدهای داعش از طریق فیس بوک شروع شد. آنها به او گفته بودند که می دانند کجا زندگی می کند. می خواهید بدانید گناهش چیست؟ نپیوستن به آنها.

مرد جوان ادامه می دهد: «آنها به من گفتند، مادر و پدرم را می شناسند و در نزدیکی من زندگی می کنند. گفتند می توانند مادر و برادرم را بگیرند یا بمبی به خانه ام پرتاب کنند.»

او که ترسیده بود پذیرفت که با تروریست های داعش دیدار کند. آنها جلسه ای تشکیل دادند و طی آن مردی خود را فرمانده داعش معرفی کرده بود به وی گفت: «ما شغلی برای تو داریم.»

مرد جوان می گوید: «آن زمان بود که فهمیدم یا باید کشته شوم یا بکشم.»

اخبار بین المللی - فرارو

 


ویدیو مرتبط :
ابو عزرائیل با دوچرخه سراغ داعش می رود!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آیت الله هاشمی: شرّ داعش جز با کمک ایران از بین نمی‌رود



اخبار,ایت الله هاشمی


اخبار سیاسی - آیت الله هاشمی: شرّ داعش جز با کمک ایران از بین نمی‌رود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه می‌دانند که شرّ داعش جز با کمک و چاره‌‌اندیشی ایران از بین نخواهد رفت.

به گزارش روز نو، همایش ملی دانشگاه و دفاع مقدس در جوار بارگاه ملکوتی امام راحل و ابراز امیدواری از ادامه برگزاری چنین همایش‌هایی، اظهار داشت:  امام(ره) بنیانگذار عمیق‌ترین انقلاب تاریخ ایران هستند و الان که در صبح سعادتیم، باید منتظر آثار و برکات عظیم این انقلاب باشیم.

وی با تشریح مقاطع مختلف جنگ تحمیلی گفت: جنگ هشت ساله عراق علیه ایران در سراسر تاریخ جنگ‌های جهان به لحاظ حماسه آفرینی‌های رزمندگان غیور اسلام، بی‌نظیر و ناگفته‌های این جنگ در ابعاد مختلف بسیار زیاد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: دشمن در شرایطی تصمیم به حمله نظامی به ایران را گرفت که  انقلاب اسلامی آماده جنگ نبود، ارتش در حال تصفیه بود و سپاه هم هنوز شکل نگرفته بود و همه جای کشور مملو از نیروهای مسلح ضد انقلاب بود.

هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه شرق، غرب و ارتجاع منطقه با تمام امکانات و تجهیزات نظامی، صدام فرصت طلب و انحصارگر را اجیر کردند تا علیه ایران وارد جنگ نظامی شود، تصریح کرد: آنها با طراحی و برنامه‌ریزی حساب شده وارد شدند و با توجه به مشکلات داخلی ایران فکر می‌کردند ظرف یک هفته خوزستان و سپس تهران را تصرف می‌کنند، اما از وجود نیروهای انقلابی، مخلص، ایثارگر و معتقد و مردم غیور در کشور غافل بودند.

وی با تأکید بر نقش تأثیرگذار نیروهای مردمی در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، گفت: اگر نیروهای مردمی به صورت خودش و به سرعت وارد عرصه‌ی دفاع از انقلاب نمی‌شدند، قطعاً در دوران مبارزه علیه رژیم پهلوی و پس از آن در دفاع مقدس به پیروزی‌های مشعشع نمی‌رسیدیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اهمیت اتفاقات خرمشهر در دو مقطع سقوط و آزادی و نقش مردم تصریح کرد: این مردم بودند که ارتش عراق را یک ماه پشت دروازه‌های شهر نگه داشتند و مانع از ورود آنها به شهر شدند و در حماسه آزادسازی نیز، از جان خود مایه گذاشتند.

وی تلاش مخلصانه، ایثارگرانه و داوطلبانه مردم در کنار رهبری هوشمندانه و مقتدرانه امام خمینی(ره) را رمز پیروزی ایران در جنگ تحمیلی دانست و افزود: اگر دشمن متوجه چنین موضوعی شده بود، هرگز وارد جنگ با ایران نمی‌شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ایران در سازمان مللی که تمامی اعضایش حامی صدام بودند و قدرت‌ها علیه جمهوری اسلامی وارد جنگ شدند، مظلوم شناخته و عراق تجاوزگر معرفی شد، تأکید کرد: ایران پیروز واقعی جنگ است، چرا که می‌بینیم صدام و حزب بعث از بین رفتند و منافقان ذلیلانه، با خبرفروشی و جاسوسی زندگی خود را تأمین می‌کنند.

هاشمی‌رفسنجانی به آثار مثبت جنگ تحمیلی در کشور پرداخت و افزود: جنگ در ایران در کنار همه خرابی‌ها، خسارات و هزینه‌های هنگفت، آثار و برکات مثبتی از خود برجای گذاشت که نمونه بارز و مصداق روشن آن پرورش صدها انسان خداشناس، متعهد و عالم است که از شهیدان، آزادگان، ایثارگران و جاویدالاثرها درس فداکاری، گذشت و ایثار می‌آموزند.

وی به صنایع پیشرفته ایران در موشک‌سازی اشاره و تصریح کرد: رژیم پهلوی با اسرائیل قراردادی به منظور ساخت کارخانه موشک‌سازی در سیرجان به امضاء رسانده بود که با سقوط رژیم پهلوی آن قرارداد از اعتبار ساقط شد و در دوران جنگ با همت و تلاش جهادگران، ارتش و سپاه پاسداران، اولین موشک دوربرد ساخته شد که بسیار مورد استفاده قرار گرفت و مقدمات پیشرفت کشور در این زمینه را فراهم ساخت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت آشنا شدن نسل جوان با رموز راز دفاع مقدس، ارائه طرح تدریس درس اختیاری آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه آزاد اسلامی را طرح ماندگار و ارزنده سردار شهید حاج احمد سوداگر خواند و گفت: پس از موفقیت و استقبال از این درس در دانشگاه آزاد اسلامی و طرح آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها، این واحد درسی اختیاری در دانشگاه‌های دیگر نیز ارائه شد.

هاشمی‌رفسنجانی ادامه داد: ابعاد ناشناخته جنگ تحمیلی باید فصل بندی و مانند علوم دیگر تدریس شود.

وی با اشاره به قدرت و جایگاه ایران در آرامش و ثبات منطقه و انتقاد از حملات هوایی نیروهای ائتلاف که بی‌اثر خواهد بود، گفت: همه می‌دانند که شرّ داعش جز با کمک و چاره‌‌اندیشی ایران از بین نخواهد رفت، همان‌طور که سد موصل توسط ایرانی‌ها آزاد شد و با اشاره ایران حوادث اخیر عراق در مسیر درست قرار گرفت.

هاشمی‌رفسنجانی در پایان از تمامی خانواده‌های شهدا، آزادگان، ایثارگران، جاویدالاثرها و سنگرسازان تقدیر و تشکر کرد و گفت: حضور آنان عطر جهاد و شهادت را در جامعه می‌پراکند.

اخبار سیاسی - روز نو