اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داستان جدید دکل نفتی گمشده در دوران احمدی نژاد/ این دکل با دکل گمشده معروف چه فرقی دارد؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,دکل نفتی گمشده

در سال 2006 بین شرکت PEDCO به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و پیمانکار رومانیایی GSP دعوای حقوقی بر سر سرقت دکل نفتی از آبهای ایران سر می گیرد.

به گزارش خبرآنلاین در خبر منتشر شده در سایت ریگ زون در سال 2006 چنین می خوانیم:

در 16 اوت 2006 آقای گابریل کومانسکو مدیر شرکت پیمانکاری جی اس پی ادعاهای ایران مبنی بر سرقت دکل نفتی از آب‌های ایران را مسخره توصیف کرد.

پیمانکار رومانیایی با ادعای قانونی بودن کار خود از انتفال دکل نفتی از نوع موسوم به Fortuna jackup به آب‌های شارجه خبر داد و آقای گابریل در مصاحبه ای گفت 4 ماه پیش از این تاریخ، قرارداد حفاری با شرکت PEDCO (زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران/NIOC) به پایان رسید اما بدلیل حسن نیت دکل از تاریخ اول آوریل 2006 به مدت 3 ماه دیگر برای امن سازی چاه نفتی به کار خود ادامه داد.

وی ادعا کرد که با رأی دادگاه قشم به شماره نامه 85/1/290 اجازه خروج داده شده و با حضور نیروهای نظامی از جزیره هنگام دکل خارج شده است.

در همین زمان که مناقشه با ایران ادامه داشته دکل نفتی دیگری (از نوع Orizont jackup)از این پیمانکار رومانیایی در آب‌های ایران مشغول حفاری بوده است.

شرکت جی اس پی مدعی شد که دو دکل مذکور توسط شرکت مستقر در دبی بنام Oriental Oil Co کرایه شده و به شرکت ایرانی PEDCO مجدداً اجاره داده شده است.(آن زمان) جی پی اس ظاهراً بعداً متوجه شده که شرکتی بنام اورینتال اصلاً وجود خارجی ندارد و به همین خاطر PEDCO را متهم به نقض قوانین بین المللی کرد.

پیمانکار رومانیایی ادعا کرد که دو دکل نفتی مذکور را در دسامبر 2005 از شرکت Petrom OMV خریده و در اختیار شرکت اورینتال قرار داد و اورینتال هم آن را به ایرانی‌ها اجاره داد. از سوی دیگر اورینتال باید 17 میلیون دلار به جی اس پی می‌داده که ظاهراً به گفته مدیران جی اس پی این پرداخت صورت نگرفته و قرارداد نیز از سوی جی اس پی ملغی شده است و در تاریخ انتشار این خبر دکل منتقل شده از آب‌های ایران در شارجه برده شده و به شرکت آلمانی Germanischer Lloyd سپرده شده است.

اخبار اقتصادی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
صرفا جهت اطلاع /دکل نفتی گمشده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دکل گمشده در دوره احمدی نژاد پیدا شد؛ در خلیج مکزیک دارد حفاری می کند!



اخبار,اخباراقتصادی ,دکل گمشده در دوره احمدی نژاد

دکل دریایی GSP FORTUNA که بیشتر پول خرید آن توسط شرکت تأسیسات دریایی پرداخت شده است، به جای تحویل به ایران در ابتدا به امارات منتقل و سپس به خلیج مکزیک منتقل شد تا قرارداد ۸۹۴ روزه شرکت پمکس و شرکت GSP را اجرایی کند.

رسانه‌های خارجی خبر داده‌اند که این دکل در فوریه سال ۲۰۱۴ عازم خلیج مکزیک شده و هم اینک مشغول عملیات حفاری است. از سوی دیگر؛ علی علیلو عضو کمیسون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «خبرهای خوبی از حوزه حفاری و دکل های نفتی از وزارت نفت شنیده نمی شود»؛  موضوع گم شدن دکل نفتی را عجیب و توجیه ناپذیر ارزیابی می کند و خواستار برخورد جدی و روشن شدن وضع پرونده دکل نفتی است.

  علیلو تاکید کرد:« در باره دکل حفاری اخبار بسیار بدی رسیده است، گم شدن دکل نفتی با هیج عقل سلیمی توجیه پذیر نیست و معنا ندارد». وی افزود:« دستگاههای نظارتی باید وارد عمل شوند، به طور حتم برای مدیران ارشد محل این دکل مشخص است با توجه به شایعات، مدیران با سکوت در این موضوع، خود را زیر سوال می برند».

  اخبار اقتصادی  -  ایران