اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

داروی 17 هزار تومانی، 2 میلیون و 700 هزار تومان شد



گرانی داروهای بیهوشی,وضعیت دارویی کشور,کمبودداروهای بیهوشی

کمبود و گرانی داروهای بیهوشی، داروی دسفرال و داروهای مورد نیاز بیماران کبدی
داروی 17 هزار تومانی، 2 میلیون و 700 هزار تومان شد

علیرغم وعده های فراوان و تبلیغات متعدد دولت اصولگرا مبنی بر بهبود وضعیت دارویی کشور و نوآوری در تولید داروهای مختلف، همچنان شاهد بروز مشکلات فراوان در مسیر واردات یا ترخیص داروهای مورد نیاز بیماران و حتی عدم تولید داخلی داروهایی هستیم که پیش از این در کشور تولید می شد.

از سوی دیگر کاهش کیفیت داروهای موجود در بازار که به دلیل افزایش تحریمها و عدم دسترسی به منبع اصلی واردکننده به طور محسوسی شدت گرفته است مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کرده است. در تازه ترین نمونه از این موارد، شاهد کمبود داروهای بیهوشی در کشور هستیم که حاصل عدم ترخیص آن از گمرک است؛ ضمن اینکه داروهای بیهوشی موجود نیز از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست و مشخص نیست داروهای بیهوشی جدید هم که در انتظار ترخیص هستند همین وضعیت نامطلوب را دارند یا خیر. از سوی دیگر داروهای مورد نیاز بیماران خاص از جمله بیماران تالاسمی نیز در کشور به شدت کمیاب و گران شده است.

در مورد سایر بیماران نیز شاهد بروز چنین وضعیتی هستیم بطوریکه یکی از بیماران پیوند کبد در تماس تلفنی با روزنامه اعلام کرد که یک قلم از داروهایی را که با نام پنوووفیر پیش از این با دفترچه بیمه به مبلغ ۱۷ هزار تومان برای ۹۰ عدد خریداری می کرد، قادر نیست خریداری کند و در معرض خطر قرار گرفته است، چرا که قیمت ۹۰ عدد از این دارو به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان رسیده است. این بیمار اعلام کرد که نمی داند برای تهیه این دارو که یکی از سه قلم داروی مورد استفاده اوست و سلامتی او بدان وابسته است چه کند چرا که توان پرداخت چنین مبلغ سنگینی را ندارد.

یکی از بیماران دچار آسم نیز از افزایش بی سابقه قیمت داروهای موردنیاز خود گلایه کرد و گفت که دارویی را که پیش از این با مبالغ پایین تر از ۵۰ هزار تومان تهیه می کرد اکنون باید به مبلغ ۵۵۰ هزار تومان تهیه کند و کسی هم پاسخگو نیست. در چنین شرایطی مردم بیش از هر زمان دیگری از خود سوال می کنند که با توجه به عدم تولید برخی داروهای داخلی، حاصل نوآوریهای ادعایی در مورد تولید دارو در داخل چیست؟


هیچ دستی پشت پرده نیست
داروهای بیهوشی چند ماه است در گمرک مانده و این امر جان بیماران را تهدید می کند چرا که داروهای بیهوشی موجود نیز کیفیت مطلوبی ندارند. رییس انجمن بیهوشی از حل نشدن مشکل کمبود داروهای بیهوشی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه از کیفیت داروهای موجود نیز کاسته شده است. دکتر محمد مهدی قیامت در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بحث بر سر کمبود یک یا دو قلم دارو نیست، بلکه مجموعه‌ای از داروهای بیهوشی باید در دسترس باشد تا بتوان امور درمانی و اعمال جراحی مردم را پیش برد، عنوان کرد: هر روز یک مشکل تازه داریم.

داروهای بیهوشی هم وارد کشور شده‌اند ولی علی رغم گذشت چندین ماه هنوز از گمرک ترخیص نشده‌اند. وی با ابراز گلایه از وضعیت بازار دارویی گفت: برخلاف اظهارات برخی مسئولان، دست‌های پشت پرده‌ای در خصوص داروهای بیهوشی وجود ندارد. بلکه هر کس توان حل مشکل را ندارد، می‌گوید دستی پشت پرده است. رییس انجمن بیهوشی ایران ادامه داد: هر روز یک داروی بیهوشی موجود نیست، به عنوان مثال "مانیتول" که برای عمل قلب، واجب است و در ICU به کار می‌رود، با وجود آنکه سال‌هاست توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، اما باز هم در بازار موجود نیست. قیامت با اشاره به اینکه مردم ناچارند علاوه بر خرید دارو با قیمت‌های بالا، زحمت زیر و رو کردن بازار و یافتن آن را هم متحمل شوند، گفت: علاوه بر این کیفیت داروهای بیهوشی پایین آمده است و کمبود داروی بیهوشی در بازار را تایید می‌کنیم.


عرضه قطره چکانی داروی بیهوشی
دکتر احمدرضا انصار، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان نیز از کمبود برخی داروهای بیهوشی خبر داد و با اشاره به اینکه داروی استنشاقی بیهوشی ایزوفلوران چندین ماه است حتی یک عدد هم یافت نمی‌شود و هیچ جایگزنی ندارد، اظهار کرد: داروی "فنتانیل" یک داروی بیهوشی متداول است که نبود آن عملا فرایند بیهوشی را مختل می کند این دارو که منحصرا از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و تحت کنترل شدید توزیع می‌شود، در حال حاضر به صورت قطره چکانی در اختیار داروخانه‌ها قرار می گیرد. وی افزود: فنتانیل از جمله داروهایی است که علاوه بر تامین از طریق واردات، در داخل ایران هم تولید می‌شد اما اکنون به دلیل نبود مواد اولیه برای تولید، ساخت آن در کشور نیز دچار اختلال شده است.

این عضو هیات مدیره انجمن داروسازان با بیان این مطلب که کمبود داروهای بیهوشی تبدیل به یک فاجعه در جراحی و درمان بیماران شده است، تصریح کرد: داروی استنشاقی بیهوشی "ایزوفلوران" چندین ماه است حتی یک عدد هم یافت نمی شود و با توجه به اینکه هیچ جایگزنی ندارد به یک مشکل جدی برای پزشکان و بیماران تبدیل شده است. انصار با اشاره به اینکه داروی ایزوفلوران تولید داخل ندارد، گفت: حتی اگر بتوان به اجبار آن را با داروهای دیگر جایگزین کرد علی رغم نداشتن اثربخشی، انجام این کار عوارض متعددی برای بیماران در پی خواهد داشت. وی که مدیر داروخانه یکی از بیمارستان‌های تهران است، ادامه داد: مشکلات ارزی، اعمال تحریم ها، سوء مدیریت در وزارت بهداشت و عدم هماهنگی این وزارتخانه با مراجع اقتصادی ذیربط در کشور از جمله عوامل موثر در بروز مشکلات فراوان در حوزه سلامت مردم و بویژه کمبود داروهای مورد نیاز محسوب می‌شود. در صورتی که مدیران مربوط می‌توانستند با برنامه ریزی حساب شده از بروز این گونه مشکلات پیشگیری کنند.


داروی دسفرال هم نیست
از سوی دیگر رئیس انجمن تالاسمی ایران گفت: داروهای خارجی بیماران تالاسمی با کمبود روبه رو است به گونه‌ای که داروی دسفرال این بیماران در داروخانه‌ها موجود نیست. مجید آراسته در گفتگو با ایلنا؛ دراین باره گفت: دو هفته پیش محموله ۲۵۰ هزار ریالی داروی دسفرال از سوی شرکت‌های دارویی توزیع شد اما آن محموله پاسخگوی بیماران تالاسمی نبود و اکنون آنها از نبود این دارو گلایه‌مند هستند. وی خاطرنشان کرد: با پیگیری‌هایی که کردیم وزارت بهداشت قول داده است ظرف دو هفته آینده با شرکت‌های خارجی برای تامین این دارو قرارداد ببندد تا مشکل بیماران تالاسمی حل شود.

البته تا قرارداد‌ها بسته و هزینه‌ها پرداخت شود تا دارو را وارد کنند دو تا سه هفته طول می‌کشد تا کمبود دارویی برطرف شود. وی به تولید داروی دسفرال درداخل کشور اشاره کرد و افزود: در تامین ماده اولیه این دارو مشلاتی به وجودآمده بود که ظاهرا برطرف شده است و چرخه تولیداین دارو دوباره به راه افتاده است. آراسته در ادامه با اشاره به عوارض کمبود دارو برای بیماران تالاسمی افزود: تمام تلاشی که انجام می‌دهیم برای بهتر شدن کمیت و کیفیت زندگی بیماران تالاسمی است اما دسترسی به دارو و خدمات دارویی اولین قدم در این راه است اما می‌بینیم که بیماران تالاسمی یک روز دارو دارند و روز دیگر دارو ندارند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند آنطور که باید و شاید دستورالعمل درمان بیماران تالاسمی اجرا نمی‌شود و عوارض بسیار خطرناکی به سراغ این بیماران می‌آید که هزینه‌های این عوارض به مراتب خیلی سنگین‌تر از سوبسیدی است که دولت برای داروهای آن‌ها پرداخت می‌کند.

سونامی عوارض بیماری تالاسمی در اثر درمان ناقص بحث جدی است که پزشکان نسبت به این مساله تذکر داده اند. آراسته به حذف یارانه داروی دسفرال خارجی به دلیل تولید این دارو در داخل اشاره کرد و افزود: با توجه به بحث‌های کار‌شناسی که با وزارت بهداشت صورت گرفته است قرار بر این شد که یارانه این دارو به حالت قبل برگردد.


مرحله جدید داستان کیسه های خونی فیلتردار
داستان کیسه‌های خون فیلتردار که بیماران تالاسمی‌ را به دردسر انداخت و برای آنان ایجاد حساسیت کرده بود، به‌ تازگی وارد مرحله جدیدی شده است. زیرا در حالی که متولیان سازمان انتقال خون این کیسه‌ها را از بازار مصرفی بیماران تالاسمی جمع‌ آوری کرده‌ و در حال جایگزین کردن کیسه های جدید از منابع معتبر و مطمئن دیگر هستند، یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس از مشکلات تامین کنندگان این اقلام خبر داد.


دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برخی کالاها نظیر کیسه های خونی فیلتر دار از سوی سازمانهای حوزه بهداشت و درمان به صورت متمرکز خریداری می شود در رابطه با اینگونه کالاها، پس از آنکه منشا ارزی واردات این کالاها از ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی به ارز تک نرخی حدود ۲۵۰۰ تومانی تغییر پیدا کرد موضوع جدیدی مطرح شده است و آن این است که اگر قبلا برای واردات تعداد مشخصی کیسه خونی فیلتردار که واردات آن ضروری و مورد نیاز کشور است بعنوان مثال ۵ میلیارد تومان بودجه ریالی نیاز بود، حال هزینه ریالی مورد نیاز تقریبا ۲ برابر شده است یعنی چیزی معادل ۱۰ میلیارد تومان باید در اختیار سازمان انتقال خون قرار گیرد و بدون شک این امکان محتمل است که بودجه این سازمانها کفاف این موضوع را نکند.

وی ادامه داد: این موضوع حتی در خصوص واردکنندگانی که قبلا با ارز مرجع سفارش گزاری کرده اند و اجناس آنها وارد گمرکات کشور شده است نیز صادق است. در حال حاضر پرداخت مابه التفاوت ارز مرجع و ارز مبادلاتی دغدغه خاطر بسیاری از شرکتهای تامین کننده دارو و تجهیزات پزشکی شده است و این موضوع در رابطه با شرکتهایی که از طریق مناقصه کالاهای وارداتی خود را در اختیاز سازمانهای حوزه بهداشت و در مان قرار می دهند، کمر شکن شده است.

فتاحی اضافه کرد: مشکل نظام بهداشت و درمانی کشور آن است که علاوه بر آنکه دچار ضعف ساختاری و مدیریتی است، از لحاظ بودجه ریالی و ارزی نیز محدودیتهای بی انتهایی بر آن تحمیل شده است. چرا که هزینه های آن مانند سایر بخشهای جامعه به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است اما منابع تامین مالی این هزینه ها به میزان مناسب ارتقاء پیدا نکرده است. مسلم است وقتی یک کالا میزان ارز بری آن ۲ برابر شده است، مابه التفاوت نرخ ارز می تواند در تامین به موقع کالا اخلال ایجاد کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به این سئوال که چرا کمیسیون بهداشت مجلس تاکنون اقدام مهمی در این باره نکرده است، گفت: کمیسیون نسبت به وضعیت دارو تجهیزات پزشکی حساسیت فوق العاده ای داشته و حتی تمام وقت روز گذشته این کمیسیون به چالشهای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا کرد و به صراحت می‌توانم بگویم که موضوع کیسه های خونی فیلتردار در جلسه هفته آینده کمیسیون نیز مجددا دنبال خواهد شد.

فتاحی در پایان خاطرنشان می‌کند: اگرچه پس از جمع آوری کیسه های خونی فیلتردار قبلی، تا زمان تعیین تکلیف آنها، کیسه های جایگزین، نیاز بازار مصرف را جبران کرده و تا امروز مشکل خاصی که به کمبود حاد منجر شود وجود نداشته و شرکتهای تامین کننده تلاش کرده اند که به تعهدات خود عمل کنند اما نمی‌شود همه چیز را به گردن تحریمها انداخت. درست است که تحریم شده‌ایم اما باید سوءمدیریت خود را هم بپذیریم و در آن بازنگری کنیم./فریادگر

 

 


ویدیو مرتبط :
شفاعت 343 هزار تریلیاردی ( 700 هزار به توان 3 )

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کسری 17 هزار میلیارد تومانی دولت در هدفمندی/ تخلف 4 هزار و 700 میلیاردی در تامین منابع



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

کسری 17 هزار میلیارد تومانی دولت در هدفمندی/ تخلف 4 هزار و 700 میلیاردی در تامین منابع

طبق گزارشات نهادهای نظارتی سازمان هدفمندی یارانه ها در اجرای قانون هدفمندی در 6 ماهه اول سال 91 به گونه ای عمل کرده است که جمعا مبلغ 47،701 میلیارد ریال از سایر منابع غیر از منابع هدفمندی به اجرای این قانون اختصاص داده است و در صورتی که روند 6 ماهه اول در 6 ماهه دوم سال طی شود کسری سازمان مذکور به بیش از171 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

به گزارش  مهر، در گزارشی که توسط  نهادهای نظارتی درخصوص عملکرد شش ماهه اول سال جاری سازمان هدفمندی یارانه ها تهیه شده است اشاره شده در صورتی که روند 6 ماه اول سال در نیمه دوم سال نیز پیگیری شود، این سازمان با کسری بیش از 171 هزار میلیارد ریالی مواجه خواهد بود.

البته در این محاسبه کسری، رشد تعداد افراد دریافت کننده یارانه نقدی لحاظ نشده است. طبق آمار سازمان هدفمندی یارانه ها، در اردیبهشت ماه سال 1390، تعداد 73،448،189 نفر یارانه نقدی دریافت کرده اند که این تعداد در اسفندماه 1390 به 74،939،202 نفر رسیده است و پیش بینی می شود در سال 1391 نیز متناسب با رشد جمعیت، ماهیانه تعداد دریافت کنندگان یارانه نقدی افزایش یابد.

از مبلغ 66 هزار میلیارد ریالی که دولت طبق قانون هدفمندی یارانه ها می توانست درآمد داشته باشد، در 6 ماه اول سال حدود 24 هزار میلیارد کسب کرده است. از این درآمد در 6 ماه اول سال، مبلغ 205،632 میلیارد ریال یارانه نقدی به خانوارها پرداخت شده و 20،141 میلیارد ریال هم یارانه نقدی پرداختی بابت یارانه نان بوده است.

اما دولت در اجرای این قانون صرفا به اجرای ماده 7 که همان پرداخت نقدی به خانوار است اکتفا کرده و در 6 ماهه اول سال سهمی برای اجرای مواد 6 و 8( حمایت از تولید و صنعت) این قانون قائل نشده است.

همچنین سهم بهداشت و حمایت از بیمه بیکاری نیز پرداخت نشده است.

در بند 48 قانون بودجه 91 تصریح شده است که اختصاص و پرداخت هرگونه وجوهی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، غیر از وجوه حاصل از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی و سایر کلاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی یارانه ها و یارانه های موضوع این قانون ممنوع است اما با وجود چنین تاکیدی در قانون بودجه، مبالغ 44،000 میلیارد ریال منابع عمومی (دریافتی از خزانه داری کل)، 1،466 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده، 6،235 میلیارد ریال از محل میعانات تحویلی به پتروشیمی ها یعنی جمعا معادل 47،701 میلیارد ریال از سایر منابع غیر از منابع قانون هدفمند کردن یارانه ها و منابع تصریح شده در قانون بودجه 1391 در 6 ماهه اول اجرای این قانون در سال 1391 به کار گرفته شده است./مهر