اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خودسازی مدیریتی در پایتخت



اخبار اقتصادی - بازتاب اظهارات رئیس‌جمهور درباره تهران؛ كارگروه اصلاح مدیریت‌شهری تشكیل شد
خودسازی مدیریتی در پایتخت

شورای‌شهر، نظارت بر عملكرد شهرداری را افزایش می‌دهد.

 اعضای شورای شهر تهران اولین اقدامات پارلمان محلی برای اصلاح مسیر مدیریتی شهر تهران را که رئیس دولت یازدهم به آن انتقاد کرده بود، تشریح کردند.  تشکیل کارگروه سه‌جانبه میان دولت، شهرداری و شورای شهر برای تعیین محدوده وظایف مسوولان دولتی و محلی، تصویب ضوابط بلندمرتبه‌سازی تا دو ماه آینده، تصویب طرح صیانت از باغات تهران در هفته آینده و ثبت ملی باغات کن از جمله اقدامات کرسی‌نشینان بهشت برای اصلاح روند مدیریتی شهر تهران است.


به گزارش «دنیای اقتصاد» اولین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای شورای شهر تهران که عصر شنبه هفته گذشته به مناسبت سالروز انتخابات شوراها انجام شد؛ به بیان و بررسی برخی از مشکلات پایتخت گذشت. حسن روحانی رئیس دولت یازدهم که پس از سال‌ها قهر دولت و شهرداری، با برگزاری این جلسه اولین باب تعامل میان مدیریت شهری و دولت را گشود ضمن طرح نقاط مثبت اداره پایتخت، با اشاره به برخی از مشکلات تهران در زمینه مدیریتی، خواستار رفع آنها شد.


روند برج‌سازی‌های مغایر با طرح تفصیلی، تخریب باغات و رشد ساخت‌وسازهای تجاری بیش از نیاز شهر از جمله محورهای انتقاد رئیس‌جمهور به اداره شهر تهران در چند سال گذشته بود. از این رو اعضای شورای شهر تهران برآیند دیدار با رئیس‌جمهور و برخی از اعضای کابینه را تشکیل کارگروهی مشترک و متشکل از نمایندگان دولت، شهرداری و شورای شهرعنوان کردند تا با بررسی و تشریح مشکلات اصلی شهر تهران، نقش دستگاه‌های مختلف در مدیریت و رفع این مشکلات مشخص شود. به گفته اعضای شورای شهر تغییر فضا و تدبیر مدیریت شورا سبب شده است درگیری‌های گذشته به فضای ارتباط و تعامل بدل شود.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,باغات کن


مهدی چمران

  تذکر کتبی به کمیسیون ماده پنج
اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با اشاره به محورهای مورد تاکید رئیس‌جمهور در زمینه مشکلات اداره شهر تهران اظهار کرد: پس از پایان این دیدار بنا شد تا کارگروهی میان دولت، شورای شهر و شهرداری شکل بگیرد و مشکلات مطرح شده توسط رئیس‌جمهور و اعضای شورای شهر در این کارگروه پیگیری شود.


او ادامه داد: زیبا‌سازی و ساماندهی منظر و هویت شهری از جمله مواردی بود که آقای روحانی خواستار رسیدگی به آن شدند. در این زمینه ایشان فضاسازی مسیر فرودگاه تا تهران را مثال زدند و عنوان کردند این مساله به دلیل افزایش سفر میهمانان خارجی و جذب توریسم اهمیت دارد.


دوستی با بیان اینکه شورای شهر تهران نیز با بلندمرتبه‌سازی‌های بی‌ضابطه و رشد بی‌اندازه مجتمع‌های تجاری در تهران مخالف است، گفت: در این خصوص چندین تذکر در رابطه با ساخت‌وساز‌های تجاری به کمیسیون ماده پنج ارسال شده است تا مجوز غیرضروری در این موارد صادر نشود.


 او افزود: بنده نیز معتقد هستم مجوزهای ساخت‌وسازهای تجاری بیش از سقف مورد نیاز برای شهر تهران در حال ساخت است و با پیگیری‌های شورا، اخیرا مقابله‌هایی با این موارد از سوی کمیسیون ماده پنج صورت می‌گیرد.


عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران به انتقاد رئیس‌جمهور نسبت به بلندمرتبه‌سازی مغایر با ضوابط شهرسازی اشاره کرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: از سوی دیگر ضوابط بلندمرتبه‌سازی که براساس قانون باید 6 ماه پس از اجرای طرح تفصیلی جدید تدوین و به شورای شهر ارائه می‌شود، در دوره چهارم شورای شهر پیگیری شد و براساس پیگیری‌های انجام شده مشخص شد این ضوابط هم‌اکنون آماده شده و تا چند هفته آینده به شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال خواهد شد. در این زمینه مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز گفت: شورای شهر تهران از شهرداری درخواست کرده است تا ظرف 2 ماه آینده ضوابط تدوین شده درخصوص بلندمرتبه‌سازی را به شورای شهر ارائه کند.


او تصریح کرد: علاوه‌بر این برای اصلاح نمادهای ساختمانی تذکری به معاونت شهرسازی و معماری برای مجوزهای صادر شده داده شده است.


  محافظت از باغات باقی مانده
محمدحقانی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران نیز با اعلام خبر توقف ساخت‌وساز در محدوده پارک پردیسان در دوره مدیریت جدید سازمان محیط‌زیست کشور به «دنیای اقتصاد» گفت: پیش از شکل گیری دوره چهارم شورای شهر تهران در بخشی از اراضی پارک پردیسان ساخت‌وسازهایی شروع شد. حتی در دوره‌ای در دولت قبل، مسوولان ارشد تصمیم به فروش بخشی از زمین پارک پردیسان را داشتند که با رسانه‌ای شدن این موضوع جلوی آن گرفته شد، البته خوشبختانه در دوره کنونی این ساخت‌وساز کاملا متوقف شده است. او با تاکید بر اینکه موضوع تخریب باغات و بلندمرتبه‌سازی‌ها به طور مداوم در کمیسیون محیط‌زیست شورا پیگیری می‌شود عنوان کرد: درست است که با توجه به روند تخریب باغات در دوره گذشته هم‌اکنون مساحت کمی از باغات تهران باقی مانده است؛ اما برای جلوگیری از تخریب باقی مانده باغات بنا داریم در هفته آینده گزارشی از باغات تهران به‌ویژه باغات کن در صحن علنی شورای شهر ارائه کنیم. او تاکید کرد: براساس این گزارش، برای 20 هکتار از باغات کن در محور جنوبی بزرگراه همت و اراضی زراعی باقی مانده در این محدوده، به‌دنبال تصویب طرحی برای صیانت از باغات کن هستیم. 


حقانی گام دوم شورای شهر برای صیانت از باغات تهران را ثبت ملی این باغات دانست و گفت: در مرحله بعدی به‌دنبال ثبت ملی باغات کن به عنوان میراث فرهنگی هستیم.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,باغات کن


محمد حقانی
دو مسیر اصلاح ساختارها
ولی‌الله شجاع پوریان معاون اداری اجرایی شورای شهر تهران نیز با مثبت خواندن دیدار اعضای شورای شهر و رئیس‌جمهور گفت: این دیدار از این جهت برای مدیریت شهری دارای اهمیت بود که به دلیل وجود چالش‌های جدی میان دولت و مدیریت شهری در دوره گذشته، تعاملی میان این دو نهاد برای رفع مشکلات پایتخت وجود نداشت به‌گونه‌ای که در دوره گذشته دولت حتی به مصوبه مجلس برای تخصیص اعتبارات ارزی برای مترو پایبند نبود. 


او افزود: اما در زمان کنونی با تغییر فضای مدیریتی دولت و تدبیر مدیریت شورا فضای درگیری‌های گذشته جای خود را به تعامل و ارتباط دوطرفه داده است. همین موضوع باعث شده تا دیگر مدیریت شهری از دولت انتظارات یک سویه به شکل کمک مالی نداشته باشد و در جهت اصلاح روندهای مدیریتی تلاش کند. 


عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: یعنی دولت در مقابل کمک به مدیریت شهری اصلاح مقررات و قوانینی را که باعث ایجاد مشکلات شهر شده است انتظار دارد؛ بنابراین مجموعه مطالب عنوان شده در این جلسه استخراج و موضوع‌بندی می‌شود تا وظایف شهرداری، شورا و دولت تعریف شود و در جلسه بعدی با رئیس‌جمهور گزارش اقدامات صورت گرفته ارائه شود. شجاع پوریان در پاسخ به این سوال که «چرا با وجود مصوبات متعدد در موارد مورد انتقاد رئیس‌جمهور در شورای شهر، هنوز هم روزنه‌های بروز تخلف در اداره شهر وجود دارد؟» تصریح کرد: پاسخ این سوال را در دو مرحله می‌توان داد.


اول اینکه بخش زیادی از تخلفات صورت گرفته در محورهای اشاره شده از سوی مدیریت شهری به ضعف شورا باز می‌گردد. درست است که شورا به عنوان نهاد ناظر بر عملکرد شهرداری است و جایگاه قانونی رفیعی دارد اما در گذشته این جایگاه به دلیل تعریف نادرست از تعامل میان شهرداری و شورا، به‌گونه‌ای بوده است که در مواردی شورای شهر از کنار برخی تخلفات شهرداری عبور کرده است.
 او ادامه داد: به همین دلیل به‌نظر می‌رسد در مرحله اول باید جایگاه قانونی شورا به عنوان یک نهاد ناظر بازسازی شود و به شهرداری عنوان کنیم که در چارچوب ریل‌گذاری شورا حرکت کند. این رابطه همانند رابطه مجلس و دولت است.

 

معاون اداری شورای شهر تهران به تغییر فضای مدیریتی شورای شهر در دوره چهارم اشاره کرد و گفت: در دوره چهارم تا حدودی توانستیم فضایی را ایجاد کنیم که شهرداری روی حساسیت‌های شورا واقف شود.


او با اشاره به نکته دوم برای رفع روزنه‌های تخلف در مدیریت شهری و اجرای مصوبات شورای شهر اظهار کرد: شورا باید عملا مجموعه‌ای را در قالب یکی از کمیسیون‌های شورا همچون کمیسیون حقوقی تعریف کند تا از طریق آن از صفر تا صد مصوبه‌ای که در شورا شکل قانونی پیدا می‌کند، پیگیری شود و بازخورد مصوبات در تغییر مسیر مدیریت شهری دیده شود.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
تیزر پایتخت 4 - تبلیغ پایتخت 4 پیشنمایش پایتخت 4

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستگیری كلاهبرداران یك ‌میلیاردی در پایتخت



 

كلاهبرداران حرفه‌ای كه در قالب ۱۰ شركت كاغذی از ۲۰۰ تن نزدیك به یك میلیارد تومان كلاهبرداری  كرده بودند، توسط ماموران پلیس آگاهی تهران بزرگ دستگیر شدند.



بیش از ۳۵ تن از شهروندان تهرانی در تیر ماه سال جاری با در دست داشتن شکوائیه های جداگانه ای به دادسرای ناحیه ۲ سعادت آباد مراجعه و اعلام كردند كه از طریق آگهی در جراید کثیرالانتشار به آدرس شرکتی به نام «آویژه ایرانیان» واقع در خیابان ستارخان، مبالغی چند میلیونی را درباره خرید لیزینگی خودرو به حساب شرکت مذكور واریز كرده بودند اما علیرغم وعده و وعیدهای متوالی این شركت تاکنون خودرویی دریافت نکرده بودند و در مراجعات بعدی خود متوجه شدند كه دفتر شرکت موردنظر تعطیل شده است.

 



با تجمیع پرونده‌ها در شعبه هشتم دادسرای ناحیه ۲، کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ ( اداره مباره با کلاهبرداری) مأمور رسیدگی به شکایت مالباختگان شدند.

 



در تحقیقات نخست از ۳۵ شاکی پرونده از سوی کارآگاهان اداره ۱۴، مشخص شد که محل شرکت دفتر مجللی متشکل از چندین کارمند مرد و زن با وضعیتی آراسته و مرتب بود که می‌توانسته توجه هر تازه واردی را به خود جلب كند. همچنین مشاهده سربرگ‌هایی که در فرم‌های مکاتباتی با مشخصات و آرم ایران خودرو مورد استفاده قرار می گرفت هم موجب جلب اعتماد مشتریان شده بود.



كارمندان شركت مذكور مدعی شده بود كه نماینده مجاز شرکت ایران خودرو در تحویل لیزینگی خودروها است و در مدت کمتر از ۲۵ روز در صورتی‌که مدارک متقاضیان و مبلغ واریزی کامل باشد، خودروی مورد نظر را تحویل متقاضیان خواهند داد.



در تحقیقات پلیس مشخص شد كه هویت اعضای اصلی این شرکت جعلی است ، لذا در اطلاعاتی که مالباختگان در اختیار كارآگاهان قرار دادند، یکی از کارمندان شرکت به نام «حسین - م» دردهم مردادماه امسال در خیابان آذربایجان شناسایی و دستگیرشد اما در تحقیقات از این فرد مشخص شد که وی از ابتدای تأسیس شرکت و از طریق آگهی استخدامی در جراید، به استخدام در آمده است و اطلاعات زیادی از نحوه فعالیت نفرات اصلی ندارد.



در ادامه پس از دستگیری «حسین» مشخصات نفرات اصلی در اختیار کارآگاهان قرار گرفت و پلیس متوجه شد كه فردی حدود ۴۵ ساله، خود را «امیری» معرفی کرده و هر ماه دو الی ۳ بار خود را به دفتر شرکت رسانده و به عنوان مدیرعامل حساب ها را بررسی می کرده است.



با توجه به اطلاعات بدست آمده از مشخصات ظاهری این فرد از قبیل وضعیت ظاهری و لهجه خاص شهرستانی فرد موردنظر، افسر پرونده احتمال داد این فرد می تواند متهم متواری به نام «بهنام - ص» باشد که از سال ۸۶ و پس از اخذ مرخصی از زندان، متواری شد.

 


بنابراین تصاویر «بهنام» به کارمندان دستگیر شده نشان داده شد و تعدادی از شکات که وی را دیده بودند نیز همگی تأیید کردند فرد اصلی تحت تعقیب همان کلاهبردار باسابقه فراری است.



این متهم سابقه دارفراری از حدود ۱۵ سال قبل دارای ۶ فقره سابقه کلاهبرداری اثبات شده و موجود در اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ در خصوص کلاهبرداری، فرار از زندان ، صدور چک بلامحل بود و هم اکنون نیز از سوی بازپرسی شعبه هشتم دادسرای ناحیه ۲ ، بازپرسی شعبه پنجم دادسرای ناحیه ۵ ، اجرای احکام و دادیاری شعبه دوم دادسرای ناحیه ۳ تهران تحت تعقیب قرار داشت.



کارآگاهان اداره چهاردهم برای دستگیری متهم موردنظر و دو تن دیگر به عنوان نفرات اصلی شرکت «آویژه ایرانیان»، بسیاری از شرکت‌های فعال در امر خودروهای لیزینگی را زیر نظر گرفتند.



تا اینكه شركت «طاهاخودرو و تجارت خوردوی ایرانیان» كه از اواخر مهرماه مورد شناسایی قرار گرفته بودند و با مشخصاتی که از فعالیت اعضاء و کارکنان و نحوه فعالیت آنها بدست آمد کارآگاهان را بر آن داشت تا «احمدرضا توکلی» مدیر این شركت را تحت مراقبت شبانه روزی قرار دادند.



در ادامه در ۲۰آبان‌ماه امسال در ساعت ۱۱ صبح پس از حدود یک ماه از شناسایی این شرکت از سوی تیم مراقب کارآگاهان، فرد مورد نظر که همان «بهنام» متهم سابقه دار بود، وارد آپارتمان شد كه در این هنگام با ورود کارآگاهان به دفتر شرکت طاها خودرو و تجارت خودروی ایرانیان، متهم که قصد داشت از محل متواری شود با اقدام به موقع کارآگاهان غافلگیر شد، با این وجود متهم تحت تعقیب تلاش كرد تا ضمن ایجاد درگیری فیزیکی با یکی از کارآگاهان، وی را خلع سلاح كند که این موضوع مأمور پلیس را وا داشت تا با شلیک تیر به پای چپ متهم، «بهنام» را دستگیر كند كه در ادامه متهم پس از دستگیری جهت مداوا به بیمارستان منتقل شد.


در ادامه بررسی شکایات مالباختگان، از سایر مراجع قضایی در سطح شهر تهران ، مالباختگانی که در شرکت‌های مختلف کاغذی متعلق به «بهنام» و همدستانش به بهانه فروش لیزینگی خودرو از آن‌ها کلاهبرداری كرده بودند به اداره چهاردهم دعوت شدند كه بر این اساس مشخص شد متهم و همدستانش در قالب شرکت «ارشیا شرق» از ۳۰ تن تا سال ۸۶ ،« شرکت آرمان خودرو و حامیان خودرو» كه از ۵۰ تن كلاهبرداری در سال های ۸۶ و ۸۷صورت گرفت، « شرکت آویژه» ۳۵ مالباخته که در سال ۸۷ از آنها کلاهبرداری شد، « شرکت تجارت ایرانیان» كه ۲ مالباخته داشت و «شرکت طاها خودرو» كه از ۱۰ تن كلاهبرداری شد و« شرکت لیان خودرو» كه «بهنام» از ۱۵ تن كلاهبرداری كرد.



همچنین متهم در سال ۸۶ یكبار از سوی پلیس دستگیر وبه تحمل زندان و رد مال محكوم شد اما در زمان سپری کردن حبس با سپردن وثیقه از زندان شركت‌های واهی دیگری به نام‌های «تجارت کاران طارم»،« تخت جمشید» ، «امید درخشان » و « آریا داما» از سوی متهم تاسیس شده بود كه در این میان «شرکت امید درخشان» در سال ۶۴ به عنوان پخش کننده مواد غذایی مجوز فعالیت گرفت، اما «بهنام» در شرکت های «لیان خودرو» ، با استفاده از اسناد و مدارک و سربرگهای شرکت امید درخشان اقدام به کلاهبرداری از شهروندان کرده بود .



در ادامه رسیدگی به این پرونده كلاهبرداری همدست متهم به نام «شیرعلی» در دهم آذرماه امسال در خیابان ستارخان شناسایی و دستگیر و به اداره چهاردهم منتقل شد و متهم دیگر این پرونده به نام «رضا» نیز چند روز بعد در محدوده مرکزی پایتخت شناسایی و دستگیر شد.



با اطلاعات بدست آمده از اعترافات سه متهم دستگیر شده مشخص شد که این افراد در سال ۸۱ که هر یک به اتهام کلاهبرداری های جداگانه در زندان قصر تحمل کیفر می کردند با یکدیگر قرار گذاشته تا پس از آزادی از زندان، شرکت‌هایی را برای کلاهبرداری از مردم تأسیس كنند.



چهارمین متهم این پرونده به نام «محمد» نیز که تنظیم کننده متن قراردادهای شرکت بود ، درپانزدهم آذرماه امسال با راهنمایی «شیرعلی» در میدان صنعت شناسایی و دستگیر شد .



ارزش اموال کلاهبرداری شده از مالباختگان شناسایی شده شرکت های مختلف متهمان که تاکنون به ۲۰۰ نفر رسیده، نزدیک به یک میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به گستردگی فعالیت های «بهنام» و همدستانش، احتمال افزایش تعداد مالباختگان و ارزش اموال کلاهبرداری شده از آنها دور از ذهن نبوده و با توجه به اینکه متهم اصلی پرونده در بیشتر اوقات در خارج از تهران و در شهرستان ها حضور داشته است احتمال آن وجود دارد كه وی در خارج از تهران و در شهرستان ها نیز از مردم کلاهبرداری کرده باشد.



سرهنگ عباسعلی محمدیان، رییس پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر اظهار كرد: از شهروندانی که در شرکت‌های فوق و در سال های اخیر از آنها کلاهبرداری شده و پس از دستگیری متهمان به اداره چهاردهم و یا دادسرای ناحیه ۲ مراجعه نکرده اند دعوت می شود تا جهت پیگیری شکایت خود به اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ واقع در خیابان وحدت اسلامی مراجعه و یا با شماره تلفن ۵۱۰۵۵۴۳۱ تماس بگیرند.