اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

خواهران «پنه لوپه»‌ وارد ایران شدند


«پنه‌لوپه»های رُمی، با پیام صلح از میلان به تهران رسیدند.

خبرگزاری ایسنا: «پنه‌لوپه»های رُمی، با پیام صلح از میلان به تهران رسیدند.

مدیرکل موزه‌ ملی ایران با اعلام این خبر گفت: شب گذشته (شنبه 28 شهریور) چهار مجسمه‌ «پنه‌لوپه» وارد ایران و در موزه‌ ملی ایران مستقر شدند.

جبرئیل نوکنده اظهار کرد: این مجسمه‌ها قرار است همزمان با آغاز هفته‌ گردشگری در موزه‌ی ملی ایران و با عنوان نمایشگاه «پیکره‌ای برای صلح؛ پنه‌لوپه از تخت‌جمشید تا رُم» به نمایش درآیند.

به گفته‌ وی، این محموله شامل چهار مجسمه‌ «پنه‌لوپه» است که دو مجسمه متعلق به موزه‌ی واتیکان در رُم، یک مجسمه متعلق به موزه‌ «کاپی تولینی» در ایتالیا و یک مجسمه به همراه انگشت دست متعلق به ایران که پیش از این به مدت چهار ماه در بنیاد «پرادا» میلان به نمایش درآمده بود، به ایران رسیدند.

این باستان‌شناس درباره‌ی علت حضور مجسمه‌ی «پنه‌لوپه» در ایران نیز اظهار کرد: به گفته‌ پژوهشگران، این مجسمه که در کاوش‌های تخت‌جمشید به دست آمده است، در دوره‌ی هخامنشی توسط دولت رُم به عنوان هدیه‌ی «صلح» به پادشاه ایران اهدا شد، اما در زمان حمله‌ی اسکندر مقدونی به ایران آسیب دید.

مجسمه‌های‌ «پنه‌لوپه» ایران از 18 اردیبهشت با همتایان خود در بنیاد «پرادا» میلان به نمایش درآمده بود. محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها – پیش از این درباره‌ی نمایش این مجسمه‌ها به ایسنا گفته بود: یکی از اهداف مطرح شده برای این اقدام، نشان دادن تفاوت‌ها و ارزش‌های این سه مجسمه با یکدیگر است. همچنین براساس مباحث همکاری بین موزه‌های دو کشور، هزینه‌ نگهداری، حفاظت، بسته‌بندی و انتقال مجسمه‌ها به ایران و ایتالیا، بر عهده‌ دولت ایتالیا است.


ویدیو مرتبط :
اجرای پنه لوپه از پل موریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

«پنه‌ لوپه» با سه خواهرش وارد ایران می‌شود


مجسمه پنه‌لوپه که 6 ماه پیش برای نمایش به ایتالیا رفته بود به همراه سه خواهر دیگرش اواخر شهریورماه وارد ایران می‌شود و در نخستین روز هفته گردشگری در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

خبرگزاری ایسنا: مجسمه پنه‌لوپه که 6 ماه پیش برای نمایش به ایتالیا رفته بود به همراه سه خواهر دیگرش اواخر شهریورماه وارد ایران می‌شود و در نخستین روز هفته گردشگری در موزه ملی ایران به نمایش در می‌آید.

«جبرئیل نوکنده»، رییس موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: پس از جلسات هم‌اندیشی و هماهنگی درباره چگونگی نمایش مجسمه «پنه‌لوپه»، قرار شد این اثر تاریخی به همراه 3 خواهر دیگر در نخستین روز از هفته گردشگری در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته شود.

وی افزود: نمایش مجسمه‌های پنه‌لوپه، یک اتفاق خاص است؛ چون مجسمه‌های 3 خواهر، نخستین آثار تاریخی غیرایرانی است که به ایران امانت داده می‌شود تا در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شود.

او ادامه داد: مجسمه‌های پنه‌لوپه قرار است از ایتالیا وارد ایران شوند و موزه ملی ایران با نظارت کارشناسان فنی ایتالیا همه‌ی تمهیدات لازم را برای نمایش این اثر تاریخی در نظر گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، پیش از این درباره‌ی تعداد این مجسمه‌ها مطرح شده بود که سه مجسمه‌ پنه‌لوپه در ایران و ایتالیا وجود دارد، اما نوکنده امروز (یک‌شنبه 22 شهریور) تعداد آن‌ها را چهار عدد اعلام کرد.

مجسمه‌ «پنه‌لوپه» ایران از 18 اردیبهشت با دو «پنه‌لوپه»‌ ایتالیایی در بنیاد «پرادا» میلان به نمایش درآمده است. قرار است براساس تفاهم‌نامه‌ به امضا رسیده میان موزه‌ی ملی ایران و بنیاد «پرادا» در میلان این مجسمه‌ها از 31 شهریور برای نمایش به ایران آورده شوند و به مدت 4 ماه در ایران نمایش داده می‌شوند.

براساس این تفاهم‌نامه، مجسمه‌ «پنه‌لوپه»ی ایران که به صورت امانت و برای برگزاری این نمایشگاه به ایتالیا منتقل شده است، پس از پایان نمایشگاه نخست، همراه با دو مجسمه‌ پنه‌لوپه‌ی ایتالیایی به ایران منتقل می‌شود تا در نمایشگاهی همسان با نمایشگاه ایتالیا در ایران به نمایش درآیند.

محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها – پیش از این درباره‌ی نمایش این مجسمه‌ها به خبرنگار ایسنا گفته بود: یکی از اهداف مطرح شده برای این اقدام، نشان دادن تفاوت‌ها و ارزش‌های این سه مجسمه با یکدیگر است. همچنین براساس مباحث همکاری بین موزه‌های دو کشور، هزینه‌ نگهداری، حفاظت، بسته‌بندی و انتقال مجسمه‌ها به ایران و ایتالیا، بر عهده‌ دولت ایتالیا است.

نیم‌تنه‌ «پنه‌لوپه‌» ایران که در پرسپولیس کشف شده و در موزه‌ی ملی ایران نگهداری می‌شود،‌ در یونان باستان همسر «اولیس»، قهرمان داستان اودیسه هومر، پادشاه ایتاکا و جنگجویی دلاور است که متعلق به سال 500 تا 480 قبل از میلاد بوده است. این مجسمه برگرفته از حضور یونانی‌ها در ایران در دوره‌ی سلوکی ساخته شده است.